2022-01-16

Utecykling, några första intryck av- samt första segern med NEO Bike, nytt kontor och norrsken!

Hej och god dag på dig!

Nu har det gått ett par dagar sedan jag skrev senast och jag har i vanlig ordning lite att skriva om. Om vi börjar med cyklingen så har jag barnvecka denna vecka men igår så var faktiskt alla tre barn hos olika kompisar så jag kunde smita ut på en runda i mörkret. Frida skulle sova över hos en kompis för första gången någonsin så jag ville inte iväg för långt och jag hade dessutom kört ett Zwift-race tidigare på dagen. Men det blev en sväng runt Varpan med en avstickare tur- och retur till Rogsjön på skoterspåret som går norrut från Österå.

Såhär ser underlaget ut på min uppfart. Samt på många av vägarna häromkring. Is, is och mer is.

Så det var riktigt skönt att upptäcka skoterspåret och få sticka bort från vägarna och bege mig ut på ett ganska hårt och fint spår med bra grepp under däcken.

Det blev ändå ett varv runt Varpan också så det fick bli lite balansövning också. Ändå en nyttig egenskap för cyklister att lära sig att trampa oavsett lite vad som händer under cykeln. Kul med driv och glid!

Frida ringde senare på kvällen. Då trodde jag att hon ville bli hämtad men det var bara för att säga god natt. Första övernattningen: succé!

Igår så körde jag också ett Zwift-race med riktigt bra motstånd. Järnmannen Anders Olsson lyckades gå solo med 4 km kvar och vinna loppet. Då var ändå väldigt många av världens bästa på plats. Riktigt imponerande! Själv så tajmade jag spurten dåligt och blev 31:a.

Om vi backar bandet vidare till fredagen så bytte jag kontor. På jobbet så är jag ganska minimalistisk. Kanske till och med i överkant men jag kunde gå en gång från mitt gamla kontor till mitt nya och få med mig alla saker. Skönt vid sådana här tillfällen. Så jag är kvar på samma arbetsplats men i nytt rum.  Det är lite spännande när det händer saker, jag trivs med förändring och att det rör på sig.
Så här såg det nya rummet ut, innan jag flyttade in:
Stort nog för åtminstone tre Zwift-setups, skulle jag säga.

På fredagskvällen så roade jag mig med att ta min första seger på min Tacx NEO Bike, skönt att det gick så snabbt. Har fått en mängd frågor gällande min NEO Bike och jag kommer att skriva lite mer när jag kört in mig mer. Jag gillar att växlingarna känns lite som på en vanlig cykel och med tanke på att jag tog min 14:e bästa spurtwatt av mina 500+ lopp när jag vann så går det utmärkt att spurta på cykeln. Den står väldigt stabilt vilket är ett måste när krafterna blir så höga. Fläktarna uppskattas och det är praktiskt med ett fack att lägga saker som sin mobiltelefon på. Efter ett par pass så sitter växlingarna bra också, något som är nödvändigt eftersom jag kör med 100% trainer difficulty på Zwift och då blir det en del växlande.
Segern kom i ett mindre Crit City-lopp. Men kraften och tajmingen i spurten tar jag med mig.

Efter Crit City-loppet så startade jag i ett lopp på Innsbruckring. Ville känna på cykeln mer och hur den branta lilla backen skulle kännas. Testa på attacker och lära mig mer om cykeln helt enkelt. Det gick ganska bra men jag valde ändå att hoppa av...

Anledningen var rapporter om norrsken. Först skrev Linda mellan mina lopp om att det skulle vara väldigt goda förutsättningar för att se norrsken. Så jag kilade ut och såg visserligen att det var lite grönt mot horisonten men inte så mycket mer än så. Så jag satte mig på cykeln för det där Innsbrukring-racet. Skickade ut Ebbah för att spana lite och sedan började hon skicka bilder under loppet. Så jag klev av, tog på mig lite överdragskläder och fick med mig Frida också. Så vi tre gick ut för att uppleva det fantastiska norrsken som väldigt stora delar av landet kunde njuta av.
Helt klart värt att avbryta ett Zwift-race för. Första bilderna är från sjön. Sista bilden tog jag lite senare på kvällen hemma på altanen.

I torsdags när jag bloggat om att jag fått min NEO Bike så hann jag testa ett första race på kvälen också. Bra race, lite längre med sina 61 kilometer och jag "råkade" hamna i först en längre utbrytning på 33 minuter och kort därefter så "råkade" jag gå med nästa gäng och fick en kvart till i utbrytning. Andra gången var jag dock rätt krispig så på sista varvet så kunde jag inte gå med mina fyra utbrytarkompisar i en fartökning utan blev ensam. Passerades av den efterföljande klungan med typ 100 meter kvar till mål. Men det blev bra träning!
Första utbrytningen.

Här har jag gått med när nästa gäng sticker.

Efter att ha blivit avhängd från utbrytargruppen med 3-4 km kvar så blev jag här passerad av klungan också precis innan målet.

Hoppas att er helg har varit och är toppen, vi hörs snart igen!