Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2023-09-17

Årets andra pass över fem timmar!


Hej och god morgon på dig! 

Igår så velade jag lite kring vad jag skulle cykla men så klarnade allt och det blev en långtur på gravel-cykeln. Men först en tidig lunch eftersom det hade gått en stund sedan frukosten. Sådana här långpass är ganska ovanliga för mig men jag vill- och kommer att köra fler längre pass. 

Cykeln laddad med dubbla flaskor och styrväska.


Efter sex mil så nådde jag Blecket. Många långa, och fina, grusvägar på vägen dit. 


Från Blecket så styrde jag vidare till Dådran. 




Från Dådran så gick turen sedan vidare mot Fjällgrycksbo. En Pigall smakade gott efter fyra timmar på grusvägarna.

Kom hem efter fem å tjugo med ena flaskan helt orörd. 

Behövde åka och handla lite på kvällen.... Skyller på att Filip med ett par kompisar skulle komma hem och barn behöver godis på lördagar. 


Rundan jag planerade skulle vara 135 kilometer lång så jag räknade lite på det och kom fram till att om jag snittar 23 km/h så tar det nästan fem timmar men om jag snittar 27 km/h så klarar jag av det på fem timmar. Det spelade ingen roll om det skulle bli fem eller sex timmar men det är alltid bra att ha en uppfattning om hur lång tid man ska vara ute. 

Efter en timmes cykling så hade jag snittat 20,5 km/h och började bli fundersam på hur lång tid jag skulle vara ute egentligen. Å andra sidan så skulle jag klara av sju timmar också. Jag kunde dock få upp farten mer efter första timmen då grusvägarna blev mer lättcyklade och fina. Snittade till slut 25 km/h vilket var 

Mötte ungefär lika många hästar med ryttare som jag mötte bilar under turen, känns som en lagom mängd trafik. När jag svängde in på en av grusvägarna så hade jag 21 kilometer till nästa gång jag skulle svänga. Då hinner man fundera och bara njuta av naturen en stund. Jag kan konstatera att det finns många fina grusvägar här.

Benen var helt fantastiska igår. En sådan där dag då benen bara går och går av sig självt. Hade den fina känslan genom hela passet också. Visst var jag olika mycket trött i benen i början och i slutet men känslan var ändå bra. Hade kunnat fortsätta hur länge som helst igår kändes det som. 

Gårdagens runda:
Jag tänkte när jag cyklade att det var långa sträckor med mycket plattcykling men drygt 1700 höjdmeter på 135 kilometer är ändå ganska kuperat. 

Det där blev fint det och det var årets andra pass över fem timmar. Det var faktiskt årets andra pass över fem timmar. Fler än så blir det sällan. Förra året körde jag förvisso hela fyra pass över fem timmar men 2019-2021 så var det ett så långt pass per år. Fem timmar är ändå inte så himla mycket i cykelträningssammanhang. Ska bättra mig! Sedan vintern 2010/2011 när jag började registrera all min träning på Garmin Connect så var 2013 året då jag hade flest pass över fem timmar och då blev det tio sådana pass. Året efter, 2014, så blev det sju pass över fem timmar. Dessa år satsade jag på landsväg mest och då blir det lättare och mer naturligt med längre pass. 


Idag blir det tävling i källaren, ska bli kul och superjobbigt på samma gång. Undrar bara hur benen vill fungera efter gårdagens långpass...


Tack för att du läste dagens blogginlägg. Här i slutet brukar jag göra reklam för mina rabattlänkar och annat men inte idag. Den 20:e så ger min Siroko-länk 15% istället för 10% så jag tycker att ni ska vänta till dess. Det blir 24 timmar med extra rabatt så om ni går i shopping-tankar så tänk färdigt till på onsdag. 

Nu ska jag göra mig en frukost här, vi hörs imorgon igen. Hoj! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar