2009-12-31

Svar på gårdagens frågor

Vad har du för skidor?
Skulle du kunna göra en film med tekniktips, typ de olika växlarna etc.
Hur många olika vallor har du?

Just nu har jag ett par lånade skidor med tio år på nacken. Väntar på ett par mjuka rackare till min fjädervikt, då kommer det gå undan i spåren. Jag önskar att jag kunde göra en film med tekniktips, men är ju själv nybörjare. Så jag väntar lite med den filmen.
Min vän Adam Steen har en film när han åker på löpband som du kan se här: http://www.adamsteen.se/2008/11/klassisk-kning.html


Hur skulle ett par Speedplay frogg passa som pedaler på en cross? För en motionär som kanske/troligen kommer att köra nå'n deltävling i CX-cupen till hösten.
Jag tror ett par Speedplay Frog skulle passa bra för cross. Lätta, stor kropp och jag har då inte haft några problem med att komma i pedalerna trots lera.

Skulle gärna få ett bra tips på träningspass man kan köra på en ergometer testcykel. Har 3 barn och kan oftast bara träna 3-4 kortare pass per vecka. Tack på förhand!!
Har du lite tid så kör hårt. Det är bara när man har proffs eller elitsatsar med många träningstimmar som det kan vara bra med lugna och långa pass.
Alla nedanstående tips på intervallpass innehåller också fem till tio minuter uppvärmning och fem till tio minuter cyklande på ca 65-75% av maxpuls efter avslutade intervaller.
- Fem till sju spurter om 30 sekunder med tre till fyra minuter vila mellan varje spurt. Givetvis så hårt du bara orkar, mjölksyran försöker stoppa dig redan efter tio sekunder men det är bara att bita ihop. Total träningstid: 30-50 minuter.
- Tio stycken 60 sekunder långa intervaller med lika lång vila mellan. Se till att inte sitta still i vilan, utan håll i alla fall 75% intensitet. Orkar du köra fler än tio intervaller har du tagit i för lite, tanken är att du precis skall orka en minut. Total träningstid: 30-40 minuter.
- Fyra stycken fyra minuter långa intervaller med tre eller fyra minuter lång vila (ca: 70% av maxpuls i vilan) mellan varje intervall. Total träningstid: 35-45 minuter.
- 15 sekunder max varvat med 15 sekunder aktiv vila. Kör detta i block om fem minuter, eller tio om du orkar. Vila ca: tre minuter mellan varje block. Börja med att få totalt 20 minuter hårdkörning, alltså fyra block om fem minuter eller två block om tio minuter. När du känner att du klarar 20 minuter i två block kan du sikta på trettio minuter. Total träningstid: 33-56 minuter.
- Tre stycken 15 minuter långa intervaller, precis så att du orkar hålla samma intensitet alla 15 minuter i alla intervaller. Två till tre minuter vila mellan varje intervall. Har du mer tid och ork så kör du fler intervaller. Jag brukade köra sex stycken kvartar. Total träningstid: 59-125 minuter.


Kommer du köra några motionslopp på mtb nästa år? Några nyårslöften?
Givetvis, får se vilka jag blir inbjuden till. Har några favoriter också som jag troligtvis kommer köra. Inga nyårslöften.

Vad lyssnar du på för musik? har du möjligtvis en spotify-spellista o dela med dig av till oss andra? :O
Jag har ganska enkel musiksmak. Nu för tiden lyssnar jag dock sällan på musik. Det var andra bullar förr. Då var det mest dance-techno-trance som gällde. Föredrar okomplicerad musik som gör mig glad och ger positiv energi.

Kommer du köra Solleröloppet (om det blir något vill säga)? Och kommer du hålla extra koll på den där lömska refugen i Mora i år..?
En av de klassiska cykeltävlingar som jag gärna kör i sommar. Utan cyklister i vägen så är refugerna inte speciellt lömska. Soloutbrytning genom Mora kanske räddar mig?

Jag skulle vilja att du la ut lite tekniktips på längdskidor, även taktiktips hur man lägger upp omkörningar, osv. Sen undrar jag om du är lika fin i verkligheten som på dina bilder? (jag misstänker nämligen att du photoshopar dina bilder)
Jag skulle vilja att DU la ut lite tekniktips på din blogg. Omkörningar och taktik kan jag visa dig vid tillfälle. Jag är nog snäppet vackrare i verkligheten faktiskt. Ronya kan intyga att jag inte är någon Photoshop-kille, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar