Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-06-29

Axel mot axel

Foto: Dennis Nystrand

På bilden ser vi Treks teambil, en lastbil från Posten och Joakim Åleheim som tävlade i tempoloppet på SM i Södertälje. Det finns många i och kring cykelsporten som säger att vi måste ta sporten till städerna för sportens bästa. Men så länge som det sker på öppna vägar så tycker inte jag att det är värt det. SM i år har fått lite kritik för trafiksituationen. Jag är faktiskt osäker på om det är arrangören, förbundet eller kanske myndigheter som bör vara mottagare av denna kritik.
Drömmen vore givetvis att alla tävlingar gick på avstängda vägar, men dit har vi en lång bit att vandra. Men tävlingar som Svenska mästerskapen borde få avgöras utan att cyklisterna ska behöva fundera på hur de ska hantera trafiken på bästa sätt. Det bästa för sporten är inte att den utövas i städer, utan att den avgörs på bra och säkra tävlingsbanor där cyklisterna kan fokusera på sin egna prestation utan att behöva oroa sig allt för mycket över sin egna säkerhet.
Innan vi kan hålla stora tävlingar på avstängda vägar så bör vi kanske hålla våra stora tävlingar på ställen där trafiken inte är så tät. Att kampen om till exempel OS-medaljerna avgörs på avstängda vägar är en självklarhet, men på SM ska cyklisterna alltså behöva riskera sitt liv i kampen om medaljerna?

Joakim Åleheim blev sjua på tempo-SM, 1 minut och 16 sekunder ifrån medalj.

4 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet! Dessutom ser det ut som lastbilen dragit sig in till höger istället för att hålla ut och ge plats, tyvärr ett alltför vanligt beteende bland sk. "proffs" i trafiken som ska markera sitt ogillande av cyklister på vägen. Det är otroligt att man kan spärra av hela Stockholm för att folk och fä ska få springa maraton ostört men när det är dags för VR som måste anses vara ett evenemang av ungefär samma magnitud är det omöjligt att stänga av gatorna i några byhålor runt Vättern... Kolla på Hamburg där man stänger av en stad i världsklass för att cykla Vattenfall Cyclassics, det går om man vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev tidigare, han som körde den där postbilen skall omplaceras tillbrev sorteringen. tänk om man fick uppleva att väternrundans sträcka blev bilfri då skulle jag bli som fan när han blir gammal ,,religös..

      Radera
  2. Sverige är ju tyvärr ett u-land när det gäller cykeltävlingar och dess trafiksituationer. Att få till ett tempo på helt avstängda vägar är troligtvis bara att glömma, om det inte råkar finnas en nybyggd icke invigd väg a'la Götene-SM. Däremot borde det banne mig vara näst intill ett krav att linje-SM borde gå på helt avstängd bana, såvida det inte är ett långt varv som Sollerön. Jag tror och hoppas att det kan få bli så i framtiden, men det hänger antagligen på arrangörerna och hur tidigt dom börjar prata och diskutera med inblandade myndigheter. Jag tror tyvärr att det handlar mycket om vissa personers(myndighetsutövares) inställning och attityd gentemot cyklister och cykelsporten... Vi är ju bara ivägen på vägen...

    SvaraRadera
  3. Jag körde tempoloppet och fick bromsa för flera bilar i rondellen vid motorvägsöverfarten på hemvägen. Även i fall jag var i slutet av resultatlistan var det ganska irriterande. Just den incidenten hade kunnat undvikas med bättre flaggvakter.

    SvaraRadera