Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-06-15

Ett inlägg innan träning

Förra inlägget skrev jag när jag var nyvaken. Hade ju sovmorgon idag.

Efter inlägget så kollade jag internet, det fanns kvar. Drog på mig lite kläder, ryckte med kameran och stack ut en sväng före frukost. Det var kallt och jag kollade mest efter några bra ställen att fota cykel i stadsmiljö på. Enligt Yr.no ska det ju vara halvklart från klockan 17 och några timmar framåt. Kanske blir en fotosession med någon intresserad cyklist då.

Nu har jag ätit frukost, kollat tidningen och gruvar mig inför dagens träning.

Kom på en till möjlig fördel med Speedplay. No more SPD-vurpor? Eftersom pedalen inte har något motstånd när man vrider ur så borde man kanske kunna undvika pinsamma SPD-vurpor? Eller beror SPD-vurpor kanske på att motoriken i kroppen vill lyfta foten från pedalen?

Risken med att läsa på "sponsrade" cyklisters hemsidor och bloggar är väl kanske att läsarna matas med enbart positiv info om hur perfekta alla deras produkter är. Jag har för avsikt att vara ärlig. Har under inledningen av året funnit några nackdelar med vissa saker jag använt:
- Crank Brothers Smarty
Pedalerna som sitter på min träningshoj (Rocky 1). Ser ut som ett jättebra köp, 50 gram lättare än XTR-pedaler och kostar bara 360 kronor hos Cyclecomponents. 360 svenska kronor. Det är faktiskt skitlite pengar för ett par lätta pedaler det. Ett billigt sätt att lätta sin cykel på, helt klart. Men. Kanske bara är jag som fått ett dåligt par, men båda mina pedaler hade börjat glappa efter tredje passet. Ca: 5-6 timmars cykling tog det alltså innan de glappade och de ger ifrån sig ett missljud. De fungerar fortfarande bra dock. Så om man kan leva med lite glapp och kanske något knarrande missljud så är det ett bra köp.
- Tune Geiles Teil
Min styrstam som sitter på tävlingshojen (Rocky 2). Vägde in på 126 gram i 110-utförande. Jag tycker att den är riktigt snygg, men logotypen längs styrstammen hamnar upp och ner när man vänt på den. Som man gärna gör om man är tävlingscyklist. Efter Borlänge Tour hörde jag ett oroväckande knakljud från fronten av cykeln. Eftersom mitt styre är ruskigt lätt och gjort av plast blev jag lite orolig. Men jag kom ganska snabbt fram till att det var styrstammen. Om ni klickar på länken ovan så kan ni se att det är en styrstam som är öppen in mot gaffelröret. Detta gör att det kommer in damm där och detta orsakade missljudet. För efter att jag tog av stammen och gjorde rent så upphörde missljuden.
- Handtagen på min Rocky Mountain Vertex 50
Det är ett par lock-on handtag. Man skruvar fast dem mot styret. Jättesmidigt om man vill ta bort handtagen eftersom man slipper det vanliga slitgörat med att få av och på handtagen. Jag trodde också att jag därmed skulle slippa "gashandtag". Ni vet, när det kommit smuts och vatten under handtagen så man kan vrida dom. Men nu har jag fått just gashandtag.
- SLX växelreglage
Sitter på min Rocky 1. Måste först ändå säga att jag upplever att de har blivit mycket bättre sedan förra året, då jag under någon veckas tid provade en cykel med just SLX-reglage. Då skrattade jag åt dom. I år blev jag positivt överraskad. Men det är med ny vajer och nya höljen som de fungerar bra. När man smutsat ner grejerna så blir de betydligt sämre. Här får man nog lite vad man betalar för. Vill man ha bra funktion och kvalité så köper man det bästa man har råd med. SLX-reglagen fungerar okej, men inte mycket mer än så. Speciellt inte med lite skit i systemet.

Sådär. Då har jag klagat lite.

För två veckor sedan skrev jag att min blogg för första gången var topp 300 i landet, enligt bloggtoppen som listar nästan 32000 bloggar. Skrev då i samma inlägg att nästa mål var 275. Förra veckan hamnade min blogg på plats 267, det tyckte jag var kul. Ni tycker säkert att jag är skitlöjlig som skriver detta. Men jag tycker att sånt här är roligt, så ni får stå ut. Nu har jag tagit sikte på topp 250.

Nej, nu har tiden runnit iväg. Nu lär jag ta tag i motionerandet. Avslutar med ett foto som jag tog på min dotter igår strax innan de åkte:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar