Hej Cykelvänner!
Nu ligger jag på rummet igen. Helt slut efter en intensiv dag i solen, har lyckats bränna mig lite i ansiktet och nacken också. Dom ställen solen inte kommer åt när man har hjälm och cykeltröja på sig.
Filip har hängt med en kompis idag och vi andra åkte till Borlänge för att kolla Borlänge Tour och låta Ebbah tävla i nybörjarklassen.
Kul att få snacka så mycket cykel. Mycket SCF, SWE-Cup och Gravelrace.
Här hittar ni resultat från Borlänge Tour 2016. Jag tog en del bilder idag, till dess att batteriet i mobilen dog... Här kommer ett axplock, använd dom gärna och länka gärna:
Hjulafton!
Ebbah övar inför framtiden..
Start P 15-16, svinmånga cyklister. Det syns verkligen att MTB-sporten har kraftig medvind nu igen.
Startvurpa i P 15-16.
Start H30.
Start H40.
Start H50
Start D-Jun. Ungefär 1½ sekund efter att jag tog denna bild så gick ledarinnan Clara Lundmarks kedja av... Efter några minuter så var dock cykeln fixad och hon kunde fortsätta igen.
Start H-sport.
Lite olika cyklister och varierade tekniker över stockhindret.
Målgångar.
Trötta cyklister.
Massor av cyklister.
Ebbah körde i en av nybörjarklasserna idag och var snabb som en iller! Här kommer några bilder från deras lopp:
Skönt med en kompis vid sin sida innan start.
En himla massa cyklister.
Ebbahs lopp i fem bilder.
Prisutdelning till svensk cykels framtid!
Å så några bilder från herrelit innan batteriet i mobilen la av:
2016-05-21
Inför Långa Lugnet 2016
Hej hej cykelvänner!
Hotellfrukosten är uppäten och vi gör oss i ordning för att åka hem. Några av oss skarvar sedan vidare till Borlänge för Borlänge Tour som Ebbah ska delta i. Jag får väl stå och hosta i skogen någonstans. Hoppas att det går bra med alla som blir med att vi stannar kvar sedan och ser eliten tävla också. Tur att Kupolen finns nära...
Idag publicerade Långloppscupen en artikel inför Långa Lugnet 2016. In och läs den! Anmäl er sedan till Långa Lugnet här.
Bild på mig från Långa Lugnet förra året. Foto: Joakim Rissveds

Etiketter:
Borlänge Tour,
Cykling,
Långa Lugnet
2016-05-20
Det går upp och det går ner
Ungefär så här långt så såg det lovande ut. Bottenventilen (backventilen) var mycket riktigt trasig, precis som jag gissade! Den var en miljon år gammal, så föga förvånande.
Men sen började det. Slangen var i fel diameter (36 mm istället för 40), men hantverkarna hade passande grejer på lager och åkte och hämtade. Men sen. Vatten i slangen och starta pumpen. Som bara lyckades kräma upp 0.8 bar. Trycket i kranen var ungefär detsamma som när Frida dreglar. Den hade väl antagligen blivit kass av att stå på konstant utan vatten att pumpa?
Så vi ska få en ny pump (den vi hade var ca: ett år gammal bara..). På måndag.
Så, här bor vi i natt. På ett hotell.
Vi överlever väl även detta antar jag.
Innan vi åkte så kom Fredrik Ericsson förbi och gav mig ett signerat exemplar av hans bok, så nu har jag två?!
Frida lät lite friskare nu på kvällen faktiskt, jag känner mig själv rätt seg å så. Men trots vilodag, sjukdag och hemmadag så har jag samlat ihop 9197 steg enligt klockan så det har väl varit en aktiv dag. Tycker att det går åt rätt håll med det här sjukandet, så vi håller tummarna för att det är över snart!
Hann se ungefär 5 kilometer av Giro d'Italia idag också! Tyvärr inte sista 5..
Om ni, precis som jag, älskar resultatlistor så kan ni hitta resultat från Borlänge Tour 2016 här. Idag kördes tempo på XC-banorna som dom tävlar på imorgon.
Men sen började det. Slangen var i fel diameter (36 mm istället för 40), men hantverkarna hade passande grejer på lager och åkte och hämtade. Men sen. Vatten i slangen och starta pumpen. Som bara lyckades kräma upp 0.8 bar. Trycket i kranen var ungefär detsamma som när Frida dreglar. Den hade väl antagligen blivit kass av att stå på konstant utan vatten att pumpa?
Så vi ska få en ny pump (den vi hade var ca: ett år gammal bara..). På måndag.
Så, här bor vi i natt. På ett hotell.
Vi överlever väl även detta antar jag.
Innan vi åkte så kom Fredrik Ericsson förbi och gav mig ett signerat exemplar av hans bok, så nu har jag två?!
Frida lät lite friskare nu på kvällen faktiskt, jag känner mig själv rätt seg å så. Men trots vilodag, sjukdag och hemmadag så har jag samlat ihop 9197 steg enligt klockan så det har väl varit en aktiv dag. Tycker att det går åt rätt håll med det här sjukandet, så vi håller tummarna för att det är över snart!
Hann se ungefär 5 kilometer av Giro d'Italia idag också! Tyvärr inte sista 5..
Om ni, precis som jag, älskar resultatlistor så kan ni hitta resultat från Borlänge Tour 2016 här. Idag kördes tempo på XC-banorna som dom tävlar på imorgon.
Etiketter:
Borlänge Tour,
Cykling,
Hus,
Resultat
Dag 2 = hemma med 3
Tjaba tjena!
Dag två som jag är hemma med denna mancold. Det är också dag 2 utan vatten i huset. Rörmokaren kommer i eftermiddag, så det återstår en del timmar innan något händer där.
Inte heller idag är jag ensam hemma. Igår fick Frida stanna hemma med mig och hon är också hemma idag. Dessutom har nu Filip och Emily slutit upp i sjukdomsyran. Fyra av sex i familjen sjuka alltså. Plus inget fungerande vatten. Låter som ett recept på en bra dag det.
För egen del så känns det som om det går åt rätt håll med det här sjukandet, men jag är långt ifrån något träningsbart skick.
Kanske hinner jag läsa lite mer i den här boken? Hade förhoppningar på det, men det verkar bli svårt. Kanske får bli i kväll när Frida gått och lagt sig...
Dag två som jag är hemma med denna mancold. Det är också dag 2 utan vatten i huset. Rörmokaren kommer i eftermiddag, så det återstår en del timmar innan något händer där.
Inte heller idag är jag ensam hemma. Igår fick Frida stanna hemma med mig och hon är också hemma idag. Dessutom har nu Filip och Emily slutit upp i sjukdomsyran. Fyra av sex i familjen sjuka alltså. Plus inget fungerande vatten. Låter som ett recept på en bra dag det.
För egen del så känns det som om det går åt rätt håll med det här sjukandet, men jag är långt ifrån något träningsbart skick.
Kanske hinner jag läsa lite mer i den här boken? Hade förhoppningar på det, men det verkar bli svårt. Kanske får bli i kväll när Frida gått och lagt sig...
2016-05-19
Ah, fy fan... (egen brunn)
Hej vänner!
Eftersom jag var hemma idag så lät jag också Frida vara hemma. Älskar ju att vara med mina barn och jag tycker att vi har setts för lite på sistone. Filip och Ebbah behövde inte vara på Fritids heller utan dom kom hem strax efter ett. Så det har varit rätt så full fart här hemma.
Tyvärr så har vårt system som förser huset med vatten ballat ur, igen. Det här med att ha egen brunn har ju sin charm... Det började egentligen igår med att trycket var lite dåligt i kranen, men bara lite dåligt. Det var liksom helt okej. Men så i morse så var vattnet missfärgat. Hm... Trycket i hydroforen bra, pumpen fungerade. Aja, vi köpte vatten på affären på eftermiddagen och vi kunde ju i alla fall spola toaletterna. Till nu i kväll. Ronya hade ringt rörmokaren som kan komma imorgon men plötsligt så gick pumpen konstant och trycket i hydroforen var väldigt lågt. Pumpen lät lite konstigt också så jag stängde av. Varpå då trycket försvann och det lät som om vattnet i systemet liksom rann bakåt.
Ska bli intressant att se vad det är, gissar att det har med något filter eller någon backventil att göra. Något måste liksom ha kladdat igen känns det som. Men vad vet jag?
Frida har jag lagt för natten och Ronya tog resten av barnen till min mamma och Lasse för tandborstning och toabesök. Lite ironiskt att himlen öppnade sig när dom skulle åka iväg, så utanför huset finns det nu gott om vatten men inne går det torrt... Jag passade faktiskt på att fylla ett par hinkar vatten, så nu kan vi "spola" i toaletten ett par gånger imorgon bitti.
Utöver att svära över vattensystemet så har jag varit med Ebbah på ridning också. Ronya var dels på utbildning men hon är också så allergisk att det är omöjligt för henne att vara med och någon vuxen måste alltid vara med. Så jag fick samla kraft och vara med.
Ett av dom få orden som den här tjejen kan är "bulle".
Ebbah skriver på för ridskolan för ännu en säsong.
På väg hem från ridskolan så såg jag en grupp MTB-cyklister, kände inte igen någon och undrade först vad det var för ett gäng. Kom sedan på under bilresan att det ju var Friluftsfrämjandet MTB som körde torsdagstur.
Det man inte har i kranen får man ha i korgen...
Hade tänkt att jag idag skulle ha tid att se lite cykel på TV då jag har missat i princip ALLT utom lite av tempot på Girot. Har dock inte sett en sekund cykel idag, varken på TV eller dator...
Aja, vi kanske inte har något vatten just nu, men vi har tack och lov internet i alla fall!
Eftersom jag var hemma idag så lät jag också Frida vara hemma. Älskar ju att vara med mina barn och jag tycker att vi har setts för lite på sistone. Filip och Ebbah behövde inte vara på Fritids heller utan dom kom hem strax efter ett. Så det har varit rätt så full fart här hemma.
Tyvärr så har vårt system som förser huset med vatten ballat ur, igen. Det här med att ha egen brunn har ju sin charm... Det började egentligen igår med att trycket var lite dåligt i kranen, men bara lite dåligt. Det var liksom helt okej. Men så i morse så var vattnet missfärgat. Hm... Trycket i hydroforen bra, pumpen fungerade. Aja, vi köpte vatten på affären på eftermiddagen och vi kunde ju i alla fall spola toaletterna. Till nu i kväll. Ronya hade ringt rörmokaren som kan komma imorgon men plötsligt så gick pumpen konstant och trycket i hydroforen var väldigt lågt. Pumpen lät lite konstigt också så jag stängde av. Varpå då trycket försvann och det lät som om vattnet i systemet liksom rann bakåt.
Ska bli intressant att se vad det är, gissar att det har med något filter eller någon backventil att göra. Något måste liksom ha kladdat igen känns det som. Men vad vet jag?
Frida har jag lagt för natten och Ronya tog resten av barnen till min mamma och Lasse för tandborstning och toabesök. Lite ironiskt att himlen öppnade sig när dom skulle åka iväg, så utanför huset finns det nu gott om vatten men inne går det torrt... Jag passade faktiskt på att fylla ett par hinkar vatten, så nu kan vi "spola" i toaletten ett par gånger imorgon bitti.
Utöver att svära över vattensystemet så har jag varit med Ebbah på ridning också. Ronya var dels på utbildning men hon är också så allergisk att det är omöjligt för henne att vara med och någon vuxen måste alltid vara med. Så jag fick samla kraft och vara med.
Ett av dom få orden som den här tjejen kan är "bulle".
Ebbah skriver på för ridskolan för ännu en säsong.
På väg hem från ridskolan så såg jag en grupp MTB-cyklister, kände inte igen någon och undrade först vad det var för ett gäng. Kom sedan på under bilresan att det ju var Friluftsfrämjandet MTB som körde torsdagstur.
Det man inte har i kranen får man ha i korgen...
Hade tänkt att jag idag skulle ha tid att se lite cykel på TV då jag har missat i princip ALLT utom lite av tempot på Girot. Har dock inte sett en sekund cykel idag, varken på TV eller dator...
Aja, vi kanske inte har något vatten just nu, men vi har tack och lov internet i alla fall!
Etiketter:
Cykling,
Friluftsfrämjandet Falun,
Hus
Hemma och klen
Hej cykelvänner!
Idag tänkte jag bjuda på ett enkelt recept för att bli sjuk:
1. Sov för lite
2. Toppa formen
3. Plocka ur alla krafter i ett långlopp
4. Kom hem till krassliga barn
5. Sov för lite
6. Krydda gärna med stressig vardag
Det där var väl inte så svårt?! Igår kväll kände jag att jag kanske hade feber och då hade jag 39.1...
Så idag är snor-Frida och jag hemma från dagis och jobb.
Har ju egentligen inte tid med det här nu eftersom Långa Lugnet avgörs nästa vecka och jag planerat monsterform och ett fantastiskt resultat då. Får hoppas att det här går över snabbt, typ imorgon.
__________________
Om ni vill jobba med cykel, vilket jag antar att ni alla vill, så söker Specialized lite folk till fem olika tjänster: https://boards.greenhouse.io/specialized#.Vz1j55GLTic
Om du bor i Göteborgstrakten och vill jobba lite extra så söker GripGrab en person som vill jobba i snitt en dag per vecka åt dom: http://www.gripgrab.com/assets/upload/files/gripgrab-Merchandiser-Sweden-maj.pdf
__________________
Om ni vill så kan ni se Tour of Norway 2016 via live stream här. Start 16:45.
Även Giro d'Italia kan ses live på nätet givetvis, men inget klår väl Eurosport med Vacchi?
Idag tänkte jag bjuda på ett enkelt recept för att bli sjuk:
1. Sov för lite
2. Toppa formen
3. Plocka ur alla krafter i ett långlopp
4. Kom hem till krassliga barn
5. Sov för lite
6. Krydda gärna med stressig vardag
Det där var väl inte så svårt?! Igår kväll kände jag att jag kanske hade feber och då hade jag 39.1...
Så idag är snor-Frida och jag hemma från dagis och jobb.
Har ju egentligen inte tid med det här nu eftersom Långa Lugnet avgörs nästa vecka och jag planerat monsterform och ett fantastiskt resultat då. Får hoppas att det här går över snabbt, typ imorgon.
__________________
Om ni vill jobba med cykel, vilket jag antar att ni alla vill, så söker Specialized lite folk till fem olika tjänster: https://boards.greenhouse.io/specialized#.Vz1j55GLTic
Om du bor i Göteborgstrakten och vill jobba lite extra så söker GripGrab en person som vill jobba i snitt en dag per vecka åt dom: http://www.gripgrab.com/assets/upload/files/gripgrab-Merchandiser-Sweden-maj.pdf
__________________
Om ni vill så kan ni se Tour of Norway 2016 via live stream här. Start 16:45.
Även Giro d'Italia kan ses live på nätet givetvis, men inget klår väl Eurosport med Vacchi?
Etiketter:
Cykling,
Giro d'Italia,
GripGrab,
Jobb,
livestream,
Sjuk,
Specialized,
Tour of Norway
2016-05-18
Nytt inlägg!
Nytt inlägg ute på Långloppscupens blogg nu: http://langloppscupen.se/blogg/en-bra-start-pa-sasongen__667
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling
5x3 min pangpang
Hej och godmorgon cykelvänner!
Igår blev det inget blogginlägg, hade inte riktigt tiden eller något vettigt att skriva om så det blev bara så. Har väl i och för sig sällan något vettigt att skriva om men det brukar ju inte hindra mig från att skriva ändå...
Efter Billingeracet så har jag haft två vilodagar men igår så var det alltså dags att motionera lite igen. Har ju känt mig sliten och så efter loppet och det var ändå dryga tre timmars hårdkörning, så ett par dagars vila gör nog bara gott.
Men igår kväll var det allt annat än vila för då körde jag 5x3 minuter pangpangträning på stig. Var ute och snurrade lite på Långa Lugnets förstaslinga som väl får tre förändringar jämfört med i fjol. Jag gillar ju att förbereda mig så jag ville kika på det som är nytt och passade på att ta i lite också för att känna på tävlingsfart längs med banan.
Så här såg gårdagens pass ut i form av höjd- och pulskurva.
Efter intervallerna så följde jag förstaslingans sträckning tillbaka till Lugnet och fick därmed köra även dom två andra förändringarna. Banan blir ett snäpp bättre i år vill jag påstå, kul!
Bland annat tack vare den nya Flowstigen som Falu Stigcyklister har byggt på Lugnet. Kika in på Falu Stigcyklisters Facebook-sida om ni vill se fler bilder från den leden, och/eller kolla filmen nedan:
En läcker liten familje-led som går ner från hopptornen till skidstadion.
Såg den här krabaten precis innan jag skulle dra igång första intervallen. Om ni är rädda för ormar så behöver ni inte vara rädd för den här, för det är nog en kopparödla om jag är rätt ute. Det är alltså en ödla och ingen orm, men eftersom denna ödlesort saknar ben så ser den ju onekligen ut som en orm...
Jag hade med mig en Garmin VIRB för att filma lite också. Eftersom jag tränade sent på kvällen så var det ju inte speciellt ljust så bildkvalitén blev därefter. Tänkte mest ha filmklippen för egen del så jag kan träna på banan utan att sticka ut och cykla... Men denna snutt på en av dom stigarna som är nya för i år bjuder jag på via min Facebook-sida:
Igår blev det inget blogginlägg, hade inte riktigt tiden eller något vettigt att skriva om så det blev bara så. Har väl i och för sig sällan något vettigt att skriva om men det brukar ju inte hindra mig från att skriva ändå...
Efter Billingeracet så har jag haft två vilodagar men igår så var det alltså dags att motionera lite igen. Har ju känt mig sliten och så efter loppet och det var ändå dryga tre timmars hårdkörning, så ett par dagars vila gör nog bara gott.
Men igår kväll var det allt annat än vila för då körde jag 5x3 minuter pangpangträning på stig. Var ute och snurrade lite på Långa Lugnets förstaslinga som väl får tre förändringar jämfört med i fjol. Jag gillar ju att förbereda mig så jag ville kika på det som är nytt och passade på att ta i lite också för att känna på tävlingsfart längs med banan.
Så här såg gårdagens pass ut i form av höjd- och pulskurva.
Efter intervallerna så följde jag förstaslingans sträckning tillbaka till Lugnet och fick därmed köra även dom två andra förändringarna. Banan blir ett snäpp bättre i år vill jag påstå, kul!
Bland annat tack vare den nya Flowstigen som Falu Stigcyklister har byggt på Lugnet. Kika in på Falu Stigcyklisters Facebook-sida om ni vill se fler bilder från den leden, och/eller kolla filmen nedan:
En läcker liten familje-led som går ner från hopptornen till skidstadion.
Såg den här krabaten precis innan jag skulle dra igång första intervallen. Om ni är rädda för ormar så behöver ni inte vara rädd för den här, för det är nog en kopparödla om jag är rätt ute. Det är alltså en ödla och ingen orm, men eftersom denna ödlesort saknar ben så ser den ju onekligen ut som en orm...
Jag hade med mig en Garmin VIRB för att filma lite också. Eftersom jag tränade sent på kvällen så var det ju inte speciellt ljust så bildkvalitén blev därefter. Tänkte mest ha filmklippen för egen del så jag kan träna på banan utan att sticka ut och cykla... Men denna snutt på en av dom stigarna som är nya för i år bjuder jag på via min Facebook-sida:
Etiketter:
Cykling,
Flowstigen,
Garmin VIRB,
Långa Lugnet
2016-05-16
Bilder från Billingeracet 2016 +ANNAT
Där sitter jag på rulle på Jesper "Slangen" Svensson och Martin Eriksson. Efter bergspriset och före man rundade inne vid stadion. Jesper vann 1:a majloppet i år och Martin vann tre deltävlingar och totalt i CX-Cupen i höstas. Oerhört snabba och unga killar. Å så jag då där bakom som sitter och fräser snor ur bägge näsborrarna utan att använda något finger eller hand som hjälp. Det är väl också lite av en merit?!
Här har vi visat upp oss på stadion. Bägge dessa bilder är från Chr Ein och ni hittar alla 175 bilder från Billingeracet på Google+.
Även Andreas Nyström har använt google för att dela med sig av sina bilder från Billingeracet. Tyvärr har han dock missat att fota mig?!
Här är en artikel om att de svenska cyklisterna tog viktiga OS-poäng i helgen. Samt en artikel som skriver om MTB-elitens knaggliga väg mot OS.
Ah, fy katten. Jag är trött även idag. Trots 7½ timmes sömn. Det går ändå åt rätt håll tror jag även om jag hela dagen idag känt mig trött, seg och lite smågrinig. I natt ska jag sova mer och för att skapa dom förutsättningarna så gick jag hem från jobbet en timme tidigare än vad jag kanske egentligen borde ha gjort. Men, man behöver ju inte alltid maxa ut sin tid på jobbet heller ibland ska flexen användas också.
Idag har jag anmält mig till Långa Lugnet också, har ni gjort det? Om inte så är det hög tid nu. Jösses så fort jag ska åka på Långa Lugnet, tänker inte ha 11 cyklister före mig då och om jag har det så ska det vara för att jag tagit helt slut mot slutet av tävlingen. Nu har jag ett stabilt lopp i ryggsäcken, på hemmaplan så får det bära eller brista.
Nu är det dags att åka och hämta Filip som är hos en kompis. Vi hörs imorgon igen!
Här har vi visat upp oss på stadion. Bägge dessa bilder är från Chr Ein och ni hittar alla 175 bilder från Billingeracet på Google+.
Även Andreas Nyström har använt google för att dela med sig av sina bilder från Billingeracet. Tyvärr har han dock missat att fota mig?!
Här är en artikel om att de svenska cyklisterna tog viktiga OS-poäng i helgen. Samt en artikel som skriver om MTB-elitens knaggliga väg mot OS.
Ah, fy katten. Jag är trött även idag. Trots 7½ timmes sömn. Det går ändå åt rätt håll tror jag även om jag hela dagen idag känt mig trött, seg och lite smågrinig. I natt ska jag sova mer och för att skapa dom förutsättningarna så gick jag hem från jobbet en timme tidigare än vad jag kanske egentligen borde ha gjort. Men, man behöver ju inte alltid maxa ut sin tid på jobbet heller ibland ska flexen användas också.
Idag har jag anmält mig till Långa Lugnet också, har ni gjort det? Om inte så är det hög tid nu. Jösses så fort jag ska åka på Långa Lugnet, tänker inte ha 11 cyklister före mig då och om jag har det så ska det vara för att jag tagit helt slut mot slutet av tävlingen. Nu har jag ett stabilt lopp i ryggsäcken, på hemmaplan så får det bära eller brista.
Nu är det dags att åka och hämta Filip som är hos en kompis. Vi hörs imorgon igen!
Ett foto publicerat av Henrik Öijer 🚵 (@henrikoijer)
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Långa Lugnet
2016-05-15
Trött, seg och sliten
God kväll cykelvänner!
Idag har jag verkligen fått betala priset för att jag körde långt långlopp igår och sov för lite i natt. Har varit så himla trött och seg. Kände ändå att det kunde vara bra att få lite cirkulation i systemet så jag gick till mataffären och handlade. Det tog 37 minuter att gå dit. Väl där så var jag ju helt slut och på hemvägen så hade jag utöver barnvagnen också tre tunga matkassar och motvind.
Men det var nog bra för mig ändå det där. Frida somnade i vagnen när vi nästan var hemma och sedan så sov hon i två timmar ungefär. Filip har varit hos en kompis och Ebbah har haft en kompis här hemma. Så det har varit ganska lugnt för mig. Råkade väl blunda någon minut där när Frida sov också, men det var verkligen inte många minuter. Slocknade väl mer eller mindre av tröttheten bara.
Har lyckats skrapa ihop resterna av mig själv tillräckligt mycket för att laga lite mat, ta hand om Frida, fixa lite i trädgården, tvätta lite kläder och tvätta cykeln också. 13221 steg står det på klockan, så en rätt aktiv dag trots att jag är sopslut.
Nu när Ronya är i Stockholm några dagar så innebär det ju faktiskt att jag kommer sova lite mer än jag gjort senaste tiden. Detta eftersom jag inte behöver tvinga mig iväg till jobbet tidigt på morgonen, utan går upp samtidigt som barnen och lämnar dom på dagis och eventuellt skolan om dom inte cyklar.
Den gånga veckan landar sömnen på prick 6 timmar per natt i snitt. Hade som jag tidigare sagt en rätt tuff vecka. Nu hoppas jag att det blir lite bättre förutsättningar dom här två veckorna inför Långa Lugnet, så kommer benen nog att bli sprättiga och fina.
Idag har läst lite resultatlistor också, alltid lika kul. När vi tvingades skaffa chip genom SCF så trodde jag faktiskt att vi skulle få ut mer av chipen än vi fått. Fortfarande så tar det lång tid med resultatlistor, varvtider och annat saknas oftast och något vidare mervärde tycker jag inte att vi har fått.
För att avsluta det här inlägget i en mer positiv anda så måste jag säga att jag är riktigt nöjd med hur jag genomförde Billingeracet och att jag med träningen lyckades få till bra ben precis när jag behövde det. Så himla skönt kvitto.
Likaså finns det annat som var riktigt bra under loppet. Mycket bättre än i fjol. Skönt, kul och motiverande!
Etiketter:
Cykling
Långloppsbakis
Tävlingsområdet på morgonen.
Cykeln i startfållan, redo för race!
En tröttare cyklist i omklädningsrummet. Han låg på golvet när jag kom dit och han låg kvar när jag gick därifrån. Men han hade bytt position ett par gånger så han levde i alla fall.
Feberfrossa efter Lidingöloppet MTB och näsblod efter Billingeracet.
Pastan efteråt får 5 av 5 toasts. Precis vad jag ville ha, även om det dröjde till Guldsmedshyttan innan jag började äta den. Saknade aptit innan dess...
Cykeln i startfållan, redo för race!
En tröttare cyklist i omklädningsrummet. Han låg på golvet när jag kom dit och han låg kvar när jag gick därifrån. Men han hade bytt position ett par gånger så han levde i alla fall.
Feberfrossa efter Lidingöloppet MTB och näsblod efter Billingeracet.
Pastan efteråt får 5 av 5 toasts. Precis vad jag ville ha, även om det dröjde till Guldsmedshyttan innan jag började äta den. Saknade aptit innan dess...
Tävlingsbilder: Anders Almhed
Goddag cykelvänner!
Har varit vaken sedan 06:50 och somnade alldeles försent i natt. Inte helt optimalt för sinnesstämningen när jag ändå skulle vara sliten från Billingeracet igår. Men är huvudet dumt så får kroppen lida. Och lida gör den stackar'n idag.
Igår när jag hade bloggat så tänkte jag "varför skrev jag inte om det och varför skrev jag inte om det". Så jag tänkte skriva om det idag men nu är det blankt i huvudet igen, det är som vanligt alltså.
Körde ner i diket på Rydslingan igår. Så jäkla klantigt och tröttigt. Då var Axel Lindh med i vår grupp och han väntade faktiskt in mig och drog ikapp mig till gruppen igen.
Jag filmade inget under loppet, men Michael Olsson hade Långloppscupens kamera på styret. Tyvärr så vurpade han så vi får väl se hur det blev med den där filmen...
Det var visserligen kallt i Skövde igår, men på hemvägen så var det faktiskt en hel del snö längs med vägen. Tack och lov inte i Falun dock.
Idag körs Skandisloppet MTB. Hade varit grymt att vara med där, men familjelivet är inte riktigt anpassat för dubbelhelg. Igår kväll skulle Ronya på festligheter och idag ska Emily på danstävling och Ronya ska till Stockholm några dagar. Så jag är hemma ensam med dom tre små just nu.
Igår fyllde Emily femton år också, det här cyklandet gör ju ibland att jag missar saker. Hon hade en bra dag även utan min närvaro och det var ju skönt att höra. När Långa Lugnet körs så fyller Ebbah åtta år. Men då är jag i alla fall bara borta några timmar och inte hela dagen.
Långa Lugnet är nästa lopp för min del, då ska jag försöka dra nytta av hemmabana och förhoppningsvis göra ett resultat utöver det vanliga.
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Långa Lugnet
2016-05-14
Bilder och resultat från Billingeracet 2016
Anders Almhed har tagit bilderna ovan och ni hittar 50 av hans bilder från Billingeracet här.
God kväll kära bloggläsare!
Alltid lika kul att träffa så många av er på dom här loppen, skitkul när ni kommer fram och hälsar också.
Även själva loppet blev ju kul. På Lidingöloppet så kände jag ju direkt masterstarten släppte att det var riktiga skitben jag hade. Idag när masterstarten släppte så blev jag nästan förvånad över hur bra benen istället kändes. Skönt att ha en plan med träningen och att den också fungerar! Toppade bara 90% av max i hela startbacken och det var precis på slutet när jag tryckte på lite extra för att få en rulle uppe på platten. Det gick liksom kontrollerat. Men ändå så var vi tre stycken som hamnade lite bakom en större tätgrupp. Det jagades på under dom första stigpartierna men jag kände efter några minuters jakt att jag nog riskerade att bränna alldeles för mycket i den där hetsen så jag slog av och gav upp den där jakten. Jag skulle antagligen ändå tvingas släppa täten i ett senare skede och det skulle kosta mycket kraft då... Det var då ca: 10 cyklister före mig när jag slog av något.
Väntade in ett par starka gubbar och sedan körde vi på i ett högt men lite mer jämnt tempo. Mot slutet av banvallen kom ett riktigt stort gäng ikapp och det kändes ju sådär. Men, det var en hel del starka åkare med där och vi fick en lucka till övriga. Min grupp bestod till stora delar av loppet av Johan Norén, Daniel Brengdahl, Stefan Carlsson, Jakob Björklund och Viktor Ludvigsson. Ludvigsson försvann dock någonstans kring halvvägs. Strax innan halva loppet så kom vi ifatt hans teamkompis Jesper Svensson som vi sedan kunde lämna bakom oss igen en bit ut på andraslingan. Ungefär samtidigt som vi blev av med Jesper så kom vi ifatt Axel Lindh.
I ungefär fem mil så kändes det riktigt kontrollerat idag. Trodde faktiskt att jag skulle kunna köra ifrån några av mina konkurrenter på dom där stigarna på Rydslingan och resten kanske jag kunde knäppa i slutbacken, Strupen. Istället så började jag bli krispig några kilometer senare och sista två milen blev en sedvanlig plåga. Jag blev dock inte lika slut som jag brukar kunna vara. Stefan Carlsson hade redan fått en lucka och jag kunde inte gå med Brengdahl och Norén. Istället så bildade jag en duo med Jakob Björklund och det var skönt det. Annars är det lätt att man tappar alldeles för mycket fart och det kan göra någon minut på slutet det.
Under dom sista kilometerna var jag riktigt nära att släppa Jakob. Både han och jag vände oss om och kikade bakåt ett antal gånger, tydliga tecken på trötthet hos båda. In i strupen så gick jag förbi honom för att få hålla min egen fart. När det brantade till så chansade jag lite och tryckte på lite extra. Märkte att jag fick någon meter och petade i en växel till. Riktigt skönt att kunna avsluta bra ändå och ta den där tolfteplatsen!
Tolva är det absolut bästa jag gjort i Billingeracet så jag är jättenöjd. Siktar ju på topp-10 hela tiden men den här tävlingen är riktigt tuff och brukar inte passa mig. Idag kände jag mig stark uppför och även på stigarna under första halvan. Tyvärr var jag inte lika stark när det verkligen krävdes, men den rätta känslan infann ju sig långa stunder. Kunde åka ifrån vissa uppför och andra på stigarna.
Julia Karlsson vann Billingeracet före Angelica Edvardsson och Sandra Backman.
I herrklassen så var Matthias Wengelin starkast, före finländaren Jukka Vastaranta och norrmannen Thomas Engelsgjerd. Enligt Wengelin så bröt norrmannen fingret i början av loppet men knäckte det rakt och fortsatte...
Lars Bleckur blev fyra, Michael Olsson femma, Fredrik Edin sexa och Johan Norén sjua. Det var dom som höll undan för dom som var i vår andragrupp där Norén avslutade starkast och blev åtta före Daniel Brengdahl och Stefan Carlsson.
Här hittar ni preliminära resultat från Billingeracet 2016.
Garmin-data från Billingeracet:
God kväll kära bloggläsare!
Alltid lika kul att träffa så många av er på dom här loppen, skitkul när ni kommer fram och hälsar också.
Även själva loppet blev ju kul. På Lidingöloppet så kände jag ju direkt masterstarten släppte att det var riktiga skitben jag hade. Idag när masterstarten släppte så blev jag nästan förvånad över hur bra benen istället kändes. Skönt att ha en plan med träningen och att den också fungerar! Toppade bara 90% av max i hela startbacken och det var precis på slutet när jag tryckte på lite extra för att få en rulle uppe på platten. Det gick liksom kontrollerat. Men ändå så var vi tre stycken som hamnade lite bakom en större tätgrupp. Det jagades på under dom första stigpartierna men jag kände efter några minuters jakt att jag nog riskerade att bränna alldeles för mycket i den där hetsen så jag slog av och gav upp den där jakten. Jag skulle antagligen ändå tvingas släppa täten i ett senare skede och det skulle kosta mycket kraft då... Det var då ca: 10 cyklister före mig när jag slog av något.
Väntade in ett par starka gubbar och sedan körde vi på i ett högt men lite mer jämnt tempo. Mot slutet av banvallen kom ett riktigt stort gäng ikapp och det kändes ju sådär. Men, det var en hel del starka åkare med där och vi fick en lucka till övriga. Min grupp bestod till stora delar av loppet av Johan Norén, Daniel Brengdahl, Stefan Carlsson, Jakob Björklund och Viktor Ludvigsson. Ludvigsson försvann dock någonstans kring halvvägs. Strax innan halva loppet så kom vi ifatt hans teamkompis Jesper Svensson som vi sedan kunde lämna bakom oss igen en bit ut på andraslingan. Ungefär samtidigt som vi blev av med Jesper så kom vi ifatt Axel Lindh.
I ungefär fem mil så kändes det riktigt kontrollerat idag. Trodde faktiskt att jag skulle kunna köra ifrån några av mina konkurrenter på dom där stigarna på Rydslingan och resten kanske jag kunde knäppa i slutbacken, Strupen. Istället så började jag bli krispig några kilometer senare och sista två milen blev en sedvanlig plåga. Jag blev dock inte lika slut som jag brukar kunna vara. Stefan Carlsson hade redan fått en lucka och jag kunde inte gå med Brengdahl och Norén. Istället så bildade jag en duo med Jakob Björklund och det var skönt det. Annars är det lätt att man tappar alldeles för mycket fart och det kan göra någon minut på slutet det.
Under dom sista kilometerna var jag riktigt nära att släppa Jakob. Både han och jag vände oss om och kikade bakåt ett antal gånger, tydliga tecken på trötthet hos båda. In i strupen så gick jag förbi honom för att få hålla min egen fart. När det brantade till så chansade jag lite och tryckte på lite extra. Märkte att jag fick någon meter och petade i en växel till. Riktigt skönt att kunna avsluta bra ändå och ta den där tolfteplatsen!
