2022-02-20

202 watt skoterledsdistans med massor av bilder!

Hej och god morgon på dig!

Fick till ett riktigt fint pass igår med bra känsla i kroppen och finväder på det.

Började med 6-7 km asfalt och därefter gick jag in på skoterspåren i Österå. Tog leden bort till Haghed och strax därefter delar spåren sig. Till min glädje så gick det fint att åka det högra spåret, som annars inte brukar användas så mycket. Så för omväxlings skull så tog jag höger mot Uvnäs. Passerade Uvnäs, kom ner på Rogsjön och tog några klunkar ryggvarm saft medan jag cyklade över sjön. Allt hit hade varit hur fint som helst och det var bara positiva tankar.

Något som gav mig tvivel var dock att det inte gick några skoterspår mot leden som fortsatte i Lurgården. När jag kom över sjön så frågade jag ett par som var ute om var leden gick upp någonstans och frågade lite om varför det inte åkt skotrar där. Fick till svar att det hade varit en råk en bit ut så skoteråkarna hade inte vågat sig ut. Längs hela strandlinjen hade också isen pressats upp som en mur, så det är nog lite svårt att ta sig fram med skotern där.

Jag hittade leden, som inte hade blivit körd sedan senaste snöfallet, kom upp på vägen och åkte dit där leden skulle fortsätta uppför backen mot sjön Utgrycken. Tyvärr så såg den leden ut att ha blivit knappt använd alls i vinter. Så jag styrde in via Rog mot Bjursås istället. Mötte Göran E på vägen också. Mellan Slättberg och Bjursås så korsar en annan skoterled vägen så där svängde jag in för fortsatta äventyr. Det märktes dock snabbt att det dels var mer snö här och dels så användes leden mer frekvent. Det hade inte heller varit tillräckligt varmt så leden var mjuk. Jag kämpade ändå på och över sjön Bjursen. Därefter började lite backar igen och skoterspåren var väldigt mjuka. Så mjuka att jag fick börja gå partier och sedan längre partier. Stannade, var hungrig och letade upp en väg jag kunde ta mig till.

Tack och lov var den plogad! Åt en Powerbar, njöt av solskenet och cyklade förbi Bjursås Skicenter och camping, in mot Bjursås och sedan grusvägarna mot Haghed. Där klev jag på skoterleden som jag hade börjat med och körde den i andra riktningen tills jag kom fram till Österå igen. Tog andra sidan runt Varpan och kom hem efter tre och en halv timmes cykling.

Med en fatbike så hade det nog gått ännu bättre på skoterlederna igår, jag får helt enkelt vänta tills vi haft någon varm dag innan jag provar lederna i Bjursås igen.

Har i vinter haft mina Garmin Rally XC200-pedaler på min Taxc Neo Bike men nu kör jag med Vector 3-pedalerna på den efter avslutad Zwift Racing League. Monterade i morse mina Rally-pedaler på min vinter-MTB vilket gör att jag kommer få wattsiffror från mina utomhus pass också framöver. Som igår.

Här kommer några av bilderna från igår:
Började med vägen längs Varpan för att ta mig till Österå.

Mötte ett ekipage med häst och vagn inne på dom inledande skoterspåren.

Man hade packat och rullat skoterleden till Uvnäs, där vek dessa spår av från leden så jag vet inte var dom tog vägen. Någon som vet varför man gjort såhär? Här åkte jag och tänkte att vi borde köra ett hetspass/tävling på skoterlederna. Vore inte det skoj?

Det är helt omöjligt att passera bron mellan Haghed och Uvnäs utan att ta en bild eller tre.

På väg över Rogsjön.

Möttes av en isvägg längs hela strandlinjen, ganska mäktigt måste jag säga.

I närheten av Bjursås så mötte jag ett antal skoteråkare också. Bra att lederna används, nu måste det bara bli lite varmare om dagarna också..

Lederna blev för mjuka så jag fick cykla en del väg hemåt igen, det var ju fint det med så ingen skada skedd.

Idag ska jag också ut på ett längre pass men tänkte hålla mig på vägarna denna gång. Få lite mer monotont åkande bara. Ha nu en riktigt fin söndag, så hörs vi snart igen. Hoj!