Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-11-14

Platå och utveckling

Ni som följer bloggen har ju sett att jag tagit kliv framåt i stort sett varje vecka sedan början på oktober. Väldigt kul givetvis och något som jag hoppas håller i sig hela vintern. Det är dock helt naturligt att man når någon slags platå på sin utvecklingskurva och jag tror att den är nära nu. När jag satte igång med träningsprogrammet för snart sex veckor sedan så trodde jag att min platå skulle komma ungefär efter 5-6 veckor. Alltså att jag skulle vara på platån nu. Nu har jag dock hopp om att kunna fortsätta utvecklas någon vecka till. Bland annat för att denna hårda vecka inte blir någon hård vecka. Inför CXSM så har jag ju tagit bort och ersatt cykelstyrkan med annat. Dessutom har det blivit mindre mängd än jag hade planerat för veckan. Förhoppningsvis ger det ganska raska ben på lördagens SM. Siktar därför på stigande kapacitet i ungefär tre veckor till. Sedan borde jag nå en platå, där håller jag mig sedan i två-tre månader innan jag, genom förändringar i träningsprogrammet, förhoppningsvis tar ett kliv upp igen lagom till säsongen.
Så ser i alla fall min plan ut.

Jag skulle vilja vara barnsligt optimistisk och säga att det egentligen inte finns något som hindrar mig från att utvecklas varje vecka året runt. Men någonstans inom mig bor också en realist som säger att det inte bara är guld och gröna skogar varje dag. Man når ibland en platå, kan också få en svacka eller två. Det gäller bara att bita ihop och ta sig ur den svackan när den kommer och fundera på vad man kan göra för att ta nästa kliv i utvecklingstrappan. En sak många gör fel är att man tränar samma sak varje vecka, året runt och år efter år. Då stannar man också på sin platå. Det är inget fel i att befinna sig på en platå, men vill man utvecklas så behöver man variera sig och göra nya saker. Om man blir bäst i Sverige och känner att det är dags att stanna på den nivån så kommer man snart att bli passerad, eftersom konkurrenterna fortsatt strävar efter att utvecklas.

2 kommentarer:

  1. Vettigt. Platåer ska man inte vara rädd för men det gäller att komma ut ur dem också. Så att nästa platå ändå är på högre nivå än den föregående.

    SvaraRadera
  2. Har man kul så spelar inte platåerna någon roll. DÅ märks de inte.

    SvaraRadera