Hej!
Fick en fråga om hur mina väckningspass brukar se ut och idag har jag ju kört just ett sådant. Har dock inget gyllene pass utan det varierar efter förutsättningar, känsla och tävlingens karaktär.
CRT och Lerhålet.
Idag var planen att köra loop 2 och köra på i någon tiominutersintervall. Tyvärr så var ju banan bara delvis markerad när jag körde så det var liksom mer orientering än möjligheter att köra hårt. Jag startade där jag visste att loop 2 gått förr om åren och körde den utan markeringar till jag kom ut på den sträcka som är gemensam med loop 1. Där var det pilat och jag blev glad igen. Där sedan loop 1 och loop 2 delar sig så var det slut på markeringarna.
Det fanns ingen karta när jag var vid kansliet och frågade, utan jag blev hänvisad till den på hemsidan från 2010.
Det smidiga med den kartan är att den ligger i Google Maps så man kan se vart man är samtidigt som kartan visas. Underlättar ju en hel del när man ska navigera. Tyvärr var den ju från 2010 och därmed hade en del hänt. Som att man byggt villor där banan gick 2010. Jag åkte alltså "fel", vände och åkte där jag trodde att banan skulle gå, hittade en stig med plastband där en cyklist kom ut så jag åkte in där för att se vart den liksom började. Körde tydligen fel igen för där fanns inga markeringar heller.
Surnade till över att man vid lunchtid dagen innan tävling inte hade markerat banan. Åkte tillbaka till där loop 1 och loop 2 delade sig. Eftersom loop 1 hade varit markerad dit så hoppades jag att den skulle vara markerad och då kunde jag skita i loop 2 och köra loop 1 istället. Det är ju mycket smidigare att följa pilar än att behöva cykla med mobilen i handen och navigera hela tiden. Speciellt om man, som jag, vill ta i lite ibland.
Tvingades dock inse att det inte var pilat från där det delade sig så jag fick finna mig i att orientera.
Höger eller vänster?! Ännu ett ställe där jag blev tvungen att stanna, plocka upp mobilen och navigera. Träffade ett par som var ute och gick, där mannen brukade hoja där i bland och kunde peka ut riktning åt mig.
Eftersom det inte blev som jag planerat utan jag fick spendera mycket tid med orientering när jag trott att banan skulle vara färdigmarkerad så blev jag lite irriterad. Försökte övertala mig själv om att det inte var något jag kunde påverka utan det var bara att göra det bästa av situationen.
Jag fick ju i alla fall vara ute och cykla i Lida-terrängen så det blev ju ett pass av det hela åtminstone.
När jag kom till tävlingens första stigpartier så fanns det pilar!!!! Jag tryckte "lap" på klockan och höjde farten direkt. Det blev 12 minuter och 45 sekunder med tryck på pedalerna innan markeringen av banan upphörde igen...
Är jag på banan, eller är jag vilse?!
Nåväl, det blev ju ett bra väckningspass av det där till slut. Har ätit och druckit idag, så med väckningspasset så har jag fått ihop tre ingredienser till ett lyckat lopp imorgon.
Banan är snabb och torr. Det var ju knappt lera i lerhålet ens. Tack och lov har det regnat lite ett par dagar nu men det har nog bara bundit dammet lite för idag var det torrt i markerna.
Nu ska jag lägga barn och kanske mig själv.
Vi syns och hörs!
2016-06-11
Bra med sömn och långloppsbloggat
Det där satt ju riktigt bra vill jag lova.
God morgon cykelvänner!
Idag vaknade jag upp i Ursvik utanför Stockholm efter en god natts sömn. Det här var precis vad jag behövde. Nu är jag bara ett grymt väckningspass ifrån succé imorgon på Lida Loop. Jag brukar ju säga som så att även om man misslyckats med det mesta inför en tävling så kan man ändå se till att man ätit och druckit som man ska. Så jag får fokusera på det idag. Resten borde ju lösa sig, tycker jag.
Ni som vill läsa mer text och se några fler bilder kan läsa mitt inlägg inför Lida Loop på Långloppsbloggen.
God morgon cykelvänner!
Idag vaknade jag upp i Ursvik utanför Stockholm efter en god natts sömn. Det här var precis vad jag behövde. Nu är jag bara ett grymt väckningspass ifrån succé imorgon på Lida Loop. Jag brukar ju säga som så att även om man misslyckats med det mesta inför en tävling så kan man ändå se till att man ätit och druckit som man ska. Så jag får fokusera på det idag. Resten borde ju lösa sig, tycker jag.
Ni som vill läsa mer text och se några fler bilder kan läsa mitt inlägg inför Lida Loop på Långloppsbloggen.
2016-06-10
Ville bara kasta cykeln
Hej cykelvänner!
Igår hade jag ett sådant där pass då jag bara ville skicka ut cykeln till skogs och skrika. Det hela stannade dock vid att jag stod stilla i min ensamhet och lät samlingen av fula ord trilla ur min mun. Sen gav jag upp passet och tog mig hemåt.
Vi kan väl säga att mitt cyklande går sådär just nu. Milt uttryckt. Jag tränar inte som jag vill, äter inte som jag bör, sover för dåligt och fyller livet med stress. Bäddat för allt annat än succé alltså.
Idag ska jag sitta hos vår kundservice och jobba. Fortfarande med mina vanliga arbetsuppgifter, men i annan lokal och med andra kollegor runt mig. Det blir nog skoj. Tänkte sluta tidigt idag för att åka hem och gasa vidare till Stockholm med familjen. Ett par dygn där blir nog bra för skallen. Lida Loop väntar på söndag och då vill jag givetvis cykla snabbt.
Det här var innan passet spårade ur igår.
Tanken var att köra ett tömningspasss, men det enda som blev tomt var huvudet...
Igår hade jag ett sådant där pass då jag bara ville skicka ut cykeln till skogs och skrika. Det hela stannade dock vid att jag stod stilla i min ensamhet och lät samlingen av fula ord trilla ur min mun. Sen gav jag upp passet och tog mig hemåt.
Vi kan väl säga att mitt cyklande går sådär just nu. Milt uttryckt. Jag tränar inte som jag vill, äter inte som jag bör, sover för dåligt och fyller livet med stress. Bäddat för allt annat än succé alltså.
Idag ska jag sitta hos vår kundservice och jobba. Fortfarande med mina vanliga arbetsuppgifter, men i annan lokal och med andra kollegor runt mig. Det blir nog skoj. Tänkte sluta tidigt idag för att åka hem och gasa vidare till Stockholm med familjen. Ett par dygn där blir nog bra för skallen. Lida Loop väntar på söndag och då vill jag givetvis cykla snabbt.
Det här var innan passet spårade ur igår.
Tanken var att köra ett tömningspasss, men det enda som blev tomt var huvudet...
2016-06-08
Blixtrande cykelåkning
Tjena!
Jag var ju ute och cyklade i vädret igår. Det regnade, blixtrade och åskade en del och jag hade kameran på styret. Bjuder härmed på sju sekunder med blixtrande cykelåkning:
Inte världens bästa klipp eller så, men ni får en liten känsla för hur det var igår i alla fall. Mysigt, spännande och lite läskigt. Vid ett tillfälle när det blixtrade så kändes det så nära att ett par fula ord trillade ur munnen faktiskt...
Idag har jag inte tränat, funderade en del på det igår om hur jag egentligen skulle lägga upp veckans träning inför Lida Loop. Dom sista tre dagarna på veckan var rätt givna, men idag och imorgon var jag lite mer osäker kring. Eftersom klockan nu är 22:15 så blev det en vilodag idag alltså. Därmed väntar träning imorgon kväll i stället.
Det är skolavslutning för mellanbarnen imorgon på eftermiddagen, så jag lär köra något på kvällen för att vrida ur kroppskrället en sista gång innan helgen. Sedan blir det vila på fredag, väckningspass på lördagen och tävling söndag. Låter som en plan det.
Nu ska jag bara hänga lite tvätt och städa köket, sedan blir det nog natt även här. Vi hörs!
Jag var ju ute och cyklade i vädret igår. Det regnade, blixtrade och åskade en del och jag hade kameran på styret. Bjuder härmed på sju sekunder med blixtrande cykelåkning:
Inte världens bästa klipp eller så, men ni får en liten känsla för hur det var igår i alla fall. Mysigt, spännande och lite läskigt. Vid ett tillfälle när det blixtrade så kändes det så nära att ett par fula ord trillade ur munnen faktiskt...
Idag har jag inte tränat, funderade en del på det igår om hur jag egentligen skulle lägga upp veckans träning inför Lida Loop. Dom sista tre dagarna på veckan var rätt givna, men idag och imorgon var jag lite mer osäker kring. Eftersom klockan nu är 22:15 så blev det en vilodag idag alltså. Därmed väntar träning imorgon kväll i stället.
Det är skolavslutning för mellanbarnen imorgon på eftermiddagen, så jag lär köra något på kvällen för att vrida ur kroppskrället en sista gång innan helgen. Sedan blir det vila på fredag, väckningspass på lördagen och tävling söndag. Låter som en plan det.
Nu ska jag bara hänga lite tvätt och städa köket, sedan blir det nog natt även här. Vi hörs!
En högintensiv halvtimme
Det var min plan igår, att kötta i en halvtimme. Fördelen med att inte cykla så snabbt på angiven sträcka är ju att man får cykla lite längre! Så det blev lite drygt 32½ minut med högintensiv cykling istället. 87.5 % av max fick jag upp pulsen i, vilket kanske inte var jättehögt. Men det blev lite mer försiktig åkning på slutet då allt blev pissblött på grund av regn. Också det en bidragande orsak till att halvtimmen blev så lång. Dessutom blev det ju mörkt av åskmolnen, vilket inte direkt hjälper när jag är halvblind från början... Många ursäkter här, men fan. Jag räckte inte till igår och att det vräkte ner regn hjälpte inte direkt farten över stenar och rötter.
Körde förresten Stångtjärns sten- och rotfyllda blåa spår där mitt personbästa just är någon sekund över en halvtimme. Kanske jag skulle ha sagt från början. Hoppades hinna köra det innan det började regna, men ungefär fem sekunder innan jag tryckte på varvknappen på klockan så började det. Första minuterna av stigcyklingen var därför torr och jag tyckte nog att jag hade bättre driv än vad tiden gav. Men kikar man på STRAVA så tappade jag konstant oavsett om det var torrt eller blött.
Kul ändå att få ett kvitto på hur kass jag är:
Kanske låter lite negativ nu, men om jag tappar 2:37 på mig själv på 30 minuters cykelåkning så är jag ju inte ens bra jämfört med mig själv. Fem minuter från Emil Lindgrens tid...
Jaja, jag får väl träna lite mer då bara.
Under 30 minuter ska jag väl kunna klara av innan jag dör?
Före och efter Stångtjärns blåa.
Körde förresten Stångtjärns sten- och rotfyllda blåa spår där mitt personbästa just är någon sekund över en halvtimme. Kanske jag skulle ha sagt från början. Hoppades hinna köra det innan det började regna, men ungefär fem sekunder innan jag tryckte på varvknappen på klockan så började det. Första minuterna av stigcyklingen var därför torr och jag tyckte nog att jag hade bättre driv än vad tiden gav. Men kikar man på STRAVA så tappade jag konstant oavsett om det var torrt eller blött.
Kul ändå att få ett kvitto på hur kass jag är:
Kanske låter lite negativ nu, men om jag tappar 2:37 på mig själv på 30 minuters cykelåkning så är jag ju inte ens bra jämfört med mig själv. Fem minuter från Emil Lindgrens tid...
Jaja, jag får väl träna lite mer då bara.
Under 30 minuter ska jag väl kunna klara av innan jag dör?
Före och efter Stångtjärns blåa.
Etiketter:
Cykling,
Stångtjärns blåa
2016-06-07
Film från Wetterhalls cykel på Långa Lugnet
Tjena!
Långloppscupen har börjat lägga ut youtube-klipp från Långloppscupen i år. Här är filmen från Långa Lugnet, även om det inte blev riktigt hela loppet:
Ni ser min röv i starten efter lite drygt en minut. Sedan några fler gånger under dom första 37 minuterna, bland annat dessa tillfällen:
13:05 så blåser jag förbi klungan i 64 km/h
16:09 passerar han mig efter att jag tvingats sätta ner foten på grund av cyklist framför som satt ner foten..
26:09-30:21 så sitter han på min rulle
36:25 får han punktering...
36:52 passerar jag på en 12:e plats
Tyvärr så räckte inte batteriet till hela loppet och skruva ner ljudet när ni kikar på filmen.. Undrar vem som ska få kamerans förbannelse på Lida Loop? Michael Olsson hade kameran på Billingeracet och vurpade rätt illa från tätgruppen och kom aldrig ikapp igen. Wetterhall punkterade tidigt på Långa Lugnet och fick sedan stanna och fylla på med luft flera gånger under loppet. Vad ska hända på Lida Loop för den cyklist med kameran på styret?!
Långloppscupen har börjat lägga ut youtube-klipp från Långloppscupen i år. Här är filmen från Långa Lugnet, även om det inte blev riktigt hela loppet:
Ni ser min röv i starten efter lite drygt en minut. Sedan några fler gånger under dom första 37 minuterna, bland annat dessa tillfällen:
13:05 så blåser jag förbi klungan i 64 km/h
16:09 passerar han mig efter att jag tvingats sätta ner foten på grund av cyklist framför som satt ner foten..
26:09-30:21 så sitter han på min rulle
36:25 får han punktering...
36:52 passerar jag på en 12:e plats
Tyvärr så räckte inte batteriet till hela loppet och skruva ner ljudet när ni kikar på filmen.. Undrar vem som ska få kamerans förbannelse på Lida Loop? Michael Olsson hade kameran på Billingeracet och vurpade rätt illa från tätgruppen och kom aldrig ikapp igen. Wetterhall punkterade tidigt på Långa Lugnet och fick sedan stanna och fylla på med luft flera gånger under loppet. Vad ska hända på Lida Loop för den cyklist med kameran på styret?!
2016-06-06
Summerdayz och begagnatfynd!
Hej kära bloggläsare!
Alltså det här med långhelg var verkligen inte dumt. Speciellt inte när vädret varit så bra som det varit. Visserligen lite kyligt igår, men det var inte så att vi frös ihjäl direkt.
Denna dag började halv sju av att Frida sovit klart. Bara att gilla läget i sådana situationer och igår fick jag ju faktiskt sova nästan till nio. Småbarnen åt frukost och när hela familjen var vaken så åkte jag med småtjejerna till affären och handlade frukost åt oss vuxna. Handlade för över tusen spänn, så det blev lite mer än bara frukost. Efter frukosten så hade frun bestämt att vi skulle storstäda idag. Bara att gilla läget där med och jag hade tjuvstartat med att fixa köket.
Ronya är bra på att städa och höll på med övervåningen när jag underhöll barnen på nedervåningen. Kan ha blundat i några minuter där kring lunchtid också. Fortsatt helt slut som artist med andra ord.
För att jag inte skulle vara sovtrött hela tiden och för att tjejerna skulle ha något att göra så gick vi ut på lekparkspromenad. Passade på att posta ett brev också. Filip hade vid det här laget cyklat till en kompis och Emily satt på tåget mot Stockholm, så dem gick det ingen nöd på.
Lycka är att få vara ute och leka så mycket som möjligt.
Här om dagen så satt jag och kollade på vad det kostar att hyra släpvagn. Vi är med i Stennäsets byförening och vår byförening äger ett par släpvagnar som man kan få hyra riktigt billigt. Ibland behöver man ju en släpvagn.. När jag kollat klart på släpvagnshyror så kommer Ronya och säger att grannen vill sälja sin släpvagn och undrar om vi behöver den. Priset verkade bra och efter lite blocketsökande så tyckte jag att det inte fanns så mycket att tveka på. Så idag köpte vi den.
Inte för att skryta, men... Egentligen är det ju bara för att jag vill skryta, för den där parkeringen lyckades jag med på första försöket idag. Första gången någonsin som jag backar med släp! Nu gäller det bara att vi använder släpet några gånger så har den investeringen betalat av sig.
Någon som behöver hyra släpvagn?!
Vi har faktiskt redan börjat hämta in investeringskostnaden på släpet då vi idag fortsatte vårt begagnatfyndande. Såg nämligen någon som delade en bild på ett hockeymål med skyddsnät bakom på Facebook, tidigare i våras. Vi har ju Öijer Arena här på gården och vi köpte ett ganska stort mål förut till Filip. Men det här var ett riktigt hockeymål och dessutom ingick nätet bakom. Skulle underlätta en del för Filip som då och då missar målet, skjuter över vår lastpallsarg och får gå och leta puckar... Skyddsnät är inte gratis och nya hockeymål i full storlek är inte gratis dom heller.
Så vi åkte väl hem till en OS-guldmedaljör i ishockey för att hämta målet och nätet idag. Fick även med skottplatta, stolpar och stolphållare till nätet så nu är det en glad son som sover där uppe på övervåningen.
Vi rundade av dagen med att, till barnens hysteriska glädje, leka på den stora lekplatsen i Leksand.
Väl hemma så fick jag väl lov att ställa ut målet och ena plattan så att det fick provskjutas lite på arenan också innan läggdags.
Tröttna och belåtna kids som har lagt sig nu. Nu återstår väl bara för mig att städa ihop resterna av oss själva innan jag också kan sova. Ingen träning idag som ni kanske förstår, men jag har faktiskt tränat sex dagar i rad också. Så en vilodag var nog minst sagt på sin plats.
Alltså det här med långhelg var verkligen inte dumt. Speciellt inte när vädret varit så bra som det varit. Visserligen lite kyligt igår, men det var inte så att vi frös ihjäl direkt.
Denna dag började halv sju av att Frida sovit klart. Bara att gilla läget i sådana situationer och igår fick jag ju faktiskt sova nästan till nio. Småbarnen åt frukost och när hela familjen var vaken så åkte jag med småtjejerna till affären och handlade frukost åt oss vuxna. Handlade för över tusen spänn, så det blev lite mer än bara frukost. Efter frukosten så hade frun bestämt att vi skulle storstäda idag. Bara att gilla läget där med och jag hade tjuvstartat med att fixa köket.
Ronya är bra på att städa och höll på med övervåningen när jag underhöll barnen på nedervåningen. Kan ha blundat i några minuter där kring lunchtid också. Fortsatt helt slut som artist med andra ord.
För att jag inte skulle vara sovtrött hela tiden och för att tjejerna skulle ha något att göra så gick vi ut på lekparkspromenad. Passade på att posta ett brev också. Filip hade vid det här laget cyklat till en kompis och Emily satt på tåget mot Stockholm, så dem gick det ingen nöd på.
Lycka är att få vara ute och leka så mycket som möjligt.
Här om dagen så satt jag och kollade på vad det kostar att hyra släpvagn. Vi är med i Stennäsets byförening och vår byförening äger ett par släpvagnar som man kan få hyra riktigt billigt. Ibland behöver man ju en släpvagn.. När jag kollat klart på släpvagnshyror så kommer Ronya och säger att grannen vill sälja sin släpvagn och undrar om vi behöver den. Priset verkade bra och efter lite blocketsökande så tyckte jag att det inte fanns så mycket att tveka på. Så idag köpte vi den.
Inte för att skryta, men... Egentligen är det ju bara för att jag vill skryta, för den där parkeringen lyckades jag med på första försöket idag. Första gången någonsin som jag backar med släp! Nu gäller det bara att vi använder släpet några gånger så har den investeringen betalat av sig.
Någon som behöver hyra släpvagn?!
Vi har faktiskt redan börjat hämta in investeringskostnaden på släpet då vi idag fortsatte vårt begagnatfyndande. Såg nämligen någon som delade en bild på ett hockeymål med skyddsnät bakom på Facebook, tidigare i våras. Vi har ju Öijer Arena här på gården och vi köpte ett ganska stort mål förut till Filip. Men det här var ett riktigt hockeymål och dessutom ingick nätet bakom. Skulle underlätta en del för Filip som då och då missar målet, skjuter över vår lastpallsarg och får gå och leta puckar... Skyddsnät är inte gratis och nya hockeymål i full storlek är inte gratis dom heller.
Så vi åkte väl hem till en OS-guldmedaljör i ishockey för att hämta målet och nätet idag. Fick även med skottplatta, stolpar och stolphållare till nätet så nu är det en glad son som sover där uppe på övervåningen.
Vi rundade av dagen med att, till barnens hysteriska glädje, leka på den stora lekplatsen i Leksand.
Väl hemma så fick jag väl lov att ställa ut målet och ena plattan så att det fick provskjutas lite på arenan också innan läggdags.
Tröttna och belåtna kids som har lagt sig nu. Nu återstår väl bara för mig att städa ihop resterna av oss själva innan jag också kan sova. Ingen träning idag som ni kanske förstår, men jag har faktiskt tränat sex dagar i rad också. Så en vilodag var nog minst sagt på sin plats.
Gårdagens cykling
Tillbaka till normalläge, tillbaka i cykelsadeln. Stack nämligen ut igår kväll på en cykeltur i solnedgången. Oklart vad syfte och mål med träningen var, annat än att försöka ha kul på stig och det är i och för sig inget dåligt syfte. Ville trampa bort löparbenen och få lite tekniklek på köpet så det blev ett varv på Stångtjärns blåa spår.
Här står jag och inviger ett par nya skoöverdrag.
Tänkte innan jag stack ut att det nog gick bra med ett par nya skoöverdrag, jag skulle ju ändå inte gå med cykeln. Hann ungefär 10 meter innan jag bestämde mig för att försöka klara den "omöjliga" backen bredvid där vi bor. Emil Lindgren har klarat den och även Anton Olstam. Så den är ju bevisligen inte omöjlig. När jag kom dit så såg jag att den var helt sjukt uppkörd. Någon eller några måste ha tränat väldigt mycket där, kul!
På mitt första försök så kom jag faktiskt riktigt långt, trodde därför att det kanske skulle gå att klara backen men ju mer jag försökte desto sämre gick det. Gav därför upp efter några försök och rullade mot Stångtjärn istället.
Stångtjärns blåa spår levererar.
Känslan igår var både bra och dålig. Tekniken var bra och styrkan i benen var bra. Men benen var trötta, sega, sprättlösa och ömma efter löpningen. Jag hade från början tänkt mig något mer än Stångtjärns blåa, men kroppen var inte på topp och det blev sent. Så jag nöjde mig med 50 minuters stiglek.
Idag vore drömmen att köra ett distanspass, det är ju ändå långhelg.
Här står jag och inviger ett par nya skoöverdrag.
Tänkte innan jag stack ut att det nog gick bra med ett par nya skoöverdrag, jag skulle ju ändå inte gå med cykeln. Hann ungefär 10 meter innan jag bestämde mig för att försöka klara den "omöjliga" backen bredvid där vi bor. Emil Lindgren har klarat den och även Anton Olstam. Så den är ju bevisligen inte omöjlig. När jag kom dit så såg jag att den var helt sjukt uppkörd. Någon eller några måste ha tränat väldigt mycket där, kul!
På mitt första försök så kom jag faktiskt riktigt långt, trodde därför att det kanske skulle gå att klara backen men ju mer jag försökte desto sämre gick det. Gav därför upp efter några försök och rullade mot Stångtjärn istället.
Stångtjärns blåa spår levererar.
Känslan igår var både bra och dålig. Tekniken var bra och styrkan i benen var bra. Men benen var trötta, sega, sprättlösa och ömma efter löpningen. Jag hade från början tänkt mig något mer än Stångtjärns blåa, men kroppen var inte på topp och det blev sent. Så jag nöjde mig med 50 minuters stiglek.
Idag vore drömmen att köra ett distanspass, det är ju ändå långhelg.
Etiketter:
Cykling,
GripGrab,
Stångtjärns blåa
2016-06-05
Gårdagens löpning (!!!)
OBS bilden är inte ett fotomontage och ja, jag har löparshorts! Äger faktiskt också två löparlinnen men det blev T-shirt på igår kväll.
Igår så skrev jag ju om att jag blivit sugen på att testa löpning igen och det dröjde inte mer än några timmar innan jag stack ut och sprang. Trots att jag tränat fyra dagar i rad och egentligen hade vilodag och så vidare. Varför skjuta på det liksom?
Jag tänkte att det nog var lagom att börja med fem kilometer. Jag kan ju nämligen egentligen inte springa annat än till bussen. Nackdelen med att vara hyfsat bra tränad men inte ha speciellt bra teknik är ju att jag orkar springa, men muskler och leder kan bli lidande.
Det var faktiskt ganska precis två år sedan jag sprang senast och gången innan det var för fyra och ett halvt år sedan. Senast jag sprang var en kuperad historia på Ibiza och efteråt så hade jag ont i benen i fyra dagar.
Jag hade en runda som jag tänkte skulle bli bra och när jag mätte på en kartsida så blev den ganska precis fem kilometer. Perfekt! Rundan är en mix av asfalt, grusvägar, skogsvägar och stig. Rundan visade sig bli lite för kort i verkligheten, så jag fick springa bort en bit på vägen och vända för att få ihop mina fem kilometer. Kikar man på banprofilen (utan att tjuvkika på siffrorna) så ser det nästan ut som om jag sprungit i alperna:
Egentligen så skiljer det bara 38 meter mellan lägsta och högsta punkten, men ändå. Det var inte direkt pannkaksplatt heller.
Med hjälp av Garmin-klockan så kan jag få fram en massa data från deras Löpdynamik också. Som steglängd, vertikal rörelse, stegfrekvens, tid för markkontakt, balans för markkontakt, någon fiffig kvot för steglängd kontra vertikal rörelse +ANNAT.
Nu har jag inte läst på allt om löpning ännu, men tror att man inte ska röra sig så mycket uppåt, ha en ganska hög stegfrekvens och inte ha fötterna i backen allt för länge. Högre fart borde ju också ge en längre steglängd. När jag laddat ner passet i mobilen från klockan så insåg jag ju att om jag ska jämföra löpdynamiken mellan olika pass så lär det antingen vara likadana pass, eller åtminstone samma underlag. Det borde ju rimligen skilja en del mellan en platt asfaltsrunda och en kuperad löptur på stig.
Jag pinnade på ganska bra igår, ingen maxning men också långt ifrån någon lugn joggingrunda. Jag tog i. Snittpulsen landade på 85% av max och tiden blev 21:09, alltså 4:13 min/km. Om jag springer några fler gånger så borde jag kunna komma ner under 4 min/km och en platt mil borde väl gå att fixa under 40 min med lite träning? Eller ett par snabba skor....
När jag kom hem igår så hann jag inte mycket mer än att stänga dörren bakom mig innan jag började få ont i benen. Trodde att det skulle bli jobbigt idag, men i morse när jag vaknade så kände jag mig faktiskt oväntat fräsch i benen. Lite kort i hälsenorna och framsidan av mina lår tog lite stryk. Men inget som hindrar mig.
Om ni vill grotta ner er i min löpning inklusive all min löpdynamik så finns all data här:
Etiketter:
Garmin Forerunner 735XT,
Löpning
2016-06-04
God morgon!
Okej okej, det är inte morgon längre. Om du inte läser det här inlägget någon morgon framöver då förstås. Men nu när jag skriver detta inlägg så är klockan tre på eftermiddagen men det känns som morgon, trots att jag vaknade före åtta i morse.
Vet inte varför det känns så, det har ju ändå varit hålligång hela dagen. Filip har haft en kompis här som har sovit över till idag men som nu cyklat hem igen. Innan kompisen åkte hem så var vi och badade vid Gullnäsgården och innan det så höll jag på med tvätten. Ronya är på jobbet och jag ligger i soffan bredvid Frida ochsomnar bloggar.
Är trött som en gnu, trots nästan åtta timmars sömn i natt och än så länge vilodag idag. Jag har ju faktiskt cyklat sju gånger på fyra dagar så jag borde vara lite trött. Ska sova mycket i natt också så kanske jag hamnar på banan igen. Apropå bana så har jag börjat fundera på om jag inte ska testa det där med att springa igen. I teorin så verkar ju löpträning vara någonting bra och härligt.
Först full fart, sedan trötta. I alla fall den yngsta och jag.
Vet inte varför det känns så, det har ju ändå varit hålligång hela dagen. Filip har haft en kompis här som har sovit över till idag men som nu cyklat hem igen. Innan kompisen åkte hem så var vi och badade vid Gullnäsgården och innan det så höll jag på med tvätten. Ronya är på jobbet och jag ligger i soffan bredvid Frida och
Är trött som en gnu, trots nästan åtta timmars sömn i natt och än så länge vilodag idag. Jag har ju faktiskt cyklat sju gånger på fyra dagar så jag borde vara lite trött. Ska sova mycket i natt också så kanske jag hamnar på banan igen. Apropå bana så har jag börjat fundera på om jag inte ska testa det där med att springa igen. I teorin så verkar ju löpträning vara någonting bra och härligt.
Först full fart, sedan trötta. I alla fall den yngsta och jag.
2016-06-03
Trött cyklist
Före- och efterbild från dagens pendling.
Hej cykelvänner!
Jag hade lite bråttom idag när jag skulle hem från jobbet, så jag reviderade dagens träningsplan och körde lite E2b istället. Alltså mellan 80 och 85% av max. Det blev 35 minuter med 83.33% av max i snitt. En av fördelarna med att ha bråttom är givetvis att jag pressar mig lite extra. Med tanke på hur trött jag är idag så var det nog bra för träningseffekten att jag hade bråttom.
Just nu är jag så trött att jag somnar sittande, nickade nyss till när jag laddade upp dagens träning:
Det blir väl inte så mycket mer action idag. Filip har dock en kompis här och Ronya är på festligheter, så jag lär försöka få barnen i säng innan jag själv kan vika ner mig för dagen...
Denna vecka har jag sovit lite, cyklat mycket och haft det intensivt på jobbet. Då är det lite extra skönt med helg!
Etiketter:
Cykling,
Garmin Connect,
Jobbpendling
Det var på håret
Status just nu: naken. En av alla fördelar med att cykla till jobbet måste ju vara att man får vara naken på arbetetsplatsen.
Lyckades fixa 30 km/h även idag. Idag var det verkligen på håret men jag klarade det med ca: 5 sekunders marginal...
Data.
Lyckades fixa 30 km/h även idag. Idag var det verkligen på håret men jag klarade det med ca: 5 sekunders marginal...
Data.
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
2016-06-02
Känslan var bättre, tiden var sämre
Bild från i morse egentligen, men ni kan låtsas att den är från när jag cyklade hem i eftermiddags. Fast i eftermiddags hade jag varken benvärmare eller armvärmare förvisso. Ingen cykelkeps heller. Men ändå, ni kan väl låtsas!?
Började cykla hem vid halv fyra i eftermiddags, riktigt skönt att åka hem tidigt. Dessutom med känslan av ett bra dagsverke och att jag tagit mig över en belastningstopp på jobbet. Men, det lär väl finnas nya utmaningar att ta tag i imorgon. När man prioriterar en sak så betyder det ju inte att dom andra sakerna försvinner, dom finns kvar där när det man prioriterat är över...
På väg hem så körde jag ett till varv på den södra delen av Stångtjärns elljusspår. Samma som igår alltså när jag var dyngseg och knappt tog mig runt. Idag kände jag mig mycket piggare och kunde trycka på betydligt mer än igår. Snittpulsen blev också 170 jämfört med gårdagens 164. Ändå så blev tiden två sekunder sämre. 6:45 jämfört med gårdagens 6:43.
Det jag vill ha sagt med detta är att ni inte alltid ska lita på känslan. Gäller speciellt dom dagar som det känns segt och ni är trötta. Det är fortfarande samma hjärta, samma ben och samma lungor som ni hade någon dag tidigare när känslan var någon helt annan. Kraften finns alltid där, det är bara humöret som varierar.
När jag kom hem så var det tydligen bad som gällde. Ebbah ville till och med hellre bada än att åka på ridningen och då måste badsuget vara stort!
Filip hoppar ner i pollensjön.
Nu är frun ute och klipper gräset (hon ville göra det när jag sa att jag skulle göra det!) och jag är inne med barnen som har ätit. Dags att lägga Frida nu, vi hörs väl imorgon?!
Började cykla hem vid halv fyra i eftermiddags, riktigt skönt att åka hem tidigt. Dessutom med känslan av ett bra dagsverke och att jag tagit mig över en belastningstopp på jobbet. Men, det lär väl finnas nya utmaningar att ta tag i imorgon. När man prioriterar en sak så betyder det ju inte att dom andra sakerna försvinner, dom finns kvar där när det man prioriterat är över...
På väg hem så körde jag ett till varv på den södra delen av Stångtjärns elljusspår. Samma som igår alltså när jag var dyngseg och knappt tog mig runt. Idag kände jag mig mycket piggare och kunde trycka på betydligt mer än igår. Snittpulsen blev också 170 jämfört med gårdagens 164. Ändå så blev tiden två sekunder sämre. 6:45 jämfört med gårdagens 6:43.
Det jag vill ha sagt med detta är att ni inte alltid ska lita på känslan. Gäller speciellt dom dagar som det känns segt och ni är trötta. Det är fortfarande samma hjärta, samma ben och samma lungor som ni hade någon dag tidigare när känslan var någon helt annan. Kraften finns alltid där, det är bara humöret som varierar.
När jag kom hem så var det tydligen bad som gällde. Ebbah ville till och med hellre bada än att åka på ridningen och då måste badsuget vara stort!
Filip hoppar ner i pollensjön.
Nu är frun ute och klipper gräset (hon ville göra det när jag sa att jag skulle göra det!) och jag är inne med barnen som har ätit. Dags att lägga Frida nu, vi hörs väl imorgon?!
Över 30 km/h till jobbet!
En bra morgon på flera vis.
God morgon cykelvänner!
Nu är jag framme på jobbet och hoppas kunna hålla minst samma tempo här som jag gjorde på vägen hit. Hade en skön pendling med betydligt bättre känsla och fart än igår. Jag startade dagen väldigt tidigt och belönades med motljus. Förhoppningsvis så betyder denna tidiga morgon också att jag kan åka hem tidigt. Ebbah har ridning idag vilket räddar mig, för då måste jag vara hemma runt halv fem annars hade jag kanske blivit kvar här till sent i kväll eftersom det är så kul att arbeta...
Nu; jobb. Vi hörs!
God morgon cykelvänner!
Nu är jag framme på jobbet och hoppas kunna hålla minst samma tempo här som jag gjorde på vägen hit. Hade en skön pendling med betydligt bättre känsla och fart än igår. Jag startade dagen väldigt tidigt och belönades med motljus. Förhoppningsvis så betyder denna tidiga morgon också att jag kan åka hem tidigt. Ebbah har ridning idag vilket räddar mig, för då måste jag vara hemma runt halv fem annars hade jag kanske blivit kvar här till sent i kväll eftersom det är så kul att arbeta...
Nu; jobb. Vi hörs!
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
2016-06-01
Lida Loop-intervall
Hej och god afton kära cykelvänner!
Vilken härlig sommarvärme vi har fått nu då hörrni? Hur skönt som helst faktiskt och idag cyklade jag hem utan benvärmare. Kändes som första gången, fast det har nog skett även på träning någon gång mer i år. Något annat som är skönt är att vara igång igen. Med cyklingen alltså. Att slippa vara sjuk och liksom på väg någonstans med träningen igen.
Trots att det är skönt att vara igång igen så var dagens cykling ändå rena rama skräcken. Hade så fantastiskt sega ben i morse och efter typ 11 timmar på jobbet så var jag inte så mycket sprättigare när jag åkte hem. Hade planerat att köra en intervall på motionsspår i Falun på hemvägen men var så seg att jag ett tag tänkte strunta i det och bara rulla hemåt. Tog mig dock samman och slet mig igenom intervallen.
Något annat som inte hjälpte sprättkänslan idag var att lock-outen på gaffeln inte fungerat, så varenda gång jag ställt mig upp så har liksom all energi bara gungat bort. Men nu är det åtgärdat, så imorgon kan jag köra stumt!
Själva intervallen idag tog 6:43 och att jag kallar den Lida Loop-intervall är för att den gick på ett motionsspår som gick upp, ner, tvärt höger och tvärt vänster. Lite som det är stundtals på Lida Loop alltså. Perfekt att träna på inför loppet nästa helg.
På väg hem igen.
Hempendlingen gav ett Strava Sufferscore på 31.
Vilken härlig sommarvärme vi har fått nu då hörrni? Hur skönt som helst faktiskt och idag cyklade jag hem utan benvärmare. Kändes som första gången, fast det har nog skett även på träning någon gång mer i år. Något annat som är skönt är att vara igång igen. Med cyklingen alltså. Att slippa vara sjuk och liksom på väg någonstans med träningen igen.
Trots att det är skönt att vara igång igen så var dagens cykling ändå rena rama skräcken. Hade så fantastiskt sega ben i morse och efter typ 11 timmar på jobbet så var jag inte så mycket sprättigare när jag åkte hem. Hade planerat att köra en intervall på motionsspår i Falun på hemvägen men var så seg att jag ett tag tänkte strunta i det och bara rulla hemåt. Tog mig dock samman och slet mig igenom intervallen.
Något annat som inte hjälpte sprättkänslan idag var att lock-outen på gaffeln inte fungerat, så varenda gång jag ställt mig upp så har liksom all energi bara gungat bort. Men nu är det åtgärdat, så imorgon kan jag köra stumt!
Själva intervallen idag tog 6:43 och att jag kallar den Lida Loop-intervall är för att den gick på ett motionsspår som gick upp, ner, tvärt höger och tvärt vänster. Lite som det är stundtals på Lida Loop alltså. Perfekt att träna på inför loppet nästa helg.
På väg hem igen.
Hempendlingen gav ett Strava Sufferscore på 31.
Etiketter:
Cykling
Kvällsjobb
Kvällssol igår
Hej Cykelvänner!
Igår kväll var jag ju ut och rensade min del av Långa Lugnet, så nu är det rent och snyggt i skogen igen. Tack till alla er som, trots att ni slänger skräp när ni tävlar, väljer att släppa det rakt ner på vägen/stigen istället för att kasta ut det i skogen. För då är det större chans att det städas upp efter avslutad tävling.
Fint att få återuppleva lite minnen från i helgen samtidigt som jag rensade banan från pilar och plastband.
Eftersom jag i vanlig ordning kom ut lite sent så hann jag inte med så mycket träning. Fick ihop lite knappt en timmes cykelträning plus tiden det tog att rensa banan. Stoppade nämligen klockan under tiden som jag jobbade. Sånt där kan man ju inte räkna med i träningsdagboken. Kom tillbaka till Lugnet, lämnade min ryggsäck på toppen och dammade på utför Gamla Mormor. Eftersom jag lämnat ryggan uppe så var jag ju tvungen att åka upp igen och då köttade jag på i serpentinerna när jag ändå var där. Å så avslutade jag det hela med att rulla ner Gamla Mormor igen, med ryggsäck den andra gången.
Nu ska jag faktiskt cykla till jobbet. Det var ju inte igår som jag cykelpendlade. Skönt att få vara frisk och få träna på igen. Vi hörs!
Hej Cykelvänner!
Igår kväll var jag ju ut och rensade min del av Långa Lugnet, så nu är det rent och snyggt i skogen igen. Tack till alla er som, trots att ni slänger skräp när ni tävlar, väljer att släppa det rakt ner på vägen/stigen istället för att kasta ut det i skogen. För då är det större chans att det städas upp efter avslutad tävling.
Fint att få återuppleva lite minnen från i helgen samtidigt som jag rensade banan från pilar och plastband.
Eftersom jag i vanlig ordning kom ut lite sent så hann jag inte med så mycket träning. Fick ihop lite knappt en timmes cykelträning plus tiden det tog att rensa banan. Stoppade nämligen klockan under tiden som jag jobbade. Sånt där kan man ju inte räkna med i träningsdagboken. Kom tillbaka till Lugnet, lämnade min ryggsäck på toppen och dammade på utför Gamla Mormor. Eftersom jag lämnat ryggan uppe så var jag ju tvungen att åka upp igen och då köttade jag på i serpentinerna när jag ändå var där. Å så avslutade jag det hela med att rulla ner Gamla Mormor igen, med ryggsäck den andra gången.
Nu ska jag faktiskt cykla till jobbet. Det var ju inte igår som jag cykelpendlade. Skönt att få vara frisk och få träna på igen. Vi hörs!
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling,
Långa Lugnet,
STRAVA
2016-05-31
Ett nytt inlägg på Långloppsbloggen och lite kort om min dag
Hej cykelvänner!
Ett nytt blogginlägg ligger nu ute på Långloppsbloggen, denna gång om hur jag hade det på Långa Lugnet. In och läs!
Idag har jag som vanligt jobbat. Det var jobbigt. Sedan åkte jag hem och då väntade familjen på mig för dom ville gå och bada(!!?!?). Så vi gick dit så dom äldre barnen fick bada. Frida är mer lik sina föräldrar och aktar sig helst från det ISkalla vattnet.
Nu har jag matat Frida och det är dags för henne att sova. Efter att jag har lagt henne så ska jag till Lugnet och avmarkera samt städa mina 8 kilometer av Långa Lugnets bana. Imorgon måste det vara rent och idag måste jag träna. Så det passar ju bra att kombinera dessa två aktiviteter tänkte jag.
Vi hörs imorgon igen!
Ett nytt blogginlägg ligger nu ute på Långloppsbloggen, denna gång om hur jag hade det på Långa Lugnet. In och läs!
Idag har jag som vanligt jobbat. Det var jobbigt. Sedan åkte jag hem och då väntade familjen på mig för dom ville gå och bada(!!?!?). Så vi gick dit så dom äldre barnen fick bada. Frida är mer lik sina föräldrar och aktar sig helst från det ISkalla vattnet.
Nu har jag matat Frida och det är dags för henne att sova. Efter att jag har lagt henne så ska jag till Lugnet och avmarkera samt städa mina 8 kilometer av Långa Lugnets bana. Imorgon måste det vara rent och idag måste jag träna. Så det passar ju bra att kombinera dessa två aktiviteter tänkte jag.
Vi hörs imorgon igen!
Etiketter:
Cykling,
Långloppscupen
2016-05-30
Högintensiv dag
Hoj cykelvänner!
Är helt slut i hela kroppen men har ändå inte tränat något. Visst får man vila två dagar efter ett långlopp? Det borde vara okej kan jag tycka.
Trots ingen träning så är jag som sagt slut. Dagen gick i ett från 07 till 21 och då är det lätt att bli trött. Min lunch idag blev en tallrik müsli och ett par mackor. Efter jobbet... Hann precis slänga i mig det innan jag och småtjejerna styrde upp till Lugnet för Ebbahs cykelträning. När hon cyklade så var jag ute och gick längs min sträcka på Långa Lugnet och plockade ner banmarkeringarna. Hann med 3 av 8 kilometer. Cyklar resterande del imorgon tror jag.
Väl hemma igen så var det matdags för tjejerna och sedan nattning av den yngsta förmågan följt av läggtjat på dom något äldre förmågorna.
Frida styrde upp städningen på ett bra vis.
Ebbah hade cyklat upp till hopptornen och sedan den nya leden ner till Lugnet på sin träning, kul! Lerstänk på ryggen också, precis som det ska vara.
2016-05-29
Ebbahs dag
Hej cykelvänner!
Igår var det Ebbahs dag då hon fyllde år. Firades traditionsenligt genom "väckning" med presenter, fika och skönsång och lite senare under dagen var det familjekalas.
Idag var det kalas igen, men denna gången barnkalas med Ebbahs kompisar.
Tidigare idag så avgjordes Lilla Lugnet och då var Ebbah med. Fullt ös med det mesta denna helg faktiskt...
54 barn i åldern 6-8 år står uppradade och redo för start.
Ebbah vill ju helst vara snabbare än alla hon tävlar mot så hon har ungefär samma farthållningsstrategi som sin far. Full fart så länge det går. Pappas flicka...
Jag älskar verkligen att åka på cykeltävlingar med henne.
Idag har det inte bara varit Ebbahs dag utan idag har det också varit Ronyas och min mammas dag eftersom det idag är mors dag! Grattis alla mammor där ute och speciellt grattis till "mina" mammor.
Etiketter:
Cykling,
Ebbah,
Lilla Lugnet
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








