Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-02-06

Veckans stora idiot

Hej och god morgon på dig! 

Vi börjar väl ändå med det trevliga så övergår vi till idiotförklaringarna i slutet av inlägget istället. Cyklade väl nämligen till- och från jobbet igår och samlade en massa härlig träningstid. Har börjat februari bra och ska se till att få många timmar denna helg också så att jag har ett litet plus på träningskontot inför kommande veckor. 

Riktigt kallt fortfarande, bara att hoppas det vänder snart och blir åtminstone något varmare. Just nu har vi -15 här men det ska bli hela -9 grader varmt senare på dagen så jag avvaktar något med mitt pass.

Morgonpendlingen. Fint men kallt.

Mötte för övrigt en bil på morgonpendlingen som körde på fel sida vägen. Inte helt mot snövallen, men ändå. När den kom närmre så såg jag att det var synbarhet nolla genom den framrutan då den var helt frostig. Någon som bestämt sig för att köra utan att skrapa rent rutan.... Hade kunnat sluta illa men jag vinkade ivrigt med min lila arm och personen som körde måste ha sett mig för precis innan vi möttes så svängde den över på höger sida vägen igen. 

Har illustrerat hur bilen körde i denna bild. OBS, den är redigerad och jag hade ingen med mig denna gång. Ingen kom alltså till skada varken igår eller vid skapandet av denna bild. 


Då skulle man ju kunna tro att den där bilföraren var veckans idiot. Men nej. Det blir värre. Jag försöker ju vara väldigt transparant med min cykling och delar gärna med mig av allt med er. Så därför skriver jag nu detta.... 


Ni vet att min ANT+ har slutat fungera för att min dators ENDA USB-uttag har slutat fungera? Jag har bloggat om det till exempel här; https://oijer.blogspot.com/2021/01/losningen-pa-mitt-problem-med-ant-och.html

I bägge inläggen har jag konstaterat att jag klarar mig utan ANT+ eftersom min Wattbike går via Bluetooth. Jag har nämligen inte sett mina Garmin-pedaler i "pairing mode" på Zwift och har därför dom senaste veckorna gått i tron att mina Garmin Vector 3 inte har stöd för Bluetooth. Något jag nu på morgonen har lärt mig att dom har. 

Ni vet också att jag var uppe mitt i natten för att köra Movistar Team Challenge?! Då gick starten 01:00, jag vaknade 00:45 och stressade igång för att kunna tävla överhuvudtaget. Sedan blev jag 10:a och topp-5 gick vidare. 
För att kunna gå vidare så skulle man ha sin trainer som kraftkälla till Zwift och köra med dual recording. Inga problem med mig som kört med Wattbike via bluetooth och Zwift och mina Garmin-pedaler till cykeldatorn. Så om jag hade kommit topp 5 så var jag säker på att klara kriterierna.

I morse hade jag fått meddelande från Samuel Brännlund som ju kom fyra i sitt race och gått vidare. Han frågade hur det hade gått för mig då det hade varit en del åkare i bägge racen som haft problem med verifikationen. Så han undrade hur det såg ut för mina chanser att gå vidare. 

Kollade då mailen och fann ett från Zwift som sa att JAG HADE KOMMIT PÅ EN PLACERING SOM GJORDE ATT JAG SKULLE HA GÅTT VIDARE!!! Men. Jag i samma mail stod det att jag skulle ha använt effektmätare som källa till Zwift och inte min trainer så därför gick jag ändå inte vidare. 

Omöjligt tänkte jag då jag ju bara har Wattbiken kopplad mot Zwift och pedalerna funkar ju inte ens med Bluetooth. Trodde jag innan i morse. För jag googlade direkt och fann att Garmin-pedalerna visst funkade med Bluetooth, såklart. Men jag var ju rätt säker på att jag inte kopplat dom mot Zwift så jag kilade yrvaken ner i källaren och startade upp allt. Lyckades då hitta både min Wattbike och Garmin-pedalerna i "pairing mode". 

Nu såhär i efterhand så förstår jag lite hur det nog har gått till. Sedan min ANT+ har slutat fungera så brukar jag starta Zwift och wattbiken och kopplat ihop dom (har ju trott att pedalerna ändå inte funkar med Zwift längre pga trasig ANT+). Sedan vevat igång pedalerna och startat cykeldatorn för att kalibrera pedalerna. Därför har jag aldrig sett pedalerna i "pairing mode" förut, Men när jag skulle köra racet så var jag ju stressad och startade väl upp allt typ samtidigt och var ivrig att komma in i startfållan och då måste jag på något vis ha lyckats koppla pedalerna till Zwift. 

Veckans idiot har ni här. Det är jag. Japp, jag erkänner. 

Mailade först Zwift i affekt (sånt är ju kanske inte alltid bra?!) och sa att det var omöjligt att jag använt mina pedaler som kraftkälla. Men sen mailade jag igen när jag hade insett att det faktiskt kanske var så och förklarade att jag nog gjort ett ärligt misstag i stressen inför racet... 

Skämskudde på. Nu ska jag trösta mig med ett distanspass istället, vi hörs....

/Den ofrivillige fuskaren


  
Eller fuskare är kanske att ta i, men jag gjorde tydligen inte det som krävdes för att kunna kvala vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar