Hej döskallar!
Ingen feber idag, så jag mår bra. Skönt det då i alla fall. Det tråkiga i det hela är väl att jag då kanske inte var sjuk under loppet igår utan bara klen. Haha. Ändå bra att jag inte var sjuk givetvis, men lite trist att behöva vara klen också. Det är ju normalt med förhöjd kroppstemp efter en rejäl ansträngning, men gårdagen var något alldeles extra.
Vågen visade 1,8 kilo mindre idag än den gjorde igår morse. Åt förvisso inte så mycket efter loppet heller, så det är inte bara själva tävlingen som ligger bakom det tappet. ´
Sov nio timmar i natt också, guld värt bara en sån sak. Vilket leder oss in på veckans sömnrapport. Inte 7 timmar per natt, men inte heller långt ifrån:
Hade några bilder i mobilen från igår också, här är dom:
Coola Frida på väg ner till Stockholm igår. Vaken hela vägen och glatt humör hela vägen. Bra bilåkarbarn!
Tog en bild när jag kom till Lidingövallen också. Så många cyklister och cyklar. Grymt härligt att se!
En selfie från omklädningsrummet för att kunna skriva på sociala medier om hur loppet var.
Ah. Det var väl ungefär det jag hade i bildväg det. Min 24 minuter långa video från loppets inledning ligger nu ute på min Facebook-sida, kika på det här.
Jag har fått en del frågor om Billingeracet och dess bana. Tänkte först att jag skulle skriva ett blogginlägg om den, men eftersom Sebastian Holmgren har gjort det så bra så kan ni istället kolla hans blogginlägg om Billingeracets bana.
Ni vet när Tobias Ludvigsson var fyra på den första etappen på Giro d'Italia? Då snittade han 488 watt i ungefär 11 minuter och hade ett max på 1100 watt. Jag vet att en del av er gillar sånt och nu kan ni försöka snitta 488 watt i 11 minuter för att se om ni är lika bra som proffsen. Ska man tro internet så väger han 75 kilo.
Nu är det dags för dameliten att göra upp om EM-medaljerna, jag ska slötitta på det och klä på mig nu. Vi hörs lite senare!
2016-05-08
Jag mår bra!
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
EM MTB,
Lidingöloppet MTB,
Sömn,
Tobias Ludvigsson,
Watt
2016-05-07
Bilder och resultat från Lidingöloppet MTB 2016
Foton från Är det inte mer? Finns fler på hennes blogg om ni är intresserade.
Ja, alltså. Lidingöloppet MTB idag och målet var att testa formen och få någon form av kvitto på vinterträningen. Tyvärr kan jag rapportera att jag glömde pangpang-benen hemma och kom dit med ett par crazy shit legs istället. Kändes direkt när mastern släppte fri fart att något inte stod rätt till. När vi svängde av asfalten och in på cykelbanan så kändes det ännu sämre. Bilben, tänkte jag och försökte ändå kriga på för att den där dåliga känslan måste ju släppa snart? Inte helt optimalt med ett par timmar i bil innan ett lopp...
Tyvärr var det bara jag som släppte.
Trots att täten körde långsammare inledningsvis i år så tyckte jag att det var jobbigare och efter 14½ minut fick jag släppa iväg tätgruppen på ca: 15 man. Inte riktigt vad jag hoppats på.
Fick sällis av Philip Tuffe Tavell först och senare anslöt flera. Vi blev en grupp med Viktor Ludvigsson, Erik Vrang, Jari Palonen, Magnus Andersson och som en jojo Viktor Junell. Tror inte att jag missat någon?
Tempot var betydligt behagligare i den här gruppen och jag hade plötsligt inga större problem att gå med. Förhoppningen nu var att försöka klå alla i den här gruppen och förhoppningsvis komma ifatt någon som kroknat från täten. Eftersom banan är så snabb i underlaget så är det svårt att göra någonting för att gå ifrån sina konkurrenter, men under sista milen så tyckte jag att det började eldas på rejält. Jag försökte, och lyckades, gå ifrån i någon backe men kunde liksom inte hålla uppe trycket efter backen. Gick ifrån igen och blev inhämtad igen. Även om jag inte kom loss så föll det ifrån folk bakåt. Vi hade redan kommit ikapp en och på slutet kom vi ikapp Mattias Brolin. Det var han, Philip Tavell och Erik Vrang som hängde ihop dom allra sista kilometerna. Erik vurpade tyvärr, Brolin var först med kilometern kvar, jag som tvåa och Tavell som trea. Så blev också placeringarna i mål.
En snabb titt i resultatlistan säger att jag blev 14:e gubbe idag. Här kan ni hitta fullständiga resultat från Lidingöloppet MTB 2016.
Stort tack till Sara som langade åt mig idag! Den där flaskan gjorde ju att det fanns krafter kvar även på slutet i år. Tack också till Saras sambo Linus Jansson som såg till att det blev möjligt.
Efter målgång så kände jag ganska snart att allt inte stod rätt till. Letade upp ett ledigt omklädningsrum för att komma bort från solen. Satte mig på en bänk och fick världens frossa. Satt sedan där och gnällde, stönade och åmade mig ett bra tag. Efter att ha spenderat alldeles för lång tid där inne så släpade jag mig ut till sjukvårdstältet för att se om jag möjligtvis hade feber. 38.4 visade termometern. Det skulle ju kunna förklara den dåliga känslan idag, å andra sidan så kan det ju vara ett resultat av hård ansträngning i värme också. Oklart det där. Just nu har jag 37.9 med en alvedon i kroppen.
Jag var alltså inte mitt allra bäst jag efter målgång där, hoppas att ni som snackade med mig har överseende med detta.
Här är en liten film från Viktor Ludvigssons sadel:
Jag filmade också under loppet. Men av någon anledning så slutade kameran att fungera med väldigt långt kvar till mål, så det blir ingen komplett video från loppet detta år. Just nu håller jag på att ladda upp loppets första 24 minuter på min Facebook-sida. Gilla den, så ni inte missar något!
Edit: här är klippet från min kamera:
Loppet från min Garmin Edge 810:
Ja, alltså. Lidingöloppet MTB idag och målet var att testa formen och få någon form av kvitto på vinterträningen. Tyvärr kan jag rapportera att jag glömde pangpang-benen hemma och kom dit med ett par crazy shit legs istället. Kändes direkt när mastern släppte fri fart att något inte stod rätt till. När vi svängde av asfalten och in på cykelbanan så kändes det ännu sämre. Bilben, tänkte jag och försökte ändå kriga på för att den där dåliga känslan måste ju släppa snart? Inte helt optimalt med ett par timmar i bil innan ett lopp...
Tyvärr var det bara jag som släppte.
Trots att täten körde långsammare inledningsvis i år så tyckte jag att det var jobbigare och efter 14½ minut fick jag släppa iväg tätgruppen på ca: 15 man. Inte riktigt vad jag hoppats på.
Fick sällis av Philip Tuffe Tavell först och senare anslöt flera. Vi blev en grupp med Viktor Ludvigsson, Erik Vrang, Jari Palonen, Magnus Andersson och som en jojo Viktor Junell. Tror inte att jag missat någon?
Tempot var betydligt behagligare i den här gruppen och jag hade plötsligt inga större problem att gå med. Förhoppningen nu var att försöka klå alla i den här gruppen och förhoppningsvis komma ifatt någon som kroknat från täten. Eftersom banan är så snabb i underlaget så är det svårt att göra någonting för att gå ifrån sina konkurrenter, men under sista milen så tyckte jag att det började eldas på rejält. Jag försökte, och lyckades, gå ifrån i någon backe men kunde liksom inte hålla uppe trycket efter backen. Gick ifrån igen och blev inhämtad igen. Även om jag inte kom loss så föll det ifrån folk bakåt. Vi hade redan kommit ikapp en och på slutet kom vi ikapp Mattias Brolin. Det var han, Philip Tavell och Erik Vrang som hängde ihop dom allra sista kilometerna. Erik vurpade tyvärr, Brolin var först med kilometern kvar, jag som tvåa och Tavell som trea. Så blev också placeringarna i mål.
En snabb titt i resultatlistan säger att jag blev 14:e gubbe idag. Här kan ni hitta fullständiga resultat från Lidingöloppet MTB 2016.
Stort tack till Sara som langade åt mig idag! Den där flaskan gjorde ju att det fanns krafter kvar även på slutet i år. Tack också till Saras sambo Linus Jansson som såg till att det blev möjligt.
Efter målgång så kände jag ganska snart att allt inte stod rätt till. Letade upp ett ledigt omklädningsrum för att komma bort från solen. Satte mig på en bänk och fick världens frossa. Satt sedan där och gnällde, stönade och åmade mig ett bra tag. Efter att ha spenderat alldeles för lång tid där inne så släpade jag mig ut till sjukvårdstältet för att se om jag möjligtvis hade feber. 38.4 visade termometern. Det skulle ju kunna förklara den dåliga känslan idag, å andra sidan så kan det ju vara ett resultat av hård ansträngning i värme också. Oklart det där. Just nu har jag 37.9 med en alvedon i kroppen.
Jag var alltså inte mitt allra bäst jag efter målgång där, hoppas att ni som snackade med mig har överseende med detta.
Här är en liten film från Viktor Ludvigssons sadel:
Jag filmade också under loppet. Men av någon anledning så slutade kameran att fungera med väldigt långt kvar till mål, så det blir ingen komplett video från loppet detta år. Just nu håller jag på att ladda upp loppets första 24 minuter på min Facebook-sida. Gilla den, så ni inte missar något!
Edit: här är klippet från min kamera:
Loppet från min Garmin Edge 810:
Etiketter:
Bilder,
Cykling,
Lidingöloppet MTB,
Resultat,
Tävlingsrapport
Det drar ihop sig
Godmorgon!
Nu är nog i stort sett allt packat och klart inför resan ner mot Stockholm och Lidingöloppet MTB. Cykeln har fått en del nya delar och godiset är slut. Då återstår det väl i princip bara att väcka Frida och göra henne i ordning också då och sedan börjar vi rulla söderut.
Vädret ser ju ut att bli smått fantastiskt idag och mina nyrakade ben kommer äntligen att få se solen för första gången i samband med dagens tävling. Bara en sån sak gör ju att jag blir ca: 5% snabbare.
Nä, har inte riktigt tid för detta nu, så vi hörs lite senare, hoj!
2016-05-06
Framgångsrik dag för svensk cykelsport
Hej cykelvänner!
Helt sjukt vilken framgångsrik dag det varit för svensk cykelsport idag.
1. Emilia Fahlin har tagit ledningen i bergspristävlingen (!) i World Tour-loppet Tour of Chongming Island!
2. Tobias Ludvigsson från Huskvarna blev 4:a och tog den vita ungdomströjan efter den 9,8 km långa första etappen av Giro d'Italia!
3. I just Huskvarna så blev det idag två svenska medaljer på MTB-EM. Emil Linde vann sprinten före regerande världsmästaren Daniel Federspiel och med Martin Setterberg från en av arrangörsklubbarna på en finfin tredjeplats.
Helt sjukt vilken framgångsrik dag det varit för svensk cykelsport idag.
1. Emilia Fahlin har tagit ledningen i bergspristävlingen (!) i World Tour-loppet Tour of Chongming Island!
2. Tobias Ludvigsson från Huskvarna blev 4:a och tog den vita ungdomströjan efter den 9,8 km långa första etappen av Giro d'Italia!
3. I just Huskvarna så blev det idag två svenska medaljer på MTB-EM. Emil Linde vann sprinten före regerande världsmästaren Daniel Federspiel och med Martin Setterberg från en av arrangörsklubbarna på en finfin tredjeplats.
Inför Lidingöloppet MTB och MTB-sprinten på EM
I fjol hade jag startnummer 11, blev 11:a i loppet och får därför startnummer 11 i år. Foto: Anders Almhed.
Vad: Lidingöloppet MTB, 63 km långlopp på mountainbike.
Var: Lidingö
När: Lördagen den 7:e maj
Distans: 63 km
Antal anmälda: 1596 i alla klasser, 174 i herrar tävling.
Segrare 2015: Felicia Ferner och Matthias Wengelin.
Faoriter: Angelica Edvardsson i damklassen och i herrklassen så står det nog mellan Fredrik Edin, Lars Bleckur, Mikael Flockhart och Jonas Ahlstrand.
Hemsida: http://www.lidingoloppet.se/sv/MTB
I år "krockar" Lidingöloppet MTB med EM i MTB men för egen del så gör det inte så mycket när jag ser på konkurrensen. Visst, tre av åkarna som var före mig i fjol är på EM men å andra sidan så var inte Jonas Ahlstrand eller Johan Landström med i fjol och dom borde vara starkare än mig.
Förra året tippade jag mig själv att hamna någonstans mellan 10 och 20 och det blev en 11:e plats. Ett bra lopp efter en riktigt bra vinterträning.
I år har jag lite bättre koll på mig själv och vad jag kan förväntas prestera på en MTB, men vinterträningen har faktiskt inte varit riktigt lika bra som i fjol. Det ser ut att bli en placering kring 11:a även i år, plus minus tre placeringar ungefär. Det beror ju lite på vad dom andra gör också, så att säga...
En åkare jag tycker ska bli intressant att se är faktiskt Martin Eriksson, tror han kan bli riktigt snabb i år. Nu vet jag att han har varit krasslig nyligen så han kanske inte är på topp imorgon. Men han borde nästan ha varit med i EM-truppen, om ni frågar mig.
Jonas Ahlstrand och lagkamrat Johan Landström är två som kan bli riktigt besvärliga för dom lite mer renodlade MTB-cyklisterna. Att de kör för Team Ormsalva båda två gör ju inte deras chanser mindre. Båda är väldigt starka cyklister och Johan kör faktiskt en hel del MTB, Jonas är inte helt ovan vid brett styre han heller. I år kör Fredrik Edin inte länge med Cykloteket utan kör för Sepura Toyota Racing with Birk. Han känns som den bästa långloppscyklisten i fältet. Lars Bleckur vann Långloppscupen i fjol och är sällan dålig, förra året var han dock nere i samma grupp som jag på Lidingöloppet MTB. Lars åker fortsatt i Cykloteket och har fördelen att ha Martin Eriksson med sig. Mikael Flockhart är alltid med där framme men saknar väl kanske det där avgörande vapnet, hans hopp borde vara att nöta ner resten av fältet men det blir svårt på en så här pass snabb bana.
I fjol startade jag med en flaska, ingen langning som gjorde att jag var snål med drickat och sedan tappade jag flaskan ungefär halvvägs. I år kör jag också med en flaska, ingen langning men tänker inte snåla så. I fjol startade jag med ett par tunga hjul, i år har jag betydligt snabbare hjul även om jag kommer på fjolårsgrejer. Inga nya hjul än alltså för er som väntar på namnet på fälgen osv.
Funderar på om jag ska filma loppet eller ej, har ju redan en film från i fjol så det blir ju liksom lite samma sak. Å andra sidan så har väl ingen dött av för mycket film?
Jag åker ner imorgon bitti till Stockholm. Min mor och Lasse tar hand om Filip och Ebbah, Frida åker med mig ner och tas om hand av Ronyas syster, Nasim. Jag är glad och tacksam för att det gick att lösa så att jag kan tävla. För det ska bli riktigt kul att tävla!
Här har Lidingöloppet publicerat en artikel med några snabba frågor till mig och här kan ni läsa en banrapport med bland annat Öijer-line.
__________
Idag är det Cross Country Eleminator (XCE) på MTB-EM. Kvalet börjar 17:00 och finalerna drar igång 18:30, ni kan se det live här. XCE är alltså vad vi på svenska kallar för sprint.
Tyvärr så blev sprint inte riktigt den hit som UCI hade hoppats på och sprint är därför inte längre med i världscupen, utan körs i princip bara under mästerskapen. Många av dom bästa åkarna prioriterade bort sprinten till förmån för att fokusera helt på dom vanliga XC-loppen och det blev liksom lite urvattnat då.
Det här syns tyvärr också på dagens sprint-tävlingar där det endast är 13 damer med och Sverige representeras av Linn Gustafzzon. Linn är helt klart en duktig cyklist, men Jenny Rissveds och Alexandra Engen skulle ju tillsammans kunna kamma hem två medaljer till Sverige i den här disciplinen.
I herrklassen så är Sverige bättre representerat med Emil Linde som största hoppet. Sverige ställer upp med inte mindre än fem åkare i det 31 man stora startfältet. Utöver Emil så kör också Matthias Wengelin, Axel Lindh, Martin Setterberg och Johan Widén.
Vad: Lidingöloppet MTB, 63 km långlopp på mountainbike.
Var: Lidingö
När: Lördagen den 7:e maj
Distans: 63 km
Antal anmälda: 1596 i alla klasser, 174 i herrar tävling.
Segrare 2015: Felicia Ferner och Matthias Wengelin.
Faoriter: Angelica Edvardsson i damklassen och i herrklassen så står det nog mellan Fredrik Edin, Lars Bleckur, Mikael Flockhart och Jonas Ahlstrand.
Hemsida: http://www.lidingoloppet.se/sv/MTB
I år "krockar" Lidingöloppet MTB med EM i MTB men för egen del så gör det inte så mycket när jag ser på konkurrensen. Visst, tre av åkarna som var före mig i fjol är på EM men å andra sidan så var inte Jonas Ahlstrand eller Johan Landström med i fjol och dom borde vara starkare än mig.
Förra året tippade jag mig själv att hamna någonstans mellan 10 och 20 och det blev en 11:e plats. Ett bra lopp efter en riktigt bra vinterträning.
I år har jag lite bättre koll på mig själv och vad jag kan förväntas prestera på en MTB, men vinterträningen har faktiskt inte varit riktigt lika bra som i fjol. Det ser ut att bli en placering kring 11:a även i år, plus minus tre placeringar ungefär. Det beror ju lite på vad dom andra gör också, så att säga...
En åkare jag tycker ska bli intressant att se är faktiskt Martin Eriksson, tror han kan bli riktigt snabb i år. Nu vet jag att han har varit krasslig nyligen så han kanske inte är på topp imorgon. Men han borde nästan ha varit med i EM-truppen, om ni frågar mig.
Jonas Ahlstrand och lagkamrat Johan Landström är två som kan bli riktigt besvärliga för dom lite mer renodlade MTB-cyklisterna. Att de kör för Team Ormsalva båda två gör ju inte deras chanser mindre. Båda är väldigt starka cyklister och Johan kör faktiskt en hel del MTB, Jonas är inte helt ovan vid brett styre han heller. I år kör Fredrik Edin inte länge med Cykloteket utan kör för Sepura Toyota Racing with Birk. Han känns som den bästa långloppscyklisten i fältet. Lars Bleckur vann Långloppscupen i fjol och är sällan dålig, förra året var han dock nere i samma grupp som jag på Lidingöloppet MTB. Lars åker fortsatt i Cykloteket och har fördelen att ha Martin Eriksson med sig. Mikael Flockhart är alltid med där framme men saknar väl kanske det där avgörande vapnet, hans hopp borde vara att nöta ner resten av fältet men det blir svårt på en så här pass snabb bana.
I fjol startade jag med en flaska, ingen langning som gjorde att jag var snål med drickat och sedan tappade jag flaskan ungefär halvvägs. I år kör jag också med en flaska, ingen langning men tänker inte snåla så. I fjol startade jag med ett par tunga hjul, i år har jag betydligt snabbare hjul även om jag kommer på fjolårsgrejer. Inga nya hjul än alltså för er som väntar på namnet på fälgen osv.
Funderar på om jag ska filma loppet eller ej, har ju redan en film från i fjol så det blir ju liksom lite samma sak. Å andra sidan så har väl ingen dött av för mycket film?
Jag åker ner imorgon bitti till Stockholm. Min mor och Lasse tar hand om Filip och Ebbah, Frida åker med mig ner och tas om hand av Ronyas syster, Nasim. Jag är glad och tacksam för att det gick att lösa så att jag kan tävla. För det ska bli riktigt kul att tävla!
Här har Lidingöloppet publicerat en artikel med några snabba frågor till mig och här kan ni läsa en banrapport med bland annat Öijer-line.
__________
Idag är det Cross Country Eleminator (XCE) på MTB-EM. Kvalet börjar 17:00 och finalerna drar igång 18:30, ni kan se det live här. XCE är alltså vad vi på svenska kallar för sprint.
Tyvärr så blev sprint inte riktigt den hit som UCI hade hoppats på och sprint är därför inte längre med i världscupen, utan körs i princip bara under mästerskapen. Många av dom bästa åkarna prioriterade bort sprinten till förmån för att fokusera helt på dom vanliga XC-loppen och det blev liksom lite urvattnat då.
Det här syns tyvärr också på dagens sprint-tävlingar där det endast är 13 damer med och Sverige representeras av Linn Gustafzzon. Linn är helt klart en duktig cyklist, men Jenny Rissveds och Alexandra Engen skulle ju tillsammans kunna kamma hem två medaljer till Sverige i den här disciplinen.
I herrklassen så är Sverige bättre representerat med Emil Linde som största hoppet. Sverige ställer upp med inte mindre än fem åkare i det 31 man stora startfältet. Utöver Emil så kör också Matthias Wengelin, Axel Lindh, Martin Setterberg och Johan Widén.
Etiketter:
EM MTB,
EuroMTB,
Inför tävlingar,
Lidingöloppet MTB,
livestream,
XCE
2016-05-05
Nya sulor och EM-stafetten
Tävling i helgen och jag har kostat på mig nya däck till min MTB. Har ju ingen däckspons, så det blev lite det som fanns hos lokala handlar'n.
Förra året körde jag Continental Race King, för att dom är bäst. Dock så tar det tid att få dom täta med tätningsvätskan. Så nu när favoritdäcken inte fanns på lager och jag ville få däcken täta till helgen så blev det ett par Specialized Renegade 2,3". Jag punkterade också en massa däck i fjol, vet inte om det blir bättre för att jag byter däckmodell. Förhoppningsvis så punkterar jag inte lika ofta för att jag är bättre på att cykla i skogen.
Har hört både bra och dåligt om dessa däck. Spontant så tyckte jag att dom kändes lite plastiga, dom gick inte att pumpa upp med vätska och fotpump utan det blev ett besök på macken. Precis som med Race King alltså, dom här verkar dock mycket bättre på att behålla luften.
Nu på sena eftermiddagen så har jag kollat stafetten på EM och det blev ingen svensk succé. Schweiz vann inte helt oväntat, Frankrike blev tvåa och Tyskland trea. Det svenska laget som bestod av Emil Linde, Emil Hedlund, Linn Gustafzzon och Emil Lindgren blev nia.
Foto: Valentin Baat
Förra året körde jag Continental Race King, för att dom är bäst. Dock så tar det tid att få dom täta med tätningsvätskan. Så nu när favoritdäcken inte fanns på lager och jag ville få däcken täta till helgen så blev det ett par Specialized Renegade 2,3". Jag punkterade också en massa däck i fjol, vet inte om det blir bättre för att jag byter däckmodell. Förhoppningsvis så punkterar jag inte lika ofta för att jag är bättre på att cykla i skogen.
Har hört både bra och dåligt om dessa däck. Spontant så tyckte jag att dom kändes lite plastiga, dom gick inte att pumpa upp med vätska och fotpump utan det blev ett besök på macken. Precis som med Race King alltså, dom här verkar dock mycket bättre på att behålla luften.
Nu på sena eftermiddagen så har jag kollat stafetten på EM och det blev ingen svensk succé. Schweiz vann inte helt oväntat, Frankrike blev tvåa och Tyskland trea. Det svenska laget som bestod av Emil Linde, Emil Hedlund, Linn Gustafzzon och Emil Lindgren blev nia.
Foto: Valentin Baat
Se MTB-EM via live stream
Idag startar #EuroMTB i Huskvarna med invigning och stafetter. Ni kan se EM i MTB live via denna live stream (funkar inte den så testa denna länk; https://www.youtube.com/channel/UCQUthsHjArPVmfrqlFsoUGg ):
Torsdag 5:e maj
16:00 Invigning
17:00 – 19:30 Stafett (XCR)
Fredag 6:e maj
17:00 Sprintkval (XCE)
18:30 Sprintfinaler (XCE)
Lördag 7:e maj
17:00 – 18:30 EuroMTB Master Challenge
Söndag 8:e maj
11:30 Cross-Country, damelit (XCO)
15:00 Cross-Country, herrelit (XCO)
Etiketter:
Cykling,
EM MTB,
EuroMTB,
livestream
2016-05-04
Körde mig helt tom...
Goderafton vänner!
I morse körde jag ju Le Peloton före frukost, åt sedan min patenterade muggröt, en del godis å så där. Åt dock aldrig någon lunch eller så utan stack iväg från jobbet vid ett ungefär. Ungefär två timmar cykling var planen och en av timmarna blev i snabbdistanstempo, snittade 83% av max:
Inte lång efter det där så hände något. Jag blev helt tom och klen i kroppen. Sista halvtimmen blev i vingeltempo, detta trots att jag åt en energikaka för att försöka lindra förfallet något. Tyvärr var jag väl bortom räddning idag. Kom hem och åt ett par sex ostmackor och drack lite mjölk.
Men det var först efter att vi grillat och jag fått i mig också den maten som jag började bli människa igen. Nu däremot är jag mest bara trött.
Dag två med värme här och våren slår nu till med full kraft. Så det var en rätt fin dag att vara ute och vingla.
Lidingöloppet har ställt några snabba frågor till mig, gilla inlägget nedan och läs sedan den lilla intervjun:
Idag har man lagt ut en banrapport också vilket kan vara intressant för alla er som ska köra loppet. Dessutom så skriver dom om Öijer-line och visar en bild på hur jag tagit en av alla svängar där på Lidingö: https://www.facebook.com/notes/liding%C3%B6loppet-mtb/banrapport-inf%C3%B6r-7-maj/881656825289787
Här kan ni granska eftermiddagens pass:
I morse körde jag ju Le Peloton före frukost, åt sedan min patenterade muggröt, en del godis å så där. Åt dock aldrig någon lunch eller så utan stack iväg från jobbet vid ett ungefär. Ungefär två timmar cykling var planen och en av timmarna blev i snabbdistanstempo, snittade 83% av max:
Inte lång efter det där så hände något. Jag blev helt tom och klen i kroppen. Sista halvtimmen blev i vingeltempo, detta trots att jag åt en energikaka för att försöka lindra förfallet något. Tyvärr var jag väl bortom räddning idag. Kom hem och åt ett par sex ostmackor och drack lite mjölk.
Men det var först efter att vi grillat och jag fått i mig också den maten som jag började bli människa igen. Nu däremot är jag mest bara trött.
Dag två med värme här och våren slår nu till med full kraft. Så det var en rätt fin dag att vara ute och vingla.
Lidingöloppet har ställt några snabba frågor till mig, gilla inlägget nedan och läs sedan den lilla intervjun:
Idag har man lagt ut en banrapport också vilket kan vara intressant för alla er som ska köra loppet. Dessutom så skriver dom om Öijer-line och visar en bild på hur jag tagit en av alla svängar där på Lidingö: https://www.facebook.com/notes/liding%C3%B6loppet-mtb/banrapport-inf%C3%B6r-7-maj/881656825289787
Här kan ni granska eftermiddagens pass:
Etiketter:
Cykling,
Facebook,
Lidingöloppet MTB,
Snabbdistans,
Våren
En halv Le Peloton Falun
Hej vänner!
Fikarast på jobbet nu och vad passar väl bättre då, än att uppdatera bloggen?
I morse så kördes ju Le Peloton i Falun. Brukar köras på torsdagar men eftersom det är röd dag imorgon så kördes den idag istället. Le Peloton Falun innebär lagtempo i knappa timmen på en runda med mestadels asfalt, men även lite fin grusväg. Då jag kom iväg lite sent hemifrån så blev det högintensivt till samlingsplatsen, som var tom när jag kom dit. Kalibrerade mina Vector 2 och tänkte att jag kanske fick bita i det sura äpplet och cykla ensam till jobbet. Satte ändå igång en jakt då jag ju visste i vilken riktning dom cyklat och den första biten är uppvärmning. Lyckades komma ifatt efter en liten jakt med 325 snittwatt. Hann återhämta mig en stund i backen innan det hela drog igång igen precis innan krönet.
Sedan rullade vi på. Först lagtempo med korta förningar på cykelbanan längs med länsväg 293 och när vi svängt av cykelbanan och körde mot Ornäs så blev det ett led och karateförningar. Jag var bara med lite knappt halva högfartssträckan och svängde av mot jobbet från Ornäs medan de andra gasade vidare mot Falun. Om jag hade varit med hela vägen till Falun så hade jag kommit så sent till jobbet och idag vill jag hinna träna lite efter jobbet utan att komma hem alldeles för sent också. Så jag fick nöja mig så, annars hade jag nog kommit 1½ timme senare till jobbet. 282 snittwatt blev det när vi åkte fort och hastigheten blev 41.3 km/h.
Osopad cykelbana den 4:e maj mellan tätorterna som är regionens nav. Skärpning, Trafikverket! Kvaliteten på asfalten mellan längsväg 293 och Ornäs håller väl inte högsta kvalitet den heller. Skärpning, Trafikverket!
Gott med frukost på jobbet. Tänkte att detta kan bli nästa stora träningsbloggartrend. Muggröt™!
Hann inte ens äta upp gröten innan en kollega fyllde på godisskålen:
Det går ingen nöd på mig, idag heller.
Dagens cykeltur:
Fikarast på jobbet nu och vad passar väl bättre då, än att uppdatera bloggen?
I morse så kördes ju Le Peloton i Falun. Brukar köras på torsdagar men eftersom det är röd dag imorgon så kördes den idag istället. Le Peloton Falun innebär lagtempo i knappa timmen på en runda med mestadels asfalt, men även lite fin grusväg. Då jag kom iväg lite sent hemifrån så blev det högintensivt till samlingsplatsen, som var tom när jag kom dit. Kalibrerade mina Vector 2 och tänkte att jag kanske fick bita i det sura äpplet och cykla ensam till jobbet. Satte ändå igång en jakt då jag ju visste i vilken riktning dom cyklat och den första biten är uppvärmning. Lyckades komma ifatt efter en liten jakt med 325 snittwatt. Hann återhämta mig en stund i backen innan det hela drog igång igen precis innan krönet.
Sedan rullade vi på. Först lagtempo med korta förningar på cykelbanan längs med länsväg 293 och när vi svängt av cykelbanan och körde mot Ornäs så blev det ett led och karateförningar. Jag var bara med lite knappt halva högfartssträckan och svängde av mot jobbet från Ornäs medan de andra gasade vidare mot Falun. Om jag hade varit med hela vägen till Falun så hade jag kommit så sent till jobbet och idag vill jag hinna träna lite efter jobbet utan att komma hem alldeles för sent också. Så jag fick nöja mig så, annars hade jag nog kommit 1½ timme senare till jobbet. 282 snittwatt blev det när vi åkte fort och hastigheten blev 41.3 km/h.
Osopad cykelbana den 4:e maj mellan tätorterna som är regionens nav. Skärpning, Trafikverket! Kvaliteten på asfalten mellan längsväg 293 och Ornäs håller väl inte högsta kvalitet den heller. Skärpning, Trafikverket!
Gott med frukost på jobbet. Tänkte att detta kan bli nästa stora träningsbloggartrend. Muggröt™!
Hann inte ens äta upp gröten innan en kollega fyllde på godisskålen:
Det går ingen nöd på mig, idag heller.
Dagens cykeltur:
Etiketter:
Cykling,
Le Peloton
2016-05-03
Blogg
Köpte godis och läsk från thairestaurangen idag. Dom har en liten thai market därinne också nämligen. Och varför bara köpa samma läsk och samma godis varje gång? Öppna sinnena, vidga vyerna och så vidare. Jag la ett gäng godisar i skålen på mitt kontor också, brukar ibland göra så för att kollegorna ska få äta lite godis och bli glada. Om jag hade lagt typ Dumle där så hade dom ju gått åt ganska snabbt, men nu tittar istället kollegorna skeptiskt på skålen. Vissa frågar vad det är i och när jag berättar så går dom därifrån tomhänta. Så fungerar våra fördomar och rädslor för det okända. Ingen tog en enda under hela eftermiddagen.
Ska jag vara helt ärlig så var det väl inte dom godaste godisarna jag ätit heller, men det vet man ju inte innan man smakat. Dom är ändå helt ok.
Cyklade hem också. Hade sällskap av en cyklist ett tag. Rätt trevligt sådär utan att vi sa något, bara ett enkelt "ha det gött" när våra vägar skiljdes åt. Jag möter och kommer ifatt en del cyklister nu för tiden, så härligt att se folk som delar samma intresse som jag.
Mötte upp Filip vid hans fotbollsträning och vi tog sällskap hem. Han tränar på att cykla utan att hålla i händerna, rekordet är 38 sekunder.
Nu på kvällen så har vi mest ägnat oss åt hushållssysslor, inte så kul att blogga om.
Imorgon så siktar jag på att köra Le Peloton. Dom kör nämligen på onsdagen istället för torsdagen eftersom torsdagen är en röd dag. Det blir fett!
Ska jag vara helt ärlig så var det väl inte dom godaste godisarna jag ätit heller, men det vet man ju inte innan man smakat. Dom är ändå helt ok.
Cyklade hem också. Hade sällskap av en cyklist ett tag. Rätt trevligt sådär utan att vi sa något, bara ett enkelt "ha det gött" när våra vägar skiljdes åt. Jag möter och kommer ifatt en del cyklister nu för tiden, så härligt att se folk som delar samma intresse som jag.
Mötte upp Filip vid hans fotbollsträning och vi tog sällskap hem. Han tränar på att cykla utan att hålla i händerna, rekordet är 38 sekunder.
Nu på kvällen så har vi mest ägnat oss åt hushållssysslor, inte så kul att blogga om.
Imorgon så siktar jag på att köra Le Peloton. Dom kör nämligen på onsdagen istället för torsdagen eftersom torsdagen är en röd dag. Det blir fett!
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
20 min 15/15
Dagens jobbpendling i en höjd- och pulskurva.
Det 15/15 står för i det här fallet är att jag maxade 15 sekunder, följt av cykling på halvfart i 15 sekunder. Detta upprepade jag så under 20 minuter av min jobbpendling idag. Lite seg i starten givetvis, tidig morgon, före frukost och så vidare. Men ändå ganska bra pang i buggarna. Snittpulsen landade på 169 (88% av max) och när jag på jobbet skulle ta av skoöverdragen så var krampen nära.
Bra pass!
Det fina med den här typen av pass är att det inte blir lika tråkigt som om man nöter igenom en enda lång tjugominutersintervall. Pulsen håller sig högt uppe trots att man "vilar" halva intervallen och eftersom man maxar halva tjugominutersintervallen så blir det tio minuter med rätt hög effekt.
I cykelkällar'n.
Frukost på jobbet.
Det 15/15 står för i det här fallet är att jag maxade 15 sekunder, följt av cykling på halvfart i 15 sekunder. Detta upprepade jag så under 20 minuter av min jobbpendling idag. Lite seg i starten givetvis, tidig morgon, före frukost och så vidare. Men ändå ganska bra pang i buggarna. Snittpulsen landade på 169 (88% av max) och när jag på jobbet skulle ta av skoöverdragen så var krampen nära.
Bra pass!
Det fina med den här typen av pass är att det inte blir lika tråkigt som om man nöter igenom en enda lång tjugominutersintervall. Pulsen håller sig högt uppe trots att man "vilar" halva intervallen och eftersom man maxar halva tjugominutersintervallen så blir det tio minuter med rätt hög effekt.
I cykelkällar'n.
Etiketter:
15/15,
Cykling,
Garmin Connect,
GripGrab
2016-05-02
Min nya bloggdator
Hej vänner!
Snart är vilodagen till ända och jag ska få träna imorgon igen. Det blir sprättintervaller till jobbet och chill hem. Egentligen borde jag kötta livet ur mig på väg hem också då jag blev av med ett Strava-KOM längs hempendlingsvägen tidigare idag. Eller om det var igår? Jobbigt i alla fall då jag vet att jag körde riktigt fort för att ta det där KOM:et.
Jag sov lite för lite i natt och det i kombinationen med den tuffa träningsperiod jag genomlidit gör mig allt annat än pigg just nu. Tänkte lägga mig i tid och avnjuta en natts återhämtning så känns det förhoppningsvis lite bättre imorgon igen.
Fult, men ändå fint på något vis. Morgonstund vid Gullnäsgården där man avverkat för att bygga hus åt våra framtida grannar.
Poliser överallt i stan denna morgon och hotellparkeringarna var fulla med polisbussar. Det var ju demonstrationståg i Borlänge igår där ett gäng nazister skulle gå genom centrum och hålla till i en central park. Bäddat för bråk, men det blev bara några sekunders bråk så polisnärvaron gjorde helt klart nytta. Frågan är bara vad kostnaden för detta blev...? Polisbussarna på bilden är alltså bara några få av alla dom som fanns i Falun idag.
Idag åt jag inte vegetariskt till lunch för första gången på två veckor. Frugan överraskade med ett besök på kontoret vid lunchtid och jag tänkte att det var lika bra att avdramatisera det hela för mig. Så vi gick till thairestaurangen i närheten. Jag blir ju lite fanatisk i det jag tar mig för. Skulle testa en vegetarisk vecka och plötsligt var jag på väg att bli vegan. Min tanke nu är att jag ska äta vegetariskt i stor utsträckning och äta kött någon gång i veckan och kanske ha en vegansk dag i veckan också. Vi får väl se vart det här landar och vad jag ska bli när jag blir stor.
Direkt efter jobbet så drog Filip, Frida och jag till Sundborn. Filip skulle spela träningsmatch i fotboll där på deras nya och häftiga 7-mannaplan. Man har sommaranpassat hockeyrinken till fotbollsspelande, riktigt fint! Filip var både utespelare och målvakt idag, men inte samtidigt.
Frida härjade KONSTANT under hela tiden som matchen pågick. Hon är inte speciellt blyg och gillar att utforska världen och hitta på hyss. Så det gäller väl bara för mig att inte stoppa henne allt för mycket utan bara försöka hänga med. Men efter 3x15 minuter samt periodpauser så var jag helt slut när det var dags för hemfärd.
Snart är vilodagen till ända och jag ska få träna imorgon igen. Det blir sprättintervaller till jobbet och chill hem. Egentligen borde jag kötta livet ur mig på väg hem också då jag blev av med ett Strava-KOM längs hempendlingsvägen tidigare idag. Eller om det var igår? Jobbigt i alla fall då jag vet att jag körde riktigt fort för att ta det där KOM:et.
Jag sov lite för lite i natt och det i kombinationen med den tuffa träningsperiod jag genomlidit gör mig allt annat än pigg just nu. Tänkte lägga mig i tid och avnjuta en natts återhämtning så känns det förhoppningsvis lite bättre imorgon igen.
Fult, men ändå fint på något vis. Morgonstund vid Gullnäsgården där man avverkat för att bygga hus åt våra framtida grannar.
Poliser överallt i stan denna morgon och hotellparkeringarna var fulla med polisbussar. Det var ju demonstrationståg i Borlänge igår där ett gäng nazister skulle gå genom centrum och hålla till i en central park. Bäddat för bråk, men det blev bara några sekunders bråk så polisnärvaron gjorde helt klart nytta. Frågan är bara vad kostnaden för detta blev...? Polisbussarna på bilden är alltså bara några få av alla dom som fanns i Falun idag.
Idag åt jag inte vegetariskt till lunch för första gången på två veckor. Frugan överraskade med ett besök på kontoret vid lunchtid och jag tänkte att det var lika bra att avdramatisera det hela för mig. Så vi gick till thairestaurangen i närheten. Jag blir ju lite fanatisk i det jag tar mig för. Skulle testa en vegetarisk vecka och plötsligt var jag på väg att bli vegan. Min tanke nu är att jag ska äta vegetariskt i stor utsträckning och äta kött någon gång i veckan och kanske ha en vegansk dag i veckan också. Vi får väl se vart det här landar och vad jag ska bli när jag blir stor.
Direkt efter jobbet så drog Filip, Frida och jag till Sundborn. Filip skulle spela träningsmatch i fotboll där på deras nya och häftiga 7-mannaplan. Man har sommaranpassat hockeyrinken till fotbollsspelande, riktigt fint! Filip var både utespelare och målvakt idag, men inte samtidigt.
Frida härjade KONSTANT under hela tiden som matchen pågick. Hon är inte speciellt blyg och gillar att utforska världen och hitta på hyss. Så det gäller väl bara för mig att inte stoppa henne allt för mycket utan bara försöka hänga med. Men efter 3x15 minuter samt periodpauser så var jag helt slut när det var dags för hemfärd.
Nu sitter jag och bloggar från min nya datamaskin. Egentligen är det ju typ en surfplatta som man kan koppla ett platt tangentbord till. Den heter Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB, för er som är datamaskinintresserade. Min älskade fru har köpt den åt mig idag. Jag älskar henne för att hon är så spontan och impulsiv. Helt tvärt emot vad jag är. För det mesta. Speciellt när det kommer till inköp av saker som kostar lite pengar eller som jag tänker använda mycket. Jag hade scannat av vad som finns på marknaden, vilka behov jag har, vilken budget jag kan tänka mig och sedan hade jag börjat leta efter alternativ som passar min kravspec. Ronya var bara inne i affären i annat ärende och köpte den här för att den verkade bra och hon fick ett bra pris.
Det där var allt jag hade att säga idag, vi hörs imorgon igen.
Etiketter:
Bilder,
Cykling,
Dagens Lunch,
Datorer
Mina nya skor
Svara med en kommentar om ni tycker att dom är:
1. Snygga
2. Coola
3. Häftiga
4. Ni inte ser dom pga camouflage
Den köpsugne hittar mer information här.
1. Snygga
2. Coola
3. Häftiga
4. Ni inte ser dom pga camouflage
Den köpsugne hittar mer information här.
2016-05-01
Tre timmar slakt som avslut på en tuff period
God kväll vänner!
Idag körde jag som rubriken säger, tre timmar. Att det blev slakt av det hela var för att jag hade sprättsuget och jämnstarkt sällskap, så vi gasade på i vissa skogspartier och i backar så mjölksyran bara sprutade. Trots att det här var nionde dagen i rad med träning så lyckades jag jaga upp pulsen i 97% av max. Bra hetsnivå!
Det blev ett riktigt bra pass och inget som jag skulle ha kunnat få till på egen hand.
Premiärkörde mina nya skor idag. Några gram tyngre än föregångaren men kändes styvare. Kanske är där grammen sitter? Kändes i alla fall lika sköna som skorna jag haft i ett par år nu och det är ju det viktigaste. Riktigt snygga också, tycker jag.
Dagens träningssällskap; 27.5:orna Robert Reyier Österling och Jonatan Steen. Vi körde på Långa Lugnets bana, ingen skräll för er som läser min blogg. Jag nöter och nöter på den just nu.
Full fart i Jämmerdalen.
Robban lyckades bli sliten på slutet, men Jonatan kunde jag aldrig skaka av mig. Hur mycket jag än försökte. Det bådar gott inför hans långloppscyklande det.
Där vinkade vi av varandra och så fortsatte jag en timme till på egen hand. Knappt styrfart på slutet dock eftersom benen var darriga och kroppen tom. Ett riktigt bra pass, det tål att upprepas. Det här lär vi göra om!
På slutet så passade jag på att kika på lite olika spårval och gjorde en liten insats för Långa Lugnet.
Imorgon har jag vilodag och det ska bli hur skönt som helst!
Idag körde jag som rubriken säger, tre timmar. Att det blev slakt av det hela var för att jag hade sprättsuget och jämnstarkt sällskap, så vi gasade på i vissa skogspartier och i backar så mjölksyran bara sprutade. Trots att det här var nionde dagen i rad med träning så lyckades jag jaga upp pulsen i 97% av max. Bra hetsnivå!
Det blev ett riktigt bra pass och inget som jag skulle ha kunnat få till på egen hand.
Premiärkörde mina nya skor idag. Några gram tyngre än föregångaren men kändes styvare. Kanske är där grammen sitter? Kändes i alla fall lika sköna som skorna jag haft i ett par år nu och det är ju det viktigaste. Riktigt snygga också, tycker jag.
Dagens träningssällskap; 27.5:orna Robert Reyier Österling och Jonatan Steen. Vi körde på Långa Lugnets bana, ingen skräll för er som läser min blogg. Jag nöter och nöter på den just nu.
Full fart i Jämmerdalen.
Robban lyckades bli sliten på slutet, men Jonatan kunde jag aldrig skaka av mig. Hur mycket jag än försökte. Det bådar gott inför hans långloppscyklande det.
Där vinkade vi av varandra och så fortsatte jag en timme till på egen hand. Knappt styrfart på slutet dock eftersom benen var darriga och kroppen tom. Ett riktigt bra pass, det tål att upprepas. Det här lär vi göra om!
På slutet så passade jag på att kika på lite olika spårval och gjorde en liten insats för Långa Lugnet.
Imorgon har jag vilodag och det ska bli hur skönt som helst!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





.png)








