Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-01-11

Tävlingsprogrammet 2009

Satt i morse och kollade på tävlingsprogrammet för 2009 idag och funderade lite över vilka tävlingar jag skulle köra. Såg då, till min förvåning, att Billingeracet bytt helg. Ni som har koll, vet att den tävlingen såg ut att krocka med Borlänge Tour. Men nu hade alltså tävlingen bytt helg i kalendern. Kanon, täntke jag och skrev in båda tävlingarna i min tävlingsplan.
Men så nu när jag kom hem från en tur till matbutiken så hade jag fått mejl från Kalle Anka, som frågade om jag visste något om Billingeracets vara eller icke vara. Så jag kikade in på deras hemsida och såg att dom inte själva bytt helg utan att förbundet gjort det åt dom. Mot deras vilja.
Borlänge Tour firar 10 år i år. Och den 22-24:e maj kan dom ha Vacchi som speaker, andra datum är Vacchi upptagen. Vacchi kan ju, som ni vet, höja alla arrangemang så givetvis vill Borlänge ha honom.
Men Billingeracet gick redan den 29:e september ut med att dom skall arrangera sitt långlopp den 24:e maj. Den 15:e oktober gick Långloppscupen ut med sina datum för 2009 års tävlingar. Detta också i tryckt format.

Så, innan ni gör som jag och skriver tävlingsplanen för 2009, kan ni nog avvakta lite och se vilken tävling som förlorar maktkampen om den 24:e maj.

Eftersom jag har en blogg, så får jag givetvis spekulera lite och låta andra ta del av det. Eftersom Borlänge Tour är en av förbundets cuper och Billingeracet är en del av "privatägda" långloppscupen, så tror jag att förbundet vill spänna lite muskler. Långloppscupen är tillsammans med SM det största inom svensk MTB, så där finns det också muskler. Bara att hämta chipspåsen och invänta lite dramatik alltså.

6 kommentarer:

  1. Skumt gjort av förbundet. Hoppas Billingeracet körs den 24e som de skriver. Isåfall tror jag det blir Kinnekulleloppet för mig den 17e. lvgdebuten är nära.

    SvaraRadera
  2. Det är nog bara att boka boende i Skövde den 23e. Antalet aktiva i XC-cupen torde stå sig rätt slätt mot närmare 800 i Billingen?? Störst går först, så är det alltid.

    SvaraRadera
  3. kan inte du spänna dina muskler tillsammans med en påse chips och fota det.
    Det vore underhållning det....

    SvaraRadera
  4. Mörksuggejakten är inte heller med i tävlingsprgrammet.

    SvaraRadera
  5. Ser ut att kunna gå illa detta: http://www.cyclesport.se/nyheter.asp?newsid=12146&kat=MTB

    Jag tror kanske inte det räcker att vi sitter med chipspåsen i handen om det slutar med att Billingeracet läggs ner (förutsatt att det inte är endast ett utspel från Skövde CK) utan att vi talar om vad vi tycker. För mig är det ganska självklart att Billingeracet får behålla sitt datum och att Borlänge hittar en annan lösning.

    SvaraRadera
  6. Vore ju bra om SCF tog tag i det hela nån gång så att man kan planera vilka tävlingar man ska cykla

    SvaraRadera