Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-02-03

Massa cykling, Zwift, kval till Movistar och aktier!

Hej och god morgon på dig!

Typiskt bra cykeldag igår med massor av cykling. Först till jobbet i kylan, gick hur fint som helst faktiskt och jag lyxade till det med ett par helt nya vinterhandskar. Vilken jäkla skillnad mot mina gamla vinterhandskar, trots att dom var av samma modell. Sådana där lär man byta ut med viss frekvens, speciellt när kvalitén i övrigt är så bra att dom liksom är okej i övrigt. Men så mjuka, fluffiga och varma dom var inuti.. 
Behåller nog mina gamla för temperaturer kring 0 till -5 och så använder jag dom nya bara när det är riktigt kallt så håller dom sig "nya" längre. 

Nåväl, allt gick bra hela vägen till jobbet. Trots lite småisigt underlag och -14 i luften. Men så när jag kom fram till jobbet och klev av cykeln så halkade jag på en isfläck och föll som en trasdocka ner över cykeln. Himla onödigt, men det gick bra med cykeln och mig. 

Tog det kallt på väg till jobbet.

Bara -7 på hemvägen! 

Även hemcyklingen gick bra, trots att jag kom iväg betydligt senare än vad jag tänkt mig. Hade ju ett Zwift-race att köra också.. Inga konstigheter egentligen men nu med motvind och 3-4 cm nysnö. 

Vi är inte helt i mål med infrastrukturen kring cykling för att det ska bli smidigt. 

Hade race 19:25 och min initiala plan var att vara hemma i god tid innan dess för att hinna käka något och förbereda mig i lugn och ro. Alltså runt 18:30. Nu kom jag istället innanför dörren 19:12 i full vintermundering. Lyckades dock kasta mig in på Discord, byta om snabbt samtidigt som jag riggade med dator, dricka och gick på toa. Satte mig på cykeln, bytte till orange keps på gubben och tyckte mig vara redo. Bara det att min cykel inte hittades av Zwift. Försökte desperat få dom att hitta varandra men trodde att jag skulle bli kvar i startfållan. Fick "connect" på kraft, kadens och puls men det var bara pulsen som visade några siffror. 
Med 20 sekunder kvar så kom jag på att jag nog hade min cykeldator som jag använt för att cykla hem igång och att wattbiken kan ha kopplat upp sig där. Så jag sträckte mig efter den, stängde av och gjorde ett nytt försök att ansluta. Hittade kraftmätningen och stängde menyn samtidigt som nedräkningen till start slog 0:00. Pang och iväg som om inget hade hänt... Ibland har man tur ändå. 

Glömde dock att starta fläkten i allt trassel, så i första riktiga utförslöpan hoppade jag av cykeln, startade fläkten och hoppade på igen. 

Sen gick allt bra, benen var bra och det var kul att tävla. Vi är, som jag sagt tidigare, väldigt jämna i laget och vi ser ut att vinna vår serie totalt då vi igår vann igen. 


Fick därmed ihop drygt 3½ timmes träning igår!

Har ett dilemma i kväll dock. Kvalrace till Movistar Teams e-cykellag. Det finns två race och topp 5 i varje race går vidare till nästa kvalvecka. Klockan 20:00 är det 2600 deltagare i och jag är rankad runt 100. Klockan 01:00 är det 750 med och jag är raknad runt 35. Alltså är mina chanser typ tre gånger så stora om jag tävlar mitt i natten. Men är det värt det, det saknas kapacitet att gå vidare som jag ser det. 
Motståndet är ju så pass bra att jag borde inte ha en chans överhuvudtaget att ta mig vidare. Men om jag verkligen vill vidare så är det nog på natten jag har störst chans... Hur skulle ni göra om ni vore i mina skor? 


Fick en fråga igår kring min aktiestrategi. Nu ska inte detta bli en börsblogg, men just nu har jag pengarna utspridda på tre delar men dom är inte en tredjedel var. Största delen (ca: 60%?) har jag i högrisk, det är också den delen som gått väldigt bra i år. En del har jag i trygga, tråkiga storbolag med hyfsad utdelning och den sista delen är sådant som jag har mer på kort sikt och kan köpa och sälja delar av någon gång i veckan om jag är på det humöret. 
Högrisken har jag för att snabbt öka mitt innehav (så det blir något innehav av det hela..) sedan är min tanke att det ska bli mer tryggt och långsiktigt ju mer pengar jag har för att sedan flytta allt till utdelningsaktier och leva livet. 

Småsparare, men det är kul ändå att se pengarna växa och det är aldrig försent att börja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar