Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-05-14

Kliv av nu så vi kan åka hem

En klassisk kommentar på cykeltävling.
Idag blev det kvällsträning. Kvällsträningar är skit. I ungdomen gick det väl bra. Inget att göra på dagarna och energi kvar på kvällarna. Men nu, gammal som gatan och med småbarn som tar krafter.. Nu är kvällar inga bra träningstider. Idag hade jag dock inte tid innan klockan åtta att sticka ut.
Drog ut mot Grycksbo för att möta upp en annan trött gamling, Jens. Tog vägen över Norlingberg. Hade tänkt klämma en intervall där och gjorde också detta. Gick segt som stryk. Hade försökt skrämma upp pulsen innan backen började men lyckades aldrig komma över 144. Det fanns inget mer i benen. I backen steg dock pulsen. Tiden blev givetvis ruskigt dålig med de klubborna till ben som jag bestraffats med denna afton. Det var dock aldrig några problem att gå på stora klingan fram hela vägen upp. Det blir väl så med grisben. Tunga växlar och låg intensitet.


På väg utför stannade jag för ett foto. Det var ganska fint trots allt.

Mötte upp Jens som visade sin nya XC-bana. Den visade sig bestå av endurospår i mossbeklädd urskog. Rätt läckert. Men lite slirigt. Och ett rackarns svängande. Många alternativa stigar fanns det också. Det svängde så mycket att jag blev lite yr. Lyckades punktera också, så det är inte bara på Jungfruberget man punkterar.


Här börjar banans uppförsbacke, som är en klättring. Skillnaden mellan banan på Jungfruberget och denna är att det blir rakt upp och sedan nästan rakt ner. Och hela backen kommer i ett långt svep.


Ett överaxelnfoto lite längre upp i klättringen. Solnedgång och sån skit.


Jens på väg utför. Precis kommit ut på en riktig stig. Här svor jag lite över att stå med mobilkamera istället för systemkamera. Det börjar bli dags att lägga av med elitfasonerna och cykla med ryggsäck istället. Kamera, en liten flaska vin och något gott att äta. Så skall cykelturerna upplevas när jag blir vuxen.

Vi körde nästan två varv. Eller tja. Varvet varierades en aning. Jag har satt Jens på att röja upp och markera banan. För på lördag kör vi tävlingsträning där.
Vi samlas klockan 09.00 på Postenparkeringen för avfärd mot Grycksbo där vi skall vara 09.30. Kom med och kör. Vill ni inte tävla så kan ni väl hålla sällskap ut och mysa lite i skogen när vi andra svettas.

När jag skulle hem slet jag ett tag för att hålla distanspuls hela vägen hem. Men med några kilometer kvar klarade jag det inte längre utan föll ner till en puls runt 110. Helt slut. Inte väggenslut. Utan bara slut.

1 kommentar: