Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-12-25

Rapha Festive 500 2013

Detta är vad tusentals cyklister kämpar om i Rapha Festive 500, ett tygmärke från Rapha

Nu är det ju inte själva tygmärket som är grejen, utan utmaningen i att under julen och fram till och med nyårsafton få ihop 500 cyklade kilometer. Jag har varit med alla tre omgångar och jag lyckades vinna den andra omgången med ca: 3000 fullföljande deltagare. Då vann jag en Rapha-lackad Trek-racer. I år kan man vinna en plats i någon av deras Cent Cols Challenge där man på 10 dagar ska över 100 bergstoppar, allt supportat av Rapha. Antingen på Korsika, i Alperna, Dolomiterna eller i Pyreneerna. Se Raphas film om Cent Cols Challenge här:

Jag skulle nog välja Dolomiterna eller Pyreneerna om jag vann, tror jag. Dels för att dom utmaningarna ligger i september och kanske bjuder på episkt höstväder men dels för att det känns mer lockande för mig än alperna. Alperna har å andra sidan sina klassiska klättringar som säkert skulle vara en upplevelse att få cykla i. Korsika minns vi väl alla från Touren i år, grymt vacker miljö och i början av juni lär vädret vara tiptop.
Svårt val det där. Men för att ens behöva bry sig i valet så lär man ju vinna också...

För att tävla så ska man under perioden 24:e till 31:a december cykla minst 500 kilometer och via sociala medier lägga ut bilder, filmer, text eller annat som beskriver sin kilometerjakt med hashtagen #festive500. Alla som fullföljer får ett tygmärke och någon vinner deras grand prize. Bra sätt att väcka lite uppmärksamhet har ju varit att tex cykla 500 km på ett dygn, cykla minst dubbla distansen eller för oss här i norden: cykla i vintriga förhållanden. Det är ju helt klart lättare att klara 500 km när det är racerväder än när det är snö, is och -15 ute. Nu har vi inte några vinterförhållanden i stora delar av landet, men det går nog att sticka ut ur mängden ändå. Det finns många som är duktiga på att dokumentera och illustrera sina äventyr här i vårt avlånga land.

Behöver ni inspiration så är taggen #Festive500 det ni vill följa på Instagram.

För egen del så blir det nog första året då jag inte genomför Festive 500. Lite synd, då det alltid är bra med en morot för att cykla dom där extra kilometerna. Min egna ledighet och fruns arbetsschema inbjuder till allt annat än långa mysrundor i kilometersamlandets anda. Jag tänkte om jag ändå skulle ge det ett försök och sticka ut när frun slutat vid 19 i kväll men så hörde hon av sig om att hon skulle bli kvar till 21:30 och ungefär där gav jag upp. Det hindrar mig dock inte från att heja på er övriga som försöker er på utmaningen, här finns några svenska bidrag som är värda att heja på:
http://instagram.com/dvnder
http://www.laleprestanca.se/
http://jakobbjorklund.blogspot.se/
http://swyzak.wordpress.com/
http://mr29er.com/

Vilka fler svenskar är ute och kämpar för att klara av Festive 500?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar