2012-06-25

Resultat, rapport och bilder från Landsvägs-SM i Södertälje 2012

Christofer Stevenson vann ju, det har vi redan konstaterat. In på hans blogg nu och gratulera honom! Alla resultat från herrarnas linjelopp på SM i Södertälje hittar ni här.
Av 144 anmälda kom 128 till start, endast 42 skulle fullfölja...
Jag tar en liten kort rapport från min egna insats också. Inget att skriva hem om egentligen, men ni undrar ju hur det gick för mig, vad som hände och så vidare. En halvtimme innan start började uppropet och bara någon minut innan började det att regna. I 25 minuter ropades cyklister upp och när alla stod startklara och ingen funktionär fanns på plats för att ta bort plastbandet så rullade cyklisterna själva under plastbandet. Några fortsatte och plötsligt hade hela fältet tjuvstartat med 3-4 minuter. Regnet vräkte ner och vi cyklade uppströms från centrum och upp förbi varvningen. Har nog aldrig cyklat i ett sådant skyfall och har svårt att minnas att jag över huvudtaget varit med om något liknande. När mastern fortsatte utför en av de två utförskörningarna så började plötsligt cyklister att passera masterbilen. Trots protester från både kommissarie och andra cyklister. När väl några kör förbi så följer givetvis resten efter, det var den mastern det. I andra backen skulle masterbilen släppa fältet men då var ju bilen redan efter klungan. Någon attackerade, många skrek att det fortfarande var master men när vi kommit upp för backen där mastern skulle ha släppt fältet så började de flesta att tävla.
Det var flera centimeter vatten på vägbanan, vissa pölar var så djupa att det gick upp till vevhuset på cykeln. Det var snudd på livsfarligt och farten var hög. Jag hoppades på det bästa, hade bra ben och låtsades att det var en CX-tävling. Klungan sprack direkt och vi blev nog bara 30-35 man i täten där ett tag. Ute på första varvet så gav lagret till min vänsterpedal upp. Det skrek, gnisslade och kärvade. Först trodde jag att det var vevarmen som höll på att jävlas eller något liknande för det gick så trögt att trampa och jag liksom fastnade i tramptagen. Jag klickade ur pedalen ett antal gånger, sparkade till vevpartiet för att se om det blev bättre men inget hände. Men en gång när jag skulle klicka i igen så kände jag att pedalen nästan satt fast i sitt läge. När regnet minskade så gick också pedalen bättre, även om lagret nu är kasst och behöver bytas. På andra eller tredje varvet så hade det slutat regna och ca: 40-50 cyklister anslöt till huvudklungan och vi blev nu ca: 80 man.
I täten hade en kvintett bildats och farten i huvudfältet varierade mellan skithög och ganska långsam. Banan mätte ungefär en mil och innehöll en miljon igångdrag och tre kraftbackar. Ingen chans till någon längre vila eller återhämtning alltså. Skulle jag ha en superbra dag så skulle jag kanske kunna fullfölja ett sådant här tufft lopp och det kändes faktiskt helt okej. Efter ungefär en timme och tjugo minuter hände något som inte får hända för en sådan som mig, jag punkterade. Fick superfin service av EPIC Mölndal dock och var ganska snabbt iväg igen.
Försöker jaga ikapp igen. Foto: Erik Wickström

I många år som elitsatsande var min kapacitet på den nivån att om jag en gång fick släppa klungan av någon anledning så kom jag aldrig ikapp igen. Igår lyckades jag komma ikapp efter 6-8 kilometers jakt. Det kostade dock väldigt mycket och efter denna ansträngning så kom jag aldrig in i matchen igen.
När vi åkt nästan halvvägs så trodde jag att det var dags att kasta in handduken i målbacken men tryckte till lite över krönet och fick gott sällskap och vi kom ikapp klungan igen. All power i benen var slut även om jag själv inte kände mig slut. Så där går det när man inte är tillräckligt tränad och tävlar med för duktiga cyklister på en för hård bana. Jag lyckades överleva ett par varv till men med sju varv kvar fick det vara nog.

Jag släppte när Gustav Larsson och Kessiakoff höjde farten i fältet och klungan delades upp i två grupper på det efterföljande varvet. Kanske kanske hade jag kunnat gå med i andragruppen, åtminstone om jag inte punkterat tidigare. Men benen var slut och jag hade varit på gränsen ett tag när jag klev av.
Nästan halva fältet hade fått kliva av när jag gav upp så det var fler som hade haft det tufft...

Om jag ska klaga på något så får det bli trafiken på banan. Vi hade mötande trafik, mötande bussar i utförsskörningen och ett flertal servicebilar smällde ihop. Hur hade man tänkt sig att servicebilarna skulle kunna sköta servicen med mötande trafik på smala vägar i centrala Södertälje?
Annars: toppjobb med SM där allt fungerade väldigt bra och många funktionärer som skötte sig utmärkt, trots att de blev dyngblöta redan tidigt.

BILDER!!!
Marco Jeres har en del bilder här
Milan har sina bilder här.
Fotograf Richard Himbergs bilder finner ni här, bland annat denna:

Niklas Instedt har ett Facebook-album här med bland annat denna:

Största samlingen bilder jag hittat står Jyrgomatic för, bland annat på de dessa fräscha killar:

Jag tog också några bilder, före och efter mitt egna försök på SM:
Trion som stack i inledningen och sedandominerade damloppet: Emma Johansson (guld), Emilia Fahlin (silver) och Isabelle Söderberg (brons)

Den förgäves jagande gruppen med bland annat Jennie Stenerhag från Falu CK (slutade femma)

Taggade killar på hotellrummet innan start

- Tjenare kexet, står du här och smular...

Uppvärmning

Utbrytarna: Edvin Wilson, Johan Landström, Alexander Gingsjö, Philip Lindau och Lucas Persson

Den jagande klungan med Gustav Larsson i spets följd av Fredrik Kessiakoff

Joel Håland hamnade mellan de två klungorna som bildades när farten ökade och fältet sprack, han belönades med en 24:e plats för sitt slit. Bästa Falu CK-cyklist i herrklassen idag.

Emil Gabrils hamnade i andraklungan och fick en 39:e plats till slut.

Mathias Wengelin som väl körde sitt trejde racerpass för säsongen sitter sist i gruppen här men slutade finfin 9:a

Lucas ensam på slutet, blev inhämtad av medaljtrion (Stevenson, Andersson och Kessiakoff) med ca: 5 km kvar till mål. Kämpigt!

Och där vann Stevenson!

Har ni fler bilder eller kanske sett något ställe där det ligger bilder får gärna skriva och tipsa mig om det så lägger jag in dom eller länkar till dom här i bloggen.