Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-02-25

Äckligt rik cykelintresserad

Jag googlade på "äckligt rik cykelintresserad" och liknande sökfraser...
Fann ingen cyklingens motsvarighet till Percy, men väl en sportjournalist. Som gillar cykel(!).

2008-07-10
"Tour de France har börjat. Hoppas ni märkt det. På söndag börjar de första bergsetapperna och det är då den stora underhållningen börjar.

Jag vet inte hur många gånger jag får förklara mitt cykelintresse för olika människor. Det kan vara fester eller mail som jag får. Häromdagen fick jag ett där det stod..."Sluta rapportera om det där eländet! Bäst dopad vinner ju! Lägg ner någon gång för fan!"

Och jag kan förstå reaktionen. Och jag har tänkt mycket på varför min kärlek till cyklingen inte försvinner. Det var jävligt nära när Vinokourov bloddopade sig förra året att jag helt bröt med cykelsporten.... Men den håller sig kvar. Vi håller ihop fortfarande.

För visst är det väl så att kärlek till vad det än må vara är jävligt svår att förklara. Samtidigt som den ju är helt naturlig, som en del av oss.
Alltså, Ponera att min mamma skulle vara ett svin. En alkoholiserad, bitter människa som inte gjorde annat än kasta vaser på mig när jag visade mig hemma. Skulle jag då ändå inte älska henne?

Nu är inte mamma så som tur är, men om hon var det så skulle jag älska henne ändå.
Men vad jag menar är att vi har med känslor att göra, och känslor styr vi inte över själva. Min passion dör inte för att några (eller okej, förbannat jävla många) dopar sig.
Min kärlek till cykelsporten ligger inte i cyklisternas händer.
Jag har upptäckt det nu.

Kärleken till den ligger i ljudet av ett däck som rullar mot asfalt, den ligger i vackra franska landskap, i Pyrenéernas storslagenhet, i bilden av att klungan i alla sina färger och all sin prakt börjar synas på håll nere vid vägen som en vacker och färgglad tavla.
Kärleken till cykelsporten ligger i naturens eget hjärta. Ett friskt andetag högst uppe på majestätiska och obarmhärtiga Col du Galibier i toppen av alperna, i en sista ansträngning uppför lummiga och gröna l'Alpe d'Huez.
Kärleken till cykelsporten ligger i människans kamp, i människans vackra smärta, i segerns söta smak och i förlorarens melankoliska dekadens."

2008-09-05
"Så.... Så, jag har köpt en cykel. En riktig en. En sån otroligt fin cykel. En racer.
Den kostade förvisso bara marginellt mindre stålar än Storbritanniens totala BNP, men det var det fan värt. Den är av märket Trek, den har hjul tunna som hälsenorna på en bofink och den väger lättare än Robinho i närkamp med Jürgen Kohler. Den står och glänser vackert blått i min hall och när jag går till jobbet på morgonen tittar den på mig och ber om att få följa med ut på en tur. Jag klappar den på sadeln och säger..."Inte nu vännen....inte nu..."."

www.petterjohansson.com är hans hemsideadress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar