Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-06-05

Ett försök att komma tillbaka

Hej kompisar!

Det har ju känt rövigt hela veckan och så kan vi ju inte ha det!? Så i förrgår bestämde jag mig för att vända på det hela genom att tvinga mig igenom tre timmar distans. Det var ju ett riktigt pisspass, men jag genomförde det. Det var steg ett och igår var det dags att ta det hela ett steg längre. Receptet på att komma tillbaka till storformen:
1. Kopiera träningsupplägget jag hade inför Billingeracet, för det gav verkligen pigga ben.
2. Kör på hemmastigar där jag trivs som allra bäst.
3. Kombinera hög intensitet och lek.

Så igår tog jag sikte på stigarna vid Gamla Berget/Stångtjärn/Källslätten, bättre MTB-cykling är svårt att hitta. Skulle köra 2-3 timmar med några backintervaller och spurter, eftersom jag också gjorde det inför Billingeracet. Backar finns det ju och spurta kan man göra lite överallt. 
Slängde in moment av lek. För ett par år sedan hade jag inte ens försökt hoppa över den här stocken, men jag har börjat hoppa lite mer på träningar och har börjat känna mig bättre på det. Det svåraste med det här var att använda timern på kameran och sedan hinna cykla iväg, vända och tajma hoppet över stocken på 10 sekunder.
Körde också utför en svinbrant backe med lite hällar och rötter. Har tittat på den några gånger och tänkt att jag var ung och dum när jag cyklade ner där för hundra år sedan. Igår gjorde jag det igen.

Körde lite på Stångtjärns blåa, fast baklänges. Alltså, jag cyklade inte baklänges utan åkte leden i motsatt riktning.

Myscykling vid Djuptjärnen.

En härlig skitstig i solnedgången, mycket mer än så behöver jag inte. Vita kläder är för övrigt helt perfekt för MTB-cykling!

20 minuter hemifrån så avlivade jag min pedal, troligtvis mot en sten. Om någon vill sponsra mig med pedaler så skicka ett mejl till henrikoijer@gmail.com, ange "Pedalspons" i ämnesfältet.

Passet blev precis så bra som jag hade hoppats. Vädret hjälpte ju till det med. Körde hårt i några backar, hittade flytet utför och i tekniska partier och jag lyckades faktiskt ta ett prestigefyllt KOM från Faluns KOM-kung Daniel Olsson:

Kombinationen av lek och intensitet är ju oslagbart och det kändes faktiskt betydligt bättre än förra passet. Även om jag fortfarande känner mig rätt seg och slö mellan varven. Men ett stort steg i rätt riktning var det, nu tar jag en vilodag och så blir det väckningspass imorgon.

Här är Garmin-data från passet:

2015-06-04

The Toaster Challenge - hur mycket energi går det åt för att rosta bröd?

Några kända idrottare är med i en kampanj som heter The Toaster Challenge, det hela går ut på att visa hur mycket energi som faktiskt går åt för småsaker. Som att rosta bröd. Man har kopplat en Monark LC6 till en brödrost och sedan gäller det att hålla 700 watt så länge som möjligt för att få en fin gyllenbrun bränna på brödbiten.

Ida Ingemarsdotter:


Lassi Karonen:


Robert Förstemann:

2015-06-03

Mellan två lopp och Gustav Larsson till Lida Loop

Nytt inlägg på Långloppscupens hemsida:

Efter att jag skrivit mitt inlägg så har det blivit klart att landsvägsproffset Gustav Larsson ska köra Lida Loop, det kan du läsa om här: http://www.langloppscupen.se/nyheter/varldsstjarna-till-lida-loop__544 
Kul, tycker jag! Han krosssade ju allt och alla på Mörksuggejakten 2010 minns jag. Då utnyttjade han den långa startbacken och det var bara Matthias Wengelin som var med nästan hela vägen upp. Eftersom Gustav brände av alla så blev jakten bakom sådär och han körde solo från startbacken. Gustav har också kört Cykelvasan, men där gick det inte lika bra. Gustavs chans är att gå solo och då gäller det att det finns något parti att gå solo ifrån. Tror det blir svårt på Lida Loop eftersom han nog inte får lucka i skogen och loppet saknar klättringar, men det ska bli kul att se och höra hur det går för honom.

Helt kass

Eftersom jag känt mig under isen ett tag men ändå ville träna så tänkte jag köra tre timmar distans idag. Ett lätt pass som jag borde fixa alla dagar i veckan. Eftersom jag har vanan inne och inte brukar träna så mycket på Lugnet under en säsong, så tog jag sikte på på klassisk Lugnet-terräng.

Det började redan på första stigen som gick uppför, Calle-backen. Jag halkade hit och halkade dit. Tappade till slut räkningen på fotnedsättningarna och stängde av autopaus-funktionen i min Garmin för att åtminstone slippa dom psykningarna. När jag lite senare körde på en platt stig så var det som att slänga in en pingisboll i ett rum fullt med sten på golvet. Jag studsade helt okontrollerat fram, till synes helt utan mål eller riktning. Att det började vräka ner regn gjorde ju inte saken något bättre.

Bortsett från att jag cyklade som en pingisboll i ett stenröse så hade jag riktiga runkben idag och kunde knappt ta mig framåt. Det var riktigt pinsamt och jag funderar på om jag ska byta startfålla till Lida Loop och istället för led 1 ställa mig sist i "köra lugnt"-fållan och rikta in mig på att försöka ta mig runt.

Lyckades mot alla odds att ta mig upp till Sjulsarvsstugan och nu skulle jag utför på ett par av dom handbyggda stigarna. Hade inför passet tänkt mig att försöka åka lite flowigt och få in känslan men det blev ju bananskalscykling och tabbe efter tabbe istället. Kom ner till Lugnet med livet i behåll och var kall, sur och fortfarande med skitben.

Nästa del av passet var att jag ville kika på ett alternativ till startbacke för Långa Lugnet. Då jag tycker att den vi körde i år inte splittrar fältet tillräckligt mycket. Det blev ju inte mycket till träning av det där, men pulsen var då inte på komanivå så länge som det gick uppför.
Min tanke är att man på toppen av Sjulsarvsbacken, där det blir platt efter drygt 700 meter, istället svänger höger in på ängarna och kör vidare upp mot toppen på Lugnet-berget. Ca: 400 meter längre backe och 30 extra höjdmeter, på gräs. Det borde göra susen.

När jag nu gjort i princip allt jag hade tänkt så hade det ju inte ens gått en och en halv timme och jag var tvungen att fylla ut resten av passet med något kvalitativt. Började ströcykla lite mer i Lugnet-terrängen och tänkte att klockan skulle gå fort. Men jösses så sakta klockan gick.
Pulsen var låg, benen sega och klockan stod ta mig fan still.
När jag närmade mig två timmar så ville jag ge upp och åka hem. Tänkte dock om och insåg att jag inte vinner något på att gråta och vika ner mig. Så jag beslutade för att köra förstaslingan på Långa Lugnet. Även denna var jag nära på att ge upp och känslan var smått katastrofal under hela passet.

En relevant fråga så här efter detta pass måste ju vara om man kan vara så här kass och ändå få behålla elitlicensen?

Två bilder:
Uppehåll i pissvädret uppe vid Sjulsarvsstugan, här börjar nedfarten mot Lugnet på Långa Lugnets sistaslinga.

Halvklart ute på förstaslingan.

2015-06-02

Under isen

Hej vänner!

Har haft en riktig tröttdag, idag igen. Var ju helt utslagen efter Långa Lugnet, försökte cykla lite igår och har varit trött även idag. Tre-fyra av familjemedlemmarna har olika nivåer av sjukdomssymptom och jag har kanske något skit i kroppen jag med. Ingen träning idag i alla fall. Typ 20 minuter träning (effektiv tid) på tre dagar borde ju ha gjort mig återhämtad i alla fall.
Frida trodde att det var dags att vakna för dagen klockan fem i morse. Lyckades, med hjälp av lite välling, få henne att somna om igen efter 40 minuter. Annars är hon ju en drömunge när det kommer till bebis att vara föräldraledig med. Nöjd med livet, lätt att ta hand om och vaknar bara lite kort en eller ett par gånger per natt.

I kväll hade vi lite bus här hemma med bland annat dans på köksbänkarna och tittut-lek:

Kul när storebror Filip busar!
Posted by Henrik Öijer on den 2 juni 2015


Jag gjorde också ugnspannkaka, vilket ju inte var igår!
Mmm...

När det började regna i eftermiddags så lackade jag ur på vädret och tände en brasa här hemma. Bara en liten rackare som fick brinna ut. Men det är fortfarande nästan 24 grader här i köket där jag nu sitter. Emily klagade lite på värmen nyss innan hon gick och la sig, men hon frös när hon kom hem från skolan så hon vet nog bara inte hur bra hon har det...

Såg i Facebook-flödet idag att Merida söker en Sälj- och marknadskoordinator. Jag har ju inget samarbete med Merida, men jag tipsar gärna om cykeljobb. Dels för att jag vill att bästa möjliga personer ska jobba i cykelbranschen och ett större urval ger ju bättre möjligheter att rekrytera rätt. Dels så skulle jag vilja bli tipsad själv om fantastiska jobbmöjligheter och inte minst så vill jag ju ge er cykelintresserade bloggläsare chansen att söka ett jobb där ni kan arbeta med ert intresse. Vill du jobba med Merida så finns deras annons här: http://www.merida.se/default.aspx?pageId=113&articleId=240&news=1

Avslutar inlägget med ett gäng bilder från Långa Lugnet som jag fått från Eva Önnemar, stort tack för dessa!

Bilder Långa Lugnet 2015

Först, ett viktigt meddelande från Hagströmska cykelgymnasiet:
Sedan kan jag äntligen visa lite (fler) bilder från Långa Lugnet 2015:
Dessa tre bilder har Joakim Rissveds (Jennys äldre bror) tagit. Följ honom på Instagram, ni kommer inte bli besvikna. Grymma bilder och det är ju alltid kul när bra fotografer fångar en på bild! Den sista bilden visar mig när jag pumpar mitt däck på tredje slingan...

Sedan så har HappyMTB lagt ut ett galleri på alla deltagare här: http://happymtb.org/2015/06/01/gratis-bilder-fran-langa-lugnet-2015/
Bilderna är tagna på stigen innan man kom ut vid hopptornen, slutet av slinga ett alltså. Fotograf är Harri Manni!

Sedan så finns ju några bilder här, här och här också. Men det har ni väl redan sett?

2015-06-01

Fortfarande sliten, körde ungdomsträning

Hej hej!

Kroppen är fortfarande rejält sliten sedan i lördags. Idag på förmiddagen så tog Frida en jättelång tupplur på två och en halv timme. Det gjorde mig ingenting för jag passade på att få två egna timmar med bonussömn.
När jag var på väg med Ebbah till hennes träning så var planen att köra något samtidigt som hon tränade. Valet föll på att köra backintervaller. Men bara av att cykla till Lugnet gjorde så att benen avslöjade sig som skräp och skit. Det fanns ingenting i dom. Men istället för att stå där vid samlingsplatsen och grina i en timme över att vara så sliten, så valde jag att hänga på äldsta gruppen på deras träning istället.
Efter att ha hängt med dessa grabbar i ungefär 50 minuter så var jag tvungen att tacka för mig och bege mig tillbaka till fikaplatsen.

Jag hann dit med några sekunders marginal innan Ebbahs röda grupp stormade stället.

Nu ska jag försöka lägga mig i tid i kväll så att jag får sova ordentligt så att den här återhämtningen kan bli klar någon gång. Imorgon lär jag cykla lite mer för att få igång kroppen igen till söndagens Lida Loop.

Ett nygammalt samarbete

Inför säsongen 2009 så ville jag ha ett par ruskigt lätta 26"-hjul. Så jag gick in för att ha Sveriges lättaste MTB-hjul. Lyckades få till en deal med tyska Tune och svenska Cyclecomponents.com som då var distributör av Tune i Sverige. Vet faktiskt inte än idag vilken av dom som finansierade sponsringen av mina Tune-komponenter, men ut kom ett par hjul som vägde 1065 gram. Så vitt jag vet så var det Sveriges lättaste MTB-hjul i några månader innan det under sommaren kom några lättare hjul.

Ni som läser här på bloggen vet ju att jag önskat uppgradera hjulen på min Bianchi Methanol 29.2 SL. Valet föll då på att återigen söka kontakt med Tune i Tyskland, vilket nu har utmynnat i ett litet samarbete. Tune är proffs ut i fingerspetsarna och har från starten specialiserat sig på att göra extremt lätta cykelkomponenter. 

Jag kör från och med i slutet av förra veckan med deras King och Kong-nav. Hjulen är i princip Tune Race 2.0 med NoTubes ZTR Crest-fälgar, men jag kör med CX-ray-ekrar istället för D-light. Mina hjul vägde in på 1436 gram och det är ju väldigt bra med tanke på vilken kvalité man får för priset på hjulen. Hos Tune Sverige kan ni köpa Race 2.0-hjulen för 6500:-

Tune säljer sina produkter i en rad olika färger, jag gillar guld så det valde jag. Vilken färg skulle du välja?

