Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-02-22

Korta punkter från Bessemerloppet

Jag var nästan 22 minuter efter Fredrik Ericsson igår. Med 4 km kvar var jag 17 minuter efter. Jag gissar att han också hade en tuff dag i spåren.
26 25 ERICSSON Fredrik Falun-Borlänge SK 3:27:52.0
42 496 ÖIJER Henrik Sågmyra SK 3:49:40.0

Jämfört med de åkare runt mig så var jag betydligt bättre än dem på diagonalåkningspartierna (motlut och backar). Det var ganska tydligt att jag hade med långloppsåkare(Vasaloppsåkare) att göra. Starka i stakningen, men saknade diagonalfarten. Glidet var också kanon. Ett kuperat lopp som Engelbrektsloppet hade nog varit perfekt för en cyklist som mig när det gäller seedningen. Synd att jag var skadad då.

När jag svepte förbi nästan hela gruppen som jag hade sällskap med i en av de små backarna och ville in på andraplats på krönet så fanns det bara 1½ meter lucka mellan åkarna. Jag klämde in mina 207 centimeter långa skidor där till åkaren bakoms stora bestörtning; "Det finns inte plats för dig där", blandat med andra rop... Till svar fick han; "Tydligen så fanns det plats".

Tekniken när det gäller kontroll på skidorna har förbättrats avsevärt under vintern. Det jag vill bli bättre på är att byta spår snabbt och effektivt. Gärna också utför i höga farter, då jag ju annars glider in i alla eftersom mina skidor går som raketer.

Nästan hela första varvet igår kändes lugnt och kontrollerat, trots ganska hög fart i dåliga spår. Tänk att bara gå lite över gränsen kan kosta så mycket.

1 kommentar: