Damklassen:
Jenny Rissveds 46 p
Lisa Ström 37 p
Angelica Edvardsson 18 p
Herrklassen:
Johan Landström 45 p
Jag 22 p
Robert Reyier Österling 16 p
Peter Vingstedt 12 p
Daniel Rytz 9 p
Lars Bleckur 6 p
Pontus Johansson 3 p
Adam Steen 1 p
Vann den första spurten, blev väl trea eller fyra i den andra. Bägge omgångarna tyckte jag benen var jättebra. Sen gick det utför. Hämtade lite krafter till sista spurten där jag blev tvåa, men annars hade jag det lite halvsvårt idag tyckte jag. Pigga ben men dålig tajming liksom.
Bra fart på damklassen tyckte jag, det var fyra tjejer men en åkte hem lite tidigare. Bra med separat damklass så de får ge allt förbi målet och inte "bara" rulla med. Maximala antalet poäng man kan få på Ingarvet GP är 55. Är lite osäkra på hur många vi var som mest idag, ett tjugotal i alla fall. Inför sista spurten var vi nog 13-14 kvar bara. Jag såg inte mindre än fyra systemkameror längs banan, så jag hoppas på fina bilder lite senare.
Tills vidare får ni hålla tillgodo med Adam Steen, Jenny Rissveds och mina mobilbilder:
Foto: Jenny Rissveds
Tre foton från Adam Steen
Före ösregn
Ösregn. Tack och lov höll sig regnet borta under nästan hela träningen. Det var först på slutet det började regna, när alla poäng räknats och alla muffins blivit uppätna som det började ösa ner.
Två idoler på en och samma bild, stort!
2012-07-19
Resultat Ingarvet GP
Etiketter:
Cykling,
Ingarvet GP,
Träning
Henrikoijer på sociala medier
Igår gjorde jag något som jag väl kanske egentligen borde ha gjort för länge sedan, jag bytte namn på Twitter och Instagram, så nu behöver ni bara komma ihåg henrikoijer så hittar ni mig. Känns bra att ha lite ordning i det sociala livet.
Hemsida: www.henrikoijer.comFacebook: www.facebook.com/henrikoijer
Twitter: www.twitter.com/henrikoijer
Instagram: henrikoijer
Låt stalkandet börja!
Etiketter:
Facebook,
Instagram,
Om bloggen,
Sociala medier,
Twitter
Fredrik Kessiakoff vs. Thomas Voeckler
Km 27.5 - Col de Menté (1 349m)9.3 kilometre-long climb at 9.1% - category 1
Km 55.5 - Col des Ares (797 m)6 kilometre-long climb at 5.3% - category 2
Km 76.0 - Côte de Burs1.2 kilometre-long climb at 7.6% - category 3
Km 111.5 - Port de Bales (1 755 m)11.7 kilometre-long climb at 7.7% - category HC
Km 142.5 - Peyragudes15.4 kilometre-long climb at 5.1% - category 1
Nu är det dags för etapp 17 och de tävlande i Le Tour de France känner att paris är riktigt nära. För Fredrik Kessiakoff är det IDAG som gäller. Visst, det finns totalt 7 poäng att hämta imorgon och på sista etappen. Men troligtvis avgörs bergspristävlingen idag. Sista bergsetappen och massor med poäng att köra om. Thomas Voeckler gjorde en riktig uppvisning igår då han vann samtliga bergspris, fick 70 poäng och tog över bergspristävlingen. Samt vann etappen på ett övertygande vis.
Det är bara fyra poäng som skiljer mellan de två i täten även om en sådan som Chris Anker Sörensen eventuellt skulle kunna blanda sig i kampen om bergatröjan också.
Det som talar för Fredrik:
- Brantaste backen kommer först, redan efter 17 km börjar den och Fredrik skulle kunna gå ifrån redan här
- Fredrik "vilade" sista tredjedelen av etappen igår
- Thomas Voeckler borde vara trött efter sin ansträngning igår
- Fredrik är den jagande och jagande brukar kunna vara snabbast
- Fredrik har allt att vinna och har inte vunnit något så här stort i något av de stora etapploppen tidigare
Det som talar för Thomas:
- Har han fått korn på en tröja så blir han som besatt
- Han kan göra heroiska etapper som den igår, om och om igen
- Thomas har inga problem med att hålla hela etapper
- Thomas leder och kan nöja sig med att bevaka Fredrik
- Thomas är bra på allt bara humöret är det rätta
TV-sändningen på Eurosport börjar klockan 12:46 idag!
Etappen startar 13:00 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Touren har en app också: http://oijer.blogspot.se/2012/07/tour-de-france-app.html
Ni kan börja peppen med att läsa min intervju med Fredrik Kessiakoff från när han tog ledningen i bergspristävlingen efter sin heroiska etapp där han var loss solo länge men blev inhämtad i etappens slutskede.
Km 55.5 - Col des Ares (797 m)6 kilometre-long climb at 5.3% - category 2
Km 76.0 - Côte de Burs1.2 kilometre-long climb at 7.6% - category 3
Km 111.5 - Port de Bales (1 755 m)11.7 kilometre-long climb at 7.7% - category HC
Km 142.5 - Peyragudes15.4 kilometre-long climb at 5.1% - category 1
Nu är det dags för etapp 17 och de tävlande i Le Tour de France känner att paris är riktigt nära. För Fredrik Kessiakoff är det IDAG som gäller. Visst, det finns totalt 7 poäng att hämta imorgon och på sista etappen. Men troligtvis avgörs bergspristävlingen idag. Sista bergsetappen och massor med poäng att köra om. Thomas Voeckler gjorde en riktig uppvisning igår då han vann samtliga bergspris, fick 70 poäng och tog över bergspristävlingen. Samt vann etappen på ett övertygande vis.
Det är bara fyra poäng som skiljer mellan de två i täten även om en sådan som Chris Anker Sörensen eventuellt skulle kunna blanda sig i kampen om bergatröjan också.
Det som talar för Fredrik:
- Brantaste backen kommer först, redan efter 17 km börjar den och Fredrik skulle kunna gå ifrån redan här
- Fredrik "vilade" sista tredjedelen av etappen igår
- Thomas Voeckler borde vara trött efter sin ansträngning igår
- Fredrik är den jagande och jagande brukar kunna vara snabbast
- Fredrik har allt att vinna och har inte vunnit något så här stort i något av de stora etapploppen tidigare
Det som talar för Thomas:
- Har han fått korn på en tröja så blir han som besatt
- Han kan göra heroiska etapper som den igår, om och om igen
- Thomas har inga problem med att hålla hela etapper
- Thomas leder och kan nöja sig med att bevaka Fredrik
- Thomas är bra på allt bara humöret är det rätta
TV-sändningen på Eurosport börjar klockan 12:46 idag!
Etappen startar 13:00 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Touren har en app också: http://oijer.blogspot.se/2012/07/tour-de-france-app.html
Ni kan börja peppen med att läsa min intervju med Fredrik Kessiakoff från när han tog ledningen i bergspristävlingen efter sin heroiska etapp där han var loss solo länge men blev inhämtad i etappens slutskede.
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France,
livestream
2012-07-18
Problem med min mail
Om ni har försökt nå mig via min info@henrikoijer.com-adress under de senaste veckorna så har det kanske inte kommit fram, då den adressen krånglat till och från under den tiden. Om ni vill nå mig via e-post så rekommenderar jag er att mejla till henrikoijer@gmail.com. Jag har den adressen under "Kontakt" här på bloggen också.
Idag och imorgon avgörs det
Kanske inte hela touren, men bergspristävlingen kommer nog avgöras idag eller imorgon. Dagens förutsättningar:
Km 53.5 - Col d'Aubisque (1 709 m)16.4 kilometre-long climb at 7.1% - category H Km 120.5 - Col du Tourmalet (2 115 m)19 kilometre-long climb at 7.4% - category H
Km 150.5 - Col d'Aspin (1 489 m)12.4 kilometre-long climb at 4.8% - category 1
Km 181.5 - Col de Peyresourde (1 569 m)9.5 kilometre-long climb at 6.7% - category 1
70 poäng delas ut idag, 62 imorgon. Så vi skulle kunna ha någon som står på 0 poäng nu som är i ledning efter dagens etapp:
Troliga konkurrenter till Fredrik idag: I princip alla på listan ovan utom kanske Rolland, Froome, Pinot och Evans. De som jag inte riktigt räknar med blir ändå att räkna med om favoriterna försöker köra ifrån varandra idag. För när favoriterna sätter fart är det inte många andra som hänger med.
För Fredrik är det offensiv som gäller idag, det är så mycket poäng som står på spel att han inte kan vara nöjd ens om "ofarliga" cyklister kommer iväg i utbrytning. För de som är ofarliga idag kan vara farliga imorgon.
Eftersom etappen börjar med motlut så passar det Fredriks kvalitéer ganska bra. Dels är han duktig på att cykla uppför men hans MTB-karriär har gjort honom startsnabb också. Inga problem med fullt ös i ett par timmar från kilometer 0.
Det är ju inte bara Fredrik som tävlar idag, favoriterna har två nervösa dagar framför sig. Kommer Wiggins ha en dålig dag så att Froome får ta klivet fram i rampljuset? Kommer Nibali köra ifrån alla utför och kommer Evans sticka redan vid andra berget? Pinot tror jag mycket på, högintressant för etappen även om han inte kommer vinna touren. I år.
TV-sändningen på Eurosport börjar klockan 11:00 idag!
Etappen startar 11:20 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Touren har en app också: http://oijer.blogspot.se/2012/07/tour-de-france-app.html
Ni kan börja peppen med att läsa min intervju med Fredrik Kessiakoff från när han tog ledningen i bergspristävlingen efter sin heroiska etapp där han var loss solo länge men blev inhämtad i etappens slutskede.
Etiketter:
Cykling,
Fredrik Kessiakoff,
Le Tour de France
2012-07-17
Kvällskarameller
Vi börjar med något surt, så vi får det ur världen: Fränk Schleck har brutit mot dopingreglerna.
Någon som verkligen inte har dopat sig är ju jag, jösses så tungt det gick på hemvägen idag. Eftersom pendlingen till jobbet gick i ett moderat tempo så tänkte jag banka skiten ur mig på hemvägen istället.
Peppen över att få starta i regn
Det var inget untz i benen idag, inget pangpang och diamantstoftet hade förvandlats till aska då mina ben brunnit på tidigare träningar. Gjorde ändå vad jag kunde för att få lite kvalité. När jag kommit halvvägs så slutade det nästan att regna, kom bara någon enstaka droppe och cykelbanan var plötsligt torr.
När jag kom till Falun så kom också finvädret, riktigt skönt att slippa det där blöta eländet även om jag givetvis var genomblöt.
Ta-daaa!
Så nu efter tre dagar med hårda pass +ANNAT så ska jag belöna mig med en vilodag imorgon. Det behövs verkligen. Ska sova mycket i natt också, kommer må som en prins redan imorgon!
Imorgon är det dags för Prins Fredrik Kessiakoff att dominera i bergen, ska bli så sjukt spännande att följa etappen. Eurosport bjuder på en lång och härlig intervju med Kessiakoff idag, läs den här. Fredrik var ju vänlig nog att besvara några av mina frågor inför alperna också, det inlägget kan ni läsa här.
Det var inget untz i benen idag, inget pangpang och diamantstoftet hade förvandlats till aska då mina ben brunnit på tidigare träningar. Gjorde ändå vad jag kunde för att få lite kvalité. När jag kommit halvvägs så slutade det nästan att regna, kom bara någon enstaka droppe och cykelbanan var plötsligt torr.
När jag kom till Falun så kom också finvädret, riktigt skönt att slippa det där blöta eländet även om jag givetvis var genomblöt.
Ta-daaa!
Så nu efter tre dagar med hårda pass +ANNAT så ska jag belöna mig med en vilodag imorgon. Det behövs verkligen. Ska sova mycket i natt också, kommer må som en prins redan imorgon!
Imorgon är det dags för Prins Fredrik Kessiakoff att dominera i bergen, ska bli så sjukt spännande att följa etappen. Eurosport bjuder på en lång och härlig intervju med Kessiakoff idag, läs den här. Fredrik var ju vänlig nog att besvara några av mina frågor inför alperna också, det inlägget kan ni läsa här.
Etiketter:
Cykling,
Doping,
Fredrik Kessiakoff,
Jobbpendling,
Le Tour de France
Sällskapspendling
Lars Bleckur och jag pendlade tillsammans idag, samåkning ska ju vara bra för miljön sägs det. Då Lars ju är en MTB-kille av rang så sportade ja tjugoniotummaren till samlingsplatsen, bara för att finna Lars där med sin racer. Så kan det gå. Tempot var dock långt ifrån dödande, istället pratade vi mycket cykel och jobb. Trevligt värre.
Solsken i mitt kvarter, tokdimma inne i Falun och när vi kommit upp för första backen så lättade det igen.
Solsken i mitt kvarter, tokdimma inne i Falun och när vi kommit upp för första backen så lättade det igen.
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
2012-07-16
Watt-data från Fredrik Kessiakoff
Här bjuder Fredrik, Astana och SRM på lite watt-data från etapp 12 och 14 på Le Tour de France: http://www.srm.de/index.php/us/srm-blog/tour-de-france/739 Det är ju inte utan att jag blir imponerad, men det är ju också väntat att en sådan kille ska imponera. Han väger väl ungefär 62 kilo också, något att ta med i beräkningarna.
Etiketter:
Cykling,
Fredrik Kessiakoff,
Le Tour de France,
SRM,
Watt
AWSM
Det kändes också bra på hemvägen, gissar att Pierrick Fedrigo kände sig lite som mig när han för en liten stund sedan vann den 15:e etappen i Tour de France. Det blev en utbrytning som höll undan idag, attackerna i inledningen höll på så länge innan de sex kom loss att klungan gav upp direkt när utbrytningen väl fått lite utrymme. Trötta cyklister.
Jag har haft ett par riktigt bra stunder med min MTB idag, önskar att denna positiva känsla håller i sig ett bra tag framöver.
Jag har haft ett par riktigt bra stunder med min MTB idag, önskar att denna positiva känsla håller i sig ett bra tag framöver.
Dags för etapp 15
Det som talar för att utbrytarna håller undan idag: Inte mycket. Men etappen är ganska kort och terrängen är inte helt platt så det kan kanske gå...
Det som talar för klungspurt idag: En av få tilllfällen till klungspurt, det är nästan bara etappen i Paris kvar efter denna så spurtlagen är nog hungriga. Speciellt Orica Greenedge som saknar etappseger och Goss vill nog åka hem med en vinst i bagaget.
Lag vi får se i dagens utbrytning: Astana, Ag2R, Movistar, Katusha, Saxo Bank - Tinkoff Bank och Cofidis.
TV-sändningen på Eurosport börjar klockan 14:01 idag
Etappen startar 11:45 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Touren har en app också: http://oijer.blogspot.se/2012/07/tour-de-france-app.html
Det som talar för klungspurt idag: En av få tilllfällen till klungspurt, det är nästan bara etappen i Paris kvar efter denna så spurtlagen är nog hungriga. Speciellt Orica Greenedge som saknar etappseger och Goss vill nog åka hem med en vinst i bagaget.
Lag vi får se i dagens utbrytning: Astana, Ag2R, Movistar, Katusha, Saxo Bank - Tinkoff Bank och Cofidis.
TV-sändningen på Eurosport börjar klockan 14:01 idag
Etappen startar 11:45 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Touren har en app också: http://oijer.blogspot.se/2012/07/tour-de-france-app.html
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France
Tempopendling MTB
Körde banvallen till Borlänge idag, ville bli stum som på den gamla goda tiden. Åtta kilometer av sträckan är grusväg och när jag kom ut ur skogen vid Kyna och fick motvinden i ansiktet var jag inte go att tass med. Min andra pendlingsväg är rätt så kuperad, den här är nästan platt. Man skulle ju kunna tro att platt är lika med lätt, men det blir istället ingen "vila" utan platten innebär fullt vrid hela vägen. Sista kvarten eller så var jag riktigt stum. När jag kan köra fullt och bli stum först på sista rakan, då vet jag att formen är god. För att nå dit är det bara hårt jobb som gäller.
Ska köra det här lite oftare då det ger riktigt bra slätdrag och just slätdrag är inte dumt att ha på Cykelvasan.
Ska köra det här lite oftare då det ger riktigt bra slätdrag och just slätdrag är inte dumt att ha på Cykelvasan.
