Två bilder från förra året, den första har Henrik Plyhm tagit och den andra visar förra årets snabbaste killar/gubbar. Vacchi vann veteranklassen och jag elit. Men okej, Vacchi var snabbast av oss alla.
I år är tyvärr inte Roberto Vacchi med på DM. Eller han lär i alla fall inte vara med, men han är ju en luring den där Vacchi så helt säker ska man aldrig vara. Jag rullar dom dryga fyra milen ner till starten med Adam Steen om bara en halvtimme. Adam blev trea i elit/seniorklassen förra året bakom Johan Carls och jag. Kompetent kille!
Förra året åkte vi på en och samma väg med vändpunkt. Det blev många varv och vändningarna var placerade så man vände uppåt. Jobbigt satan och vi var nog inte mer än 5-6 man kvar i täten mot slutet. I år blir banan ett platt varv på ca: 4 mil. En liten backe och en svettig målbacke ska dock finnas med. Och det är ju sällan som tävlingsbanan avgör en cykeltävling. Men, kanske upplagt för lite mer taktik och utbrytningsförsök och en större klunga. Hoppas många kommer dit! Vill ni titta och heja så är det start i Bispberg 10:00 och vi är väl tillbaka efter en timme ungefär. Banan går Bispberg-Säter-Gustafs-Stora Skedvi-Bispberg.
Dags att klämma en frukost nu då och få på mig den där andra armvärmaren också. Just nu är det +4 ute men innan starten klockan 10 hoppas jag i alla fall på över fem plusgrader...
2012-09-15
2012-09-14
När man är lat
Bild som jag tog igår på lunchen, bara för att leka riktig bloggare
Cyklade inte till jobbet idag. Höll på att lägga fram cykelkläderna igår kväll när jag bestämde mig för att kolla väderprognosen. Den sa regn, så nu har jag åkt buss. Lite lat kanske, men någon måtta får det ju ändå lov att vara.
Imorgon tänkte jag och några till cykla till Bispberg och DM i landsväg. Vi sticker 07:30 från Gamla Postenparkeringen om du vill med för att tävla eller bara ut och träna lite.
Cyklade inte till jobbet idag. Höll på att lägga fram cykelkläderna igår kväll när jag bestämde mig för att kolla väderprognosen. Den sa regn, så nu har jag åkt buss. Lite lat kanske, men någon måtta får det ju ändå lov att vara.
Imorgon tänkte jag och några till cykla till Bispberg och DM i landsväg. Vi sticker 07:30 från Gamla Postenparkeringen om du vill med för att tävla eller bara ut och träna lite.
2012-09-13
Lyckad Strava-attack
Mitt förra personbästa var på 21:13, så det var ju en rätt duktig putsning. Att dessutom få hålla över 40 km/h ensam med linjehojen kändes fräscht. Nu kan jag låta bli Varpan till någon tar mitt rekord, nästa år ska jag åka runt på under 20 minuter.
Viktigast av allt var väl att jag kom hem utan punkteringar. Hade tänkt köpa slang med lång ventil på lunchen, men glömde det så jag fick gå från jobbet till Cykelcentrum med cykelskorna när jag slutat jobbet. Så nu har jag skavsår.
Hade stämt träff i Falun med en som ville visa en potentiell klubblokal efter jobbet också. Såg jättefin ut och den skulle helt klart vara ett lyft från den vi har nu. Tyvärr också ett ganska stort antal hundralappar dyrare än den vi har nu. Men. Vi skulle slippa dela. Få ett fräschare ställe med större potential till att få en aktiv träffpunkt för föreningen. Ah. Dessa val.
Viktigast av allt var väl att jag kom hem utan punkteringar. Hade tänkt köpa slang med lång ventil på lunchen, men glömde det så jag fick gå från jobbet till Cykelcentrum med cykelskorna när jag slutat jobbet. Så nu har jag skavsår.
Hade stämt träff i Falun med en som ville visa en potentiell klubblokal efter jobbet också. Såg jättefin ut och den skulle helt klart vara ett lyft från den vi har nu. Tyvärr också ett ganska stort antal hundralappar dyrare än den vi har nu. Men. Vi skulle slippa dela. Få ett fräschare ställe med större potential till att få en aktiv träffpunkt för föreningen. Ah. Dessa val.
Händelserik morgonpendling
Inledde pendlingen med en Strava-attack som var helt misslyckad. Funderade på om det var på grund av kylan eller usel form som jag var så dålig. För det gick tydligen allt annat än snabbt, trots att det kändes som om det gick fort och ansträngningen var ju hög... Öronen frös och en buff hade varit att föredra framför kepsen jag nu hade. Åkte och funderade lite på vilka kläder jag borde haft på mig och hur jag skulle ursäkta min dåliga Strava-tid. Trots dålig Strava-tid så var det en fin morgon med soluppgång och dimma. Så jag njöt av cyklingen trots både kyla och långsamhet.
Så i Brusala så kör jag på en sten och får punktering fram. Inget att gråta över då jag hade slang och pump med mig. I med slangen och på med däcket bara för att upptäcka att slangen har kort ventil och hjulen är ju av typen med hög profil. Ventilen tittar knappt fram ur hålet och att pumpa går ej. Tänkte då att jag kunde "laga" min gamla slang genom att bita av den vid hålet och sedan knyta ihop den igen. Men hålet var alldeles vid ventilen så det gick inte att knyta slangen...
Ridå, börja gå.
Hade busskortet med mig så jag behövde inte gå milen in till jobbet, även om det blev någon kilometer promenad i cykelskor. När jag går där så ser jag en katt som ser lite rädd ut. Kan inte vara lätt att vara djur och få se ett sådant UFO som jag själv, tänker jag. Så hör jag något konstigt, vänder mig om och ser kattstackarn ligga i kramper! Springer dit och försöker lugna den varpå den reser sig upp och ska försöka gå. Den stapplar runt i två små cirklar, helt utan balans och ramlar ihop igen. Jag lyfter då upp den, klappar den och knackar på hos ett par hus. Vi hittar hem, katten jamar högt och verkar okej igen.
Vad kan det ha varit? Epilepsi?
Missade den snabbare buss som jag tänkt ta men fick åka 607:an istället. Cyklar får man ta med på Dalatrafiks bussar i mån av plats, så det gick ju ganska bra ändå det här även om jag kom till jobbet en timme och 20 minuter senare än beräknat.
Slutet gott, allting gott!
Plus tre, det var ju inte som att jag skrattade på mig kläderna direkt...
Så i Brusala så kör jag på en sten och får punktering fram. Inget att gråta över då jag hade slang och pump med mig. I med slangen och på med däcket bara för att upptäcka att slangen har kort ventil och hjulen är ju av typen med hög profil. Ventilen tittar knappt fram ur hålet och att pumpa går ej. Tänkte då att jag kunde "laga" min gamla slang genom att bita av den vid hålet och sedan knyta ihop den igen. Men hålet var alldeles vid ventilen så det gick inte att knyta slangen...
Ridå, börja gå.
Hade busskortet med mig så jag behövde inte gå milen in till jobbet, även om det blev någon kilometer promenad i cykelskor. När jag går där så ser jag en katt som ser lite rädd ut. Kan inte vara lätt att vara djur och få se ett sådant UFO som jag själv, tänker jag. Så hör jag något konstigt, vänder mig om och ser kattstackarn ligga i kramper! Springer dit och försöker lugna den varpå den reser sig upp och ska försöka gå. Den stapplar runt i två små cirklar, helt utan balans och ramlar ihop igen. Jag lyfter då upp den, klappar den och knackar på hos ett par hus. Vi hittar hem, katten jamar högt och verkar okej igen.
Vad kan det ha varit? Epilepsi?
Missade den snabbare buss som jag tänkt ta men fick åka 607:an istället. Cyklar får man ta med på Dalatrafiks bussar i mån av plats, så det gick ju ganska bra ändå det här även om jag kom till jobbet en timme och 20 minuter senare än beräknat.
Slutet gott, allting gott!
Plus tre, det var ju inte som att jag skrattade på mig kläderna direkt...
Platt! Satt och frös och tittade väl inte framför mig riktigt, körde på en sten och fick genomslagspunktering
Etiketter:
Cykling,
Djur,
Jobbpendling,
Punktering
2012-09-12
Imorgon: Strava-attack!
God kvällz mina bloggizar!
Idag är min tredje raka vilodag, förfallet är totalt!
Frun har en härlig kvällsjobbarvecka så när jag slutar jobbet så kan jag inte direkt smita ut på träning och låta barnen sköta sig själva. Därför har träningen inte blivit av, alls. Så, jag har insett att min enda chans att få något tränat är att cykla till och från jobbet. Kommer därför chocka igång kroppen på morgonen imorgon med en STRAVA-attack ut ur stan. När jag sedan åker hem från jobbet så ska jag skarva med en STRAVA-attack runt Varpan då Adam Steen varit där och stulit mitt KOM. Det ska bli intressant att se om det går att hålla över 40 med linjehojen runt sjön. Det måste gå.
Strava är ju precis vad en trött småbarnsfarsa behöver för att hålla igång kroppen.
Eftersom jag är riktigt trött idag (somnade på bussen hem...) så ska jag nu lägga mig i sängen med lite chips, kladdkaka och Coca Cola. Blir en kanonkväll det här.
Har fått mejl om att det är dags nu att anmäla sig med snabbgänget runt Vättern. Nästa år siktar vi på under sju timmar. Åååååh.. Vad är det vi ger oss in på!? Förra året kom vi runt på 7:08, det var bra. Men nu ska vi alltså hitta åtta minuter till att hetsa bort. Det kommer bli svettigt.
Idag är min tredje raka vilodag, förfallet är totalt!
Frun har en härlig kvällsjobbarvecka så när jag slutar jobbet så kan jag inte direkt smita ut på träning och låta barnen sköta sig själva. Därför har träningen inte blivit av, alls. Så, jag har insett att min enda chans att få något tränat är att cykla till och från jobbet. Kommer därför chocka igång kroppen på morgonen imorgon med en STRAVA-attack ut ur stan. När jag sedan åker hem från jobbet så ska jag skarva med en STRAVA-attack runt Varpan då Adam Steen varit där och stulit mitt KOM. Det ska bli intressant att se om det går att hålla över 40 med linjehojen runt sjön. Det måste gå.
Strava är ju precis vad en trött småbarnsfarsa behöver för att hålla igång kroppen.
Eftersom jag är riktigt trött idag (somnade på bussen hem...) så ska jag nu lägga mig i sängen med lite chips, kladdkaka och Coca Cola. Blir en kanonkväll det här.
Har fått mejl om att det är dags nu att anmäla sig med snabbgänget runt Vättern. Nästa år siktar vi på under sju timmar. Åååååh.. Vad är det vi ger oss in på!? Förra året kom vi runt på 7:08, det var bra. Men nu ska vi alltså hitta åtta minuter till att hetsa bort. Det kommer bli svettigt.
Etiketter:
Cykling,
STRAVA,
Vätternrundan
Fler bilder, FILM från helgens race och DM i landsväg nu i helgen
Isac Lundgren tipsade mig på Twitter igår om att Edit Wilson minsann hade både film och bilder från helgens race, gött mos! Om det är fler som har bilder så träd fram nu. Skicka rubbet till henrikoijer@gmail.com om ni inte publicerat dom någonstans på nätet.
Bild
Film
Igår fann jag inbjudan till DM i landsväg som avgörs i Säter denna lördag, tycker absolut att länets alla cyklister ska ta sig till Bispberg för att testa på det här med att tävla lite:
Inbjudan cykel DM Landsväg 15 sep. Ett linjelopp genom Säter kommun.
Lördagen 15 september arrangeras Cykel DM landsväg i Säter.
Alla ungdomar och föräldrar hjärtligt välkomna
Start/målplats:
Bisberg: skyltat från södra rondellen R70 Säter.
Länk: http://kartor.eniro.se/m/9xf3R
Bana:
Långa banan: Bisberg.-Säter- Gustafs – St Skedvi.- Mål Bisberg.
Ungdoms banan: småvägar till St Skedvi med två varv på en varv bana & åter till Bisberg & mål.
Banlängder:
15-16, juniorer, seniorer,& elit. D&H ca 42 km
Ungdomsklasserna upp till 13-14 år ca 11 km.
Anmälningstid:
på plats senast: 09:30.
Anmälningsavgift:
Ingen
Starttider
Ungdomsklasserna upp till klasserna 13-14 år startar: 10:05.
15-16, juniorer, seniorer,& elit. D&H startid: 10:00.
Obs!
Master start genom centrala Säter för långa banan kommer att vara nödvändig. För att få en så bra tävling som möjligt startar vi flera klasser samtidigt.
Vid förfrågningar ring:
Anders Haritz. 070-2770810
Lars Svarf. 070 2164109
Bild
Film
Igår fann jag inbjudan till DM i landsväg som avgörs i Säter denna lördag, tycker absolut att länets alla cyklister ska ta sig till Bispberg för att testa på det här med att tävla lite:
Inbjudan cykel DM Landsväg 15 sep. Ett linjelopp genom Säter kommun.
Lördagen 15 september arrangeras Cykel DM landsväg i Säter.
Alla ungdomar och föräldrar hjärtligt välkomna
Start/målplats:
Bisberg: skyltat från södra rondellen R70 Säter.
Länk: http://kartor.eniro.se/m/9xf3R
Bana:
Långa banan: Bisberg.-Säter- Gustafs – St Skedvi.- Mål Bisberg.
Ungdoms banan: småvägar till St Skedvi med två varv på en varv bana & åter till Bisberg & mål.
Banlängder:
15-16, juniorer, seniorer,& elit. D&H ca 42 km
Ungdomsklasserna upp till 13-14 år ca 11 km.
Anmälningstid:
på plats senast: 09:30.
Anmälningsavgift:
Ingen
Starttider
Ungdomsklasserna upp till klasserna 13-14 år startar: 10:05.
15-16, juniorer, seniorer,& elit. D&H startid: 10:00.
Obs!
Master start genom centrala Säter för långa banan kommer att vara nödvändig. För att få en så bra tävling som möjligt startar vi flera klasser samtidigt.
Vid förfrågningar ring:
Anders Haritz. 070-2770810
Lars Svarf. 070 2164109
Etiketter:
Cykling,
DM,
Tävlingsbilder 2012
2012-09-11
Efter möten
Hann inte äta något innan styrelsemötet, men vad gjorde väl det när dessa godbitar fick vara med på mötet
Idag var väl en sådan där dag då mötet kunnat gå lite snabbare än andra gånger, men istället så pladdrade jag på om både det ena och det andra. Tycker ändå det är en hel del positiva signaler inför nästa säsong så jag kom ut ur mötet riktigt motiverad och taggad. Bra med sådana möten. Nu gäller det bara att sy ihop allt och göra verklighet av visioner och planer också.
Lite positiva saker som jag har med mig att bygga vidare på är:
Ungdomsträning, ekonomi och elitlag.
Allt är givetvis inte guld och gröna skogar, ett problem som vi har är ju vår översvämmade och asbestfyllda lokal. Snart är det vinter och cyklister vill in och köra testcykel. Men var ska dom göra det? Kommer vi vara kvar, när får vi i sådana fall flytta in igen? Eller kommer vi hitta nytt? När, hur och till vilken kostnad?
Den här tiden på året är det också mycket rykten kring övergångar. Jag vill givetvis att vi får behålla alla cyklister plus att vi får några nya, men jag vet ju att cyklister byter föreningar och det är inget konstigt med det. Har ju själv funderat på att både byta klubbadress och starta ny förening för ett antal år sedan. Det är så det fungerar.
Dags för nattmacka och fixa lite här hemma innan frun kommer hem igen. Vi hörs imorgon!
Idag var väl en sådan där dag då mötet kunnat gå lite snabbare än andra gånger, men istället så pladdrade jag på om både det ena och det andra. Tycker ändå det är en hel del positiva signaler inför nästa säsong så jag kom ut ur mötet riktigt motiverad och taggad. Bra med sådana möten. Nu gäller det bara att sy ihop allt och göra verklighet av visioner och planer också.
Lite positiva saker som jag har med mig att bygga vidare på är:
Ungdomsträning, ekonomi och elitlag.
Allt är givetvis inte guld och gröna skogar, ett problem som vi har är ju vår översvämmade och asbestfyllda lokal. Snart är det vinter och cyklister vill in och köra testcykel. Men var ska dom göra det? Kommer vi vara kvar, när får vi i sådana fall flytta in igen? Eller kommer vi hitta nytt? När, hur och till vilken kostnad?
Den här tiden på året är det också mycket rykten kring övergångar. Jag vill givetvis att vi får behålla alla cyklister plus att vi får några nya, men jag vet ju att cyklister byter föreningar och det är inget konstigt med det. Har ju själv funderat på att både byta klubbadress och starta ny förening för ett antal år sedan. Det är så det fungerar.
Dags för nattmacka och fixa lite här hemma innan frun kommer hem igen. Vi hörs imorgon!
Mellan möten
En notis om Falu CK i tidningen idag
Har varit på möte med Granny Goes Street nu på eftermiddagen, en gratis och drogfri festival här i Falun.
Har nu hämtat barnen på dagis och ska väl ganska snart på möte igen. Men först: mat!
Har varit på möte med Granny Goes Street nu på eftermiddagen, en gratis och drogfri festival här i Falun.
Har nu hämtat barnen på dagis och ska väl ganska snart på möte igen. Men först: mat!
Godmorgonz
Godmorgon världen!
Är på väg till jobbet nu denna tidiga tisdagsmorgon. Helt frivilligt åker jag in så här tidigt, bara för att få mer tid över efter jobbet till familj och andra aktiviteter. I kväll väntar styrelsemöte med Falu CK. Mycket som skall knytas ihop nu efter säsongen samtidigt som nytt skall påbörjas inför nästa år. I samma veva har vi ett årsmöte som kommer allt närmre och dessutom ska vi styra upp cykelcrosstävlingar den 13:e och 14:e oktober.
Jag tycker att det är kul och givande att jobba ideellt, speciellt när det blir mycket. Det är väl bara tiden som ställer till det. Jag vill ju så mycket men det finns inte tillräckligt med timmar på ett dygn för att göra allt superbra. Jag tycker ändå att jag gör mitt bästa, och så mycket mer kan man väl inte begära?
Är på väg till jobbet nu denna tidiga tisdagsmorgon. Helt frivilligt åker jag in så här tidigt, bara för att få mer tid över efter jobbet till familj och andra aktiviteter. I kväll väntar styrelsemöte med Falu CK. Mycket som skall knytas ihop nu efter säsongen samtidigt som nytt skall påbörjas inför nästa år. I samma veva har vi ett årsmöte som kommer allt närmre och dessutom ska vi styra upp cykelcrosstävlingar den 13:e och 14:e oktober.
Jag tycker att det är kul och givande att jobba ideellt, speciellt när det blir mycket. Det är väl bara tiden som ställer till det. Jag vill ju så mycket men det finns inte tillräckligt med timmar på ett dygn för att göra allt superbra. Jag tycker ändå att jag gör mitt bästa, och så mycket mer kan man väl inte begära?
Etiketter:
Cykling,
Falu CK,
Ungdomsträning
2012-09-10
Säsongen går mot sitt slut
Bara två måndagar kvar av årets barn- och ungdomsträning. Jag som precis börjat bli varm i ledarkläderna. Eftersom jag kör med de yngsta barnen (4-6 år) så är det inte så mycket träning över det hela utan mer att cykla lite tillsammans och ha kul. Idag smög jag in lite olika underlag och försökte lära ut hur det påverkar cykelns framfart. Vi passerade också en bilväg och cyklade lite olika backar. Tålamodet hos barn i den här åldern är ju inte speciellt stort så man kan inte ägna för många minuter åt varje moment.
Viktigast vid varje träning är fikat efteråt, lika självklart som mjölksyra!
Viktigast vid varje träning är fikat efteråt, lika självklart som mjölksyra!
Etiketter:
Lära barn att cykla,
Ungdomsträning
Några bilder från min mobil igår och Garmin-data från Anundsloppet
Bilderna är från när seniorer och gubbar tävlade, Falu CK representeras i utbrytningen av Joakim Brykt.
Utbrytningen i elitklassen bildades efter fem varv och ca:25 minuter och pågick sedan i 20 varv vilket blev ungefär en timme och 40 minuter. Snitthastigheten var ganska hög, men banan är också väldigt snäll i Västerås. Snittpulsen landade på 84% av max, så det blev helt klart ett bra träningspass av det hela. Här är länken till min Garmin-data för er som vill titta närmre på loppets siffror: http://connect.garmin.com/activity/221023203
Utbrytningen i elitklassen bildades efter fem varv och ca:25 minuter och pågick sedan i 20 varv vilket blev ungefär en timme och 40 minuter. Snitthastigheten var ganska hög, men banan är också väldigt snäll i Västerås. Snittpulsen landade på 84% av max, så det blev helt klart ett bra träningspass av det hela. Här är länken till min Garmin-data för er som vill titta närmre på loppets siffror: http://connect.garmin.com/activity/221023203
Mountainbike Cross Country Eliminator World Champion Alexandra Engen!
Foto: Fredrik Ericsson
Det spelar liksom ingen roll att jag är sist ut med denna nyhet. Ett VM-guld lär man ju hylla. Alexandra Engen vann nämligen VM-guld i MTB XCE igår, eller MTB-sprint för er som inte är insatt i alla sportens bokstavskombinationer.
VM-guld!
Här kan ni se MTB Worlds Cross Country Eliminator i repris. Hoppa till ca: 1 timme och 24 minuter om ni bara vill se Engens final. Tyvärr vurpade Jenny Rissveds bort sig från ledning i sin åttondelsfinal, hon hade annars näst bästa kvaltid så det hade kunnat bli en svensk dubbel. Jenny är ju dock bara junior så hon har många år på sig att vinna VM-guld i seniorklassen
Det spelar liksom ingen roll att jag är sist ut med denna nyhet. Ett VM-guld lär man ju hylla. Alexandra Engen vann nämligen VM-guld i MTB XCE igår, eller MTB-sprint för er som inte är insatt i alla sportens bokstavskombinationer.
VM-guld!
Här kan ni se MTB Worlds Cross Country Eliminator i repris. Hoppa till ca: 1 timme och 24 minuter om ni bara vill se Engens final. Tyvärr vurpade Jenny Rissveds bort sig från ledning i sin åttondelsfinal, hon hade annars näst bästa kvaltid så det hade kunnat bli en svensk dubbel. Jenny är ju dock bara junior så hon har många år på sig att vinna VM-guld i seniorklassen
2012-09-09
Racereport, bilder och resultat från Anundsloppet 2012
Foto vid Twitter-mingel innan start: Freddy
Tjipp!
Vi landade väl i Västerås kring 12:20, i god tid till starten 13:45. Jag sa hejdå till Familjen som siktade på IKEA-lunch, själv åkte jag iväg till en buske och kissade minst 18 liter. Vätskeladdat. Hade väl laddat på de flesta vis inför detta race.
Sverigecupen på landsväg bestod i år av fem linjelopp. På förhand hade jag tänkt köra alla, men det förra gick dagen efter Cykelvasan så då blev det inte aktuellt. Min målsättning var att försöka ta mig runt något eller några och om jag lyckades ta mig runt så hade jag en liten dröm om att kunna ta poäng också (topp 22). Den första deltävlingen i Skåne fick jag ge mig och kom aldrig i mål. Fick ändå med mig lite positiva saker då inte ens hälften fullföljde och jag var bland de sista att kliva av. Nästa lopp var Falkenloppet där jag förde en ganska anonym tillvaro och blev 28:a i mål. Inget höjdarlopp, men skillnaden mellan 22 och 28 är inte jättestor. Ringenloppet i Malmö blev en tuff historia där jag landade på plats 42 om jag inte minns helt fel. Västboloppet startade jag inte då det gick dagen efter Cykelvasan.
Så nu var det dags för finalen, Anundsloppet i Västerås och jag har ju fattat så mycket att jag inte kommer vinna någon klungspurt, eller ens placera mig speciellt bra. Så för att om möjligt få någon poäng med mig så har planen inför detta lopp har varit att gå i mål före klungan. En av fördelarna med att ha 0 poäng i Sverigecupen och vara rankad som 129:e bästa landsvägscyklist i Sverige är ju att ingen ser mig som något hot. 25 varv på en 3.8 kilometer kort bana skulle avverkas. Snackade lite med Johan Landström innan start, han hade haft en hektisk resa till denna start och var enda Cykelcity-åkare så han visste att det skulle bli svårt att göra något idag.
Starten gick och jag tyckte ansträngningen kändes ganska hög redan från start. Benen var ändå rätt pigga så jag kunde hänga med. Ut på andra varvet tror jag att jag gjorde mitt första försök att gå med i en utbrytning men det blev inget av med det försöket. Det attackerades fram och tillbaka utan någon större succé. Det var lite kul att se när Johan Landström gjorde ett försök att gå loss. Jag kan lova er att det inte bara var någon enstaka, utan minst två tredjedelar av klungan som reagerade och ställde sig upp efter honom. Han har respekt i klungan, det är då ett som är säkert.
När jag sett Johan vara så bevakad så fattade jag att Team TREK antagligen skulle försöka kontra på något av Johans försök och det är nog då en grupp kan gå iväg. Jag gick med i ett till försök utan succé. Efter några varv så kom Johan Landström iväg i en liten grupp som fick en lucka. Resultatet blev då att TREK satte upp hela laget i spets på klungan för att hämta in björnen från Barkhyttan. Ett varv senare så var också det försöket neutraliserat. Det kontrades och det blev ett litet gäng som fick lucka, jag kände att det här kunde vara den där kontringen som går iväg så jag skickade på jag med och lyckades ansluta. Vände mig om efter några hundra meter och såg luckan. Luckan som blir när fem TREK-åkare sitter i gruppen, två CKC4, två Mölndal, två CK Hymer och en CK Valhall. Det var alltså alla lag som kunde göra något i tävlingen, i proportioner som nog alla lag var nöjda med. Å så satt jag och en IK Ymer med där också.
Vi fick ganska snabbt en lucka, men när vi kommit halvvägs så var det ändå drygt fyra och en halv mil kvar och vi hade bara 1.30. Gruppen nötte ändå på bra och jag tog mina förningar. Skulle ljuga om jag sa att jag gick runt hela tiden. Men när andra, mycket duktigare cyklister inte vill samarbeta i gruppen så fanns det inte heller någon anledning för mig att jobba för deras skull. Så jag försökte också stå över lite förningar här och där genom att sätta mig i svansen. Dom första sex milen höll vi drygt 45 i snitthastighet, så det gick ju inte sakta direkt. Folk började bli lite tröttare där någonstans kring sex mil in i det 9.5 mil långa loppet. Jag började gå runt mer för jag vet ju att när det blir trötta ben så blir det strul i gruppen och det är lätt att det blir luckor och annat som är störande för en marginalcyklist som jag själv. Luckan till klungan pangade upp i tre minuter samtidigt som vi fick höra att två man jagade 1:50 bakom. När luckan blev så stor så fattade jag att vi verkligen skulle hålla undan och om jag bara hängde med gruppen så skulle jag ta min bästa placering i en sverigecup eller SM. Kunde jag kanske till och med nå topp-10?
När det var ungefär fem varv kvar så började det attackeras på allvar. Min första plan var att smyga med i lite oreda och hamna i den främre delen om gruppen delade sig. Hade tyvärr inte ben för att göra något allvarligt försök själv. Men när det attackerades och körde riktigt hårt så kände jag att benen var rätt grisiga. Det här med långa utbrytningar var väl kanske inget jag var tränad för. Med tre varv kvar så hade jag ställt om siktet på att överleva. Min nya plan var helt enkelt, bit i på sista rulle och hoppas att den framför hänger med till mål så jag också gör det. Eventuellt skulle det gå att plocka någon placering i motvindsspurten upp till målet.
Det var en rätt skön känsla att höra klockringningen som talade om att vi nu gick in på slutrundan. Duon som jagat mellan oss och klungan hade kommit nära, men inte tillräckligt nära. Jag skulle klara en topp-14, eftersom det var så många vi var i gruppen. Inför spurten låg jag kvar på min sistaplats och tänkte att nu tar jag väl någon i målbacken. Dels eftersom det var motvind, dels eftersom jag spenderat nästan tre varv sist i gruppen och dels för att någon lär väl dra upp spurten åt några andra och krokna. Trots att jag la ner all kraft lyckades jag bara passera två (2) i gruppen. Blev alltså 12:a idag.
12:a är min bästa placering i en stor landsvägstävling och gav många poäng. Lyckades därmed nå ännu en av mina målsättningar i år. Är givetvis fantastiskt nöjd med detta. Ett mål som jag har kvar är träningsrelaterat och det är att jag ska klara ett snitt på en träningstimme om dagen, just nu ligger jag någon timme plus.
Här är några bilder från idag:
Två foton från Cyclesport.se
Några foton från frugans telefon
Avslutade med lite foton från vår kamera. Emily har tagit dom flesta bilderna, Ronya kanske någon och jag har tagit den sista på Ebbah som ger blommor till Jakob Södergrann som lyckades gå loss och vinna solo idag.
Å så en resultatlista topp 20 i herrar elit:
1 18 SWE19880325 SÖDERGRANN Jakob CK C4 02:04:24 00:00:00
2 17 SWE19791002 SVENSSON Johan CK C4 02:04:41 00:00:17
3 44 SWE19881109 EKH Anders Mölndals CK 02:04:41 00:00:17
4 40 SWE19931024 BENGTSSON Ludvig IK Ymer 02:04:41 00:00:17
5 24 SWE19881201 MIKIVER Rasmus CK Hymer 02:04:41 00:00:17
6 15 SWE19850510 PERSSON Petter CK C4 02:04:41 00:00:17
7 23 SWE19710910 JOHANSSON Michael CK Hymer 02:04:41 00:00:17
8 5 SWE19661231 CARLSSON Peter CK C4 02:04:41 00:00:17
9 32 SWE19760417 HERBERT Damian CK Valhall 02:04:41 00:00:17
10 10 SWE19920830 LUNDGREN Isac CK C4 02:04:41 00:00:17 11
11 SWE19840104 NILSSON Ove CK C4 02:04:41 00:00:17
12 39 SWE19820226 ÖIJER Henrik Falu CK 02:04:41 00:00:17
13 43 SWE19850302 ANUNDSSON Magnus Mölndals CK 02:04:50 00:00:26
14 14 SWE19811021 PAULSSON Patrik CK C4 02:04:52 00:00:28
15 20 SWE19720515 ÅLEHEIM Joakim CK C4 02:04:55 00:00:31
16 8 SWE19801223 GINGSJÖ Alexander CK C4 02:04:57 00:00:33
17 6 SWE19900223 FILIPSSON Martin CK C4 02:09:17 00:04:53
18 42 SWE19930320 ANDERSSON Emil Mölndals CK 02:09:17 00:04:53
19 45 SWE19771107 STRIDSBERG Tobias Södertälje CK 02:09:17 00:04:53
20 21 SWE19790627 BRENGDAHL Daniel CK Hymer 02:09:17 00:04:53
Resten av alla resultat från Anundsloppet 2012 hittar ni här.
Tjipp!
Vi landade väl i Västerås kring 12:20, i god tid till starten 13:45. Jag sa hejdå till Familjen som siktade på IKEA-lunch, själv åkte jag iväg till en buske och kissade minst 18 liter. Vätskeladdat. Hade väl laddat på de flesta vis inför detta race.
Sverigecupen på landsväg bestod i år av fem linjelopp. På förhand hade jag tänkt köra alla, men det förra gick dagen efter Cykelvasan så då blev det inte aktuellt. Min målsättning var att försöka ta mig runt något eller några och om jag lyckades ta mig runt så hade jag en liten dröm om att kunna ta poäng också (topp 22). Den första deltävlingen i Skåne fick jag ge mig och kom aldrig i mål. Fick ändå med mig lite positiva saker då inte ens hälften fullföljde och jag var bland de sista att kliva av. Nästa lopp var Falkenloppet där jag förde en ganska anonym tillvaro och blev 28:a i mål. Inget höjdarlopp, men skillnaden mellan 22 och 28 är inte jättestor. Ringenloppet i Malmö blev en tuff historia där jag landade på plats 42 om jag inte minns helt fel. Västboloppet startade jag inte då det gick dagen efter Cykelvasan.
Så nu var det dags för finalen, Anundsloppet i Västerås och jag har ju fattat så mycket att jag inte kommer vinna någon klungspurt, eller ens placera mig speciellt bra. Så för att om möjligt få någon poäng med mig så har planen inför detta lopp har varit att gå i mål före klungan. En av fördelarna med att ha 0 poäng i Sverigecupen och vara rankad som 129:e bästa landsvägscyklist i Sverige är ju att ingen ser mig som något hot. 25 varv på en 3.8 kilometer kort bana skulle avverkas. Snackade lite med Johan Landström innan start, han hade haft en hektisk resa till denna start och var enda Cykelcity-åkare så han visste att det skulle bli svårt att göra något idag.
Starten gick och jag tyckte ansträngningen kändes ganska hög redan från start. Benen var ändå rätt pigga så jag kunde hänga med. Ut på andra varvet tror jag att jag gjorde mitt första försök att gå med i en utbrytning men det blev inget av med det försöket. Det attackerades fram och tillbaka utan någon större succé. Det var lite kul att se när Johan Landström gjorde ett försök att gå loss. Jag kan lova er att det inte bara var någon enstaka, utan minst två tredjedelar av klungan som reagerade och ställde sig upp efter honom. Han har respekt i klungan, det är då ett som är säkert.
När jag sett Johan vara så bevakad så fattade jag att Team TREK antagligen skulle försöka kontra på något av Johans försök och det är nog då en grupp kan gå iväg. Jag gick med i ett till försök utan succé. Efter några varv så kom Johan Landström iväg i en liten grupp som fick en lucka. Resultatet blev då att TREK satte upp hela laget i spets på klungan för att hämta in björnen från Barkhyttan. Ett varv senare så var också det försöket neutraliserat. Det kontrades och det blev ett litet gäng som fick lucka, jag kände att det här kunde vara den där kontringen som går iväg så jag skickade på jag med och lyckades ansluta. Vände mig om efter några hundra meter och såg luckan. Luckan som blir när fem TREK-åkare sitter i gruppen, två CKC4, två Mölndal, två CK Hymer och en CK Valhall. Det var alltså alla lag som kunde göra något i tävlingen, i proportioner som nog alla lag var nöjda med. Å så satt jag och en IK Ymer med där också.
Vi fick ganska snabbt en lucka, men när vi kommit halvvägs så var det ändå drygt fyra och en halv mil kvar och vi hade bara 1.30. Gruppen nötte ändå på bra och jag tog mina förningar. Skulle ljuga om jag sa att jag gick runt hela tiden. Men när andra, mycket duktigare cyklister inte vill samarbeta i gruppen så fanns det inte heller någon anledning för mig att jobba för deras skull. Så jag försökte också stå över lite förningar här och där genom att sätta mig i svansen. Dom första sex milen höll vi drygt 45 i snitthastighet, så det gick ju inte sakta direkt. Folk började bli lite tröttare där någonstans kring sex mil in i det 9.5 mil långa loppet. Jag började gå runt mer för jag vet ju att när det blir trötta ben så blir det strul i gruppen och det är lätt att det blir luckor och annat som är störande för en marginalcyklist som jag själv. Luckan till klungan pangade upp i tre minuter samtidigt som vi fick höra att två man jagade 1:50 bakom. När luckan blev så stor så fattade jag att vi verkligen skulle hålla undan och om jag bara hängde med gruppen så skulle jag ta min bästa placering i en sverigecup eller SM. Kunde jag kanske till och med nå topp-10?
När det var ungefär fem varv kvar så började det attackeras på allvar. Min första plan var att smyga med i lite oreda och hamna i den främre delen om gruppen delade sig. Hade tyvärr inte ben för att göra något allvarligt försök själv. Men när det attackerades och körde riktigt hårt så kände jag att benen var rätt grisiga. Det här med långa utbrytningar var väl kanske inget jag var tränad för. Med tre varv kvar så hade jag ställt om siktet på att överleva. Min nya plan var helt enkelt, bit i på sista rulle och hoppas att den framför hänger med till mål så jag också gör det. Eventuellt skulle det gå att plocka någon placering i motvindsspurten upp till målet.
Det var en rätt skön känsla att höra klockringningen som talade om att vi nu gick in på slutrundan. Duon som jagat mellan oss och klungan hade kommit nära, men inte tillräckligt nära. Jag skulle klara en topp-14, eftersom det var så många vi var i gruppen. Inför spurten låg jag kvar på min sistaplats och tänkte att nu tar jag väl någon i målbacken. Dels eftersom det var motvind, dels eftersom jag spenderat nästan tre varv sist i gruppen och dels för att någon lär väl dra upp spurten åt några andra och krokna. Trots att jag la ner all kraft lyckades jag bara passera två (2) i gruppen. Blev alltså 12:a idag.
12:a är min bästa placering i en stor landsvägstävling och gav många poäng. Lyckades därmed nå ännu en av mina målsättningar i år. Är givetvis fantastiskt nöjd med detta. Ett mål som jag har kvar är träningsrelaterat och det är att jag ska klara ett snitt på en träningstimme om dagen, just nu ligger jag någon timme plus.
Här är några bilder från idag:
Två foton från Cyclesport.se
Några foton från frugans telefon
Å så en resultatlista topp 20 i herrar elit:
1 18 SWE19880325 SÖDERGRANN Jakob CK C4 02:04:24 00:00:00
2 17 SWE19791002 SVENSSON Johan CK C4 02:04:41 00:00:17
3 44 SWE19881109 EKH Anders Mölndals CK 02:04:41 00:00:17
4 40 SWE19931024 BENGTSSON Ludvig IK Ymer 02:04:41 00:00:17
5 24 SWE19881201 MIKIVER Rasmus CK Hymer 02:04:41 00:00:17
6 15 SWE19850510 PERSSON Petter CK C4 02:04:41 00:00:17
7 23 SWE19710910 JOHANSSON Michael CK Hymer 02:04:41 00:00:17
8 5 SWE19661231 CARLSSON Peter CK C4 02:04:41 00:00:17
9 32 SWE19760417 HERBERT Damian CK Valhall 02:04:41 00:00:17
10 10 SWE19920830 LUNDGREN Isac CK C4 02:04:41 00:00:17 11
11 SWE19840104 NILSSON Ove CK C4 02:04:41 00:00:17
12 39 SWE19820226 ÖIJER Henrik Falu CK 02:04:41 00:00:17
13 43 SWE19850302 ANUNDSSON Magnus Mölndals CK 02:04:50 00:00:26
14 14 SWE19811021 PAULSSON Patrik CK C4 02:04:52 00:00:28
15 20 SWE19720515 ÅLEHEIM Joakim CK C4 02:04:55 00:00:31
16 8 SWE19801223 GINGSJÖ Alexander CK C4 02:04:57 00:00:33
17 6 SWE19900223 FILIPSSON Martin CK C4 02:09:17 00:04:53
18 42 SWE19930320 ANDERSSON Emil Mölndals CK 02:09:17 00:04:53
19 45 SWE19771107 STRIDSBERG Tobias Södertälje CK 02:09:17 00:04:53
20 21 SWE19790627 BRENGDAHL Daniel CK Hymer 02:09:17 00:04:53
Resten av alla resultat från Anundsloppet 2012 hittar ni här.
Etiketter:
Anundsloppet,
Cykling,
SWE-Cup,
Tävlingsbilder 2012,
Tävlingsrapport
Hej härliga söndag!
Fick nästan nio timmar nattsömn och vaknade upp utvilad. Har haft en härlig morgon med barnen, frugan har premiärkört sin cykel och vi har nu påbörjat vår resa mot Västerås.
Typiskt bra start på en bra dag.
Typiskt bra start på en bra dag.
2012-09-08
Bra rullpass
Frun slutade tidigare i kväll så nu har jag varit ute och rullat i ca: 50 minuter. Så här fem dygn efter långcyklingen så kände jag mig nu helt återhämtad, lagom till tävlingen imorgon alltså. Återstår bara att se om det finns någon sprätt kvar i benen. I kväll så körde jag en halvhjärtad uppvärmningsintervall, en hård intervall på 4-5 minuter och avslutade med en halvhjärtad intervall för att frakta bort lite rester ur benen.
Allt gott, imorgon kör vi!
Allt gott, imorgon kör vi!
Svar på frågor, cykel åt frun, tävling imorgon och Kessiakoff i utbrytning!
- Bästa (mest effektiva) Träningen för att undvika kramp för att undvika kramp när man närmar sig ca 10 mil? Andra "antikramp"-knep?
Vanligaste orsaken till kramp är att man har överansträngt muskeln. Eller inte överansträngt, snarare ansträngt den mer än vad den är van vid. Hur ofta ser ni proffscyklister som får kramp? Precis. Det beror på att dom tränar mycket och hårt. Träningstävlingar och långa hårda träningar är nog bästa metoden för att slippa kramp. Intervaller är bra, men ger inte den där långvariga ansträngningen som brukar resultera i kramp. Kör istället så hårt du orkar under kanske en eller två timmar.
Så, träna hårt är receptet. Lite salt i vattenflaskan är inte heller fel.
- När kör du nästa gång? ;) Vad avgjorde vilket tempo du höll för att orka hela vägen, puls, effekt, magkänsla/energi?
Troligtvis aldrig. Eftersom jag inte har någon effektmätare så hade jag en ambition att ligga mellan 130 och 140 i puls så mycket som möjligt, helst inte gå över 140. Men det var ju lite svårt i mörkret när jag inte såg hur pulsen låg till. Efter lite drygt halva sträckan så var det bara att använda pannbenet för att ta sig framåt.
- Vi tar den klassiska, när tror du cykelvasan filmen 2011 kommer för publik visning?
Har faktiskt letat efter den där för någon vecka sedan. Men det minneskortet verkar vara borta. Vilken dag som helst, blir alltså mitt svar.
- Har du tom inbox? Obs! Anonym.
Nej, Stefan. Två mejl.
Har spenderat min förmiddag med att skruva ihop en cykel åt frun som börjat träna mer och mer på sistone. Har haft den i en kartong ett par år men då är det ju bättre att hon har denna så det blir kul att cykla också.
Själv så hade jag väl tänkt att cykla en timme eller så för att hålla kroppskrället vid liv till morgondagens tävling. Istället sitter jag här med ryggont och frun har hunnit smita till jobbet där hon blir kvar till 21:30. Succé. Imorgon kör jag sverigecupavslutningen Anundsloppet i Västerås. Det blir 25 varv på den klassiska 3.8 kilometer långa banan, totalt 95 kilometer alltså. Publikvänligt och jag ska faktiskt ha hela familjen på plats, blir kul. Hoppas jag kan släpa mig med klungan då bara så dom inte åker dit i onödan.
Karta över tävlingsplatsen imorgon
Just nu sitter jag och kollar på Eurosport, Kessiakoff är i den långa utbrytningen så det kan ju bli riktigt trevligt det här. Zappa över till cykelkanalen omedelbums! Kan bli en riktigt bra cykeldag detta, trots att jag inte fått rulla något.
Vanligaste orsaken till kramp är att man har överansträngt muskeln. Eller inte överansträngt, snarare ansträngt den mer än vad den är van vid. Hur ofta ser ni proffscyklister som får kramp? Precis. Det beror på att dom tränar mycket och hårt. Träningstävlingar och långa hårda träningar är nog bästa metoden för att slippa kramp. Intervaller är bra, men ger inte den där långvariga ansträngningen som brukar resultera i kramp. Kör istället så hårt du orkar under kanske en eller två timmar.
Så, träna hårt är receptet. Lite salt i vattenflaskan är inte heller fel.
- När kör du nästa gång? ;) Vad avgjorde vilket tempo du höll för att orka hela vägen, puls, effekt, magkänsla/energi?
Troligtvis aldrig. Eftersom jag inte har någon effektmätare så hade jag en ambition att ligga mellan 130 och 140 i puls så mycket som möjligt, helst inte gå över 140. Men det var ju lite svårt i mörkret när jag inte såg hur pulsen låg till. Efter lite drygt halva sträckan så var det bara att använda pannbenet för att ta sig framåt.
- Vi tar den klassiska, när tror du cykelvasan filmen 2011 kommer för publik visning?
Har faktiskt letat efter den där för någon vecka sedan. Men det minneskortet verkar vara borta. Vilken dag som helst, blir alltså mitt svar.
- Har du tom inbox? Obs! Anonym.
Nej, Stefan. Två mejl.
Har spenderat min förmiddag med att skruva ihop en cykel åt frun som börjat träna mer och mer på sistone. Har haft den i en kartong ett par år men då är det ju bättre att hon har denna så det blir kul att cykla också.
En Rocky Mountain Vertex 50 med XT och SLX-utrustning, Fox-gaffel och CrossRide-hjul
Själv så hade jag väl tänkt att cykla en timme eller så för att hålla kroppskrället vid liv till morgondagens tävling. Istället sitter jag här med ryggont och frun har hunnit smita till jobbet där hon blir kvar till 21:30. Succé. Imorgon kör jag sverigecupavslutningen Anundsloppet i Västerås. Det blir 25 varv på den klassiska 3.8 kilometer långa banan, totalt 95 kilometer alltså. Publikvänligt och jag ska faktiskt ha hela familjen på plats, blir kul. Hoppas jag kan släpa mig med klungan då bara så dom inte åker dit i onödan.
Karta över tävlingsplatsen imorgon
Just nu sitter jag och kollar på Eurosport, Kessiakoff är i den långa utbrytningen så det kan ju bli riktigt trevligt det här. Zappa över till cykelkanalen omedelbums! Kan bli en riktigt bra cykeldag detta, trots att jag inte fått rulla något.
Etiketter:
Anundsloppet,
Cykling,
Eurosport,
Fredrik Kessiakoff,
Frågor,
SWE-Cup
2012-09-07
Hackmora MTB-Uphill
Sågmyra SK kompletterar sitt jättetrevliga Hackmora Bergslopp (löptävling uppför i 2.9 km) med en MTB-variant. Då det är cykelcrosstävlingar i Örebro den helgen så missar jag tyvärr detta, men det finns kanske andra som vill prova på? Sågmyra ligger 25-30 km norr om Falun.
"Välkommen till det första
Hackmora MTB-Uphill
Lördag 6 oktober 2012 kl.13.00.
Sågmyra SK hälsar alla välkomna till det första Hackmora MTB-Uphill.
En cykeltävling på 8 km varav de sista 3 km följer den klassiska Hackmora
Bergsloppsbanan med en nivåskillnad på 203 meter, se karta och banprofil.
Gemensam start i Perhansbodarna 3 km norr om Sågmyra, mål på
Hackmoraklack 406 m.ö.h. Underlaget är grusvägar och vandringsleder.
Startplats:
Perhansbodarna, följ skyltning från Sågmyra.
Klasser:
Herrar 8 km.
Damer 8 km.
Pojkar 17 år och yngre 8 km.
Flickor 17 år och yngre 8 km.
Starttid:
Pojkar och flickor kl.13.00
Herrar och damer kl.13.45.
Anmälningsavgift: Herrar-Damer 120 kr.
Pojkar-flickor 100 kr.
Anmälan:
Direktanmälan vid startplats senast 1 timme före
respektive starttid, OBS, ingen
förhandsanmälan.
Sv.Cykelförbundets MTB-regler gäller.
Prisutdelning,dusch, I Sågmyra motionshall i centrala Sågmyra.
omklädning.
Prisutdelning ca: kl. 16.00.
Antal pris: 5 stycken per klass.
Genuin plakett till alla erhålls vid målgång.
Information:
Mats Hellberg, 023-59469, 070-5634910.
matshellberg@telia.com , www.sagmyrask.com
Deltagande sker på egen risk."
För dig som är intresserad av detta genomförs ett testlopp nu på söndag:
"Sågmyra SK kör en tränings/testtävling söndag 9 september kl.11.00 på den nya MTB-banan, alla intresserade välkomna, inte bara klubbmedlemmar utan alla MTB-intresserade hälsas välkomna, samling å anmälan senast kl.10.45 vid starten i Perhansbodarna, ingen startavgift!!"
"Välkommen till det första
Hackmora MTB-Uphill
Lördag 6 oktober 2012 kl.13.00.
Sågmyra SK hälsar alla välkomna till det första Hackmora MTB-Uphill.
En cykeltävling på 8 km varav de sista 3 km följer den klassiska Hackmora
Bergsloppsbanan med en nivåskillnad på 203 meter, se karta och banprofil.
Gemensam start i Perhansbodarna 3 km norr om Sågmyra, mål på
Hackmoraklack 406 m.ö.h. Underlaget är grusvägar och vandringsleder.
Startplats:
Perhansbodarna, följ skyltning från Sågmyra.
Klasser:
Herrar 8 km.
Damer 8 km.
Pojkar 17 år och yngre 8 km.
Flickor 17 år och yngre 8 km.
Starttid:
Pojkar och flickor kl.13.00
Herrar och damer kl.13.45.
Anmälningsavgift: Herrar-Damer 120 kr.
Pojkar-flickor 100 kr.
Anmälan:
Direktanmälan vid startplats senast 1 timme före
respektive starttid, OBS, ingen
förhandsanmälan.
Sv.Cykelförbundets MTB-regler gäller.
Prisutdelning,dusch, I Sågmyra motionshall i centrala Sågmyra.
omklädning.
Prisutdelning ca: kl. 16.00.
Antal pris: 5 stycken per klass.
Genuin plakett till alla erhålls vid målgång.
Information:
Mats Hellberg, 023-59469, 070-5634910.
matshellberg@telia.com , www.sagmyrask.com
Deltagande sker på egen risk."
För dig som är intresserad av detta genomförs ett testlopp nu på söndag:
"Sågmyra SK kör en tränings/testtävling söndag 9 september kl.11.00 på den nya MTB-banan, alla intresserade välkomna, inte bara klubbmedlemmar utan alla MTB-intresserade hälsas välkomna, samling å anmälan senast kl.10.45 vid starten i Perhansbodarna, ingen startavgift!!"
Frågor på det?
Har ni några frågor till mig?
Skriv en kommentar till detta inlägg då så besvarar jag allt senare idag eller kanske imorgon.
Skriv en kommentar till detta inlägg då så besvarar jag allt senare idag eller kanske imorgon.
Etiketter:
Frågor
2012-09-06
Krämpor av 60 mil cykling..
Nu har det gått tre dygn sedan jag cyklade nästan ett dygn. Tänkte väl rapportera om hur kroppen mår tänkte jag. Cyklade ju till jobbet igår och cyklade hem idag. Igår tog jag mig bara till jobbet, idag försökte jag hålla lite högre intensitet i alla fall för att få igång kroppen lite mer.
Det kändes faktiskt bra.
- Sedan den långa cyklingen har jag haft ont först i båda mina knän och igår i mitt högra. Idag är knäna bra. Att jag fick ont i knäna beror kanske på att det är jobbigt att cykla 60 mil ensam. Det kan också bero på att jag gick på ganska tunga växlar när jag blivit lite trött och att jag stod mycket och cyklade. En annan sak som kan ha bidragit är ju att jag flyttade bak sadeln 5 mm dagen innan min långtur, för att få plats med sadelväskan...
- Idag var mina fötter väldigt svullna och mina ben var också lite svullna. Brukar aldrig hända mig så jag funderar lite på varför det blivit så. Cykelskorna satt sjukt tajt på fötterna idag. En del av mina tåspetsar saknar känsel sedan långcyklingen, men jag räknar med, hoppas på och tror att det kommer tillbaka snart.
- Rumpan har återhämtat sig och idag gjorde det inte ont att sätta mig på sadeln.
- Händerna känner jag bara av lite när jag cyklar, annars är dom okej.
- Benen har blivit mycket piggare till idag än vad dom var igår. Ändå känner jag att det sitter ett motstånd i dom. Det är liksom ingen sprättighet direkt och benen drar snabbt på sig en syreskuld.
- Trött är jag också. Men det beror ju bara på att jag sover för lite om nätterna. Skärpning.
Direkt efter turen hade jag som mest ont i alla delar som haft kontakt med cykeln. Alltså rumpan, händerna och fötterna. Riktigt ont. Förutom benen (som givetvis tagit stryk) så var jag öm i ryggen och mina triceps. Axlar och nacke trodde jag skulle få jobbigt men där höll jag bra.
Skulle jag tävla idag skulle det inte gå speciellt bra. Nu ska jag istället tävla på söndag och hoppas det kan gå hyfsat. Vilodag väntar imorgon som gör underverk med mina slitna ben. På lördag cyklar jag lite lätt en timme för att se till att systemet är vaket och hålls igång och på söndag har jag fått vila ännu en natt. Blir kalas!
Nu är det er tur, har ni några frågor om mina 60 mil runt Dalarna? Vad som helst. Fråga på i kommentarerna så ska jag svara. Sen försöker jag släppa detta och komma vidare...
Det kändes faktiskt bra.
- Sedan den långa cyklingen har jag haft ont först i båda mina knän och igår i mitt högra. Idag är knäna bra. Att jag fick ont i knäna beror kanske på att det är jobbigt att cykla 60 mil ensam. Det kan också bero på att jag gick på ganska tunga växlar när jag blivit lite trött och att jag stod mycket och cyklade. En annan sak som kan ha bidragit är ju att jag flyttade bak sadeln 5 mm dagen innan min långtur, för att få plats med sadelväskan...
- Idag var mina fötter väldigt svullna och mina ben var också lite svullna. Brukar aldrig hända mig så jag funderar lite på varför det blivit så. Cykelskorna satt sjukt tajt på fötterna idag. En del av mina tåspetsar saknar känsel sedan långcyklingen, men jag räknar med, hoppas på och tror att det kommer tillbaka snart.
- Rumpan har återhämtat sig och idag gjorde det inte ont att sätta mig på sadeln.
- Händerna känner jag bara av lite när jag cyklar, annars är dom okej.
- Benen har blivit mycket piggare till idag än vad dom var igår. Ändå känner jag att det sitter ett motstånd i dom. Det är liksom ingen sprättighet direkt och benen drar snabbt på sig en syreskuld.
- Trött är jag också. Men det beror ju bara på att jag sover för lite om nätterna. Skärpning.
Direkt efter turen hade jag som mest ont i alla delar som haft kontakt med cykeln. Alltså rumpan, händerna och fötterna. Riktigt ont. Förutom benen (som givetvis tagit stryk) så var jag öm i ryggen och mina triceps. Axlar och nacke trodde jag skulle få jobbigt men där höll jag bra.
Skulle jag tävla idag skulle det inte gå speciellt bra. Nu ska jag istället tävla på söndag och hoppas det kan gå hyfsat. Vilodag väntar imorgon som gör underverk med mina slitna ben. På lördag cyklar jag lite lätt en timme för att se till att systemet är vaket och hålls igång och på söndag har jag fått vila ännu en natt. Blir kalas!
Nu är det er tur, har ni några frågor om mina 60 mil runt Dalarna? Vad som helst. Fråga på i kommentarerna så ska jag svara. Sen försöker jag släppa detta och komma vidare...
Jag nådde insamlingsmålet
I Dalarnas Tidningar kan man idag läsa om att jag nådde målet. DT har varit så flitiga att dom till och med hållit koll på min insamling och nu sett att jag passerat 6000:-, som var mitt mål med denna insamling. Insamlingen är dock öppen hela september ut, så det är inte försent än. Själv hoppas jag nu att vi kan nå tiotusen insamlade kronor. Som alltid vid insamlingar till välgörande ändamål så räknas varenda krona.
41 donationer har tillsammans genererat 8306:-, vilket ju är ett fantastiskt resultat för ett dygns arbete. Av dessa 41 är det fyra som antagit min utmaning med en krona per cyklad kilometer. Man kan då betala in 600:- (som var målet), 606:- (som planen var), 608:- (som resultatet blev) eller givetvis mer om man så önskar.
De fyra som antagit utmaningen är: Roberto Vacchi, Conny Sjöberg, Monark Exercise AB och en anonym kvinna. Stort tack till er alla!
Du kan klicka på bilden för att komma till insamlingen om du vill läsa mer, eller klicka här för att komma direkt till sidan för donationer till denna insamling.
41 donationer har tillsammans genererat 8306:-, vilket ju är ett fantastiskt resultat för ett dygns arbete. Av dessa 41 är det fyra som antagit min utmaning med en krona per cyklad kilometer. Man kan då betala in 600:- (som var målet), 606:- (som planen var), 608:- (som resultatet blev) eller givetvis mer om man så önskar.
De fyra som antagit utmaningen är: Roberto Vacchi, Conny Sjöberg, Monark Exercise AB och en anonym kvinna. Stort tack till er alla!
Du kan klicka på bilden för att komma till insamlingen om du vill läsa mer, eller klicka här för att komma direkt till sidan för donationer till denna insamling.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



































.jpg)

