Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-11-13

Rekordettor

Ett jäkla rekordtjat nu, jag vet. Ska bättra mig och försöka sluta med det där. Tror dock att det bara är en naturlig del av utvecklingen i och med att jag nu tränar strukturerat. Dessutom så bara älskar jag ju att ta i, tävla mot mig själv, siffor +ANNAT. Så när jag kan träna och få siffror på hur det går så är det naturligt för mig att alltid vilja nå nya höjder. Eftersom jag vet ungefär hur jag själv fungerar så har jag till exempel inte satt upp några mål för nästa säsong ännu. För då skulle jag antagligen ta i ännu mer. Varje pass ska inte behöva vara en strävan efter nya höjder och nya rekord. Tror att den här kadensmätaren gjort att det blir ännu mer hets från mig själv och på mig själv, nu kommer alla siffror ut i datamaskinen. Förr kunde jag säga ca: 300 watt. Nu kan jag ju få fram om det var ett snitt på 300 eller 303.

Hur som helst, igår tog jag rekord! Senast jag körde ettor så blev det på ett snitt av 414 watt. Jag kände att det nog var lite lite, speciellt med tanke på att jag nu hade kört fyror på 376 watt igår. Istället för att försöka pricka en viss watt i varje intervall så gick jag igår in med inställningen att köra så hårt jag kunde i varje intervall och låta effekten variera över intervallerna. 4.5 kilo i belastning och för att ta rekord så behövdes 93 i snittkadens, 418.5 watt. Sagt och gjort.

Första intervallen: 104 i kadens och 468 watt. Oj. Är jag så här stark, tänkte jag. Andra intervallen skulle ju ske helt oberoende av den första, men eftersom jag idiotiskt nog hade haft ett getöga på snittkadensen så visste jag ju att 104 var nivån att hålla. Prickade in 103 i kadens och därmed 463.5 watt. Nu var jag dock mer än lovligt stum eftersom jag redan i intervall två vridit ur alla mina krafter för att försöka matcha intervall ett. Intervall tre bet jag ihop och prickade in en till 468-wattare. I intervall fyra så hade min kropp fått nog. 100 i kadens, 450 watt och intervallen blev knappt 54 sekunder lång, jag var helt rökt.
Här tog jag mitt klokaste beslut på länge (som jag dessutom lydde...) och gick ner i effekt istället för att ge upp. Tänkte att lite "återhämtning" på rekordnivå kanske kunde hjälpa stumheten. En gång bränd, alltid bränd och jag lyckades inte riktigt gå ner till 93 i kadens då mitt pannben ville mer. Höll 96 (432 watt), 95 (427.5 watt), 95 och 95 i kadens dom efterföljande intervallerna. I näst sista så tänkte jag "#YOLO" och drog till med 97 i kadens (436.5 watt). När det var dags för sista intervallen så tänkte jag att jag nog kunde knäcka mina första intervaller, eftersom det bara var en kvar och jag inte behövde tänka på att köra något mer. Så jag gick verkligen all-in. Under sista intervallens första 27.5 sekunder så höll jag en snittkadens på 111, vilket innebär 499.5 watt.
Hej hej, Hybris! Intervallen blev också bara 27.5 sekunder lång...

För att sammanfatta så blev snittkadensen i mina nio första intervaller 98.8 vilket i sin tur ger en snitteffekt på 444.5 watt. Bra höjning från mina senaste rekordettor på 414 watt. Nöjd så. Lägger man till sista intervallen så blir givetvis snittet högre, men den var ju bara 27.5 sekunder lång. Hybrisen blev dock en väckarklocka för mig och sådana kan vara nog så viktiga om man bara är lyhörd och kan göra något åt dom signalerna.

Om ni, mot förmodan, inte fått nog av siffror så hittar ni alla siffror här: http://connect.garmin.com/splits/403627415 (den observante noterar också att cykeldatorn startades 00:00 i natt...)

Idag är det för övrigt onsdag, vilket betyder Onsdags-VM. Jag siktar på att det startar 16:00!

5 kommentarer:

  1. Helt OT, men ändå aktuellt...
    Läser i Tävlingskalendern IndTA att Borlänge Tours och Långa Lugnet går samtidigt 2014. Hur tänker man här? Otänkt, som Björn F skulle säga... Eller?
    Kan tycka det är synd med krockar, så att man tvingas välja bort fina rejs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur grengruppen för MTB, eller vem det nu är på förbundet som ansvarar för kalendern tänker. Jag vet dock att Borlänge tänker att dom vill ha Borlänge Tour när det är en extra helgdag och jag vet att Falun tänker att Långa Lugnet är en del av Scandinavian Outdoor Games som arrangeras den helgen.

      Radera
    2. Bra och relevanta argument såklart, och det blir upp till var och en av arrangörerna att bedöma om det är värt krocken.
      Men faktum kvarstår, och såna som jag måste välja. :-( Kanske inte så stor deal; Borlänge Tours har ju en massa ungdomsklasser, och Långa Lugnet har sina motionärer. Så det är vi vuxna entusiaster/Elit som hamnar i kläm, men vi är väl en minoritet.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, visst är det skoj allt. Hade varit så mycket jobbigare om varje pass innebar en försämring.

      Radera