Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-02-19

Skidskandal(er)

Britta Norgren stängs av i fem dagar i väntan på nya tester då dopingtest visat för höga blodvärden. Visst, hon hade 160 och 161 på två tester och gränsvärdet är 160. Visst, hon har tränat på hög höjd och var magsjuk när testet genomfördes. Men vart är dopinganklagelserna och skandalrubrikerna? Om någon duktig cyklist blir avstängd ett par veckor för höga blodvärden innan touren eller VM så skulle det låta lite annorlunda. Nu fick jag reda på att Britta var avstängd då jag läste en artikel om Brodin som skulle få göra tidig VM-premiär. I slutet nämnde journalisten anledningen till hennes tidiga premiär.
Ja, jag vet. Jag är bitter.

En annan skidtjej, Charlotte Kalla har plötsligt bestämt sig för att skippa en traditionell distans på VM och istället köra sprint. För hon hade lyssnat till sitt hjärta. Har inte svenska längdlandslaget någon ledning som hon kan lyssna till?

Något gladare är jag över skidskyttet idag. Silver är ju fint, även om en Carl-Johan Bergman i form hade kunnat dra fransmannen i staven hela sista sträckan, och ändå spurtat ner honom mot målet. Får nog ta på mig förbundskaptenskläderna fler gånger.
Jag fortsätter dock att störa mig på saker. Denna gång är det hur givna just Carl-Johan Bergman och också Björn Ferry var i mixed-stafettlaget. De kom till VM i dålig form och floppade rejält i det inledande loppet. Båda skippar distansloppet och håller tummarna för ett mirakel till stafetten. Ledningen och SVTs expertkommentatorer håller också tummarna. Själv hade jag petat de båda ur stafettlaget direkt efter flopploppet. Magnus Jonsson körde bra i öppningen på VM och David Ekholm körde skitbra på distansen. Bättre då att ge två hungriga åkare chansen, än två 'stjärnor' som är sjuka/ur form.

Nu är jag ute och går med en sovande Filip, så jag missar damernas öppningslopp i längd-VM. Men det gör nog inget...

6 kommentarer:

  1. Har du koll på det här med gränser Henrik, jag är blodgivare och ligger stadigt över 160 när de kollar blodvärdet före jag skall lämna. Riskerar jag att åka dit på typ SM om de kollar upp mig? Vore ju sjukt pinsamt om inte annat...
    //Markus Porath

    SvaraRadera
  2. Värdet för herrar ligger på 170. Men det varierar lite mellan olika sporter tror jag, eller det har då varierat.
    Såg att Fredrik Ericsson också skrivit om Britta-fallet i sin blogg.

    SvaraRadera
  3. Hej Igen!
    När Smirnov var som bäst log han stadigt runt 200Hb... Detta var innan det fanns gränsvärden och straffskalor när sedan första gränsen drogs vid 185Hb så hade han naturligtvis aldrig högre än 184. fortfarande prestarade han fortfarande toppresultat, men när gränsen 175(Eller var det170) kom så lade den stentuffe Smirre av.. jag säger inte att han var dopad, men jag vet INGEN anna idrottare som har sån koll på sitt blod som han hade

    The Limp
    PS
    Har själv "+160Hb" när helst jag tar ett stick i fingret. DS

    SvaraRadera
  4. men Henrik, jag hoppas att du noterade att Ferry inte körde stafetten, utan Ekholm fick chansen och gjorde en kanoninsats. Kul för honom , och Sverige som kan ha fått en ny stjärna.
    Ang. Brittas blodvärden uppmärksammades i samband med detta en intressant rubrik. "Gunde kräver att regelverket ses över" personligen tror jag att hade det varit en ryska eller för den delen någon annan från de gamla östländerna, med för högt blodvärde, hade det från svenskt håll utpekats som systematisk doping. Dags att se över den svenska dubbelmoralen kanske, regler är regler och de är till för att följas oavsett nationalitet.

    SvaraRadera
  5. Kalla gjorde helt rätt i att stå över milen. Hon är fortfarande några klasser sämre i klassiskt och har större chans till bra placering i en fristilssprint.

    SvaraRadera
  6. Vad jag har hört så ska också Dählie varit en jäkel på bra blodvärden.

    Ja, Ferry körde inte. Det var bara allt snack om att de skulle köra trots dålig form och sjukdom jag tröttnade på.
    Jag läste också om Gundes idé.

    Sprint är en uppvisningsgren. Lite som BMX i OS.

    SvaraRadera