Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-06-23

Snabbaste Le Peloton Falun någonsin

God morgon cykelvänner!

Sitter här i ett hus fullt med folk som sover och mår lite illa av mjölksyrachocken från Le Peloton Falun. Idag blev det den snabbaste Le Peloton Falun som någonsin körts så det är kanske inte så konstigt att benen står rakt ut och visst illamående hänger över mig. Tyvärr så fick jag inte med mig några prestigefyllda STRAVA-KOM, utan andra i gruppen var någon sekund snabbare på dom där segmenten. Men jag var i alla fall med i KOM-gruppen och bangade inte på mina förningar heller denna gång.

Förra gången gick det ju också väldigt fort men då var vi tre starka som var med hela vägen och idag var vi sex stycken, vilket gav lite högre fart men också lite lägre snitteffekt. Jag var lite bättre på att trycka på "lap" denna gång också så siffrorna från varje fartsträcka blev lite bättre än senast.

Sjukt kul med så många snabba cyklister och den dynamik som finns i en snabbt cyklande grupp. Klart värt att kliva upp 04:53 för detta. Frida vaknade för välling då, annars hade jag faktiskt ställt klockan på 05:20.

Startade dagen med lite raketbränsle nere i källaren.

Blöt asfalt och kaos-känsla i benen efter gårdagens styrkeintervaller.

Stort gäng idag. Det brukar tydligen vara så att om det är lite sämre väder så blir fler med. Masar och kullor, ni vet.

Gruppen i Ornäs, efter andra fartsträckan och första selekteringen. Vi höll sedan ihop hela vägen in till Falun även om det sprack lite i gruppen stundtals längs med grusvägen. Initativtagaren och monsterstarke Jonas Pettersson ger oss "The look" innan allvaret drar igång igen. 55-klinga på den mannens cykel...

Fikasugna efter väl utfört arbete.

Grodbakelsen illustrerar känslan sådär efteråt. Fick faktiskt plåga i mig den pga illamåendet...

Data från dom tre fartsträckorna samt för hela passet. Förra gången hade jag högst effekt på sista sträckan men denna gång blev det på fartsträcka två där Jonas P och jag fick ta lite extra ansvar vilket drev upp effekten där. 47.2 i snitthastighet känns ju som en hygglig fart ändå...

Första fartsträckan är ju egentligen lite uppvärmningsbetonad, men det gick ju på rätt bra ändå.
Andra fartsträckan där ska tempot drivas upp och det gjorde det också. Fick köra ikapp förstagruppen en gång efter att en lucka bildats och sedan var festen igång på allvar. Kände mig ändå riktigt stark och det var ju kul att se andra lida så.
Tredje fartsträckan så började jag med att känna mig fortsatt stark. Gruppen sprack av i två tremannagrupper en stund och jag hängde med första gänget. Tyckte allt var under kontroll även här men på slutet av grusvägen började jag känna mig lite mer krispig. Ute på asfaltsavslutningen så finns ett Strava-segment som heter Två lönndryga backar och i den sista där så stod Robert Reyier Österling och spurtade upp. Jag var uppe på 643 watt där på tredjehjul och grinade illa. Men, är man bara med över krönet så hänger man ju med efteråt också...

Kunde gå med runt hela vägen in mot "målet", tog någon extraförning på slutet vilket visade sig bli kostsamt då jag precis mot slutet fick släppa några meter till Jonas P och Robban spurtade förbi precis innan det var över.

Fartfest de luxe.

Jag filmade även denna runda, men det känns lite som om ni sett Le Peloton Falun redan. Om inte så kan ni se filmen från förra veckan här: https://www.youtube.com/watch?v=fdbizNdzo08 Det här var väl det mest spännande från dagens film:


Här har ni rundan på STRAVA:


Här har ni all data via Garmin Connect:

2016-06-22

Intervallmix med Boddan och Bleckur

Hej vänner!

Ännu en arbetsdag hemma på semestern är lagd till handlingarna. Igår kom Ronyas syster med barn och svärmor hit. Så vi kör fullt hus i några dagar nu. Härliga tider! Idag jobbade jag på från frukost till klockan 17 med paus för lunch. Där vid 17 så bytte jag om till cykelkläder och stack iväg för att möta upp Lars Bleckur och Jimmy Bodin. Dom skulle köra lite olika intervaller och jag skulle få vara med!

Sådana här svärmorsdrömmar till cykelproffs tar tid till uppvärmning och annat under passen. Väldigt lyxigt för en småbarnspappa som jag. Jag brukar på min höjd värma upp till en backe där jag ska köra intervaller. Jag fick faktiskt ihop 44 minuters cykling innan det var dags för själva träningen att starta!

Fokus idag var låg kadens/tung växel. Det blev ca: 30 minuters med den varan innan vi "rullade ur" benen med en högkadensintervall i mediumintensitet längs med Varpan. Efter att först ha snittat 46-56 i kadens under intervallerna så blev det en omställning för benen när jag avslutade med ett snitt på 106 i 15 minuter. För intervallerna så körde vi Högbobacken en gång och sedan åkte vi fram och tillbaka mellan Lugnet och Skuggarvet för att samla ihop träningstiden i backarna där. Bände mig upp för backen från Lugnet mot Skuggarvet på tyngsta växeln en gång, fint fläsk.

Skuggarvet.

Två färdiga killar efter sista lågkadensintervallen.

Imorgon tänkte jag faktiskt göra ett avbrott i semestern och ställa klockan på typ 05:20 för att köra Le Peloton Falun klockan 06 på morgonen. Jag  försöker ta alla tillfällen jag kan att få träna med andra. Behöver det så in i bombens mycket.

För er som önskar att grotta ner er i siffror så kan ni hitta allt från dagens pass här:

2016-06-21

Ännu en semesterdag lider mot sitt slut

Hej cykelvänner!

Ännu en semesterdag med jobb här hemma är avklarad. Denna dag blev dock inte lika intensiv som gårdagen då jag slet på väldigt många timmar i sträck. Dagen började dock tidigt då Frida vaknade redan klockan sju i morse... Idag har det ju regnat på förmiddagen så då blev det inomhusjobb men nu på eftermiddagen har vädret varit helt fantastiskt. 

Något av det jag gjort idag är att bygga ihop en gungställning som Ronya köpt. Det räckte tydligen inte med att vi har kommunens största gunga, vi behövde också små gungor. 
"Fastnat" ropade Frida från gungan tidigare idag.

Jag fyllde bilen med diverse skräp som skulle till återvinningscentralen, tog med mig Frida och tömde bilen där. Så mycket skräp man kan samla på sig här hemma ändå... När jag var där så var det en kille som gick runt och letade efter saker kring containerna, när han såg ut att ha letat klart så kom han fram och frågade om jag hade någon burk. Skänkte med glädje bort mina två påsar med pantburkar. Kunde se på hans ögon hur glad han blev jag jag slapp stå och panta dom. Win-win.

Nu på kvällen så satt jag och kollade igenom ett nummer av Cyklopedin, läst lite om Isak Strömbergs träningstips och Lars Bleckurs träning. Ronya ville ha ut ett glas vatten och när jag gick ut med det så hörde jag Lars Bleckurs röst och han cyklade förbi huset med några andra. Sammanträffandet!

Fick ett SMS tidigare i kväll också, skönt med vänner som vet vad man behöver. STRAVA-hets är ju precis min melodi!

2016-06-20

Backintervaller på Ebbahs träning och Markoolios Vättern-Bianchi till salu

Tjänna!

Har väl kört dom där backintervallerna då och lyckades faktiskt vara två sekunder snabbare än senast jag körde där. Trots stela stockar till löparben att jobba med och utan någon rejäl maxning. Ebbah tränar ju 18:00-19-ish, så det passade ju perfekt för mig att träna på egen hand samtidigt. Jag körde en gång upp för grusserpentinen som uppvärmning och sedan fyra gånger intensivt. Sedan var jag slut och körde Mördarbacken en gång, men tydligen har man byggt om Mördarbacken för skidtävlingarna, så nu tävlar dom inte längre i riktiga Mördarbacken...

Stum cyklist.

Svensk sommar...

Två generationer Öijer-cyklister.

Två av mina tjejer och jag på väg hem.

Här kan ni buda på cykeln som Markoolio cyklade Vätternrundan på. Det tog honom 19 timmar och 55 minuter. Cykeln är en Bianchi Impulso som är värd 15495:-. Pengarna går till Mustaschkampen. Markoolio själv hade lagt ett bud på 10.000:- men jag budade väl över honom på hans egen cykel!

Idag: ont i benen och backintervaller


God morgon vänner!

Ännu en sovmorgon lagd till handlingarna, men idag vaknade Frida lite tidigare än dom senaste dagarna. Det räckte ändå till ännu en natt med över åtta timmars sömn. Det här med semester är ju inte dumt alltså.

