2009-02-25

Från hård till mjuk

Förra veckan var hård vecka enligt träningsprogrammet. Denna vecka har jag lätt vecka. Förra veckan var jag lätt, stark och uthållig. Denna vecka är jag tung, klen och slö.
Egentligen borde alla veckor vara hårda veckor. Kanske det skulle bli lite jobbigt i längden dock... Lätta veckor dock, jag vet inte. Vad fyller dom för syfte egentligen? Två vilodagar i rad nu och jag äter allt som inte rör sig. Motorn är igång. Alltid något att glädjas åt.

När jag var ung var jag hård. Allt var hårdare förr. Jävla mjukhet nu för tiden, får utveckla vid senare tillfälle. Men håller ni inte med?

4 kommentarer:

  1. Det lär ju tom vara så att viloveckor inte vetenskapligt "bevisade", det låter ju logiskt att ha viloveckor, men de som mer exakt kan styra sin träningsbelastning kan med progressiv ökning av denna under månader i sträck utan att ta viloveckor, ändå dokumentera ständig förbättring.
    Dvs om du tillräckligt långsamt ökar din träningsbelastning så behöver du inte ta viloveckor...

    SvaraRadera
  2. Jag har alltså inte en vilovecka, utan en lätt vecka med två vilodagar. Som jag nu har förbrukat.
    Vila är farligt.

    SvaraRadera
  3. Viloveckor (-dagar) fyller nog mest sitt syfte på det mentala planet och motivationsmässigt.
    Sällan är jag så sugen på att träna skiten ur mig som efter en lugn vecka, och på samma sätt är jag betydligt mindre sugen när den hårda veckan är slut... Man ska nog inte heller underskatta vilan rent fysiologiskt, men allt kan ju överdrivas och missbrukas. Passa på att umgås med barnen och familjen eller lägg in en taktisk förkylning/skada när du ändå tar det lugnt. :-)
    Grattis förresten!

    SvaraRadera
  4. Jag har lidit av mjukhet i flera år nu. Men sen nyår har jag gått ner 7,5 kilo och på så sätt klivit upp några snäpp på hårhetsskalan.
    /J

    SvaraRadera