Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-02-11

Wolf FM

88.8
Bra radio att träna till, om man bor i Falun med omnejd givetvis. Det spelas gammal glad rock, rockabilly med muntra basgångar, raggarrock med låtar som Brännvin, blandat med någon modernare hitlåt, balad och lite Christer Sjögren. Inget snack ( för det mesta ), utan bara musik att bli glad av.

Körde klassiska åttatvåor, kanske den intervalltyp som varit med längst. 30 år på toppen? Berättade för en elitcyklist här i Falun vad jag skulle köra. Då citerade har en som kan det mesta om träning och idrottsforskning; 'då kan du lika gärna ligga i soffan' och 'åtta-tvåor är för losers'. Så nu vet ni alla som nöter åttor, det är bortkastad tid.
På sex åttor fick jag ihop 29 och en halv minut över 90 procent (sug på den ni, alla fyragångerfyralosers med 16 min effektiv träningstid) och kände mig betydligt tröttare än om jag legat i soffan.

6 kommentarer:

  1. Lite synd att dedäringa 29 och en halv kommer från åttor då. Annars hade det ju varit ganska najs att kassera in, så att säga.

    SvaraRadera
  2. Det är tid över 95% som räknas.

    SvaraRadera
  3. Vad står åttatvå för? Åtta minuters jobb, två vila eller? Gör man vad man ska under de åtta är det väl inget att tjafsa om. I soffan sitter man ju sällan bara i två...

    SvaraRadera
  4. Eller tid på Vo2max?

    SvaraRadera
  5. Åtta minuter arbete två minuter vila.
    Det som räknas är först till mållinjen på tävlingar. Oavsett vad eller hur du tränar så avgörs alla tävlingar på samma sätt. Först över strecket vinner.

    SvaraRadera
  6. tja, "Tongkong", har ju återlanserat 30 s intervallerna som "upptäcktes" för +20 år sedan och sett att de ger "samma" respons som tröskelträning/ om jag fattat honom rätt.../, så vadå??
    Visst kanske kortare "på"tid, men cyklister brukar ju bli nöjdare ju längre de får slita så varför köra kort o överhårt när du kan köra längre o hårt... och ändå nå samma mål?

    Sedan kanske "Tongkong" vill profilera sig mot Nicke Welin-Bergers "urgamla" träningsfilosofi för att skapa sig ett eget rykte?

    Men pröva att köra lite längre tröskelintervaller, lär finnas nytta i att hålla på minst 17-18 min enl cyberspace.

    SvaraRadera