Jag har nu också en matchande styrstam i min guldiga Tune Geiles Teil 4.0.

2015-05-31

Långloppsbakis

Hej!

Idag har jag varit ett vandrande lik. Klen, skakis, illamående, trött och allmänt hängig. Hoppas det bara är för att jag tog i så förbannat igår och att jag inte håller på att bli sjuk på riktigt.
Foto: Louise Rundqvist

Dagen började med firande av modern i huset och sedan så har det mestadels varit en städdag. Hann kolla en hel del på MTB-världscupen också och det är ju imponerande intensitet på dom där tävlingarna alltså.

Såg på Långloppscupens hemsida att jag nu tack vare min 11:e placering igår också ligger 11:a totalt i cupen. Har precis anmält mig till Lida Loop där det är 40 anmälda i herrelitklassen. Att jämföras med Långa Lugnets tokstarka elitfält på 63 gubbar. Ovanligt bra elitbredd på Långa Lugnet faktiskt.

Ofantligt klent med bilder från Långa Lugnet dock. Har hittat några: här, här och här.

Här kan ni läsa ett par tidningsartiklar från helgens MTB-race:
Långa Lugnet: http://www.dt.se/sport/cykel/mastaren-hon-kan-bli-bast-i-varlden
Jenny Rissveds andra världscupseger i år: http://www.dt.se/sport/cykel/ny-succe-men-rissveds-blickar-framat

Världscupen MTB live

Jenny Rissveds har fått en perfekt start på världscupen i år med två raka segrar. Igår vann hon U23-klassen i Albstadt och idag ser du damelit och herrelit live.

Damernas sändning har startat nu: http://www.redbull.tv/videos/event-stream-511/cross-country-women
Herrarnas sändning startar 14:00: http://www.redbull.tv/videos/event-stream-512/cross-country-men

2015-05-30

Så bra och så nära!

Nästan först in i startfållan idag.

Hej vänner!

Det där gick ju skitbra till slut. Eller ja, resultatet blev ju bra. Hade dock inte den mest bekväma resa man kan tänka sig. Jag sladdade nämligen in som ELVA (11) på Långa Lugnet. Bara 15 sekunder från den där topp-10 som jag så gärna vill åt.

Det började dock med att jag inte kom i pedalen i starten, så mycket för att stå längst fram. Kom inte i pedalen på mina tre första försök faktiskt och rasade ner i fältet in mot backen. I backen sedan så hade jag ingen vidare känsla men lyckades med nöd och näppe gå med tätgruppen. Tätgruppen blev sedan bara större och större ute på övningsområdet, precis som befarat. På stigar och tuffare partier så höll jag mig i täten. Efter dryga 17 kilometer så kom banans kanske tuffaste backe och där tog jag direkt min egna fart. Tappade därför lite i början men kunde köra förbi några på slutet. Var väl sista gubbe som inte gick med täten upp. In på stigen där uppe så stumcyklade jag igenom och kom ut med ett par snabba Kvänum-killar och Hendrik Sjölund från Falu CK.
Vi höll ihop in mot Lugnet där jag återigen valde att hålla eget tempo uppför och släppte killarna. Från toppen sedan så kunde jag trycka på mer och ungefär samtidigt som ett par ur gruppen bakom oss kom ifatt så kom vi också ikapp gruppen igen. Ut på andraslingan så körde vi om en topp-10.

När backarna på andraslingan började så delades vår grupp och jag hamnade i den andra halvan. Kände mig dock stark i slutet av backen och tryckte på för att köra ikapp och ifrån några. På efterföljande stigparti så hoppade kedjan och vägrade lägga sig rätt igen så jag fick stanna för att lägga tillbaka den. Där passerade andra halvan av gruppen mig igen.
Efter en ganska hård jakt så kom jag ikapp och när vi skulle in på banans grisigaste parti med både uppförsbacke och långa stigar så gick jag först in i vår grupphalva. Trots ont i benen. Men hellre först och eget tempo än att sitta sist och kanske få släppa. Tog min egen fart och höll länge ganska jämt med trion framför. Mot slutet av stigpartiet så passerades jag dock av både Axel Lindh och Mattias Nilsson. Tappade också här någonstans en hel del luft ur bakdäcket. Väl tillbaka på Jungfruberget så fick jag hålla igen lite i kurvorna för att behålla luften i bakdäcket, en i gruppen punkterade och vi blåste förbi Henrik Sjölund som också han punkterat. Vi blev nu en trio som jagade en duo som jagade en trio.

När vi gick ut på tredje slingan så kände jag mig ganska pigg fortsatt, så jag tryckte på i backen ut ut stadion. Fick med mig Daniel Brengdahl och kom ikapp Lindh/Nilsson igen. När det var dags för den första handbyggda stigen så släppte jag förbi gänget eftersom mitt bakdäck inte skulle tillåta någon högre fart i kurvorna där. Borde givetvis ha stannat och fyllt på däcket innan stigen, lätt att vara efterklok. Istället så stannade jag i backen efter den handbyggda och pumpade. När jag väl pumpat så hade Stefan Persson kommit ifatt och förbi mig igen. Med bra backben och luft i bakdäcket så var det bara att börja jakten på de framför igen då...
Kom ifatt och förbi Stefan igen. Såg Johan Landström som kroknat och lyckades passera honom också. När vi närmade oss högsta punkten på slinga tre så såg jag Daniel Brengdahl igen. Jagade och jagade men kom aldrig ikapp. Passerade däremot Axel Lindh som fått problem. Hörde att jag låg elva. Såg Daniel och Mattias Nilsson framför mig ända in i slutet men hade inte tillräckligt för att köra ikapp.

Är givetvis jättenöjd med placeringen och jag plockade ur alla mina krafter idag. Har varit ett vrak hela eftermiddagen och använder typ mina sista krafter för att blogga. Jag är också nöjd med att jag höll hela distansen, något som jag inte lyckats med på dom två tidigare loppen.

Lite surt givetvis att vara så nära topp-10 men inte nå ända fram. Å andra sidan så vet jag nu att jag har det inom räckhåll och att det är möjligt att nå dit på något av dom kommande loppen. Det är bara att kriga på.

För er som är intresserade så kan ni här hitta preliminära resultat från Långa Lugnet 2015.
Om det är någon som har bilder så får ni gärna mejla, om det är någon som vet var man kan hitta bilder så får ni gärna tipsa om sidor!

Här har ni också min Garmin-data från Långa Lugnet 2015:

Inför Långa Lugnet på riktigt


God morgon!

Nu är det tävlingsdags. Eller nu och nu. 10:30 är det tävlingsdags för mig. Långa Lugnet. Dags att prestera, göra mitt bästa, flyga fram och samtidigt försöka ha så roligt som möjligt. Det blir kanon och pangpang idag.

Startlistan innehåller ju mängder av namn, jag brukar ju räkna på ungefär var det är rimligt att jag kan hamna. Till Billingeracet så trodde jag, via startlistan, att det var rimligt att jag skulle kunna komma kring 10:e. Låg ju länge kring den placeringen också, så helt fel var det ju inte. Långa Lugnet har dock ett tätare elitfält och någonstans mellan 15-20 verkar mer rimligt här. Sedan får vi se hur länge det håller i sig...
Det ska bli väldigt intressant att se om dom betydligt lättare hjulen också kommer göra att det känns lättare under tävlingen. Jag minns vilken skillnad det var för massor av år sedan när jag uppgraderade mig och hoppas på en liknande känsla nu. 
Jag kommer väl i vanlig ordning att gå all-in och försöka vinna loppet. Om några timmar så vet vi hur det gick.

Banan mäter 62 kilometer och går i tre loopar med totalt 1112 höjdmeter. Den första loopen är längst med ca: 27 km, den andra näst längst och den tredje är därmed kortast. 
Första loopen är väldigt snabb och innehåller mycket grusväg. Tror ändå att det kommer vara ett startfält i spillror som kommer in till Lugnet inför loop 2. Om det inte körs väldigt avvaktande då.
Loop två är helt klart den knöligaste och kommer sätta cyklar och cyklister på prov. Här finns banans längsta stigpartier och dom är inte snälla. Det finns goda möjligheter att avgöra tävlingen ute på loop 2 och goda förutsättningar att försvinna från kampen om segern också.
Loop tre är väldigt mycket upp och ned men mestadels lättåkt och dom handbyggda stigarna finns också här. I och med att man (jag!) kommer vara som tröttast här så blir den att kännas riktigt tuff. Har man lite krafter kvar här så finns mycket att vinna!

Ett orosmoment jag har med banan är starten. Resten fixar sig själv mer eller mindre och regnar det så går det lite tyngre bara. Starten blir helt utan masterstart vilket borde ge en högintensiv inledning på loppet. Dock så är startbacken i kortaste laget så om det inte körs hårt där och sedan fortsätter köras så kan det bli en väldigt stor klunga ute på förstaslingan och då blir det stökigt. Starten är dessutom smal. Både själva startfållan, men även backen. Det är i och för sig bra, så länge som man är långt framme. Det fanns länge planer på att ha starten på ett annat vis och jag tror det hade varit bättre. Vet dock inte varför man ändrade sig och nu är det dom här förutsättningarna som gäller. 
Jag är inte så orolig för själva starten heller egentligen, men det är kring den som största osäkerhetsfaktorn finns eftersom jag i så liten utsträckning själv påverkar utvecklingen där. När tävlingen väl kommit igång och satt sig blir det ju som vanligt. 
Min förhoppning är att yppersta eliten är intresserad av att hålla nere storleken på klungorna, att dra ut fältet ordentligt och därmed håller bra fart i backen och efterföljande motlut. 

Det ska bli riktigt kul att i efterhand få höra om hur damklasserna upplevde det med egen start en timme före herrarna. Jag läste någonstans på nätet om en som var orolig för att vara i vägen för herreliten mot slutet av loppet och visst finns den risken för en del av tjejerna. Men det mest spännande blir ju hur damtäten utvecklas. Istället för att starta med flera hundra så blir det ett 30-tal damer som kommer bege sig iväg tillsammans. Kommer det bli full fart från start, eller kommer det kännas ovant och kommer respekten för distansen att ge en passiv taktik? 
Idag kommer den cyklist som är bäst på långlopp att vinna och inte bara den som är bäst på att starta i ett stort startfält och hitta en bra position.

Det ser ut att bli massor av regn idag. Men först efter att eliten gått i mål. Bra för de flesta deltagarna och bra för Falu CK och Långa Lugnet. Men för egen del hade det gärna fått regna riktigt mycket både inför och under loppet så det hade blivit en riktigt hård misärtävling. 

Nu blir det frukost, blandning av sportdryck och lite klet på kedja och pedaler. Vi ses!

2015-05-29

Jakten på untz-untz och pangpang

Den där eviga jakten efter känslan av att benen går av sig själv och man flyger fram på cykeln. 

Har nyss kommit hem från ännu ett pass på Lugnet. Brukar ju sällan träna på Lugnet annars, men så här i Långa Lugnet-tider så blir det ju naturligt att jag vill vara där lite mer. Började med ett helt gäng pilar och åtskilliga meter plastband innan jag övergick till lite mer ledig cykling med ett par intensitetsökningar i motlut. Ambitionen var att bli av med vilodagsbenen och få igång kroppen lite. Imorgon är det ju dags att leverera. 

Eftermiddagen bjuder på cykeltvätt och lite finjusteringar av materialet, planering av morgondagen, ligga med benen högt, skaka vad och dricka... Powerbar. Käka lite geléhallon mellan varven och köra igenom banan några varv i huvudet och med hjälp av mina filmer i datorn. 


Just nu i mina däck

Luft, massor utav luft!

Alltså, allvarligt. I morse gick jag ner direkt jag vaknade för att klämma på däcken och det visade sig att dom var lika hårda som igår! Jag pumpade upp däcken till 2 bars tryck igår kväll och i morse behövdes bara ett fåtal tag med pumpen för att nå dit igen. Dom här däcken håller mycket tätare än dom jag kört på hittills. Så jag är väldigt nöjd just nu. Väldigt.

Nästan 400 grams skillnad på hjulen kommer göra enorm skillnad. Med andra viktbesparingar jag gjort så kommer cykeln vara mer än 600 gram lättare än vid Billingeracet. Alltså typ fyrtiotusenmiljarder gånger snabbare. Minst.

Tajtare än ett par ankstjärtar!

2015-05-28

Nya hjulen


Hej vänner!

Nya hjulen har anlänt och jag har stansat dom. Det gick ju svinlätt med NoTubes-fälgarna, bara att pumpa med fotpumpen och sedan så satt dom där. Nu har jag varit ute och rullat lite med barnen i hopp om att däcken ska bli täta snabbt. Däcken har jag ju för-stansat på gamla hjul så med lite tur så blir det här tätt till imorgon kväll eller kanske lördag morgon... Det behöver givetvis inte vara helt tätt, men så att det går att tävla på dom i alla fall.

Inför hemmatävlingen Långa Lugnet

Hej!

Ett nytt inlägg är publicerat på Långloppscupens hemsida där jag skriver lite inför hemmatävlingen Långa Lugnet nu på lördag. In och läs det vettja! http://www.langloppscupen.se/langloppsbloggen/infor-hemmatavlingen-langa-lugnet__539

Ebbah 7 år idag

God morgon på er!

Här hemma så har vi börjat dagen med att fira Ebbah som fyller sju år idag. Stora lilla bebistjejen! Allt hon önskar sig är egentligen en hund, men det fick hon inte... Hon verkade rätt nöjd med presenterna ändå och i eftermiddag ska vi cykla tillsammans. Vad mer kan man önska sig än en cykeltur? Ja, och en hund då förstås.

Igår kväll/natt blev det ytterligare några ideella timmar till karma-kontot. En riktigt fin kväll så det vore ju dumt att klaga. Myggfritt också!

Eftersom det är Ebbahs födelsedag så är det också Adam Steens födelsedag idag, grattis Bubbis!

2015-05-27

Sista dag för föranmälan till Långa Lugnet!

En liten påminnelse i all välmening: Idag är sista chansen att föranmäla sig till Långa Lugnet!

I skrivande stund har 501 cyklister anmält sig och det skulle inte förvåna mig om det trillar in ett hundratal anmälningar idag. Borde bli rekord för Nya Långa Lugnet när vi startar på lördag. Senaste två åren har det legat ganska precis vid 600 anmälda totalt och ganska många efteranmäler sig. Så det ser riktigt bra ut! Under Långloppscupens storhetstid så hade Långa Lugnet kring 800 anmälda, men det var ju väldigt många år sedan det.

Till er som eventuellt tänkt träna på banan: Idag och imorgon är det skjutövningar på övningsområdet så det är absolut förbjudet att vistas där. Inte nog med att det skulle förstöra oerhört för tävlingen så skulle ni också riskera era liv om ni skulle åka in där idag eller imorgon.

2015-05-26

Körde mig sönder och samman

Fick med mig Jens i fallet också. När vi stack iväg så kom plötsligt Pierre Stjernman ikapp oss. Pierre är inte bara Mr GripGrab Sverige, han är en grym cyklist också och var bland annat 12:e bästa svensk på Vårgårdas UCI-tävling. Pierre var uppe här och sålde GripGrab och hängde med oss på förstaslingan.

Planen idag var att köra ganska hårt så länge som jag bara orkade och att köra igenom hela Långa Lugnet. Drygt 80% av max siktade jag in mig på och sedan körde jag på. Förstaslingan gick ganska bra med 159 i snittpuls, men den är ju ganska lättrullad också. Ute på andraslingan började det bli jobbigt och ännu jobbigare för Jens. Han genade lite och jag körde slut på mig efter ungefär 1.45. Höll ändå i in till Lugnet och efter två slingor så hade det gått 1.52 och snittet var nu 158. Då vinglade vi ut på slinga tre. Helt stumma. Efter en stund med lite lugnare intensitet och energipåfyllning så försökte jag trycka på lite mer igen i backarna för att vrida ur det sista.

Totalt tog själva Långa Lugnet precis två timmar och 46 minuter och jag var verkligen helt slut. Benen var helt rökta på hemcyklingen och det var knappt att vi kom hem igen. Ett riktigt bra pass helt enligt plan!

Pierre tog denna bild i början av slinga 1.

Färdiga! Helt färdiga...

Pulskurva.

Sådär. Nu ska jag ha gjort allt som jag vill ha gjort inför Långa Lugnet när det kommer till träningen. Nu blir det två vilodagar följt av väckningspass på fredag och så hoppas vi att det är receptet på kanonben på lördag. Då återstår det bara lite detaljer med cykeln...

Förberett för Dalacupen +ANNAT

Frida och jag har varit ut i det svajiga vädret för att markera banan till Dalacupen idag.

Det här är kanske min favoritbana av Dalacupens banor. Är visserligen egentligen för platt för mig, men den är fin, går på fina vägar och har ett härligt upplopp. Dessutom så blåser det ofta (som idag) kantvind.

Mållinjen är markerad med två pinnar med lite plastband på. Det där härliga upploppet ser ni sträcker ut sig bakom. Svagt uppför med en liten kick på slutet och man ser målet när man är en kilometer från linjen.

Det finns tre korsningar på banan. Dels direkt efter start/mål då man svänger höger mot Enviken. Efter den vita kyrkan i Enviken så är nästa korsning då man svänger höger mot Klockarnäs och den sista är i just Klockarnäs där man ska rakt fram mot Linghed. Busenkelt och i varje korsning sitter en sådan här skylt för att göra alla som kör in mot banan uppmärksamma på vad som sker.

Frida och jag har också lämnat barnen på skolan, köpt ett däck på Cykel & Fjäll och handlat lite på mataffären. Det är mycket nu!

Mina hjul har inte kommit än. Beräknas komma på torsdag. Från i fredags kväll till i morse låg dom helt stilla på något logistikcenter i Tyskland. Man kan ju bli nervös för mindre. Hjulen beräknas komma hit på torsdag. Vilket ju är lite drygt för det är så nära inpå tävlingen. Min hjulplan är därför att jag inte rör hjulen jag kör med nu utan dom får vara mitt säkra kort.
Idag ska jag istället stansa mina nya däck på ett äldre hjulpar, då hinner ju däcksidorna bli täta inför helgen i alla fall. När nya hjulen kommer så slänger jag på mina nystansade däck där och då behöver dom bara täta mot fälgkanten. Briljant plan, väl!?

2015-05-25

Köttig

Hej alla!

Imorgon är det Dalacup i landsväg. I Linghed. Banan hittar ni här: https://connect.garmin.com/course/6696790 och samlingen är vid den där gröna markeringen som också är start/mål.
Anmälan från 18:10, start 18:30.
Herrar kör 4 varv och damer/ungdomar/motionärer kör 2.

Idag har jag cyklat. Igen. Först cyklade jag upp till Ebbahs träning, när hon tränade så körde Jens och jag Långa Lugnets tredjeslinga. Vi sprätte lite här och där men inget riktigt strukturerat. Jens försöker kickstarta den gamla motorn och jag försökte hänga med. När vi kom tillbaka till Lugnet så avslutade vi med att köra upp för Domartornsbacken.

På slutet av slinga tre, ner kommer man ju alltid...

Jag har ju tidigare ifrågasatt behovet av ett 40-drev i kassetten. Nu har jag i alla fall hittat vad den är till för. Ska dock sägas att jag körde backen på stora klingan (36t) så behovet för 22-40 finns fortfarande inte. När Jens kom till dom där barnen så frågade dom så där ärligt och härligt som bara barn kan: "Går det bra!?".
Jens hade inget 40-drev i kassetten...

På väg hem från Ebbahs träning så passerade vi Britsarvsskolan och där cyklade Ebbah nerför trappor för första gången. Nöjd tjej, stolt pappa!

När jag lämnat av Ebbah hemma så styrde jag upp mot Lugnet igen och fick ihop en timme och 17 minuter. Körde slutdelen av Långa Lugnets förstaslinga och ett parti körde jag två gånger. Så nu kan man säga att jag kört förstaslingan två gånger, andraslingan två gånger och tredjeslingan tre gånger. Så även om jag inte kan varenda rot på banan så börjar jag få rätt bra koll på helheten nu och några spårval ska jag nog kunna ha nytta av på lördag. Största fördelen med hemmabana behöver inte vara att kunna varenda rot utan bara det att man vet när stigpartierna kommer, hur långa dom är eller vad som väntar på krönet av en backe känns tryggt och bra.

Benen kändes lite sliriga på slutet idag så de senaste dagarna börjar ge effekt. Känner mig köttig men ska nog överleva en dag till med träning. Det gäller att våga bli trött och sliten innan tävling och tanken är ju att jag ska vara trött nu och pigg på lördag.

Kämpar på


God morgon!

Risgrynsgröt till frukost och genomkörningen av Långa Lugnets bana på i bakgrunden. Frida och jag har startat upp dagen på Gamla Grycksbovägen. Övriga barn är i skolan och Ronya är på jobbet.

Träningsplanen så här veckan inför Långa Lugnet ser ut som följande:
Måndag: Cykla lite. Eller så mycket som jag hinner mellan fruns jobb och Ebbahs träning.
Tisdag: Köra mig sönder och samman.
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila
Fredag: Väckningspass
Lördag: Långa Lugnet

Testar alltså en dubbelvila denna vecka och kör därför mitt långa och hårda på tisdagen istället för onsdagen. Tror givetvis stenhårt på detta.