Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2023-04-12

Hur jag har justerat mitt styre och mina hoods på gravel-hojen


Boom! 

En ny dag, nya möjligheter och lite bilder på nya cykeln. Igen, för er som läste gårdagens blogginlägg. Visserligen nya bilder för er alla men det var bilder på nya hojen också i gårdagens blogginlägg. Jag sparade dessa bilder till idag då det var tänkt att jag skulle köra Zwift igår och det brukar inte inbjuda till fantastiska foton. Nu blev det inte ens Zwift men desto bättre då att jag hade kvar dessa bilder från i måndags. 

I måndags så justerade jag mitt styre något och jag flyttade också upp mina hoods (växel/bromshandtag) en del. Så pass mycket att jag fick linda om styrlindan men det var värt varje lite ansträngning för jag fick till både styret och hoodsen så det kändes grymt bra efteråt. Det hade givetvis varit klokt att noggrant ställa in hoodsen och styret från början. Men det är först när man har cyklat på riktigt som man känner huruvida det känns rätt eller ej. Så efter söndagens testrunda så hade jag en bättre bild av hur jag ville ha det. 

Hur vill jag då ha mitt styre och mina hoods justerade? 
Det syns lite dåligt på bilden ovan då fotot är taget lite nedifrån men styret är riktat så att det liksom pekar dit där fälgbromsen bak brukade sitta på cyklar förr. En klassisk tumregel för montering av bockstyren. Från cykelcrosstävlandet så har jag uppskattat hoods som sitter ganska högt upp. Det ger en bra känsla av kontroll och ger ett bra grepp utan att bli för framåtlutad. Landsvägsrävar har gärna hoodsen mer framåt/nedåt och nuförtiden så vrider många in sina hoods för att få till bättre aerodynamik. 

Hur gör du med ditt styre och dina hoods för att få det så som du vill? 

Jadå, jag ska kapa gaffelröret. Jag vill dock se vad gamla ryggen klarar av innan jag går på med sågen så jag inte gör något som jag kommer att få ångra senare. Ett gammalt knep där är att kapa gaffelröret så att det går över styrstammen med någon mm så att du kan ha en 5 mm distansbricka ovanför styrstammen när du är klar. 

Smuts eller fartränder, det är upp till betraktaren att bedöma.

Snabba sulor och en sadelstolpe som får ta mycket skit (från däcken).

Elektroniska växlar är verkligen en lyx som jag unnar er alla att få prova på. Har haft det på landsväg många år men nu är första gången på en cykel som körs offroad och där gör elektroniken än mer nytta. Aldrig en dålig växling utan allt bara fungerar precis sådär som man vill att en växel ska fungera. 

Såhär ser fartränder ut framifrån. När kommer elektroniska skivbromsar och skulle du vilja ha det? 

Med tanke på att folk var kortare förr i tiden så är det väldigt höga portar till några av dom gamla byggnaderna vid Falu gruva. Förvarade man segelbåtar därinne?

Ingen cykling alls igår alltså. Tanken var ett tag att ställa upp i ett lag för att köra Zwift men jag hamnade som reserv (på egen begäran) och behövde inte köra. Lite skönt det då jag hade fått fem dagar i rad med cykling där några dagar var riktigt hårda. Benen gjorde ont igår när jag gick i trappor så det var verkligen dags för en vilodag. 

Idag blir det jobb i vanlig ordning, sedan ska jag hinna med lite cykling också innan John Blund anländer. Tack för att du läste dagens blogginlägg, imorgon dyker det upp ett nytt så kika in då igen. Vi hörs, hoj! 




Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

- Köper du cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får du 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
- Om du vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER
- Om du vill är intresserad av produkter som hjälper dig att återhämta dig snabbare eller bara vill avnjuta en skön avkoppling så får du 10% rabatt på https://hypericenordic.com/ om du använder koden Henrik10 vid ditt köp. Jag har massagepistolen Hypervolt 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar