Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-01-25

Överraskningen i Övertänger!


Hej och god morgon! 

Ser ni bilden ovan? Från fjällen, eller kanske Alperna? Nix, den är från Falun. Då har det ändå varit plusgrader nere i byn här med blötsnö, bruna snövallar och inte en snöflinga i träden. Men kommer man upp några hundra höjdmeter så händer det grejer. Jag har aldrig någonsin varit i Lensbergen, men dit ska jag fler gånger. Vi tvekade lite mellan att åka dit eller till Vintjärn. Vintjärn är något som då och då förekommer i mina sociala medier för att det är ett ställe folk åker till för att åka skidor. Mest åker man till Lugnet, Stångtjärn och Sörskog. Men om man inte åker till dom tre toppenställena så åker man nog till Vintjärn. Men efter lite koll på skidspår.se så föll valet på Övertänger/Lensbergen igår och vi blev inte besvikna. Tvärt om så blev vi väldigt positivt överraskade och att solen tittade fram i början gjorde ju inte att det blev fulare. 

Inte en skylt på vägen dit, vägen var inte ens plogad dom första kilometerna och vi undrade om vi var på väg åt rätt håll. Sen kom vi till en vändplats med 4-5 bilar och en grön container som det stod Envikens IF på, vi hade kommit rätt. 

Det som var spårat var huvudslingan (7-8 km?) och lilla myrvändan. Det finns också en toppslinga och en Långa myrslingan (2,5 km) som man kan förlänga huvudslingan med. Man kunde också avvika från hvuvudslingan för att köra lite mer vägspår och på så vis få huvudslingan något längre. 

Superfint! 



Inte direkt jättefult. 


Åker man till en professionell anläggning så förväntar man sig världsklass på skidupplevelsen, igår åkte vi till Övertänger och fick en upplevelse i världsklass. 

Enda saken som kanske avskräcker folk från att åka dit kan vara att spåren börjar med en backe på nästan 100 höjdmeter, bra uppvärmning på väg till spåret men sen ska man utför också. Gick bra igår i lite småtröga, nyspårade, spår. Men en halvisig vårdag kan det bli hur spännande som helst att få stopp innan man är ute på parkeringen/nere i Övertänger. 

Här har ni en kille som alltid blickar framåt. 



Började annars dagen med att se Lina Korsgren från Falun krossa motståndet i Visma Ski Classics.

Lyckades få en punktering på höger fram när vi bara var någon kilometer hemifrån. Tur då att vi har en granne (som dessutom var hemma) ett par hundra meter bort med i princip en däckfirma i garaget.

Jag bytte skärm på sonens telefon, eftersom barnen krossar skärmar ofta så har det varit bra att lära sig. Snart kan jag konkurrera med PhoneIX (som startats av elitcyklister!).  Vi kollade också på världscupen i cross samtidigt.

På kvällen körde jag Zwift, passade på att träna inför tisdagen då vi kör ett viktigt race på samma bana. Tyvärr så blir jag ju diskad från det där då jag fuskade och körde utan puls. Min USB-kontakt i datorn har dött helt nu, ska skaffa mig ett nytt Bluetooth-pulsband efter jobbet... Banan var tuff och jag var inte så sprättig, kan ha med 4½ timme skidåkning i helgen att göra? 

Så var min dag, hur har ni haft det i helgen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar