Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-02-22

Trött

Tjipp!
Det blev hårt idag. Vi var sex tappra cykelryttare denna snöiga dag. Micke hade tagit sina bästa ben och gasade från start. Faktiskt så var hela första timmen riktigt jobbig. För mig åtminstone. När vi började gå runt och hjälpas åt med dragjobbet var förningarna 2-5 minuter långa. Jag smygåt lite efter 1.20, då sa Lars att han skulle äta en kaka vid två timmar så han klarade 2½. Målet för dagen var fem timmar. Strax innan tvåtimmarspasseringen så stannade vi för en kisspaus. Då upptäckte jag att skärmen låg mot däcket tillsammans med massa snö under skärmen. Snurrade jag igång hjulet så snurrade det inte ens ett halvt varv innan det stannade igen. Fixade detta och sedan började det gå lättare. David började sitta på hjul och Lars växlade bort från vänstra ledet. Efter just 2½ timme började Lars släppa i backarna, tillsammans med David. Tempot blev lite ryckigt då vi ibland väntade på dem och ibland körde ifrån dem.
När vi närmade oss Hosjö och därmed också Falun, säg efter tre timmar eller något sådant. Så fick Jonas plötsligt hemlängtan och skickade upp kättingen på 50-klingan och bjöd på det han hade i benen. David/Lars fick ge sig direkt. Micke jagade ikapp och Peter och jag kunde ansluta till Mickes rulle. Jonas fick dock en lucka igen, Peter stötte ikapp och en liten stund senare också jag. Ville vara med i hetluften, som vanligt. När vi passerat Hojsö och kommit in i Korsnäs så slog vi av lite så Micke kunde ansluta igen. Stackarn hade dragit så hårt under passet och inte ätit något, så tempoväxlingar till maxfart var inget hans ben ville vara med på.
I Falun tackade Jonas för sig. Peter, Micke och jag svängde runt Varpan för lite bonustid. När vi åkt nästan varvet runt så svängde jag av mot Rostberg. Sa att jag skulle till Skuggarvet och hem. Det var mest för att inte avslöja min galenskap som innebar en betydligt längre runda. Det blev Toftbyn-Sundborn-Skuggarvet och hem. I backarna upp mot Skuggarvet slutade varenda växel att fungera på grund av snö och is i kassetten. Ville inte göra en Fredrik/Oscar och kissa på den då det ju inte ens var min cykel. Så jag tog fram nycklarna och skrapade fram två drev så gott det gick. Kort där efter frös bägge rulltrissorna också ihop. Nytt stopp för isrensning.
När jag klarat av alla jobbiga Skuggarvsbackar och kommit ner till Lugnet såg jag att jag hade lite för lite tid på klockan så jag skarvade mot Norslund för att slippa skämmas.
Kom hem med lite trötta ben. Men nöjd. Fick ihop över sex timmar, kunde väl ha kört sju och kanske åtta timmar också. Men någonstans måste man ju dra gränsen.

Tid: 6.15.58
Snittpuls: 151 (77%)
Maxpuls: 188
Distans: 155.2 km
Snitthastighet: 24.9 km/h
Temp: -2
Höjdmeter: 965
Tid i 85-90% av max: 25.30
Tid över 90%: 3.42

Snittpuls timme för timme:
1:a timmen: 158
2:a timmen: 145
3:e timmen: 154
4:e timmen: 152
5:e timmen: 153
6:e timmen: 145

Böjda ekrar ger 13.48% mindre luftmotstånd.


Luckan fick jag när Micke ville växla, ingen orkade/ville gå upp och dra så det stannade av i gruppen.


Micke tar ansvaret och går upp och kör igen.


Lars ska åka Vasaloppet i år.


Jonas smiskar på, Peter har lyckats ansluta. Jag sitter och tar kort och undrar när Micke ska kitta luckan åt oss. Strax efter kortet är taget kastar jag mig in bakom en passerande bil och pacear upp till tätduon till Mickes stora besvikelse. Kom in på rulle med 188 i puls (96% av max).


Jonas är elak, Peter följer med och jag sitter också med.


Dagens starke man.


Cykel med snö på.


Flaskställ med snö på.


En av alla vägar med snö på.


Jävla skit. Får man säga så? Ja det får jag, det är ju min blogg.


Ett träd med snö på.


200 meter från familjen Darvells hus ser det ut så här.


Den sista elaka lilla kicken i klättringen från Skuggarvet mot Falun. Men sen har man en jättelång utförsåkning att njuta av. Om man bara kommer över det där krönet vill säga...

4 kommentarer:

  1. Oj, lång tur de. Grymt kört.

    SvaraRadera
  2. Du skulle trivts bra på vår 20-milarunda Västerås i lördags. Det var både kallt och snöigt. Såg jättemånga trän med snö på.
    /J

    SvaraRadera
  3. ja, jag såg kort från brevet. Fint värre.

    SvaraRadera
  4. Fint inlägg, snö är skoj eller hur?
    Men du kan du inte börja skriva som folk och ha textkommentaren till bilderna UNDER bilderna? Man blir ju lätt förvirrad av texten

    SvaraRadera