2013-12-29

Sportslakt

Min cykel. 12.38 kilo som på bilden.

Precis som förra året så körde vi ett backtest, från laget var vi fyra cyklister med och jag blev fjärde bäst!

Jens Westergren och Pontus Kastemyr var med ett tag idag också, men efter ungefär 1.40 så var det bara vi fyra från elitlaget kvar. Pontus nere till höger i bild.

Vi sportade ganska mycket grusväg idag

Vi såg solen!

Vi cyklade branta backar och vi cyklade många backar...

Vi åt godis som vi hade i ryggfickorna

Jimmy Bodin hoppade över vatten, landade med cykeln i riktigt mjukt underlag så framhjulet sögs fast. Jimmy flög då över styret och tog emot sig med ansiktet. Det gjorde nog ganska så ont och det kom blod!

Efter att ha känt mig ganska stark ett tag så hade jag här en svacka som varade i 15-20 minuter ungefär. Grävde lite i fickan och sedan repade jag mig till avslutningen då benen fungerade bra igen.

Vi startade 09:30 och kom hem när det var mörkt, så som det ska vara.

Rundan jag planerat idag var både lång och innehöll en del rätt elaka backar, allt för att garantera trötta ben.

Eftersom det var rätt längesedan jag cyklade i någon grupp så skulle det bli intressant att känna efter hur jag står mig. Tyvärr var väl känslan rätt så bedrövlig i början av passet. Men, ett ganska tydligt tecken på att jag uppnått veteranålder är ju att kroppen började vakna till liv ungefär två timmar in i passet.

Vi körde omväxlande på grusvägar och asfaltsvägar, en del backar och en del plattare transport mellan backarna. Uppför var jag väl aldrig någon king men jag kunde tugga på bra ändå. Från ungefär två timmar in i passet så gick det ganska bra i ungefär tre timmar, men efter cirka fem timmar så fick jag en rätt rejäl svacka där jag kände mig skitklen och började kallsvettas. Grävde lite i fickorna och en stund senare så var jag tillbaka i matchen igen. Avslutade starkt.

Jimmys vurpa var en riktigt elak sådan, det tog tvärstopp efter ett hopp och han gick i backen med ansiktet först. Lite blod på näsan och hakan och en läpp som inte återfick känseln under turen. En hel del av grusvägspartierna, speciellt på slutet, innehöll en hel del is men där lyckades vi hålla oss på hjulen.

Bäst i laget på backtestet var lagets spurtare, Krippe Kvist. Det var glädjande att se och lovar gott inför sommaren. Snabbast upp av alla var Pontus Kastemyr som på slutet lyckades bli av med Krippe.

Benen är helslut nu. Somnade en snabbis tidigare i kväll och är rätt mosig fortfarande. Kan bli en tidig kväll.

På Rapha Festive 500 så har jag nu klarat av 387 kilometer på fyra dagar. 113 kilometer kvar att klara av på dom resterande två dagarna alltså. Borde kunna gå rätt enkelt om jag delar upp det på två. Frun har dock en idé om att vi ska packa hela dagen imorgon så vi får väl se hur det här slutar...