Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-02-28

En stor skillnad mellan förra årets vinterträning och denna vinterträning

Hej och god morgon! 

Häromdagen så fick jag en fråga om min vinterträning, Zwift-tävlandet och formstatus. Får förvisso ofta frågor om liknande saker men ibland så fastnar en fråga lite mer än andra gånger. 

Min vinterträning har dom senaste åren byggt på en uppbyggnad och stegvis ökning i träningsvolym från november till maj. Oktober brukar jag ta det lugnt, cykla vid intresse och bara hålla igång lite. Vinterträningen kan inledningsvis innehålla lite alternativ träning men från ungefär mars så blir det mer renodlad cykelträning. Den kanske viktigaste ingrediensen i min vinterträning som också i hög grad påverkar min utvecklingskurva är den mentala biten. 

Min mentala periodisering en normal vinter:
Oktober: Ta det lugnt, cykla när jag känner för det. Fokus på återhämtning, titta inte på puls/watt osv.
November: Komma igång igen. Jag tränar men utan press och man får vara ganska dålig i november.
December: Hitta bra nivåer för min träning, hur hårt ska jag köra mina intervaller osv.
Januari: Nu är jag igång och har hittat en bra nivå, man kan säga att detta ska vara grundnivån i vinterträningen.
Februari: Dags att öka från den där januarinivån
Mars: Vår, säsongen närmar sig och nu behöver jag trycka till. Pressa mig mer, köra längre.
April: Dags att bli tävlings-redo, full gas. 
Maj: Säsongen börjar! 

Så jag har absolut mitt fokus på sommarsäsongen och att prestera bra under sommarmånaderna, hur det går under vintern är inte lika viktigt. Men självklart kul att vara stark ändå. Jämför jag mina prestationer på Zwift och i vinterträningen överlag så är jag något sämre denna vinter och det beror nog främst på två saker:
1. Jag använder min Wattbike som kraftkälla och inte mina Garmin-pedaler, pedalerna ger just nu 2-5% mer kraft.
2. Förra vintern hade jag ett stort mål redan i februari, vilket betydde att min mentala periodisering låg typ tre månader tidigare. Redan i december så gavs det gas med fullt mentalt fokus, vilket också gjorde mig bättre tidigare. Det stora målet i februari var Hero Dubai Hatta, en av tre deltävlingar i Hero World Series som vi hade blivit inbjudna till. 

Det här gjorde att jag både var lätt och stark redan i februari förra året, därför var jag också något bättre då än vad jag är nu. Jag är dock helt övertygad om att den formen kommer att komma även i år, fast lite längre fram på året. 

Här har ni min video från Hero Dubai Hatta 2020:

Så nu vet ni varför jag var lite bättre motsvarande period förra året jämfört med motsvarande period i år. Att pedalerna visar mer vet jag inte riktigt vad det beror på, en sak jag funderar på är att min Wattbike nu är tre år och aldrig har servats, det kanske finns någon förlust i drivlinan då eftersom den borde ha blivit något sliten med tanke på hur mycket jag tränar på den. 


Frågor på det? 

Igår körde jag en längre och lite hårdare tävling på Zwift. Nämligen Haute Route Watopia 2021 Stage 2.  Typ 1300 höjdmeter på 54 kilometers cykling. Blev avhängd mot slutet av Epic KOM, fick vara mellan grupper ganska länge och blev sedan inhämtad av en andragrupp inför sista långa backen. Då hade jag gjort av med det mesta av min energi redan så klättringen blev tuff. Bra pass ändå med 90 minuter med mycket hårt. 




Idag behöver jag få ihop 3 timmars cykling för att nå målet om 2500 minuter denna månad. Blir en svettig stund på Wattbiken i kväll för att lyckas. Sedan är det bara att ladda om för den vanliga ramsan med SWE-Cup, Zwift Racing League och Scandinavian Cup.

Utöver egen cykling så blev det Omloop Het Nieuwsblad och skid-VM på skärmar. Vi gjorde egna pizzor också. Sju stycken. Filip spelade hockeymatch (den sista på länge pga nya restriktioner från och med imorgon?) och Ebbah var iväg med en kompis till Ludvika.


Skål på det, tack för att ni läste! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar