Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-02-10

Ett år som frisk

Jag på Mallorca förra året, dagen efter en tvådagars magsjuka med tillhörande idiotfeber.

Sedan dess har jag varit frisk. I 365 dagar alltså. Ett år. Då hade jag vägt mig före jag åkte ner och sedan så vägde jag mig igen när jag kom hem. Hade tappat 1.6 kilo på en vecka. Nu hoppas jag slippa magsjukor och annat även under det kommande året. Ska man utvecklas så är det absolut en fördel att vara frisk och under det senaste året så har jag inte behövt ta en enda vilodag på grund av sjukdom. Nu har jag ju tagit extra vilodagar på grund av så mycket annat, men inte på grund av nedbrytande sjukdom i alla fall.

Vi får väl se om jag vaknar upp med halsont imorgon bara för det här inlägget...

Vinternattdistanscykellöpning

Stack ut strax före tio, igår kväll. Det hade ju kommit en del blötsnö å så under gårdagen. Här är jag på väg upp till Lugnet för att där köra en "backintervall". I själva backintervallen så gick det väl rätt tungt, som sig bör. Hade tänkt köra upp till hopptornen, men vände strax efter sista korsningen. Då hade jag redan haft en fotnedsättning.

Sånt här är ju kul och ger bra högkadensträning och rundtrampsträning.

Slush! Här någonstans hade väl alla drev i kassetten utom ett gett upp så det var väl bara att tugga på med den växeln som fungerade.

Jag tänkte testa en annan väg hem...
Det började ju rätt okej, sedan blev det snabbt sämre och fotnedsättningarna avlöste varandra. Borde givetvis ha vänt på en gång, men kom på det först en stund senare och då var det ju för jobbigt att vända.
På bilden ovan har jag precis gett upp allt vad cykling heter och insett att jag lär springa om jag vill komma hem och få någonting tränat. Racerpedaler och vintercykling: inte helt kompatibelt...

Cykeln på samma plats som ovan, fast från annan vinkel.

Det gick ju inte direkt lätt att springa heller. Upp till två decimeter blöt tösnö och på en del ställen så var det is under snön. Och med racerskor... Sträckan som jag inte riktigt kunde cykla mätte 6.44 kilometer och tog 56 minuter och 42 sekunder. Ja, ni hör ju. Hela passet fick en snitthastighet på 13.5 km/h.

Sådana här pass kan vara bra för pannbenet och moralen. Det blir liksom svårt att få det jävligare på någon tävling i sommar. Så jag kan tycka att något sådant här äventyrspass per år bara är nyttigt och något som fler skulle våga sig på. Många håller sig inom sin trygga komfortzon och nöter snöfria bilvägar och det kan väl vara bra. Men ibland måste det får vara lite överjävligt också.

Data från passet:

2014-02-09

Guldlaget och seger i Étoile de Bessèges

Vi börjar bakifrån och gratulerar Tobias Ludvigsson till segern på den 11 km långa tempoetappen och även totalt i Étoile de Bessèges.

Etappresultat:
1 Tobias Ludvigsson (SWE) Giant 15:37
2 Jérôme Coppel (FRA) Cofidis +4
3 Sonny Colbrelli (ITA) Bardiani Valvole +11
4 Jérémy Roy (FRA) FDJ.fr +14
5 Arthur Vichot (FRA) FDJ.fr +15
6 John Degenkolb (GER) Giant +21
7 Tony Gallopin (FRA) Lotto +27
8 Mateusz Taciak (POL) CCC +27
9 Brice Feillu (FRA) Bretagne +31
10 Cyril Gautier (FRA) Europcar +33

Foto: https://twitter.com/Elsa_Benard

Slutställning:
1 71 SWE19910222 * LUDVIGSSON Tobias Team Giant-Shimano SWE les 623.3 km en 14h43'35'' (moy. 42.34 km/h)
2 21 FRA19860806 COPPEL Jérôme Cofidis Solutions Crédit FRA 14h43'39'' 04''
3 74 GER19890107 DEGENKOLB John Team Giant-Shimano GER 14h43'40'' 05''
4 108 FRA19890201 JARRIER Benoît Bretagne Séché Environnement FRA 14h43'42'' 07''
5 1 FRA19881126 VICHOT Arthur FDJ.fr FRA 14h43'42'' ''
6 2 FRA19830622 ROY Jérémy FDJ.fr FRA 14h43'49'' 14''
7 34 FRA19880524 GALLOPIN Tony Lotto Belisol FRA 14h43'58'' 23''
8 27 EST19870424 TAARAMAE Rein Cofidis Solutions Crédit EST 14h44'08'' 33''
9 118 BEL19780904 VEUCHELEN Frederik Wanty - Groupe Gobert BEL 14h44'11'' 36''
10 132 BEL19900530 HELVEN Sander Topsport Vlaanderen - Baloise BEL 14h44'11'' ''

-----

Nästa goda nyhet kommer från Svenska Cykelförbundet:
Svenska Cykelförbundet kommer med hjälp av Sveriges Olympiska Kommitté satsa på damseniorer landsväg. Målet är medalj i de kommande mästerskapen VM och OS.

Fokus ligger på att skapa bästa förutsättningar och en god miljö för att vara bäst när det gäller. Cyklisterna som vanligtvis kör för sina egna lag större delen av säsongen kommer nu att tävla mer frekvent tillsammans. Satsningen kommer att ledas av nyanlitade Martin Vestby.

Martin är tidigare professionell cyklist med en karriär bakom sig ifrån Belgien och Nederländerna. De senaste åren har han jobbat som förbundskapten hos Norges Cykelförbund med inriktning herrar U23 och herrar Junior. Martin kommer från uppdrag som sportdirektör för de professionella damlagen Hitec Products, Norge och Cramo Go: Green, Sverige. Han har också erfarenhet som ledare under flera VM/OS och som tränare för enskilda cyklister däribland världsettan i damcykel Emma Johansson, Orica AIS. Emma som idag siktar mot den ädlaste metallen GULD i de stora mästerskapen.

”Jag är smickrad och glad över förtroendet som ledare för ”Guldlaget” och är mycket motiverad att göra ett bra jobb” säger Martin.

”Svensk damcykel har en spännande bredd och fina möjligheter att fortsätta sätta Sverige på kartan över hela världen. Att ha med Martin i satsningen känns väldigt positivt.” säger Lena Alfvén, generalsekreterare på Svenska Cykelförbundet.

”Guldlaget” baseras på cyklister från VM-laget 2013 samt cyklister ur UCI Women’s Team. Det kommer alltid finnas möjligheter för ”uppstickare” att slå sig in i gruppen.

Martins arbetsuppgifter i stort:
- Planera, genomföra och utvärdera tävlingsverksamheten i landslagets regi. Följa upp och skapa en god dialog med landslagsaktuella cyklister.
- Skapa ett starkt team av servicepersonal i samråd med sportchef.
Ansvarig för planering av mästerskap i samråd med sportchef
- Skapa en god dialog mellan cyklister, SCF och SOK.
- Rapportera till sportchef som har det övergripande ansvaret."

En ny reklamfilm för Flandern med Emma Johansson från Guldlaget:

Vinternattdistans med vändpunkt

Här någonstans var det dags att vända...

Jag startade nästan halv tio på kvällen och fick ihop lite drygt tre timmar. Benen kändes helt okej, men energinivån var inte på topp. Trots barnkalas tidigare under dagen. Tur att jag hade både energikaka och en skvätt sportdryck med mig.

Jag har fått en tanke om att bjuda in till en högintensiv träning på vintervägar med syftet att börja väcka tävlingsdjävulen och blåsa ur lungorna lite. Så därför tänkte jag igår att jag skulle reka lite tänkt bansträckning och som ni kanske förstår av bilden så gick det väl sådär. Plan B såg tyvärr ännu värre ut. Så om detta ska bli av så får jag antingen fundera ut en plan C, D, E och kanske F. Eller så kanske jag känner någon som kan och gillar att ploga...

2014-02-08

Rekordtjugor

Avskalat

Igår valde jag att bara se tid och puls på min Garmin och tejpade över fälten på Monarken för att inte se kadens, effekt eller liknande. Gammal hederlig pulsbaserad träning alltså och som ni förstått av rubriken så gick det väldigt bra också. Den första tjugan höll jag 97 i kadens med 3.2 kilos belastning, vilket ger 310.4 Monarkwatt. Eftersom jag vet att pulsen brukar vara högre i intervall två så släppte jag upp pulsen något i den andra tjugan som faktiskt också den landade på 310.4 Monarkwatt. Tidigare rekordeffekt på tjugor var 300, så detta var givetvis välkommet i träningsmörkret.

Ett ganska bra exempel på hur "svackor" i många fall bara handlar om pannben och inställning. Denna gång kände jag mig pigg när jag gick ner till testcykeln och jag gjorde det med inställningen att träna mig ur motiovationssvackan. All data från passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/activity/441854100

2014-02-07

Mörker

Det har inte publiceras allt för många rader om träning här dom senaste dagarna. Anledningen är ganska enkel: det går inte speciellt bra just nu. Jag har en Monarksvacka som gör att jag kliver av cykeln helt enkelt. Men halva träningspass är väl kanske också träningspass?

Jag är inte sliten och har inte tröttnat på cykel, det är bara motivationsnivån sent på kvällarna i cykelrummet som är för låg. Senast här så körde jag ca: 25 watt lägre belastning än förra gången, för att kunna köra igenom ett helt pass. Klev ändå av, så det beror inte på att jag kör för tungt och inte orkar fysiskt. Jag har nu en plan för att ta mig ur svackan så jag ska testa den för att kunna få till en riktigt bra februarimånad.

10 spurter fixade jag ändå igår och siffrorna var riktigt bra för att vara jag, har dock inte haft tid att lägga in passet i Garmin Connect än så ni får lita på mitt ord. Maxwatten var dock 1222, det minns jag. 1238 är personbästat men siffrorna igår var personbästa när det kommer till watt/kilogram. Kanske att det kan ha blivit ett nytt personbästa för fem sekunder också.

2014-02-06

Årets cykelprofil

Igår var jag ju som bekant på Dalarnas cykelförbunds årsmöte. Där fick jag veta att jag utsetts till årets cykelprofil i Dalarna 2013. Detta för mitt "stora engagemang kring dalacupen och cykel i stort." 
Det kändes givetvis väldigt kul att man valde att uppmärksamma mig för arbetet med cupen och jag hoppas att vi ses på deltävlingarna i sommar igen. I får dock gärna några fler engagera sig och kanske ansvara för någon deltävling.