2020-02-06

Prototyp-spaning och ökencykling


Hej och god morgon från Hatta!

På bilderna ovan syns lite prototyper som jag spanat in här nere. Faktiskt inne i huset där jag bor då vi delar boende med Kristian Hynek. Kristian har kört för Canyon Topeak, men nu när laget har lagt ner så har han startat eget Canyon-team med två "ungdomar" på runt 25 jordsnurr.

Hjulen är prototyper från Reynolds. Däcken ser ut som vanliga Racing Ray och Racing Ralph men utan att det står på däcksidan.


Vi kikade lite på banan och omgivningen igår. Ingen träning utan mer bara ut och känna på cyklarna och banan. Banan var lite knivigare än vad jag trott på förhand, stenarna var vassa som slaggsten och det fanns en del mjuka partier med sand.

Man kan säga att banan består av 20 km på deras "trails" som ni ser delar av på bilderna ovan, därefter kommer backen med stort B och sedan avslutas banan med fyra mer lättåkta mil. Det blir ju spännande i starten då vi ganska omgående ska in på single-tracks och det är kurvor och branta knixar hela tiden. I 20 km. Inget svenskt upplägg med grusvägar och en startbacke i början här inte. Ibland på hårdpackat, ibland med lösa och vassa stenar och ibland med bottenlös sand. Så det kan bli till att springa några meter också då sanden ju är knivig. Ni som kört Mörksuggejakten vet att det finns en sandig nedförsbacke ungefär halvvägs. Några sådana hittade vi igår också, både utför och uppför men med mer finkornig och torr sand.

Överlag är nog banan ändå snabb och förutom att sand kan vara svårt att cykla och svänga i så såg vi inga svårigheter igår. Backen kan kanske bli spännande då den är brant både uppför och utför. Arrangörerna har skrivit 31% på något ställe och världsmästaren Paez hade sagt igår att den är 26-27%. Så den rackaren kommer att ta sin tid uppför och kräva tungan rätt i mun utför.
Banprofilen. Ser väl ut att vara ca 400 höjdmeter på någon enstaka kilometer där...

Vi käkade en enkel lunch här på hotellet igår. Alltså riktigt basic lunch som vilken lunchrestaurang som helst i Sverige. Fick sedan en liten chock när vi betalade motsvarande 757:- för den. Så nu lär vi köra för prispengar imorgon...

Dags att byta om och bege oss ut här, vi ligger tre timmar före svensk tid så klockan är ungefär tio här nu. Hela gårdagen var vi trötta och dom vi delar boende med sov också väldigt mycket i natt. Idag känner jag mig som en ny människa så det ska bli gött att väcka kroppen lite ytterligare idag.

Hörs, hoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar