Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-10-22

Ompa ompa

Dag tre på denna vecka kan snart läggas till handlingarna. Här följer en redogörelse för min dag till er som råkar vara intresserade.

Efter en timmes sovmorgon och fem timmars nattsömn så cyklade jag till jobbet med matlådan innanför cykeltröjan, orka ryggsäck liksom!

Skönt att man byggt en ny väg bredvid den jag cyklar på, så jag slipper trängas med alla bilar.

Jobbade 8.20 idag och lagom till jag skulle hem så började det duggregna. När jag hämtat ut cykeln så regnade det och efter ett par minuter så blev det snöblandat. +0.6 C på min Garmin och snöblandat regn... Kändes ju rätt kallt när benen var genomblöta och kalla. Som tur var så upphörde nederbörden ungefär halvvägs till Falun så jag hann torka upp lite. Väl i Falun så var det ju Onsdags-VM!!!!

Warm-up.

Henke Jansson som skadade ryggen på CX-Cupen i Stockholm har fått tummen upp för att cykla och hamnade väl op kop direkt! Foto på denna och efterföljande race-bilder: Robin Thyrstedt

Fortfarande Henke op kop, fortfarande jagad av Robert Reyier Österling. Foto: Robin Thyrstedt

Jag var ganska långt från op kop i första heatet. Låg länge som nia, jagade ikapp gruppen som körde om 5-8:e plats. På slutet av andra och sista varvet så försökte jag ta den där femteplatsen genom att passera övriga tre. Lyckades dock tappa fästet på framhjulet i en hårnålskurva och slängde mig på marken. Istället för potentiellt femma så blev jag åtta.

Henke sladdade hem det första heatet!

Finbesök av Fredrik Lagercrantz idag!

Pontus Kastemyr och Jens Westergren.

Paaaatrik Svensson!

Jens Westergren före Jonas Djurback å så en suddig jag där på väg åt andra hållet.

Skitig efter vurpan.

Jens tog starten i heat två och jag syns näst längst till vänster i bild... Gjorde två helt värdelösa starter på dom första två heaten där jag inte alls kom i pedalen i startögonblicket. Andra gången så fick jag dock upp bra fart och kunde rädda det hela genom att svepa förbi nästan alla ganska snabbt.

Pontus jagar Ida Jansson som jagar Fredrik som jagar Stefan Carlsson som jagar Jonatan Steen som i sin tur jagar Jimmy Bodin.

Den här kan ni skriva ut och sätta på kylskåpet där hemma. För under en kort stund i det andra heatet så gick jag upp i ledning. Det visade sig dock vara alldeles för jobbigt så både Henke och Jens stötte av mig på slutet...

Henke och Jens i hårnålskurvorna på slutet. Jens lyckades ta sig förbi Henke och vinna det andra heatet.

Stefan Carlsson jagad av Jonas Djurback.

Ida.

Den här bilden har jag tagit. Inte för att skryta (jo, egentligen...) men jag HOPPADE över löphindren på sista varvet. Jag är ju ingen hoppkille så den här höjden var jag skitnöjd att klara av. Det gjorde liksom ingenting att jag inte vann. För det gjorde Jens. Jag blev tvåa med lucka både framåt och bakåt. Jag hade ju sett Henke hoppa hindren på tidigare heat och tänkte att "hur svårt kan det va!?". Så jag laddade på och hoppade över första hindret som ändå inte såg så farligt högt ut. Landade och såg att det andra hindret var mycket högre och tänkte att det här blir ju kul... Det var ändå liksom inte läge att hinna stanna där mellan hindren så det var bara att rycka i styret och försöka få med mig bakhjulet. Touchade plankan lite med framhjulet på väg upp men kom över!
Jag har ju inte direkt mätt mina tidigare hopp, men det här kan nog vara det högsta jag hoppat med cykel. Nöjding!

Foto: Stefan Carlsson. Direkt efter sista heatet så mötte min familj upp, vi skulle se innebandy! Ronya hade packat med ombyte åt mig så att jag kunde byta om uppe på lugnet innan matchen, men hon glömde byxor... Så jag fick se IBF Falun möta Sirius i Svenska Superligan iförd ett par smutsiga cykeltights.

IBF Falun vann matchen med 6-2. Siffrorna speglar kanske inte riktigt matchbilden då det fortfarande var två två en bit in i sista perioden. Men tre poäng är tre poäng.

Sen åkte vi hem, pratade strunt, åt mackor och nattade barnen. Nu snart sovdags även för mig och imorgon startar jag arbetsdagen så sent som klockan åtta och dessutom i Falun. Kommer bli en chock för kroppen med all denna sömn...

Här följer lite Garmin-data från hempendlingen och Onsdags-VM. I vanlig(?) ordning så blev jag snabbare och snabbare för varje heat som gick. 11:38, 11:12 och 11:06 med placeringarna 8, 3 & 2.

2014-10-21

Tjäna!

Svenska mästar'n Michael Olsson är nu klar för det danska contientallaget TREFOR-Blue Water. Läs mer om det här.

Onsdags-VM körs klockan 16:30 imorgon, sånt där håller ni koll på genom denna Facebook-grupp.

Damernas världscup från i söndags:


Herrarnas världscup från i söndags:


Så vill ni väl veta om min dag också!?!?
Östra Hamngatan 05:16

Sov väl nästan fyra timmar i natt... Ska få till mer sömn i natt. Lovar. Tog mig till jobbet och där höll jag mig sysselsatt i elva timmar. Det går ju lite av sig självt det där och jag behöver inte oroa mig för att bli sysslolös än på ett tag.

Efter jobbet så tog jag bussen upp till Lugnet för att möta familjen vid Filips innebandyträning.

Ebbah och jag övade lite passningar ovanför läktaren.

IBF Faluns A-lag lirade internmatch. Kul att se dom köra lite av ett väckningspass inför morgondagens match mot Sirius. 18:00 i Falu Kuriren Arena för er som är intresserade.

Väl hemma så har det käkats persisk mat, spelats memory, ätits glass, haft besök av cyklist samt läst godnattsaga. Nu ska jag förbereda inför morgondagen och därmed avsluta denna dag.

2014-10-20

Gårdagen runda

Jim, våra skuggor och Bergs busshållplats.

Jag postade ju aldrig gårdagens runda med alla siffror, som ni ju ÄLSKAR!!!
Sträcka: 128.95 km
Tid: 4:23:11
Medelpuls 152 slag/min
Maxpuls 174 slag/min
Snitthastighet 29.4 km/h
Maxhastighet 68.5 km/h
Medeleffekt 207 watt
Maxeffekt 683 watt
Balans vänster/höger ben 54-46%
Snittkadens 80 varv/min
Maxkadens 123 varv/min

Mer data och läckra grafer hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/616865993

Dagarna rusar på, minst sagt. Natten till idag så sov jag någon minut mer än fyra timmar, jag jobbade i över elva timmar och sedan har jag varit hemma. Tvättat lite, fått maten serverad, bytt några glödlampor, fått höra godnattsaga av dottern och sedan datat mig lite.

Med tanke på att jag sov fyra timmar natten till idag och gör långa arbetsdagar så borde jag ju redan ha lagt mig för natten. Men, jag har faktiskt haft kvällsenergi dom senaste två tre dagarna och det tycker jag är riktigt skönt. Passar på att njuta lite av den känslan. Det var rätt länge sedan jag kände något överskott av energi nämligen. Jag är ju i grund och botten en nattmänniska, men funkar väl rätt bra även tidiga morgnar numer. Nåväl, jag ska inte trötta ut er om hur trött jag är eller har varit. Det har ni ju läst så mycket om förr. In och kolla watt-datan istället!

På väg mot nya framgångar

En ny, härlig, arbetsvecka och nya framgångar väntar. Pigg och glad, kexchoklad. Fint väder också!

2014-10-19

Distanspass

God afton!

Idag har jag ju då cyklat ett lite längre distanspass och det var verkligen inte igår. Men just igår så skrev jag på lite sociala medier om att jag skulle cykla vid nio och jag fick med mig Jim. Jag hoppades på att jag kunde överleva ett längre distanspass på rutin, uthållighet och välfyllda kolhydratdepåer. Men när jag tyckte att det var jobbigt redan första timmen och han berättade att distans för honom var över fem timmar så fattade jag ju att det skulle bli ett heljobbigt pass. Det blir ju liksom lite kämpigt för någon som mest kör pass på runt timmen att försöka nöta ner någon som är van att köra långt.

Eftersom jag trodde att vi skulle haft sällskap av en backspecialist så hade jag sytt ihop en runda med en del elaka backar. I Tällberg så fick Jim äran att köra ifrån mig i backarna som förr agerat bergspris åt Solleröloppet. Vi besökte också Torrberg, Norr Lindberg och körde baksidan av Baggbo.

Varmt var det också. Typ kring tolv grader och vi hade båda klätt på oss lite för mycket. Jag hade en buff som åkte av ganska omgående och en stund senare så åkte även handskarna av. Det var dock blött på marken stora delar av passet så vi fick lite stänk nerifrån och ett par skitiga hojar som resultat av detta.

Vi pratade på mycket i början men ungefär halvvägs in i passet så blev vi allt tystare. Min tänkta mysrunda var rätt jobbig, i alla fall för mig. Men även Jim pratade om ont i benen på slutet, så det tog nog åtminstone lite även på honom. Jag fick ihop lite knappt 14 mil idag på 4:41, senast jag cyklade så här länge var den 3:e augusti då jag körde en fin långrunda.

Lika bra att jag vänjer mig. Idag var det Jim Karlsson som fick äran att halvhjula mig i 13 mil. Jim tävlar för Västerås CK, vi har hamnat i samma grupp på ett par landsvägstävlingar i år och nu har han flyttat till Falun för att studera på högskolan. Mer bra träningssällskap för mig alltså!

Här passerar vi Plintsberg som ligger precis bredvid det lite mer kända Tällberg.

Här är vi på väg från Norr Lindberg och ner till Risholn.

Här är vi i centrala Risholn.

Var på vippen att vägga idag så med 5-6 minuter kvar till hemmet så tog jag en Powerbar... Så dags då.

Väl hemma så vred jag upp golvvärmen i badrummet, gick ner för att hämta en näve godis och gick sedan upp och la mig i fosterställning på det varma golvet i ett försök att bli människa igen. Ett riktigt toppenpass!

Se världscupen i CX nu

Dags för deltävling 1, se den live NU:

Vinnarfrukost?

Hej!

Godmorgon och så. Det ligger på lite här, ska ju ut på distansrundan som jag skrev om igår. Sitter nu och premiäräter av müslin som jag vann på Fredrik och Erikas bröllopsfest, därmed vinnarfrukost.
Hörs sen!

2014-10-18

Tjopp!

Hej vänner!

Idag har jag inte cyklat något. Istället har jag bara varit hemma. Emily har varit på danstävling i Söderhamn (blev tvåa i par!) med Ronya som sällskap. Jag har därför fått klara mig med de yngre barnen här hemma där Filip hade två kompisar här under större delen av dagen, så det var väl inte direkt jättelugnt. Har i alla fall tvättat tre maskiner med tvätt, dammsugit hela huset, skruvat ihop en IKEA-möbel och håller nu på att dra en antennsladd från sovrum på våning två till uttag i källaren. Tar en liten paus bara. 

IKEA-skruvande.

Ryggen har jag fått någon knut i som gör ont men det där går nog över. Tänkte försöka cykla bort problemen genom årets sista landsvägsrunda imorgon, någon som vill hänga på? Jag kör 09:00 från Stora torget i ett lugnt tempo. Formen är ju mer rund än bra, men med tanke på kolhydratintaget under hösten här så ska jag nog ha energi nog att orka länge. Vill man så kan man korta av rundan eller skarva efteråt om man istället vill mer. Tänkte försöka nå Tällberg och ska skissa på en runda lite senare i kväll.
Äsch, skissade en nu. Här är den:

Blandat med cykelbanor, riksvägar, småvägar och en hel del backar.

2014-10-17

Äntligen fredag

Nu är jag kanske lite gubbig här, men det ska bli så skönt att få gå och lägga sig i kväll. Efter en vecka med magsårstempo på jobbet samt detta varje natt:
Även om jag bara får sova till åtta på lördag så är det ju guld värt och det blir ju ungefär 3½ timme senare uppstigning än under vardagarna. Emily har danstävling i Söderhamn imorgon och Filip har hockeyträning på söndag morgon. Där har ni mina helgplaner. Nu kör vi sista arbetsdagen för veckan och sedan ska jag stämpla ut tidigt, åka hem, ta med mig barnen och åka på Filips innebandyträning innan fredagsmyset tar över. Då kanske jag smyger in en gubbvila i TV-soffan...

2014-10-16

Så kom den, första snön

Som ni kanske kan se på ovanstående fyra bilder av varierad usel kvalitet så var det lite snö i luften idag.

På väg till jobbet så kände jag plötsligt den där bekanta känslan av snö mot mitt ansikte. Hade precis innan tänkt att dom där nordanvindarna verkligen hade lyckats få ner lite kyla. Jag gillar ju snö å så. När det kommer ett vackert snötäcke så blir det ju lite ljusare igen och naturen blir så vacker. Ser fram emot snötäcket, men tror att vi har ett antal veckor kvar innan det lägger sig.
Gillar ni snön, eller har ni helst barmark året runt?

2014-10-15

Pendling och VM

Pigg, glad och lite prickig efter att ha stulit ett KOM från Erik Wallén i morse: http://www.strava.com/segments/4958236

Cyklade egentligen åt andra håller, men bilden blev bäst från det här hållet. :)

My Garmin, my rules! Det här med medvind är annars rätt så bra för självförtroendet, kände mig skitstark när jag cyklade till jobbet. Lite annat var det ju när jag skulle tillbaka till Falun igen...

Väl i Falun så blev det Onsdags-VM! I kväll även med proffsnärvaro av nyblivna falubon Jonas Ahlstrand.

Första heatet genererade hela fyra punkteringar på 17 cyklister. Bra utdelning!

Å här står vi och laddar för heat två. Janne Jakobsson imponerade idag.

Nytt moment på Onsdags-VM idag: springbacke! Det här är från slutet av första varvet på heat två. Jag fick ett kedjehopp och kedjan kilade fast sig så jag fick stanna, slita loss den och lägga tillbaka kedjan igen. Istället för att åka ensam och sist så genade jag och anslöt till täten för att smaka på fart. Det gick lite för fort, men det var kul så länge det varade.
Foto: Robert Reyier Österling

Tätduon på slutet av andra och sista varvet i heat två. Martin Eriksson före Jens Westergren. Jens lyckades med en historisk bedrift i detta heat då han vann spurten över Martin. Under höstens alla Onsdags-VM så hade Martin inte förlorat ett enda heat innan detta. Till Martins försvar ska väl kanske sägas att han startade sist för att få åka om lite cyklister, så han hade en aning jobbigare resa fram till täten.
Foto: Robert Reyier Österling

Ett stycke stum cyklist.
Foto: Robert Reyier Österling

Så här gick det till: 
Heat 1: Kom iväg hyfsat men är fortfarande startslö. Tog någon placering, några punkterade bort sig och jag kom i mål som sjua. Ungefär minuten efter Martin Eriksson på ett två varv långt heat... Han stack från start, mäktig kille.

Heat 2: Kom iväg lite bättre denna gång. Tappar istället en eller ett par placeringar till vi kommer till trappen och jag tar tillbaka en. Hoppar på cykeln och ska trampa men då har kedjan hoppat så jag trampar fast den. Rullar istället åt sidan för att dra loss den. När allt är på plats igen så genar jag och ansluter till Jonathan Östlund och Jens Westergren som bildat tätduo. Martin Eriksson gjorde avsiktligt en dålig start, antagligen för att träna på att passera folk och få en lite tuffare resa, men är nu på väg ikapp. Martin attackerar så snart han kommer ikapp, Jens hänger på Jonathan släpper och jag släpper ännu mer. Fick inte hänga på så jättelänge men det är  roligare att försöka hänga på dom snabbaste än att cykla ensam sist, tänkte jag.

Heat 3: Tjuvstartar och kommer därför ÄNTLIGEN iväg först. Kanske inte helt ok enligt regelboken eller samvetet... Jonas Ahlstrand kommer sedan förbi mig i trippla hastigheten... Som tur är så är inte hans kurvteknik på crossen riktigt lika bra som spurtförmågan så jag kommer ikapp igen. Tar mig också förbi bara för att bli passerad igen. Tar mig förbi ännu en gång bara för att bli passerad igen. Vi har en liten kamp om tätpositionen det första halvvarvet innan han ställer av mig. Stum som ett höghus blir jag också passerad av flera och åker gummiband bakom tätgruppen om 4-5 cyklister. Ansluter, släpper några meter, ansluter och släpper. Sen släpper jag bara. Hade väl tjänat på att inte försöka åka om Jonas hela tiden, men det är ju roligare med lite kamp! Kom i mål som sexa så det var ju inte kattskit ändå. Är i alla fall 11 sekunder snabbare än i första heatet.

Ronya och Ebbah stod med bilen och väntade vid målgång så det var bara att kasta in grejerna och åka med. Vi hämtade Filip hos en kompis innan vi åkte hem. Nu har jag väl duschat, ätit  mat, myst med barnen och nattat de små. Skönt att vara tillbaka på cykeln igen utan den där känslan av total utmattning. Även imorgon ska det vara uppehåll så om jag kommer upp ordentligt på morgonen utan att känna mig överkörd så kan det bli ännu en cykelpendlingsdag.

Nu är det dags för oss stora att natta. Vi hörs!

Uh oh!

Två bilder från igår morse. Världen och jag ser ungefär likadana ut även idag så dom får funka. Cyklade hem med den hemskt trevlige Jesper Hjortsberg igår, himla trevligt med sällskap hörrni! Det borde göras om. I morse så vaknade jag av mig själv. Men först efter att ha väckts av mobilen, stängt av mobillarmet och somnat om. Att jag överhuvudtaget vaknade igen efter en dryg halvtimme är ju ett smärre mirakel då jag i vanlig ordning är så sjuuukt trött. Men jag har väl ett sådant inre driv osv.

I eftermiddag/kväll är det Onsdags-VM. Jag har inte hört annat än att det ska vara klockan 17, bäst är ju som alltid att hålla koll i Facebook-gruppen för tider etc. Nu ska jag ta och STRAVA-cykla, vi hörs!

2014-10-14

Cyklade till jobbet

Hej hej!

Cyklade väl till jobbet idag. Skönt att vara tillbaka i sadeln igen. Fem vilodagar var nog precis vad jag behövde.