Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-06-16

Korta cykelfunderingar och ett par videoklipp

SM i landsväg startar nästa vecka. Vilket är en vecka för tidigt om man ska tro UCI:
"National road championships shall be run during the last week of the month of June. If this is not the case, no UCI points may be awarded."
Nu är ju jag medveten om att många (nästan alla) länder kommer köra sina mästerskap i den kommande veckan. Antingen har man väl kommit överens med UCI om det hela och ändå får sina poäng, eller så skiter länderna helt enkelt i sina UCI-poäng. Nationella mästerskapen brukar anpassas efter Le Tour De France, som i år startar så tidigt som den 29:e juni och det är väl därför man inte vill ha sina mästerskap i samma vecka som världens största årliga idrottshändelse.
Frågan är vilka som bestämmer i cykelvärlden, är det ASO som arrangerar Touren, eller är det UCI, det internationella cykelförbundet? 

"Vi vet att det är kort tid till SM och att alla som tänker delta där innan måste införskaffa ett chip som tillhandahålls av SCF."
Så skrev SCF:s generalsekreterare, Anders Karlsson, i ett pressmedelande som SCF släppte den 10:e juni. Det blev en del protester och klagomål men än så länge har SCF inte rubbat sin åsikt eller släppt någon ytterligare information om fördelarna för de aktiva, föreningarna eller SCF med att ha chip. Jag har sagt det flera gånger att jag tror att chip kan vara riktigt bra, men sättet man inför detta genom att tvinga redan anmälda cyklister att köpa till en tjänst för 990:- för att få starta i det lopp man anmält sig till är fel. Ni vet nog att jag klagat på detta, och jag vet att fler har gjort det. Allt för många sitter dock hemma i stugorna med knuten näve, vilket gör att vi få som verkligen klagar kan framstå som riktiga "gnällspikar". Tycker ni att jag är en gnällspik så får ni gärna göra det, så länge som jag tycker att något är orättvist eller inte görs på ett snyggt sätt så kommer jag att klaga.
Det jag framför allt saknar här är information och framförhållning. Om cyklister och föreningar fått information om vad chipen kommer innebära och vad det är man köper så tror jag inte att det hade klagats speciellt mycket. Och efter att alla informerats kunde man börja sälja det till cyklisterna.

Över till lite trevligare cykelsaker...

SVT hade ett reportage om Alexandra Engen i kväll, jag såg det på TV och du kan se det här: http://www.svt.se/sport/em-guld-i-sikte-for-engen Svensk cykel i mainstream-media är precis vad vi behöver. Vi behöver profiler som får synas och vill synas.

Giant Pro XC Team släppte också en kort video med Emil Lindgren idag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar