Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-11-16

Bilder från dameliten, ett bra lopp och tidernas bästa SM

Ett riktigt namnkunnigt startfält i damernas CXSM lockade en stor publik vilket var riktigt härligt att se. SVT var där och filmade och det kan ni se här på SVT Play. Själv var jag dels väldigt laddad för mitt egna lopp, men jag ville hemskt gärna se damernas lopp också, så jag var på plats drygt två timmar innan min start. Det var nog mer publik på damernas lopp än det var på herrarnas, men jag var lite för fokuserad på min egen insats då för att räkna herrarnas publik. Arrangemanget var toppklass och även banan var bra. 
Jag trodde att Emma Johansson skulle bli svårslagen och att hon skulle utmanas närmast av Jenny Rissveds. Ut på första varvet så körde Emma sönder fältet rejält och det var bara Jenny som skuggade. Bakom jagade Angelica Edvardsson och Åsa Erlandsson i en duo samt Kajsa Snihs och Lisa Nordén i nästa duo. 

Emma visade vara sig helt klart starkast idag och hon dominerade hela tävlingen, Jenny fick ge sig tidigt och hade nog gått för hårt på rött för hon blev passerad av Angelica/Åsa också. Mot slutet så fick Angelica en lucka till Åsa och dessa tog silver och brons. Jenny Rissveds kunde återhämta sig något och blev fyra. Kajsa Snihs blev femma och Lisa Nordén blev sexa.

Eftersom jag var på plats och hade kameran i handen så blev det också några bilder:
Laddade tjejer

Fullt ladd från start

Jenny jagar

Emma tog sig över löphindren utan att behöva kliva av cykeln ("för att jag är så dålig på att springa")

Jenny nästan flög över hindren och visade prov på sin goda teknik, alla andra tjejer utöver Emma och Jenny sprang över.

Angelica och Åsa

Angelica och Åsa gav publiken på en kamp om silvret genom hela loppet

Ida Jansson fick sladd i utförsåkningen och tog en senväg 

Angelica och Åsa i sin intensiva kamp om silvret, här passerar Angelica Åsa på innern

Jenny påhejad av mamma

Emma Johansson höll verkligen inte igen, trots stor ledning

Tjejen som många kom för att se: Lisa Nordén

Det var damernas lopp det. När tjejerna var klara så var det ca: 45 minuter kvar till min start så jag gick till bilen, nålade nummerlapp, fixade med cykeln och höll på. Värmde upp i 10 minuter genom att cykla ett varv på banan. Tidigare i veckan så fick jag se på nätet att man gjort låga löphinder, vilket jag inte riktigt gillade. Jag är ju nämligen ingen som hoppar... Det hade varit klart bättre för mig med höga hinder så ingen, eller väldigt få, hade hoppat. När jag kom mot hindren, som jag oroat mig för i några dagar nu, så tänkte jag att jag följer efter dom framför och hoppar. Kan dom så kan jag. När jag kommer till hindren så springs det över!? Jag gör som en rädd hopphäst och stannar vid hindret. 
Hoppångest!
Jag vänder om och tänker "nu jävlar hoppar du, Henrik", tar sats mot hindren och... hoppar. Sjukt skön känsla att komma över. Ni ska veta att jag verkligen inte är någon trix-kille på cykeln så det var riktigt härligt att komma över utan problem. Jag förstod att det fanns tid att tjäna här under loppet. Att jag klarade hindren var riktigt stort för mig.

Kom ganska sent till starten, men det gjorde ju inget eftersom jag skulle stå i femte startled. Endast Emil Lindgren stod bakom mig i ett eget sista startled. Jag stod långt till vänster för att kunna svepa runt så många som möjligt i den första högerböjen, lyckades ganska bra med starten och kunde dessutom byta sidan på nästa raka och kunde svepa också nästa vänstersväng på yttern. När vi kom in i slalomsvängarna så blev det tvärstopp med ganska mycket stök, bök och lite knuffar. Kul! 
Eftersom jag stod så långt bak så visste jag att en idiotstart inte var något att oroa sig för då det alltid är någon i vägen. Istället gick jag in för att köra smart och kontrollerat. Inte så kul kanske, men klart effektivt då man ska köra fort i 60 minuter, och inte 5. Tyckte att det gick ganska bra loppet igenom, saknade överfart vilket är fullt naturligt eftersom jag inte tränat på det. Men jag hade ändå en stabil nivå och tekniken var inte kattskit. Jag avancerade genom loppets första 40 minuter. Då fick jag Fredrik Lagercrantz på hjul och han släppte inte. Ett varv senare så höjde istället han farten och jag fick ge mig i den duellen. På slutet kände jag att jag inte kommer nå fram och det var tomt bakom mig, så jag slog av på farten. Under loppet hade jag ingen aning om var jag hamnade, låg tydligen kring 30:e efter ett halvt varv och i mål blev jag 16:e.

Samma placering som förra året var väl inte vad jag hoppats på, men med tanke på förberedelserna och det fina startfältet så var det ett betydligt bättre resultat än förra året och jag gjorde ett bra lopp. Det var så jäkla kul att få tävla inför en så härlig publik där många hejade på mig, kändes nästan som hemmaplan! 

I täten visade Calle Friberg klass och gjorde som Emma Johansson och dominerade sitt lopp. Bakom körde Emil Lindgren upp sig och kunde spurta ner Matthias Wengelin om silverpengen. Cross-Karlsson, som kunde ha kört H40, gjorde ännu ett fint lopp och blev fyra. Snabbaste U23:a blev Martin Eriksson på en femteplats.

Här följer lite resultat från CXSM:

Har också fått se några bilder på mig:

Foto: Magnus Emanuel

Foto: Fredde

Foto: Fabian Bender (fler bilder här: https://www.facebook.com/fabian.bender2/media_set?set=a.10151751284101674.1073741826.702171673&type=1 )

Fler bilder hittar ni här (tipsa gärna om fler länkar till bilder genom en kommentar):
http://s293.photobucket.com/user/bjornwestergren/library/CXSM2013?sort=3&page=1
http://www.flickr.com/photos/60951016@N08/sets/72157637732346666/with/10888761965/

Garmin-data från CXSM:

5 kommentarer:

  1. ser kul ut - grattis till bra lopp! galet med barbent långt in i november. värmebölja!

    SvaraRadera
  2. Bra att du hoppa! Varför har mamma Rissed en röd och en svart sko?

    SvaraRadera
  3. Lite fler bilder från H40/50 och dameliten: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151762333692286.1073741833.698242285&type=1&l=f0ec0b2cd1

    SvaraRadera
  4. Fick en riktigt bra stilstudie av ditt hoppande på bild, intresserad!? Får jag en mail adress så skickar jag över lite bilder..

    SvaraRadera