Bytte alltså från mitt Race Face Deus XC 44/32/22T (874 gram) till ett customiserat Lightning 42/29T (580 gram). Bortsett från bytet till två klingor har jag nu en mycket lägre Q-faktor, vilket givetvis kommer generera tokfart i helgen. Imorgon skall jag prova titanklingorna, får se hur det går.
Jens och jag började vårt varv runt LLSM i gott mod, hög fart och spännande intensitet. Riktigt pangpang i backarna, för att få till ett lyckat nyckelpass (bli trötta..). Jens körde inte tubhjul idag, och fick därför ta hand om andraplatserna uppför. Efter ungefär halva varvet var farten betydligt lägre och vi släpade oss igenom slutet. Vi lyckades alltså med målsättningen att bli trötta i benen.
Eftermiddagen har spenderats lekande med småbarnen. Somnade givetvis när jag skulle få Filip att somna. Skönt med en powernap på kvällskvisten. Riktigt trött nu.
Whei, jag hade rätt med vevpartiet. :) Fungerade det bra? styvt eller bara lätt?
SvaraRaderaKan inte nån förklara det här med Q faktor som man förklarar till ett barn?
SvaraRaderaMartin: Q-faktor är bredden på vevpartiet. Mäts ifrån ytterkant av vevarmen där man skruvar i pedalen till ytterkanten på andra sidan, rakt över. Shimano XT760 har ca 185 och Shimano XTR970 har ca 175 som jämförelse.
SvaraRaderaOkej, hur påverkar Q-faktorn cycklingen?
SvaraRaderaSlipper cykla så bredbent så mer skonsamt för leder. Om man inte trivs med att cykla bredbent vill säga.
SvaraRadera