2018-03-30

Bildbomb från Mallorca

Hej och god kväll från Arenal, Mallorca!

Idag har vi cyklat långrunda, det blev inget inlägg i morse och nu på eftermiddagen så har vi haft annat för oss. Mest hela dagen har vi cyklat, vilket ni som följer mig på Instagram kanske har sett.

Vi åt en stor frukost, jag åt kanske en för stor frukost men det skulle ju vara en lång dag i sadeln idag. Vi ritade upp en rutt, la i den i Garmin-datorn och gjorde cyklarna i ordning. Viktigt med alla Garmin-prylar och sadeljusteringar. Sadelväska är bra grejer, då blev plötsligt ryggfickorna lediga för en massa andra saker.

Eftersom vi bor öster om Palma och bergskedjan ligger väster om Palma så behövde vi ta oss igenom staden. Lugn och försiktig cykling in till stan och sedan ut mot det som i svenskmun kallas Militärbacken. Apropå svenskmun så fick vi snacka med svenskar både i den backen och många fler gånger idag. En hel massa svenskar faktiskt. Skoj, hej på er!

När vi kom till backarna så fylldes jag med energi. Jag kan nog inte ens förklara för er hur mycket jag älskar berg. Dom tar liksom ingen energi från mig känns det som utan jag fylls istället av energi. Hade kunnat cykla fram och tillbaka i den där bergskedjan från soluppgång till solnedgång tror jag.

Eftersom vi är här på cykelsemester så var tempot lugnt och vi stannade också vid några tillfällen. Efter nästan sju mil så stannade vi för en fika. Då hade vi ungefär tre och en halv timme på klockan och jag hade inte rört mina cykelflaskor eller mina powerbars i ryggfickan.

Efter fikat så väntade en liten backe och jag hade varit sugen på att klämma en femma på höga watt för att ha något att skicka in till det där ZADA. Plus att jag ville få lite ökad träningseffekt av cyklingen, så med lite stela ben så började jag skicka på. Först kändes det bra men sedan blev det lite jobbigt men jag bet ihop helt okej ändå och landade den femman på 401 watt. Eller 5.97w/kg. Gött så.

Då det gick lite långsammare i bergen än vi kanske hade planerat med så kortade vi av rundan och körde mot Palma igen. Jag använde Google Maps för att hitta lite vägar runt stadskärnan och vi kom ner till strandpromenaden på rätt sida om Palma. Några kilometer från hotellet så stannade vi för ett depåstopp och där stoppade vi också våra Garmin-datorer.

Go runda. Jag började påklädd men tog efter ett tag av mig handskarna. Sedan åkte också benvärmarna av efter 2-3 timmar. Snittemperaturen idag hamnade på 16,6 grader så det är ju inte jättevarmt här. Men det var också molnigt i början och när solen kom fram så blev det varmare.
Nu har jag bränt mina händer och ansiktet. Ja, inte hela pannan dock eftersom jag haft cykelkeps på mig så har jag nu en solbrännerand rakt över pannan. Skitsnyggt...

Linda körde punktering idag efter att vi hade lekt fotografer i en tunnel också. Alltid nyttigt att få träna på att laga sådant. Då passerades vi av ett gäng svenskar som var här med Trip on Sport.

Jag var lite bitter över att vi missade klättringen från Soller idag, det hade ju blivit dagens längsta och en riktigt fin backe dessutom. Den tar vi kanske imorgon istället!

Linda upptäckte idag (eller ja, jag berättade det för henne) att hon hade elektroniska växlar på cykeln. Med tanke på att hon klagade över krånglande växlar igår så var det ju faktiskt himla roligt. Detta eftersom Linda igår försökte växla som man gör med manuella växlar...

Imorgon väntar också en tur i bergskedjan, så nu ska vi skissa lite på en rutt för morgondagen. Nedan följer ett gäng bilder och så lite Garmin-data från idag. På återhörande!

Två turister på väg in mot Palma.

Militärbacken.

Calvia.

Ett par glada svenskar och en glad Linda.

På väg utför.

Typiskt bra skylt.

Njutningen!

Tunnelcykling.

Tunnel och utkiksplats i ett!

Sjukt men sant. Inte bara det att jag stannar och fikar, det är samma svensk på bild här som var sådär glad tillsammans med Linda på toppen av en backe några bilder upp i detta inlägg.

Denna backe kom direkt efter fikat i Banyalbufar och där satte jag också fart i fem minuter.

Så här såg den femman ut, kändes helt okej trots drygt tre och en halv timme och en fikapaus i benen men det hade ju varit gött med några fler watt givetvis. Så är det ju alltid.

Här slingrade vi oss runt Palma på slutet för att slippa hamna mitt inne i storsta'n.

Ett par bilder på mig också, som Linda tog.