Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-11-16

Sista deltävlingen i WTRL Zwift Racing League - gravel eller inte gravel?


Hej och god morgon på dig! 

Sista deltävlingen i denna säsong av Zwift Racing League igår och jag lyckades knipa en poäng i första spurten. Mycket nöjd med det då alla poäng räknas och i detta sällskap är det inte lätt att ta poäng. 

Hela laget hade beslutat sig för att köra landsvägscyklar och såhär i efterhand så hade jag hellre startat på en gravel-cykel. Mest för att det gick så lugnt första delen av loppet så att jag hade hängt med även på en gravel. Men det kunde jag inte veta före start. Att det sedan gick knallhårt i backen var precis som väntat... Vi hade förväntat oss en hård start, så som det brukar vara. Men det var den lugnaste starten på säsongen. Sedan satt gravel-cyklisterna med en fördel. För det var en del som hade valt gravel. 

Jag hamnade i en tredjeklunga efter första backen. Vi lyckades köra ikapp andraklungan och skulle på slutet göra upp om en 30:e plats. Topp 30 skulle få poäng och jag kände att det skulle bli svårt att nå för mig. Speciellt med grusväg uppför och sittandes på landsvägscykel. Så jag chansade på ett byte ute på sista varvet. Inte där jag hade tänkt mig att byta och det gick inte supersnabbt. Det jag gjorde var att attackera lite så jag fick 3 sekunders lucka. När jag kom iväg igen så var jag 8 sekunder efter. Det ser ut i videon som att det går långsammare men jag börjar också cykla innan jag är ur menyerna. 

 

Här nedan är videon från vårt race, om du klickar här så får du se mitt cykelbyte: https://youtu.be/oAY05mjWHGI?t=3754



Ja, det var den säsongen det. Måste ändå säga att den gick över förväntan för laget och jag lyckades också vända en svag inledning till en bättre utveckling. Tyvärr så tappade vi en del poäng på min diskning i näst sista deltävlingen (laget fick 30 sekunders tidstillägg och en poängs avdrag). Men vi klarade oss ändå kvar med god marginal. Så här blev poängställningen preliminärt: 

Det har varit kul att tävla med grabbarna i laget och vi växte verkligen in i serien. Nu är vi ett antal erfarenheter rikare och jag tror absolut att Team Swedish Zwifters kommer att göra det ännu bättre i nästa säsong. 

Dags att rulla vidare i livet här, vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar