Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-05-26

Early Rider


Grabben fick ju en sådan här fin cykel förra veckan. Tänkte skriva ett par rader om den nu.

Att Filip/vi/jag ville ha en sådan berodde främst på att jag inte tror på stödhjul. Stödhjul lär ju bara barnen att luta åt fel håll, och de får ingen känsla för balans eller kontroll på cykeln. Allt man lär sig är att veva på pedalerna. Det kan man lära sig senare tycker jag. Eller så åker man trehjuling.
Om man vill att sina barn skall lära sig att cykla så tycker jag att man skall lära dem rätt från början. Och då gäller det att lära sig att hitta balansen.
Så därför frågade jag en av delägarna i Cyclecomponents.com vad han tyckte och tänkte om dessa springcyklar. När jag köper en telefon så brukar jag också fråga telefonförsäljaren vad han har för telefon privat. De som är i branschen vet ju oftast vad som är bra och fungerar. Och eftersom delägaren hade ett barn som gled runt med en Early Rider och verkade gilla den väldigt mycket, så var det inget att fundera på.
Filip har tagit några kortare rundor här ute på gården och han går också med den här inne. Han ställer den givetvis på ett snyggt sätt mot möbler också. Han har lärt sig av pappa att inte lägga ner cykeln hur som helst gissar jag...
Filip har en Early Rider Classic som är för barn mellan två och fem år. Sadelhöjden kan ändras och Filip har sadeln i lägsta läget. Styret har två inställningar. En begränsad inställning där man inte kan göra för tvära svängar (alla vet väl vad som händer när man ställer styret 90 grader i lagom fart..?) och en fri inställning där man alltså kan svänga tvärt.

Mer om hur det går med Filip och hans springcyklande lär ni kunna läsa om under sommaren här i bloggen.


"Vad kan det här tänkas vara?" Filip öppnar lite försiktigt sitt stora paket. Notera gärna den snygga solbrännan på handen.


"Oj, wow!" Filip såg att det var hjul och blev väldigt intresserad.


Här har vi lagt fram alla delar, ser ju inte så svårt ut för en rutinerad cyklist som mig.


"Men pappa, ska inte den här runda saken sitta på också?" Jaja, jag är ju cyklist och ingen mekaniker...


Filip var lite avvaktande till en början så Ebbah var ivrig över att få testa först. Ebbah som fyller ett år på torsdag nådde inte riktigt ända ner till marken ännu, så hon får vänta ett år innan hon kan prova på riktigt.


Filip var väldigt glad och nöjd över att äntligen ha en egen cykel. Eller "mi ke" som han säger.


Här är Filip då ute på riktig provtur.

6 kommentarer:

  1. Hjulen liknar dina, eller misstar jag mig?!

    SvaraRadera
  2. VARFÖR fick jag inte en sån när jag var liten!

    SvaraRadera
  3. Kul! Min tvååring fick också en sparkcykel i början av april. Den är högt älskad även om den inte används varje dag. Tror absolut att det är rätt sätt att lära sig cykla. Vilgot cyklar självklart på en Specialized som sin pappa. :)

    Det gör dock lite ont i hjärtat när han letar efter pedalerna.

    /Erik

    SvaraRadera
  4. Hur sött var inte det här då?!

    SvaraRadera
  5. Den där cykeln känner jag igen, en klubbkompis barn har en likadan:

    http://www.ringmurensck.se/2_dag08/album/slides/SSL22179.html

    http://www.ringmurensck.se/2_dag08/album/slides/DSCF0012%20(2).html

    Jag lärde mej att cykla på en liknande cykel när jag 1.5år men liknade mer en moped.
    /Mats

    SvaraRadera