2016-07-16

Korså bruk och Ågs bruk

Hej cykelvänner!

Idag blev det, som jag skrev tidigare om, ett långpass. Det var så långt att jag till och med monterade ett andra flaskställ på MTB-cykeln för första gången så jag kunde ha med mig två flaskor. Passet var lite inspirerat av Jenny Rissveds, Fredrik Eriksson, Mikael Flockhart och även till viss del Emil Lindgren.

Två viktiga mål med dagens pass: Korså bruk och Ågs bruk. Jag hade ju skissat upp en runda med jättemycket grusväg, lite stig och även lite asfalt.

Jag pep iväg och försökte hålla lite tryck på pedalerna för att hinna med allt idag, hade ju en liten press att hinna hem i tid för Ronya skulle iväg på jobb. Började med Lugnet och därifrån körde jag delvis en bit av Långa Lugnet baklänges bort mot Hosjöholmen. Via motionsområdet Pumpen tog jag mig ut på grusvägarna bort mot Korså bruk. Här blev det en sträcka med bara grusväg i sex mil. Under dom sex milen så hann jag passera både Korså bruk och Ågs bruk och hamna i Vintjärn.

Vintjärn är byn på toppen av backen som vi använde för tempo-SM när det gick i Falun 2008. Fredrik Ericsson krämade ur sig 399 watt i snitt och vann före Gustav Larsson. Själv så hade jag lånat en tempocykel med specialpedaler som vevpartiet gick sönder på dagen innan. Jag fick låna ett annat vevparti, men detta betydde att jag fick sitta 12-13 mm för kort, hade för korta vevarmar (172.5 mm, jag brukar annars alltid köra 175 mm) och min lättaste utväxling blev 56x19. Ni som körde tempo-SM då eller har cyklat upp till Vintjärn förstår att det blev tungt... Nåväl, jag blev 28a.

Från Vintjärn så hade jag spanat in vad som såg ut att vara en gammal banvall från gruvområdet i Vintjärn och ner till vägen mellan Böle och Linghed, det blev en angenäm premiärcykling på den vägen. Kanske delvis för att det var svagt utför mest hela tiden dom tio kilometerna ner till Böle-vägen. Körde där lite asfalt till Linghed och där svängde jag in på nästa väg som jag aldrig cyklat förut. Av dagens runda så var nog åtminstone tre mil på ställen jag aldrig cyklat på förr.

Eftersom jag ville undvika asfalt så hade jag sett att man kunde åka från Linghed mot Svärdsjö på skogsvägar och sedan svänga om och köra mot Enviksvägen. Där blev nästa asfaltssträcka även om den bara var några hundra meter lång. Därifrån svängde jag in och åkte banan för Långlopps-SM 2009 baklänges någon mil. Långlopps-SM 2009 i Bjursås var för övrigt min sista tävling som elitsatsande och på dessa grusvägar som jag körde idag åkte jag då i en andragrupp med grusvägsmonstren Alexander Wetterhall, Niklas Gustavsson, Mathias Bergkvist och Stefan Carlsson. Dessutom var fysikfenomenen Mikael Flockhart, Håkan Löfström och Niklas Andersson med i samma grupp. Jag visste att det var 15 kilometer lättåkt som väntade, hade skitben och Jens Westergren i tätgruppen. Så jag åkte gratisresa med tillbaka till tätgruppen.
Jag har aldrig förberett mig så noga för en tävling som jag hade inför just den tävlingen, tyvärr var inte benen riktigt med mig men jag gjorde en i stort sett perfekt tävling ändå. Mycket tack vare förberedelserna givetvis. Slutade åtta på tävlingen och det fick jag verkligen vara nöjd med.

Det blev ett par stigpartier innan jag nådde Bjursås. Därifrån åkte jag via första delen av Törnbergs väg och Norlingberg hem. Hade bra tryck i princip hela rundan och kunde öka lite mot slutet. Lite tur det då det visade sig att Ronya började jobba klockan 14 och inte 14:30 som jag trodde. Jag kom hem 13:45...

Det blev årets längsta runda och jag fick ihop fem timmar och 36 minuter med en snittpuls på 76%. Bra pass!

Cykeln kittad med två flaskor.

Grusvägsrally mot Korså bruk.

Korså bruk.

Mötte en plogbil ute i skogen och var väldigt glad över att jag kom dit innan han hade hunnit vända och plogat hela vägen...

Ågs bruk. Tips på bostad/sommarstuga, Flockhart: http://w4.objektdata.se/pregen/917/OBJ14259_1476311917/Hemnet.htm

Dagens första stopp kom efter 65 kilometer för att jag skulle fota bron vid Ågsjön.

Det blev en selfie också för att ni ska få se att jag hade finkläderna på.

Banvallen från Vintjärn.

Vägen jag tog från Vintjärn. Har länge spanat på det där berget, men aldrig cyklat upp där. Hann inte med det idag heller, men någon gång ska det väl ske.

Vägarna i riktning mot Svärdsjö och sedan Enviksvägen.

Klassisk bro över Krokforsån, här passerade Långlopps-SM 2009.

Stigmys efter 4:42 mot Älgberget.

Slättberg utanför Bjursås.

Törnbergs väg med Bondberg och Norlingberg i bakgrunden.

Kom hem med en massa tid lagrat i klockan, perfekt!

Såg en älg också under dagens pass, hann ta en bild även om den givetvis inte blev årets bild i kategorin naturfoto:

Det är ju riktigt skönt att köra så här mycket grusväg, man får liksom så mycket tid att tänka i lugn och ro. Knappt några bilar alls, bara en själv grusvägarna och skogen. Borde göras om snart igen.

Här har ni lite GPS-data från passet. Klart fin runda som jag kan rekommendera om ni vill ha en lång runda på mestadels grusväg.