Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-09-29

Kilometertest idag


Skorna. Ett par New Balance 828, direkt från Steéns sport och trading. Givetvis skall det vara mycket vitt även i löpskor.

Om jag får en liten lucka, så sticker jag iväg och kör mitt första kilometertest redan idag. Så passa på att gissa min tid, och tävla om en energikaka och en gel.
Att gissa tid är givetvis skitsvårt. Kul att många tycks tro att jag klarar 3.30, jag gissar själv på någonstans mellan 2.55 och fyra minuter. Fysiken för att springa hyfsat fort, för en motionär, borde jag ju ha. Men löpsteg eller vad det kallas, det saknar jag ju. Hur som helst, under fyra vill jag vara. Inte för att jag vet vad den tiden säger, men det känns bara som en tid att klara.
Något som jag själv tror blir ett problem är farthållningen. Jag har ju ingen aning om hur ont det skall göra för att en kilometer skall gå på så kort tid som möjligt, risken är ju stor att jag är tvärstum sista 950 meterna av testloppet, och då blir ju tiden därefter.

Min löpkarriär i korthet ( det finns ingen lång version heller, tyvärr.. ):
- Joggade lite under högstadietiden, var som snabbast topp 3 i klassen kanske. Vill minnas att jag sprang en km på tid under 3.30. Men det kan ju vara ett fantasiminne också, vad vet jag. Men då sprang jag ju någon gång då och då också, så helt borttappad var jag ju inte. Jag spelade innebandy under den tiden och joggade som extra träning.
- På en vintercykeltävling, här i Falun, sprang jag ifrån svenske mästaren i triathlon; Jonas Djurback. Det var ett långt parti med mycket snö, så vi var tvungna att springa en sträcka. Då fick jag, helt oväntat, en lucka till just Djurback som var placeringen bakom mig. Troligtvis min största löpmerit och ett fruktansvärt minne för Jonas. Han ville ha revansch redan dagen efter då han skulle springa 3000 meter på banan i friidrottshallen, men jag avböjde.
- När jag var i Thailand för några år sedan (3?) så sprang jag två vändor om ca: 45 minuter på stranden. Hade ingen cykel med mig och ville inte tappa allt för mycket träning, fick så jävla ont i ryggen att jag knappt kunde gå ett par dagar efter det. Men då hade jag också haft ryggbesvär fram till den resan också.

Sedan jag slutade med innebandyn för runt 10-11 år sedan har jag alltså bara sprungit för springandets skull två gånger i Thailand. Annars springer jag ju ibland till bussen och efter barnen...

2 kommentarer:

  1. Haha, tiden går fort då man har roligt sägs det. DU å jag har bott ihop i mer än 4 år. Å du var i Thailand en stund före vi flyttade ihop så......

    SvaraRadera
  2. Du glömmer att jag först sprang ifatt dig medans du cyklade sen fick du lucka när du hoppade av, men visst du hade ett fint löpsteg (för lössnö).

    Jag skulle tro att du mäktar med 3:17 om du lyckas disponera loppet bra. Om det blåser som idag så se till att starta så du får tre långsidor medvind och två motvind (1000m = 2.5varv).

    Hackmora kommer att gå lysande. Det är ungefär som att springa i snö, höga knälyft och bra syreupptag.

    /Djurback

    SvaraRadera