Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-02-13

Det här med fredag den 13:e

Jag brukar inte så ofta ha otur, tror inte att denna dag kommer innebära någon ändring på det faktiskt. Men ni kanske sitter inlåsta i hemmet, i ert madrasserade rum?

Verkligen jättekul med så många kommentarer, tankar, funderingar och rena fakta när det gäller distansträningen. Att min blogg tillfälligt skulle bli ett forum för så kunniga personer trodde jag itne. Det är väl kanske också något som saknas i svensk cykel, ett riktigt bra forum för tränings, tävlings och materialfrågor. Där tränare och cyklister kan ställa frågor, bolla idéer med varandra och kanske lägga upp senaste forskningsresultaten.
Om ni sitter hemma i stugorna med frågor om distansträning så tycker jag att ni ska passa på att ställa dom nu. För chansen är stor att ni får ett vettigt och bra svar.

Det här är ingen "reklam", för jag har (tyvärr) inte fått betalt för att skriva detta. Men flera av de som kommenterat distanstrådarna är cykeltränare med egna företag. Är ni intresserade av hjälp med träning, upplägg och liknande kan ni vända er till dem:
Fredrik Ericsson - www.toppfysik.nu
Mattias Lundqvist - www.aktivitus.se
Mattias Reck - www.reck.se
Kolla gärna referenser och välj den som passar ert egna tänk bäst.

Playa 2009. Det syns ju ganska tydligt att jag haft en svacka, eller snarare en topp i det här fallet, för ett par dagar sedan. Kan inte skylla på annat än den ökända onsdagsfetman. Men nu är jag tillbaka på spåret igen. På rätt väg mot ett hälsosamt liv.


Idag ska jag nog köra fyror, en ganska populär intervalltid de senaste åren. Fyra minuter långa intervaller tror många är snabbaste vägen till framgång. Skulle vara trevligt om någon skulle vilja såga 4*4 åt mig. Själv brukar jag inte syssla med fyra stycken fyra minuter långa intervaller. Tycker det är lite fjolligt.

6 kommentarer:

  1. Avdelningen för egenpropaganda!

    Det finns sedan ca en månad tillbaka ett forum avsett för träningsdiskussioner: http://www.toppfysik.nu/forum

    SvaraRadera
  2. Ja. Färre än några pass/v räknas som underhållsträning, ska du få effekt måste du köra många sådana pass, dessutom under en period. Annars kan du lika gärna ligga i soffan eller köra åttor :)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar köra 10 st fyror med 1 minut vila. Tungt men skönt efteråt!

    SvaraRadera
  4. tog åt mig vad du skrev förra vintern Öijer...3or är de nya 4orna. Jag kör treor alltså. Men så ska man ju köra gubbklass oxå så det räcker nog.

    SvaraRadera
  5. Du glömde ju den bästa demonen; "The Limp"
    www.friska.se

    SvaraRadera
  6. Tack skall du ha Öijer. Jag har ju drivit firman i 4 år snart och provat många olika upplägg på många olika personer. Tror mig har den största volymen på denna typ av verksamheten just nu i Sverige. Börjar alltså få en mer och mer klar bild av vad som funkar genom empiri.

    Kul att träning ventileras så flitigt numera. Den empiriska och teoretiska kunskap som finns borde spegla av sig på tävlingarna. Folk borde åka fortare nu för tiden. Och jag tror faktiskt att så är fallet. Minns för ca 5 år sedan, då funderade man mest på om man skulle köra 7-3 eller 8-2...

    Mattias på Aktivitus

    SvaraRadera