2017-08-23

Gruvcykling och svampplockning

Hej och god morgon!

Idag tar jag vilodag och bilen till jobbet. Välförtjänt efter sju dagar i rad med träning. Visste inte ens om att jag hade tränat så många dagar i rad innan jag nyss räknade i Garmin Connect. Hade ju koll på att det hade blivit några dagar i rad nu men att det skulle vara så många som sju... Då var det ju verkligen dags för en vilodag idag. Ska bli skönt faktiskt och benen behöver det, körde slut på det som fanns i tanken på gårdagens distanspass. Cyklade ju först en timme till jobbet på morgonen och sedan så fick jag ihop tre och nitton efter jobbet också.

Skönt att cykla mycket när tillfälle ges och det ska bli kul att få köra Le Peloton imorgon med en vilodag innan. Det har ju hänt mer än en gång att jag kört typ backintervaller kvällen innan och sedan gått upp svintidigt för det där Le Peloton med trötta ben från start.

Eftersom jag utgick från jobbet i Borlänge igår så tänkte jag passa på att köra något som jag inte brukar köra, kollade lite snabbt på kartan och fann stigar som jag aldrig cyklat på som jag tänkte kunde vara kul att testa.Vissa var ju finare än andra kan man säga. Det började med tre fotnedsättningar på den första längre stigen, lite längre fram blev den ingen stig längre och jag fick jogga genom en bit våtmark för att ta mig till en en stig jag hade tänkt hamna på. Den var däremot jättefin. Sedan kom jag till Gruvberget och där fick jag kliva av cykeln både uppför och utför på grund av superbrant. Kul ändå att få utmaningar och något att kämpa lite med.

Försökte hålla lite tryck på pedalerna från start, efter ungefär en timme började det bli jobbigt att hålla trycket uppe och efter två timmar så var jag sjukt energilåg. Tog en gel, drack mer och kunde ta mig hem utan att gå i väggen helt. Fint pass och kul med nya stigar (oavsett hur fina dom var...)!

En kort stig vid Helgbo som jag aldrig hade cyklat förr. Superfin i tvåhundra meter kanske och sedan såg den ut att ta slut vid några stugor, så jag vände igen.

Järnfyran, en vandringsled med utgångspunkt från Helgbo och som passerar ett antal gamla gruvområden.

På väg utför Gruvberget, här var det brant på riktigt och jag fick faktiskt kliva av cykeln och gå ner en bit.

Sopslut i skogen.

När jag vinglade hemåt så fann jag lite av skogens guld. Stannade, tömde flaskan och plockade mina första cykel-kantareller någonsin!

Så nu har jag blivit en svampplockarcyklist också... Det går snabbt utför.

Hoppas att ni får en fantastisk onsdag. Vi hörs, hej!