Benen gör lite ont idag, precis som förväntat. I cykling så använder man ju inte vaderna så mycket men i löpning används dom desto mer. Så vaderna är rätt stela idag. Egentligen hela baksidan av benen. Älskar det. Nu är det bara att hoppas att benen inte blir lika kassa som dom blev förra gången jag sprang. Nu när jag blivit en sådan frekvent löpare så är det väl på tiden att jag skaffar mig ett par riktiga löparskor? Borde ju kunna komma ner till 35 minuter på milen med ett par snabba skor...

Idag har jag tänkt att cykelträna samtidigt som Ebbah har sin träning i kväll. Alltså klockan 18 på Lugnet. Tänker mig backintervaller på MTB i grusserpentinen följt av Gamla Mormor ner till botten igen. Om någon vill hänga på så kan vi väl säga 18:05 vid parkeringen bredvid Sjulsarvsvägen som korsar skidstadion. Ses då, okej?

2016-06-19

Så hur fort springer jag egentligen 10 kilometer?

Hej cykelvänner!

Man skulle kunna vara lite elak och vända på frågan också, hur långsam är jag egentligen på 10 km löpning? Idag tog jag reda på det genom att springa 10 km ganska platt asfalt från Gullnäsgården, längs med Varpan ut till Bergsgården och en bit in på cykelvägen mot Grycksbo. Där vände jag vid femkilometersmarkeringen och sprang tillbaka. Vädret bjöd på ca: 15 grader och ett lätt regn. Det blåste lite, inte så att det var besvärligt, men ändå så att det märktes. En skåning hade kallat det vindstilla.

Såg denna bild på Instagram precis innan jag stack ut. En tolvårig flicka som skulle springa åttor runt mig alltså. Vissa har ju löpningen i sig, vi andra får ta i lite mer för ett betydligt långsammare tempo...

Jag började med att jogga en kilometer som uppvärmning och sedan när klockan pep för första kilometern så drog jag igång med ett högre tempo. Höll ett jämnt och högt tempo ut mot vändpunkten och efter vändpunkten så ökade jag farten. Sista två kilometerna så vred jag ur det sista även om det inte gick märkbart fortare. Det känns lite så med min "löpning"; farten är ungefär densamma oavsett hur mycket jag tar i. Sanning med modifikation givetvis, men det går inte mycket fortare när jag tar i mycket mer.

Ska inte hålla er på halster mer, så här gick det:
41:36 alltså och en ganska lång bit från den där 40-gränsen. Andra halvan gick dock på 20:17, så visst hopp finns ju och kanske startade jag en smula defensivt. Nästan lite chockartat att jag som normalt kör för hårt från start lyckades pace:a mig själv och till och med lyckas med en så kallad negativ split.

Så här såg min löpning ut. Märkbar höjning av tempot vid halva sträckan och även en liten ökning på slutet.

Det hela var fruktansvärt men benen är inte helt sabbade än, trots att det var några timmar sedan jag sprang. Det lär väl bli värre dom nästkommande dagarna misstänker jag. Har lite ont i fötterna dock, typiskt löpning. Ställde en fråga på min Facebook-sida om vilken tid jag skulle få och jag fick in 91 svar!!! Helt sjukt ju. Erik Kristofer Borgström missade bara med sex sekunder då han gissade 41:30.


Direkt efter löpningen så bytte jag om till cykelkläder och cyklade ett varv runt Varpan. Vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för att det fungerar, men jag tänkte att en liten återställare kanske skulle minska förstörandet av benen. Som att benen liksom skulle glömma vad dom nyss varit med om. Eftersom ben inte har något minne så lär det väl inte hända och dessutom blir det ju lite som att först bli misshandlad och sedan få en ursäkt och presenter från den som misshandlat.
Vet inte riktigt om det hjälper men det kändes faktiskt mycket bättre i benen på slutet av rundan än det gjorde under första halvan runt sjön.

Lite data från min löpning, kilometer för kilometer. Finns det annan data som ni skulle vilja ha?

Nöjd med första 10 kilometerna löpning i högt tempo, under 40 känns inte omöjligt, men då måste jag nog först lära mig att springa snabbt.

Ny video ute nu!



God morgon vänner!

Söndag = sömnrapport. Denna vecka så landade snittet på 6:43 men då har jag faktiskt sovit över åtta timmar fyra av dom fem senaste nätterna. Så det går åt rätt håll. Kanske lyckas jag sova bra genom semestern och då borde jag ju bli världens snabbaste cyklist där under andra halvan av juli.

Sent igår så blev min senaste video klar på YouTube och den är från Le Peloton Falun i torsdags, komplett med en massa data från Garmin:

Det blev ju som ni kanske märker hela filmen, men det går att dels dubbla hastigheten men man kan ju också hoppa runt i filmen om man inte riktigt vill se allt. I beskrivningen till filmen så har jag skrivit ner några "highligts". Här är en länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=fdbizNdzo08
För att aldrig riskera att missa en video från mig så kan ni enkelt prenumerera på min YouTube-kanal genom att klicka här.

Igår hade jag en vilodag men idag tänkte jag springa igen faktiskt. Det blir ju mitt tredje löppass på typ fem år men faktiskt var det bara två veckor sedan jag sprang senast. Då sprang jag 5 km i varierad terräng och idag tänkte jag springa en mil så fort jag orkar, så får vi se vart det landar.
Benen kommer ju att vara helt trasiga i typ en vecka efteråt, men det är en rätt go känsla det med. För att eventuellt lindra biverkningarna något så tänkte jag cykla en kort sväng efteråt.

2016-06-18

Semester dag 1

Bild på Thomas Rissveds. Från igår. För att jag inte har tagit några bilder idag men blogginlägg bör alltid innehålla bilder...


Tjena bloggläsare!

En hel del av er har nog för en liten stund sedan klarat av Vätternrundan, andra av er är ute och cyklar i någon snabbgrupp just i detta nu. Oavsett vad så hoppas jag att det blev en bra upplevelse och att ni kom tillbaka med hel kropp och hel cykel.

Den här första dagen av semestern har innehållit grått väder och en del regn. Precis så som det ska vara under en svensk sommarsemester. Idag har jag städat köket, tvättat två maskiner tvätt, hängt en, plockat ner torkad tvätt från torkställningarna och så har jag fixat en persienn som krånglat. Har tänkt använda denna semester till att slutföra några påbörjade projekt här hemma och så har frugan givetvis också laddat upp med ett gäng nya projekt som ska sjösättas. Viktigast är i alla fall att avsluta det som en gång påbörjats, annars blir det bara hängande över mig hela tiden och det är ju inte speciellt kul.
Så även om semestern kanske inte blir så mycket avkoppling så borde stressnivåerna sjunka för resten av året. Lite som att träna, det är en ansträngning precis när man tränar men man har tillbaka det resten av tiden.

I morse var det MTB på Eurosport 2. Helt sjukt kul att dom visar MTB på TV! Det var Hero Südtirol Dolomites som sändes, live! Nu hade jag dock inte tid att titta så mycket på det, men ändå kul att möjligheten fanns. Borde givetvis ha spelat in det eftersom jag inte hade tid att titta, men så långt tänkte jag inte.
Just nu visas Route du Sud på just Eurosport 2, kanske ska försöka se några minuter av det också. Alternativt spela in det för att kolla i kväll när allt lugnat ner sig lite här hemma.

Håller på att exportera en video som jag redigerade igår kväll. Tar tid som bara den men det blir ju hög kvalité, som ni förtjänar. Eftersom två röstade för att jag skulle lägga ut hela högfartsdelen från Le Peloton Falun och en röstade för ett sammandrag så blev det hela snabbcyklingen. Har dock klippt bort lite där vi cyklar till högfartssträckans start och när vi väntar in folk som släppt ungefär halvvägs.
Kommer att ha med hastighet, watt, puls, kadens och lite sådant där i grafiken också, för det älskar ni ju också! Om bara den där videon på dryga 5 gigabyte kunde bli klar någon gång... Risken är dock överhängande att det är något fel i videoklippet och jag får göra om processen. Men den som väntar på någonting gott...

2016-06-17

Semestertempopendling

Nöjd morgonkille och utåtvinklat styre.

Stannade och tog kort på den gråa Bianchi Allroad:en i det gråa vädret.

Åkte runt och lallade i mina egna tankar då plötsligt Thomas Rissveds kom ifatt mig i världens fart. Idag igen. Precis som i tisdags, fast nu med ungefär halvvägs kvar till jobbet. Han berättade att han cyklat fem dagar i rad med tempopendling fyra av dom dagarna så nu den sjätte dagen med cykling så fanns det inget kvar i benen. Ändå så tvingades jag in på hans rulle...
Han är stark!

Ni kan ju se själva hur intensiteten ökade under pendlingen:

Kom till jobbet lite mer nöjd än om jag hade cyklat själv i lallar-tempo. Dessutom inspirerad till att ta i mer på vägen hem. Så jag bestämde mig för att tempopendla hem. Något som också passade väl ihop med att jag kom iväg sent från jobbet...

Pigg och glad när jag kommit hem. Det blev 36 minuter på 87.5 % av maxpuls.


Jag var faktiskt nöjd när jag kom hem. Så mycket mer värt att kötta än att lalla. Dessutom börjar min semester nu så jag ser fram emot fyra veckors ledighet. Lyckades tömma inkorgen på jobbet och styra upp det mesta av mina uppgifter så att jag kunde lämna kontoret med hyfsat gott samvete i alla fall.

Skänker en tanke till alla som ska ta sig runt Vättern nu. Regn, kantvind och mörker... De som cyklar i snabbgrupperna imorgon ser i alla fall ut att kunna få cykla det mesta av rundan i uppehåll. Detta år har jag lyckats hålla mig undan Vätternrundan även om jag blivit erbjuden plats i några av snabbgrupperna.

Fridens

Godmorgon cykelvänner!

Idag tänkte jag testa hur det är att träna och bli blöt igen. Det var ju inte igår, men nu är det blött ute och regnar lite lätt. Det regnade väldigt lätt även igår under min hempendling då jag inte mycket mer än hann sticka ut näsan utanför kontoret innan det började droppa. Det kom dock bara ett gäng droppar och blev aldrig blött på marken. Det tackade mina helt nya och vita strumpor för.

Jag filmade hela Le Peloton Falun igår och hade väl tänkt att eventuellt lägga ut någon video från det igår kväll. Men så blev det inte. Nu undrar jag om ni helst ser en kortare video på någon minut, eller om ni vill se hela högfartscyklingen (45-50 minuter)?

Igår var det ju torsdag och förutom pannkakor så är också Ebbahs ridning något som hör torsdagar till. Säsongsavslutning på Jaffa igår och nu ser vi fram emot en ny hästsäsong från och med i höst.

Efter ridningen så åt vi lite mat, lite kladdkaka och glass, spelade TV-spel mot sonen (2-4 och 0-7 på NHL16...), duschade bebisen och en stund senare skulle hon läggas. Det var där någonstans som allt gick snett. Istället för att gå ner och redigera film efter att hon somnat så la jag mig på sängen en liten stund. Klev sedan upp nu på morgonen igen... Trött cyklist.

Nä, nu ska vi se om jag är gjord av socker, eller om jag klarar av att cykla till jobbet och bli blöt. Vi hörs lite senare, om jag inte somnar direkt jag kommer hem efter jobbet då förstås...

2016-06-16

Le Peloton Falun

God förmiddag!

Kom ju iväg på det där Le Peloton Falun i morse och det var givetvis värt alla ansträngningar när jag väl var på plats. Började fixa i ordning cykeln sent igår kväll och monterade nytt fäste för min Garmin Virb XE, så det hann ju bli natt innan jag somnade. Upp i ottan med fyra och en halv färska sömntimmar på kontot och gnugga gruset ur ögonen.

Kläder och sånt hade jag lagt fram dagen innan så när jag väl var på benen gick det ganska snabbt att komma iväg. Hann få i mig en macka också i farten.

Dagens gäng innan första sektionen med full fart.

Alla startar tillsammans men sedan kan man välja om man åker ett lite längre varv i full fart eller ett lite kortare varv i ett mer kontrollerat tempo. På det längre varvet så skulle man kunna säga att fartsträckan är uppdelad på tre separata fartsträckor där viss tid för återsamling finns mellan varje fartsträcka. Efter den första sträckan till Aspebodakorsningen så var alla med så vi rullade igång sträcka två ganska omgående. Efter sträcka två så var vi bara fyra kvar...

Trötta cyklister i Ornäs. Vi väntade ett tag och när vi blivit fem cyklister så drog vi igång igen.

Sista sträckan från Ornäs till Falun bjuder bland annat på 5-6 kilometer smal grusväg längs en gammal banvall och det är på sista sträckan som dom sista krafterna ska vridas ur, om det finns några kvar vill säga.

Jag tycker det gick över förväntan för egen del. Hade jag blivit avhängd innan Ornäs så var planen att vika av mot jobbet direkt men så länge jag satt med i förstagänget så tänkte jag köra på. Det blev faktiskt hela vägen till Falun.

Det kändes inte som om jag var på väg att flyga av någon gång heller även om det såklart var olika grader av stumhet ibland. Men även om jag hade hyfsad kontroll så kunde jag inte riktigt bjuda på några karateförningar utan kände mig mest som en kattunge som kom fram i vinden och viftade lite med tassarna när det var min tur att dra. Hårdast och längst drog Jonas Pettersson och det var också han som tillsammans med Jimmy Bodin och jag var trion som höll ihop sista milen in till Falun.

Nöjd över att ha hängt med hela vägen, tagit mina förningar och dessutom några bonusförningar så var det bara att vända om från Falun och börja bege mig mot jobbet i Borlänge igen...


Jag var lite dålig på att trycka på varvknappen på cykeldatorn, men ungefär såhär såg dom tre olika fartsträckorna ut:
1
Hastighet: 41.7 km/h
Distans: 5.3 km
Snittpuls: 165
Snitteffekt: 260 w

2
Hastighet: 45.1 km/h
Distans: 8.9 km
Snittpuls: 171
Snitteffekt: 261 w

3
Hastighet: 41.1 km/h
Distans: 15.6 km
Snittpuls: 174
Snitteffekt: 295 w

Dagens datasamling:

Finns också på Strava:

2016-06-15

Uh-oh!

Godkväll vänner!

Det känns som om jag är uppe på övertid nu för det är ganska sent på kvällen och jag är i vanlig ordning trött. Ett jäkla gnäll om den där tröttheten, men så är det i alla fall. Tidigare idag fick jag med mig hela familjen ut på promenad, så vi var ute och gick i 75 minuter! Fint skit.
Jösses så tung Frida har blivit...

Skön familjestund på flera vis!

Fortsatt högintensivt på jobbet, precis som dom senaste tre och ett halvt åren. Mer eller mindre. "Det blir nog lugnare snart...". Men nu har jag bara två arbetsdagar kvar innan jag tar fyra veckors semester. Ser så mycket fram emot det.

Såg att TV4 ska sända Le Tour de France i sommar, skitkul! Blir bra för cykelsporten i Sverige att alla får tillgång till cykel på TV, nu kanske det kommer snackas lite mer cykel på arbetsplatser och ute på stan. Det krävs mycket av TV4 för att jag ska lämna Eurosport med Vacchi/Adamsson men för den stora allmänheten så är det givetvis grymt bra med satsningen från TV4.
Vet inte hur TV-kanaler räknar tittare nu för tiden, men det är kanske värt att ha två TV-apparater på under Touren...
Cykelboksförfattaren Gabriella Ekström ska vara expertkommentator hos TV4, det lovar gott.

Emil Lindgren och Fredrik Ericsson cyklar Biking Dalarnas alla cykelleder och det läggs ut filmer på Facebook varje dag, kika in här för att kolla på filmerna: https://www.facebook.com/Biking-Dalarna-364590716983727/?pnref=story.unseen-section

Imorgon är det Le Peloton här i Falun och jag tror att jag ska försöka vara med. Behöver ju fart, fart och fart. Om jag blir med så är nästa fråga om jag viker av halvvägs för att jag är nära jobbet, eller om jag kör hela och istället kommer sent till jobbet...

I måndags så passerade min Facebook-sida 2000 gilla-markeringar, mäktig milstolpe!

Nu lär jag nog göra racern cykelbar om det ska bli någon Le Peloton för mig imorgon och sedan är det väl läggdags, Le Peloton-gänget rullar ju iväg klockan 06.00...

Sällskap x2

Fick lite spontansällskap från Borlänge till Ornäs igår. Älskar när det sker. Ett tag var vi faktiskt en trio pendlingscyklister som höll ihop. Tänk i framtiden när fler fattat att man bör cykla till och från jobbet av olika orsaker, då kommer det bli stora stim med cyklister längs vägarna. Vilken draghjälp man kommer att få då!

Under gårdagen så hade Jonatan Stark och jag bestämt att vi skulle mötas när jag var på väg hem från jobbet och vi möttes sedan på banvallen. Där köttades det på ganska hyfsat. Ibland är det ju bra att ha bråttom hem så det blir lite fart i cykelåkningen...

Var helt slut igår och somnade i soffan i flera omgångar innan jag till slut hade lyckats manövrera ner barnen i sina sängar och kunde gå och lägga mig vid tio. Fick ihop nästan nio timmars sömn i natt, välbehövligt. Nu blir det bil till jobbet för jag ska lämna Frida på dagis å sånt där.

Hörs sen!

2016-06-14

Tillbaka i sadeln, passerad av två på cykelpendlingen

Igår så var Ebbah tillbaka i cykelträning igen. Själv så var jag på cykelmöte under tiden för träningen, tyckte mötet var bra och ibland krävs så lite för att åstadkomma mycket.

I morse så cyklade jag till jobbet. Skönt att rulla igång igen efter Lida Loop och få röra lite på benen på det vis som jag tränat dom att röra sig. Brukar ju aldrig bli omcyklad när jag är på väg till- eller från jobbet men i morse så blev jag faktiskt passerad av två cyklister...
Blev passerad av en liggcyklist, snabba maskiner det där...

Jennys pappa, Thomas Rissveds, blåste förbi mig i Borlänge på jakt efter nya Strava-KOM.

Livet rullar vidare och så gör även cyklingen. Hade en fullpackad ryggsäck på mig idag bara för att inse, när jag kom fram, att det inte alls behövdes. Jag hade redan nästan allt jag behövde här...
Ny chans till stordåd på två hjul efter jobbet!

2016-06-13

Besvikelsen i Lida

Hej cykelvänner!

Jag tar det lite kortfattat. Det gick inte alls som jag hoppats på under Lida Loop. Det gick faktiskt kort och gott inte alls. Jag trodde ju själv att jag jag kanske skulle kunna fixa en topp 15. Målet var topp-10.

Starten gick och jag kom iväg dåligt. Ingen panik över det då jag förra året medvetet tog det ganska lugnt uppför backen och kryssade sedan fram genom klungan upp till täten. Tänkte att jag skulle komma upp på toppen som typ 35:a men när jag var på väg nerför igen så såg jag det långa ledet med cyklister och insåg att jag nog snarare var 135:a. I fjol så var farten ganska hög men jag hade inga problem med att avancera, i år vet jag inte hur farten var i täten men jag hade riktigt svårt att avancera.

Efter nästan 4,5 kilometer, där loop 1 och loop 2 delar sig var jag uppe topp-20. Men det hade kostat. Fick sedan hela tiden slita för att ens hänga med. Allt kostade otroligt mycket energi och pulsen låg svinhögt hela tiden. Tack vare att jag tagit mig upp och avancerat där jag kunde så var jag ändå med när det sprack upp och täten blev 15-20 man. Jag fick släppa lite på något ställe men kunde haka på andra som var på väg ikapp så jag återanslöt. Till där när när täten körde fel.
Även då kämpade jag och slet, var inställd på att tvingas ge mig när jag plötsligt genom andras felåkning efter 12 kilometer kom upp några placeringar i klungan och plötsligt var med i matchen igen. Åtminstone för någon minut till. Tätgruppen sprack av och jag hamnade i en andraklunga. Skönt.

Fast det var inte skönt, jag bara trodde att det skulle bli skönt. Istället så var även en avsågad andraklunga ett jävla slit och jag fick hela tiden ge allt för att ens hänga med. När vi efter två mil närmar oss Lida för den där stökiga stigen innan varvning så tvingas jag ge mig i motluten på motionsspåret. På den stökiga stigen så dels kommer jag ifatt gruppen något samtidigt som en annan grupp cyklister kommer i fatt bakifrån.
Varvar och hör speakern säga efter att han ropat upp mitt namn att 27 elitcyklister och 3 H40 har passerat. Då har jag tagit i precis allt och kört hela loppet som om det bara var dom där första 22 kilometerna. Cyklister som jag normalt sett ska kunna åka ifrån klarar jag inte ens att hänga med trots att jag använder alla mina krafter.

Ut på loop två så hamnar jag med två ganska jämnstarka cyklister ändå. Blir frånåkt av en. Har då bara sällskap av klubbkamrat Jonatan Steen och vi blir ikapp- och frånkörda av en till. När nästa gubbe kommer så säger jag åt Jonatan Steen att hänga på. Han gör det och jag hänger på honom. Vi passerar några damcyklister som startat 20 minuter före. Tekniken sitter inte någonstans utan det känns som om varenda ojämnhet mörbultar min kropp. Tänker att jag kan klara det där ändå på ren benstyrka men det finns inget pang i buggarna. Får ett litet stopp och tappar en liten lucka, ger allt vad jag har men orkar inte köra ikapp. Ger upp dom två.

En trio passerar mig, jag försöker hänga på men det händer liksom inget. En ensam cyklist kommer ifatt och jag lyckas hålla rullen lite ibland. Minns inte allt som händer men en till grupp kommer ikapp strax innan varvning och jag spottas ur den bakåt ganska omgående.

Ungefär hela loop 2 så ville jag bara bryta och kliva av. Ge upp. Skita i alltihopa.

Vet inte om det, men varvar som 40:e cyklist när jag går ut på loop 3. Fyrtionde trots att jag kört skiten ur mig för att cykla så snabbt som möjligt! Tänker att jag ska försöka hålla så god fart som möjligt eftersom jag filmar loppet och vill hinna i mål innan batteriet dör. En grupp cyklister kommer ikapp mig och jag hänger på ett tag. I någon backe tvingas jag ge mig.
Batteriet i kameran dör och så gör också min kamplust. Fler cyklister passerar och jag skiter i det. Jag har, helt kraftlös, krigat hela loppet men nu finns inget kvar. Varken fysiskt eller psykiskt.

Klump i bröstet, gråten i halsen, har för en stund svårt att andas. Är uppgiven, besviken och frustrerad  men jag cyklar på. Biter mig i läppen och måste ju ändå ta mig i mål så jag kan åka hem till familjen så vi kan åka hem till Falun. Annars hade jag stannat, kastat ut cykeln i skogen, satt mig på en sten eller stubbe och gråtit ut.

Det här loppet var det värsta jag varit med om på så länge att jag inte ens kan minnas när jag känt mig så dålig senast. Det känns helt fruktansvärt. Det måste vara minst tio år sedan jag senast känt en sådan besvikelse över känslan i ett lopp.

En trio tjejer som jag tidigare åkt ifrån kommer ikapp. Det är inte så ofta man får ligga med tre tjejer (för att använda ett Sandra Hanssonskt uttryck). Så jag tar chansen. Försöker hänga på dom för att få bort fokus från hur otroligt jävla pisskass jag är till att fokusera på att hålla rullen och hänga med. Tvingas släppa lite i en backe men en herrcyklist kommer ifatt vid krönet och jag får en gratisresa tillbaka. Får tack och lov sällskap sista 7-8 kilometerna tillbaka mot mål tack vare detta. Blir 80:e på Lida Loop 2016.

Är fruktansvärt besviken när jag tar mig i mål. Tar lite mat men det smakar inte vad jag hoppas och jag slänger allt efter en tugga. Åker till bilen, hämtar mitt ombyte och cyklar till omklädningen. Stirrar mest ner i golvet, in i väggen och säger inget i onödan. Är kanske inte otrevlig, men är väl inte mitt allra trevligaste jag.

Slänger in allt i bilen och beger mig därifrån så fort som möjligt.

Vilken katastrof. Tänk att lägga så mycket tid på en idrott och behöva vara så himla kass. Att tvingas uppleva hur hela kroppen strejkar när man behöver den som mest. Att det liksom inte finns något att hämta ur kroppen. Helt dött. Ska jag lägga av, kanske är lika bra? Sådana tankar far runt i mitt huvud.

_____
Sen kommer jag hem till svärmor. Där ligger Frida och svärmor och sover.
Vad gör väl ett dåligt lopp egentligen, det är ju det här som är meningen med livet.

Svärmor vaknar, ger mig mat och berättar om att hon är sämre nu. Jag vet ju redan om det, men lyssnar. Hon säger att hon glömmer bort saker och kan liksom stanna upp och inte veta vart hon skulle eller vad hon håller på med. Cancern i hjärnan har spridit sig snabbt och hon har ju inte långt kvar att leva.

Jag gör kanske min sämsta tävling på 10, 15 eller 19 år. Kommer hem till världens gulligaste och sovande bebis och en svärmor med cancer i hjärnan. Snacka om perspektiv. Jag som för en stund tänkte att hela universum gick under för att jag gjorde ett dåligt lopp.

Bilder från Lida Loop 2016

Lennart From tog denna bild på mig några minuter innan start igår.

Lina har samlat ett gäng bilder här.

Happyride tog en massa bilder från Lida Loop som ni kan hitta här.

2016-06-12

Video från Lida Loop 2016

Hej vänner!

Idag gick det jättedåligt på Lida Loop. Avvaktar därför med en race report till jag samlat tankarna något mer. Bjuder istället på ett klipp från när den stora tätklungan kör fel 24 minuter in i loppet:

På väg till Lida

Det gäller att inte ha bråttom...

Samma visa varje år. Långa och långsamma köer sista kilometerna in mot Lida. Vet man om det och planerar efter det så är det ju lugnt.

Sov som en röv i natt. Somnade tidigt men hade sedan en nätt period på tre timmar i natt då jag låg vaken. Tur då att jag sov mycket igår...

Snart framme nu med allt under kontroll. Ska bara ordna med langning. Borde starta ett långloppsteam till nästa säsong.