Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-11-09

Lördags-VM och distans

Idag rullade jag ut vid halv nio ungefär, cyklade i lugnt tempo upp till Lugnet där det skulle köras Lördags-VM. Det blev Fredrik Ericsson, Jens Westergren, Emma Stenberg och jag som tävlade. Daniel Olsson fick låna min kamera för att ta lite bilder och Karl-henrik Naarttijärvi fixade med banan.

Jag var med på två heat om tre varv vardera idag. I första heatet blev jag ensam rätt snabbt som trea. Fredrik och Jens drog sakta men väldigt säkert iväg under första varvet. På andra varvet så körde Fredrik ifrån Jens och även jag kunde senare passera Jens. 
Till det andra heatet så sa jag åt mig själv att jag kan för fan inte bli bättre på att köra snabbt eller ta kurvor om jag ska hålla på och komfortcykla för mig själv på träningarna. Så jag gick in för att hänga på Fredrik så länge som möjligt. Det höll i ungefär två och ett halvt varv av tre! Fredrik fick luckan i ett motlut och jag kunde inte svara där. Tappade ändå inte speciellt mycket på resten av varvet då jag kunde köra på ganska bra och inte var helt sprängd ändå. Jag körde det andra heatet 41 sekunder snabbare än det första och det är sådant där jag behöver om jag ska lära mig att cykla och svänga snabbt till SM nästa vecka. Kanonpass och betydligt bättre än i onsdags.

Jens hade förövrigt Shimanos hydrauliska skivbromsar på sin CX idag. Kunde låsa hjulen med ett finger på bromshandtaget, kul för honom! 


Garmin-data från den delen av passet hittar ni här:


Efter två heat så gav jag upp och tog på mig lite extra kläder, tänkte nämligen ansluta till ungtupparna från cykelgymnasiet och några andra talanger för att köra lite distans. 
Vi började med tio tappra och åtta av oss höll ihop hela vägen runt. Min energi blev lite låg ungefär en och en halv timme in i passet, gissar att träningstävlingen hade förbrukat mycket av mina kolhydrater. Idag hade jag dock både godis och sportdryck med mig så jag höll mig hela tiden över ytan.
Asfalt på bilderna, men vi körde mestadels grusvägar med Erik Wallén och Pontus Kastemyr som guider.

August Martin tog den här bilden och många fler idag, dom hittar ni i hans blogg

Garmin-data från distansdelen av dagens pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar