Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-09-24

Vi behöver fler landsvägstävlingar

Alltså. Jag är kanske lite hög på jordnötsringar här, men visst är tävlingskalendern bedrövlig om man råkar bo i Svealand? Ännu värre blir det förstås om man bor i Norrland, men den kakan kan någon annan få baka. Jag har 10 mil ungefär till min hemmatävling på landsväg, nästa ligger 15 mil bort och nästa efter det ligger 18 mil bort. Jag tycker ärligt talat att det är skit. Visst, nu kan ni ju säga att jag är ordförande i Falu CK och att jag borde göra något själv istället. Jag tycker dock att jag gör tillräckligt med andra saker för att vara ursäktad i det här fallet. Dessutom vill jag ju TÄVLA på tävlingar som ligger nära min hemstad, och det går ju inte om jag själv arrangerar dom.

Förr fanns det faktiskt ett flertal tävlingar som låg inom 10 mil från där jag bor. Så borde det vara även nu. Men av någon anledning så försvinner tävling efter tävling från kalendern. Visst, några nya dyker upp men den som säger att det är lika många tävlingar nu som för några år sedan ljuger.

Så. Om någon funderar på att arrangera ett lopp i Svealand så ska jag stötta det efter bästa förmåga. Om någon har frågor kring hur man arrangerar en tävling så mejla mig henrikoijer@gmail.com så ska jag försöka svara. Har faktiskt i år fått frågan "hur gör man för att arrangera en cykeltävling?" från ett par olika håll. Detta är väl kanske ett tecken på att det är för svårt eller otydligt från förbundet.
Om det finns några i Falun eller Borlänge som vill arrangera en tävling så hjälper jag gärna till så mycket jag kan inför loppet. Själva tävlingen vill jag ju ställa upp i, så på själva tävlingsdagen är jag inte behjälplig.

Det är jättefint att det nu för tiden finns så många och stora motionslopp i landet. Men ni som är mer inne i cykelsporten än så, snälla förstå att vi behöver tävlingar också. Visst, ett motionslopp kanske ger fler kronor i klubbkassan, men ska inte klubbens cyklister ha någonstans att tävla? Det gör ingenting om man arrangerar en tävling som går back ekonomiskt, för tävlingen i sig genererar en möjlighet för cykelsporten i trakten att frodas och det ger arrangörsföreningen en fin marknadsföring. Marknadsföring och egen verksamhet SKA kosta lite. Se det som en investering.

För att sammanfatta: Jag hjälper gärna till så gott jag kan om någon vill arrangera en cykeltävling i Svealand. Är det några fler som kan tänka sig att bara hjälpa till, eller kanske till och med är sugna på att arrangera ett lopp så hör av er för tusan.

Ventilera gärna era åsikter med kommentarer till detta inlägg också, kanske går det att få till en diskussion kring varför det ser ut som det gör i tävlingskalendern?

2 kommentarer:

  1. Håller med till 100%! Tunt i Sthlm oxå av nån anledning. Seniorcupen peppar gärna också ny-gamla arrangörer. Kunde man få önska ett längre etapplopp medan man ändå är igång, typ kring nån av helgdagarna i vår? Å så vill jag rejsa kring Ånnaboda - centralt och bra i Svealand.

    SvaraRadera
  2. Om man förlägger finalen av SWE-cup till helgen runt första oktober istället för 7 sep skulle det gå att motivera folk till att ställa upp på tävlingar hela september utan problem. Sedan tycker jag också tävlingar likt cykel och fjäll grand prix som kördes för några år sen saknas.
    - Ett linjelopp
    - Ett långt varv
    - Inslag av grusväg och andra finvägar
    - Prispengar

    Detta borde klubbar kunna gå ihop och anordna.

    Det var mitt bidrag för kvällen. Tack och godnatt.

    SvaraRadera