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
2012-07-15
Tävlingsträningen tidigare idag
Jag stack ut lite tidigare än nödvändigt idag, hade kapat sadelstolpsröret lite och ville testa på det här med MTB innan träningstävlingen. Så jag drog upp till Lugnet med ett kort stopp för att flytta klossarna under skon en centimeter... Detta var mitt andra pass med skorna och jag var väl allt annat än nöjd med min tidigare klossplacering. Körde lite av SM-banan från -99 och mindes Roger Perssons framhjulspunktering innan han skulle ut på slutrundan. Stackarn. Det kändes ändå rätt okej när jag var ute och det här med 29" är ju så förlåtande i skogen.
Vi samlades vid hästskon och vi blev sex personer varav fyra är eller har varit svenska mästare i MTB. Rätt inspirerande och bra träningssällskap jag får uppleva i denna fantastiska stad ändå.
Mina placeringar blev:
4:a på tiden 5:00 (183/189 i snitt/maxpuls, det motsvarar 93.4% / 96.4% av max det)
2:a på tiden 5:02(Darvell vurpade...) (181/189)
5:a på tiden 5:34 (172/183)
4:a på tiden 5:09 (178/192 - 90.8% / 98%)
Jens och Pontus fick turas om att slå mig utom i det där andra heatet då jag lyckades bli första förlorare. Helt klart nöjd med dagen och det kan nog bli lite bättre också även om jag givetvis aldrig kommer rå på Darvell eller Bleckur.
Trötta cyklister, och en Jens Westergren som begår stilbrottet att sporta benvärmare utan att ha armvärmare på. Man kunde ju tro att en sådan rutinerad gamling skulle ha mer koll än så.
Lite lek på hemvägen hann några av oss med också. Jag nöjde mig med att fota.
Data:
Nöjdast med dagen är jag ändå med att vinna KOM för den handbyggda stigen "The Enemy Within" på STRAVA. Har just nu också KOM på Halloween Knights där vi träningstävlade idag.
Tour de France app
Sök efter Tour de France 2012 by SKODA. Perfekt app när man till exempel ska hämta sonen och svärmor i Borlänge och sen sitter i bilen på mataffärens parkering. Appen ger dig lika bra koll som Vacchi och Adamsson har. Till exempel kan jag se att Kessiakoff blev tvåa i första bergspriset, han utökar därmed sin ledning där och att en 11-mannagrupp nu gått loss.
Etiketter:
Appar,
Cykling,
Le Tour de France
Dags för träningstävling MTB
Har nog inte kört ett enda högintensivt pass i skogen i år och minns inte ens när jag tränade MTB senast. Men klockan elva är det dags, på Lugnet. Ska bli skitkul att få en lektion i mountainbike av killar ( och tjejer?) som kan sin sak.
Cykelvasan närmar sig med stormsteg så nu gäller det att vara på tårna.
2012-07-14
Etapp
André Greipel var först över mållinjen idag. Det blev ju lite av en klungspurt ändå, även om klungan inte var mer än 45 man stor. Kantvinden delade först upp klungan innan backen kom, som skördade ytterligare offer som sedan fick kämpa ytterligare en gång i kantvinden som följde in mot målet. Greipel hamnade efter i backen men lyckades ansluta igen tack vare snälla lagkompisar som körde ikapp. Sedan gick Lotto upp och körde i flera kilometer i kantvinden för att hämta in ett par killar innan avslutningen. Den körningen skördade ytterligare något offer.
Jag älskar kantvind. Och backar. Visst var den elak, den backen? Jag älskar elaka backar.
Appropå backar så är det dags för sånt redan imorgon igen. Kessiakoff behöver vara på alerten, men nödvändigtvis inte vara med i täten. Som mest kan någon cyklist få 25 poäng och det kan vara klokare att spara energin till senare. Har han å andra sidan diamantben så är det väl lika bra att försöka "avgöra" tävlingen och därmed slippa hetsa på alla etapper som är kvar. I övermorgon är det viloetapp för en sådan som Fredrik Kessiakoff och på tisdag är det vilodag, igen.
Äh, Fredrik Kessiakoff, kör på utbrytning imorgon igen. Samla ihop 25 poäng, sänk moralen på dina konkurrenter för sedan får du en viloetapp och en vilodag innan dom där två viktiga etapperna där 70 och 62 poäng står på spel. Fredrik ramlade idag men det ska vara okej med gossen ändå.
Här hemma har jag promenerat med Ebbah, flyttat lite möbler och ANNAT. Rensat lite bland cykelprylar här i lägenheten men inte stansat mitt andra däck på MTB-cykeln. Kanske imorgon? Eller i kväll!?
Vid Bojsen beach var det mycket vatten, kallt i vattntet var det också. Det tyckte till och med Ebbah.
Dags för en lätt spurtetapp, eller!?
Vi börjar med gårdagen. Vilken fin utbrytning det blev, för Fredrik Kessiakoffs del. Av alla de som var loss var ingen något hot i bergspristävlingen så Fredrik kunde bara sitta i klungan och se bergsprisen neutraliseras av relativt ofarliga cyklister för bergspristävlingen. Det enda potentiella hotet skulle väl vara Peraud då som avancerade upp till en 11:e plats i den tävlingen.
Att utbrytningen skulle hålla hela vägen trodde nog många igår och det var bara inför spurtpriset som gruppen var hotad då Sagan attackerat från klungan och Goss satte sitt Orica Greenedge att jobba hårt i klungan. Klungan kom dock ikapp Sagan i god tid innan spurtpriset så utbrytarna fick lite mer utrymme igen och efter bergspriset så stannade farten av helt i klungan. På en så här lång etapp som utbrytarna också gjorde till en hård etapp är det oftast den med mest krafter kvar på slutet som vinner. David Millar har vunnit förut, är en erkänt duktig cyklist och trettiofemåringen hade väl egentligen inga större problem med att avgöra i femmannagruppen.
Idag väntar en på papperet ganska lätt etapp:
Vinden ska dock komma från nordväst idag vilket borde ge cyklisterna sidvind från höger i stort sett hela dagen, dessutom kommer vinden tillta när de närmar sig målet så det kan bli kantvindsåkning idag.
Jag ÄLSKAR kantvindsåkning.
Med 18 kilometer kvar till mål kommer ett tredjekategoriberg. Brukar inte ställa till med så mycket normalt sett, men denna lilla rackare har 10.2% i snittlutning! Det är riktigt brant det så även om den bara mäter 1.6 km så går det att göra kaos med klungan (eller det som är kvar av klungan) om någon sätter fart. För er med lokalkännedom i Falun så är backen alltså lika lång som Baggbobacken, men brantare än Norlingberg.
Om det blir kantvindsåkning så kommer nog Wiggins, Froome, Cadel Evans och Nibali att vara med på noterna. Men de som ligger lite längre bak i topp-10-listan kan nog få det svettigt med sämre lag och positioner i klungan. Sista fyra fem milen kan bli högintressanta idag.
Om klungan håller ihop så lär Cavendish vilja visa upp sig igen, precis som Goss som jag tycker visar en uppåtgående formkurva.
TV-sändningen på Eurosport börjar klockan 14:00 idag
Etappen startar 11:45 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Att utbrytningen skulle hålla hela vägen trodde nog många igår och det var bara inför spurtpriset som gruppen var hotad då Sagan attackerat från klungan och Goss satte sitt Orica Greenedge att jobba hårt i klungan. Klungan kom dock ikapp Sagan i god tid innan spurtpriset så utbrytarna fick lite mer utrymme igen och efter bergspriset så stannade farten av helt i klungan. På en så här lång etapp som utbrytarna också gjorde till en hård etapp är det oftast den med mest krafter kvar på slutet som vinner. David Millar har vunnit förut, är en erkänt duktig cyklist och trettiofemåringen hade väl egentligen inga större problem med att avgöra i femmannagruppen.
Idag väntar en på papperet ganska lätt etapp:
Vinden ska dock komma från nordväst idag vilket borde ge cyklisterna sidvind från höger i stort sett hela dagen, dessutom kommer vinden tillta när de närmar sig målet så det kan bli kantvindsåkning idag.
Jag ÄLSKAR kantvindsåkning.
Med 18 kilometer kvar till mål kommer ett tredjekategoriberg. Brukar inte ställa till med så mycket normalt sett, men denna lilla rackare har 10.2% i snittlutning! Det är riktigt brant det så även om den bara mäter 1.6 km så går det att göra kaos med klungan (eller det som är kvar av klungan) om någon sätter fart. För er med lokalkännedom i Falun så är backen alltså lika lång som Baggbobacken, men brantare än Norlingberg.
Om det blir kantvindsåkning så kommer nog Wiggins, Froome, Cadel Evans och Nibali att vara med på noterna. Men de som ligger lite längre bak i topp-10-listan kan nog få det svettigt med sämre lag och positioner i klungan. Sista fyra fem milen kan bli högintressanta idag.
Om klungan håller ihop så lär Cavendish vilja visa upp sig igen, precis som Goss som jag tycker visar en uppåtgående formkurva.
TV-sändningen på Eurosport börjar klockan 14:00 idag
Etappen startar 11:45 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Etiketter:
Cykling,
Fredrik Kessiakoff,
Le Tour de France,
livestream
2012-07-13
Pendlat
Hej hej bloggen!
Idag tog jag min snoriga näsa samt mina trötta ben och släpade mig till jobbet med cykelns hjälp. Det gick inte så fort, men ganska långsamt!
Cyklade hem också och var väl om möjligt en än värre katastrof på cykeln. Men nu är jag igång igen! Skönt med helg så mitt trötta högeröga och snoriga näsa kan få vila upp sig.
Vad tycker ni om bilderna förresten, är dom jobbigt stora?
Idag tog jag min snoriga näsa samt mina trötta ben och släpade mig till jobbet med cykelns hjälp. Det gick inte så fort, men ganska långsamt!
Cyklade hem också och var väl om möjligt en än värre katastrof på cykeln. Men nu är jag igång igen! Skönt med helg så mitt trötta högeröga och snoriga näsa kan få vila upp sig.
Vad tycker ni om bilderna förresten, är dom jobbigt stora?
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling,
Sjuk
Bergspriströjan är svensk och så här ser dagens etapp ut
Foto: Tim de Waele
En sådan härlig etapp det blev igår då, och tänk att Kessiakoff har varit loss på tourens två häftigaste etapper! Eller är det kanske bara jag som är lite blågul i min syn på etapperna som vi haft hittills? En stor grupp stack iväg innan klättringen upp till Col de la Madeleine hade börjat, men i stigningen så höjde Fredrik Kessiakoff farten från klungan och anslöt till gruppen. En annan som gjorde samma sak var Pierre Rolland. Fredrik attackerade sedan mot toppen för att ta årets första HC-bergspris men blev tvåa där. Gruppen höll också undan över nästa HC-berg och där lyckades Fredrik vara först över toppen, 45 sköna poäng till bergspristävlingen med andra ord. Efter detta berg så beslutade sig Fredrik för att det var dags att börja spara energi inför kommande etapper medan resten av de utbrytare som fortfarande var före huvudgruppen fortsatte mot målet.
Bland favoriterna så försökte Wiggins konkurrenter verkligen, men det gick bara inte. Team SKY har tränat för det här och de var urstarka och när mållinjen korsades så var det bara Nibali, Pinot och Van den Broeck som hade hängt med Froome och Wiggins. Jag skrev ju efter etappen i förrgår att jag inte trodde på Pinot som något större hot för en lång utbrytning och bergsprispoängen utan att han nog siktade på en topp-10 totalt och att bli bäste fransman. Idag lyckades han slå sig in topp-10 totalt. Och han tog ett stort steg mot ungdomströjan som sitter på Teejay Van Garderen. Bäste fransman är han dock inte, än. Pierre Rolland som var med i utbrytningen med Fredrik var den enda av cyklisterna som lyckades hålla undan för favoriterna och vann därmed etappen. Min stora förhoppning nu är att bägge dessa fransmän kommer strunta i bergspristävlingen och istället fokusera på att hålla sig topp-10 totalt.
En fransman vi absolut inte ska räkna bort idag är Tomas Voeckler som igår förlorade bergatröjan till Fredrik som återtog den. Riktigt bra gjort av Fredrik, nu börjar det jobbiga att försöka försvara den med allas ögon på sig. Chris Anker Sörensen tog en del poäng igår och har nog fortfarande siktet inställt på bergatröjan. Gårdagens etapp slet dock troligtvis rejält på dansken som blev upphunnen av favoriterna i etappens slutskede. Under dagens etapp är det bara Pierre Rolland som kan överta den rödprickiga bergatröjan, så här ser ställningen i bergspristävlingen ut:
Om någon skulle vinna dagens alla tre bergspris belönas den med 22 poäng och helt ärligt så tycker jag att Fredrik ska göra ett försök igen. Han har sagt att han ska ta det lugnt ett par dagar för att återhämta sig, men cykel är så mycket ett mentalt spel också och skulle han nu gå ifrån i bergspristävlingen så skulle han nog slå hål på moralen hos många av hans konkurrenter. Morgondagens etapp lämpar sig för återhämtning och dagens etapp borde passa Fredrik ganska så bra.
Som ni ser så är det två rejäla backar inledningsvis och toppen på det andra berget når man efter 80 kilometer och ungefär två timmars tävlande. Typiskt bra tävlingstid för Fredrik! Jag säger "kör!".Även om jag kanske fokuserar mest på bergspristävlingen nu eftersom Fredrik är med och slåss där så pågår det ju faktiskt en annan tävling vid sidan om också, nämligen vem som ska vinna Touren totalt. Och det gör Bradley Wiggins om inget fruktansvärt händer. Froome skulle kunna vinna, men i år kör Team SKY för Wiggins och då får Froome hålla igen. Den enda möjligheten Froome har är på det avslutande tempot som mäter 53.5 kilometer, men lycka till med att distansera Wiggins med över två minuter där! Evans kroknade igår, kanske ökar istället attacklusten hos honom och de övriga avhängda. Som det är nu känns Nibali som största hotet mot den förväntade SKY-dubbeln.
En som inte är med och slåss om något på touren längre är Gustav Larsson som klev av igår. Vi hoppas att det är med siktet inställt på ett fantastiskt OS, även om den officiella orsaken är ryggproblem. Hoppas att ryggen är okej eller snabbt blir bra igen så vi får en svensk OS-medalj också på herrsidan i London.
Idag har ni riktigt tur för vi får hänga hela dagen på tourens längsta etapp (226 km), klockan 11 börjar sändningen på Eurosport och första attackerna är alltid lika härliga att se. Ska också bli spännande att se om Fredrik försöker göra som jag säger och vara med på de två inledande bergen, eller om någon av hans bergspriskonkurrenter kanske tar chansen. Kommer någon av topp-10-cyklisterna ta en rövare?
Etappen startar med kilometer 0 kl. 11:10 och ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Etiketter:
Cykling,
Fredrik Kessiakoff,
Le Tour de France
2012-07-12
Tillbaka i sadeln - Ingarvet GP
Efter förra veckans omgång av Ingarvet GP så började jag känna av halsen på kvällen och har väl haft en lättare sommarförkylning sedan dess. Jag är inte den där typen som är förkyld i ett par dagar utan det brukar alltid ta minst en vecka att bli frisk igen. Idag var det väl lite gränsfall men jag tänkte att det kunde vara bra att driva ur det sista ur kroppen med ett cykelpass. Tanken var att ta det lugnt idag och bara sitta med i klungan. Vaknade ju upp med en ögoninflammation i morse också föresten. Det går bra nu.
Lyckades väl sitta med i klungan första spurten och höll mig lugn. Men när det var 6-700 meter kvar av andra omgången så fick jag ett läge och satsade. Det är nog något medfött jag har, jag kan bara inte låta ett bra attackläge vara. Adam Steen svarade på attacken, vi fick några meter och gjorde upp om segern, som jag lyckades plocka hem. Sen var jag igång. Lyckades faktiskt vinna fyra av tio spurter denna lugna komigång-träning efter en veckas vila... Två gånger var det efter långa utbrytningar, ena gången med Jens Westergren och den andra gången med Robert Österling. Hade en härlig duell med Magnus Darvell också, som jag VANN. Det gick väl så oväntat bra, men med en vilovecka i benen så fanns det väl energi att plocka.
Idag körde vi för första gången någonsin med poängräkning. För detta ändamål hade jag gjort 80 sådana här små poänglappar som jag delade ut efter varje spurt och cyklisterna la i lämplig ryggficka. Efteråt fick alla räkna sina egna poäng och skriva upp sitt namn och sina poäng på en lapp. Busenkelt!
Som ni kan se på bilden ovan så tog jag poäng i sju av tio spurter varav fyra var segrar. Två av tvåpoängarna är från tredjeplatser och i sista spurten där dubbla poäng delas ut blev jag fyra.
Adam var väl så nöjd med två andraplatser som bäst och en delad fjärdeplats i totalen
För första gången i år körde vi med både dam och herrklass, här är de som vann sina respektive klasser: Lisa Ström och Johan Landström.
Eftersnack med kakätning
Damklassen:
Lisa Ström 9 - 1 Angelica Edvardsson
Herrklassen:
Johan Landström 36 p
Henrik Öijer 26 p
Magnus Darvell 13 p
Robert Österling 10 p
Adam Steen 10 p
Marcus Johansson 9 p
Jens Westergren 7 p
Jesper Hjortsberg 6 p
Viktor Knutsson 5 p
Adam Steen tog väl ett par bilder på mig också:
Lyckades väl sitta med i klungan första spurten och höll mig lugn. Men när det var 6-700 meter kvar av andra omgången så fick jag ett läge och satsade. Det är nog något medfött jag har, jag kan bara inte låta ett bra attackläge vara. Adam Steen svarade på attacken, vi fick några meter och gjorde upp om segern, som jag lyckades plocka hem. Sen var jag igång. Lyckades faktiskt vinna fyra av tio spurter denna lugna komigång-träning efter en veckas vila... Två gånger var det efter långa utbrytningar, ena gången med Jens Westergren och den andra gången med Robert Österling. Hade en härlig duell med Magnus Darvell också, som jag VANN. Det gick väl så oväntat bra, men med en vilovecka i benen så fanns det väl energi att plocka.
Idag körde vi för första gången någonsin med poängräkning. För detta ändamål hade jag gjort 80 sådana här små poänglappar som jag delade ut efter varje spurt och cyklisterna la i lämplig ryggficka. Efteråt fick alla räkna sina egna poäng och skriva upp sitt namn och sina poäng på en lapp. Busenkelt!
Som ni kan se på bilden ovan så tog jag poäng i sju av tio spurter varav fyra var segrar. Två av tvåpoängarna är från tredjeplatser och i sista spurten där dubbla poäng delas ut blev jag fyra.
Adam var väl så nöjd med två andraplatser som bäst och en delad fjärdeplats i totalen
För första gången i år körde vi med både dam och herrklass, här är de som vann sina respektive klasser: Lisa Ström och Johan Landström.
Eftersnack med kakätning
Damklassen:
Lisa Ström 9 - 1 Angelica Edvardsson
Herrklassen:
Johan Landström 36 p
Henrik Öijer 26 p
Magnus Darvell 13 p
Robert Österling 10 p
Adam Steen 10 p
Marcus Johansson 9 p
Jens Westergren 7 p
Jesper Hjortsberg 6 p
Viktor Knutsson 5 p
Adam Steen tog väl ett par bilder på mig också:
Inte bara touren som avgörs idag
Hej kära bloggläsare!
Nu är jag, som vanligt, uppe tidigt och härjar igen. Måste ju börja uppladdningen inför dagens etapp i tid. Känns som om jag tar en sen lunch idag, ca: 13:15 eller något sådant... Har ju sedan möjlighet att flexa ut lite tidigare och om jag börjar riktigt tidigt så kan jag också sluta riktigt tidigt och ändå hinna med en arbetsdag.
Men idag är det ju inte touren som är dagens största cykelhändelse (eller jo, kanske...) då vi ju kör Ingarvet GP i kväll! Tidigare i veckan sa prognosen regn, igår visade den soligt väder och nu visar den åskskurar. Vi får väl se hur det blir, just nu regnar det i alla fall.
Igår publicerade SCF en nyhet om positiv trend inom MTB-sporten i Sverige. Jesper Hjortsberg och jag gillar ju både MTB och positiva trender och luftade lite tankar kring detta på Twitter igår. Jesper har nu räknat lite och gjort en sammanställning för att se hur positiv den där trenden verkligen är.
Visst, en ökning är ju alltid en ökning, men att kalla detta för en positiv trend är väl ändå att ta i?
Nu är jag, som vanligt, uppe tidigt och härjar igen. Måste ju börja uppladdningen inför dagens etapp i tid. Känns som om jag tar en sen lunch idag, ca: 13:15 eller något sådant... Har ju sedan möjlighet att flexa ut lite tidigare och om jag börjar riktigt tidigt så kan jag också sluta riktigt tidigt och ändå hinna med en arbetsdag.
Men idag är det ju inte touren som är dagens största cykelhändelse (eller jo, kanske...) då vi ju kör Ingarvet GP i kväll! Tidigare i veckan sa prognosen regn, igår visade den soligt väder och nu visar den åskskurar. Vi får väl se hur det blir, just nu regnar det i alla fall.
Igår publicerade SCF en nyhet om positiv trend inom MTB-sporten i Sverige. Jesper Hjortsberg och jag gillar ju både MTB och positiva trender och luftade lite tankar kring detta på Twitter igår. Jesper har nu räknat lite och gjort en sammanställning för att se hur positiv den där trenden verkligen är.
Visst, en ökning är ju alltid en ökning, men att kalla detta för en positiv trend är väl ändå att ta i?
Etiketter:
Cykling,
Ingarvet GP,
Jesper Hjortsberg,
Le Tour de France
2012-07-11
Idag på touren: Voeckler show - Imorgon på touren: Alperna!
Han kan den där krokige fransosen. Går han i utbrytning då kan man nästan ge sig fan på att den håller och att det blir hjältedåd. Idag var inget undantag och det kändes som om han hade full koll på läget hela dagen lång. 25 man bildade utbrytningen för dagen och den fick utrymme efter 35 hårda kilometer. Tyvärr ingen Kessiakoff med och där var den dagen över för Nacka-killen. Ingen bergatröja imorgon, men väl en bra chans att vinna tillbaka den. Så här är poängställningen i bergspristävlingen efter dagens etapp:
Inte så mycket som skiljer ännu och frågan är hur Voeckler ställer sig till att jaga tröjan. Han borde vara väldigt nöjd med etappsegern och tröjan eftersom han haft problem med ett knä och till och med funderat på att bryta touren. Det där är dock en kille som man aldrig vet vart man har honom. Han borde till exempel vara sliten efter dagens långa utbrytning, men jag skulle inte bli förvånad om det är han som sticker vid kilometer 0 imorgon.
Imorgon är det en riktigt svettig bergsetapp och skulle en och samma cyklist vara först upp på alla berg så skulle den belönas med 75 poäng i bergspristävlingen. Det finns mycket att köra för imorgon alltså.
Kikar vi på topp 10 i bergspristävlingen så var sex av dem i utbrytning idag, två kör för sammandraget och den enda konkurrenten utöver dessa blir Thibaut Pinot. Mannen som vann etappen där Fredrik vann bergatröjan, och idag var han dessutom snabbast bakom utbrytarna. God form, motiverad och livsfarlig uppför. Pinot ligger dock så fint som 18:e i sammandraget och är bara sekunder från att vara bästa fransos, tveksamt om han riskerar att bränna sig i en lång utbrytning igen. Tror snarare att han håller sig kring favoriterna med sikte på att bli bästa fransman i Touren och kanske till och med en topp-10 i totalen.
Så Fredrik, imorgon är det guldläge att sticka i lång utbrytning och samla poäng i bergspristävlingen. Det har jag räknat ut åt dig!
Det här är vad som väntar cyklisterna imorgon, snacka om skön känsla när de vaknar på morgonen
Imorgon har vi tur, vi får nämligen följa med från starten på tävlingen! Passa på att titta från början av en etapp om ni har chansen, när cyklisterna kämpar om att komma loss är det riktigt kul att se. Första berget kommer dock redan efter 14.5 km så vi kan förvänta oss attacker även en bit in i backen. Förhoppningsvis sätter de andra lagen press på Team SKY redan i ett tidigt skede och förhoppningsvis så går inte Team Radioshack-Nissan upp och kör för att bevaka en sjätteplats...
Sändningen börjar 13:00 på Eurosport
Etappen drar igång vid kilometer 0 klockan 13:20
Ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Om ni, som jag, vill räkna lite poäng så ser poängfördelningen ut så här i bergspristävlingen:
Inte så mycket som skiljer ännu och frågan är hur Voeckler ställer sig till att jaga tröjan. Han borde vara väldigt nöjd med etappsegern och tröjan eftersom han haft problem med ett knä och till och med funderat på att bryta touren. Det där är dock en kille som man aldrig vet vart man har honom. Han borde till exempel vara sliten efter dagens långa utbrytning, men jag skulle inte bli förvånad om det är han som sticker vid kilometer 0 imorgon.
Imorgon är det en riktigt svettig bergsetapp och skulle en och samma cyklist vara först upp på alla berg så skulle den belönas med 75 poäng i bergspristävlingen. Det finns mycket att köra för imorgon alltså.
Kikar vi på topp 10 i bergspristävlingen så var sex av dem i utbrytning idag, två kör för sammandraget och den enda konkurrenten utöver dessa blir Thibaut Pinot. Mannen som vann etappen där Fredrik vann bergatröjan, och idag var han dessutom snabbast bakom utbrytarna. God form, motiverad och livsfarlig uppför. Pinot ligger dock så fint som 18:e i sammandraget och är bara sekunder från att vara bästa fransos, tveksamt om han riskerar att bränna sig i en lång utbrytning igen. Tror snarare att han håller sig kring favoriterna med sikte på att bli bästa fransman i Touren och kanske till och med en topp-10 i totalen.
Så Fredrik, imorgon är det guldläge att sticka i lång utbrytning och samla poäng i bergspristävlingen. Det har jag räknat ut åt dig!
Det här är vad som väntar cyklisterna imorgon, snacka om skön känsla när de vaknar på morgonen
Imorgon har vi tur, vi får nämligen följa med från starten på tävlingen! Passa på att titta från början av en etapp om ni har chansen, när cyklisterna kämpar om att komma loss är det riktigt kul att se. Första berget kommer dock redan efter 14.5 km så vi kan förvänta oss attacker även en bit in i backen. Förhoppningsvis sätter de andra lagen press på Team SKY redan i ett tidigt skede och förhoppningsvis så går inte Team Radioshack-Nissan upp och kör för att bevaka en sjätteplats...
Sändningen börjar 13:00 på Eurosport
Etappen drar igång vid kilometer 0 klockan 13:20
Ni kan följa vad som händer live här: http://www.letour.fr/le-tour/2012/us/live/aso/
Livestream hittar ni, som alltid, här: http://sports-livez.com/
Så här ser du tävlingen i mobilen: http://oijer.blogspot.se/2012/07/se-le-tour-de-france-live-i-mobilen.html
Om ni, som jag, vill räkna lite poäng så ser poängfördelningen ut så här i bergspristävlingen:
Jag vill tacka för alla fina kommentarer jag fick angående förra inlägget med frågorna jag ställde till Kessikoff. Kul att ni uppskattar det. Lite kul också att folk både igår och nu i samband med det inlägget har tyckt att jag skulle skriva för tidningarna. Tror dock tyvärr att intresset för detta skulle vara svalt och jag behöver ju inte skriva åt tidningarna när ni kan läsa allt här istället!
Kommentarer är nästan som en bloggares lön, det är dom som ger motivation och energi till att fortsätta skriva.
Etiketter:
Cykling,
Fredrik Kessiakoff,
Le Tour de France
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)















