Tolva är det absolut bästa jag gjort i Billingeracet så jag är jättenöjd. Siktar ju på topp-10 hela tiden men den här tävlingen är riktigt tuff och brukar inte passa mig. Idag kände jag mig stark uppför och även på stigarna under första halvan. Tyvärr var jag inte lika stark när det verkligen krävdes, men den rätta känslan infann ju sig långa stunder. Kunde åka ifrån vissa uppför och andra på stigarna.
Julia Karlsson vann Billingeracet före Angelica Edvardsson och Sandra Backman.
I herrklassen så var Matthias Wengelin starkast, före finländaren Jukka Vastaranta och norrmannen Thomas Engelsgjerd. Enligt Wengelin så bröt norrmannen fingret i början av loppet men knäckte det rakt och fortsatte...
Lars Bleckur blev fyra, Michael Olsson femma, Fredrik Edin sexa och Johan Norén sjua. Det var dom som höll undan för dom som var i vår andragrupp där Norén avslutade starkast och blev åtta före Daniel Brengdahl och Stefan Carlsson.
Här hittar ni preliminära resultat från Billingeracet 2016.
Garmin-data från Billingeracet:
Etiketter:
Bilder,
Billingeracet,
Resultat,
Tävlingsrapport
Hur man överlever en cykeltävling i 3-4 grader och regn
Idag är vädret precis så som jag vill ha det, +3,4° och regn.
För att överleva kyla och regn på bästa vis så har jag tagit med mig följande:
Ullstrumpor
Skoöverdrag för regn
Varmt underställ med avklippta ärmar
Varmare handskar
Hjälmmössa och keps
Flossade Cykelbyxor
Idag gäller det att ha en positiv attityd och kämpa för överlevnad i åtta mil. Passar mig perfekt det!
För att överleva kyla och regn på bästa vis så har jag tagit med mig följande:
Ullstrumpor
Skoöverdrag för regn
Varmt underställ med avklippta ärmar
Varmare handskar
Hjälmmössa och keps
Flossade Cykelbyxor
Idag gäller det att ha en positiv attityd och kämpa för överlevnad i åtta mil. Passar mig perfekt det!
2016-05-13
På plats i Skövde med ny cykel
Hej cykelvänner!
Nu ligger Jimmy Bodin och jag på varsin säng med varsin apparat här på Billingehus i Skövde. Det var en lång resa ner men det gick ju bra med gott snack hela vägen och ett matstopp på Subway i Laxå.
Ny cykel fick jag med mig också och jag hann skruva ihop den på kontoret innan Jimmy kom för att hämta upp mig. Det jag har bytt är hjulen, styrstammen, sadelstolpen och sadeln. Annars är det en Bianchi Methanol 29.2 SL, samma modell som jag hade tidigare alltså. Så här ser den ut:
Efter att vi kom ner hit till Skövde så har jag gått igenom cykeln och gjort alla justeringar jag vill göra och dragit åt alla skruvar ordentligt. Känner mig redo. Har även lagt fram allt jag behöver imorgon för att byta om och stoppa rätt saker i fickorna. Allt som är kvar är väl att raka mig och sova. Gött att ha allt under kontroll ändå, imorgon blir det race.
Nä, vi hörs imorgon hörrni, hejdå!
Nu ligger Jimmy Bodin och jag på varsin säng med varsin apparat här på Billingehus i Skövde. Det var en lång resa ner men det gick ju bra med gott snack hela vägen och ett matstopp på Subway i Laxå.
Ny cykel fick jag med mig också och jag hann skruva ihop den på kontoret innan Jimmy kom för att hämta upp mig. Det jag har bytt är hjulen, styrstammen, sadelstolpen och sadeln. Annars är det en Bianchi Methanol 29.2 SL, samma modell som jag hade tidigare alltså. Så här ser den ut:
Efter att vi kom ner hit till Skövde så har jag gått igenom cykeln och gjort alla justeringar jag vill göra och dragit åt alla skruvar ordentligt. Känner mig redo. Har även lagt fram allt jag behöver imorgon för att byta om och stoppa rätt saker i fickorna. Allt som är kvar är väl att raka mig och sova. Gött att ha allt under kontroll ändå, imorgon blir det race.
Nä, vi hörs imorgon hörrni, hejdå!
Etiketter:
Bianchi,
Billingeracet,
Cykling,
Långloppscupen,
Methanol 29.2 SL
Väckningspass med nya pedaler
Nya pedalerna på Monarken.
God morgon cykelvänner!
Nu är jag verkligen vaken. Vaknade ju egentligen 05:33 redan, men med tanke på hur trött jag var så var det väl först efter väckningspasset som jag var vaken på riktigt. Idag bestod väckningspasset av två stycken tiominutersintervaller på 300 monarkwatt. Sista halvminuten så körde jag med 500 watt och efter det så trampade jag ur benen i fyra minuter. 27 minuter, 12 sekunder och sex tiondelar långt blev passet.
Måste ändå säga att passet gick oväntat bra. Visserligen kändes benen fortfarande lite småsega och framförallt stela, men det kändes ändå kraftfullt på något vis. Hopp finns alltså!
Nu sitter jag på bussen mot jobbet och bloggar igen, försöker använda all tid jag har just nu känns det som. Tänkte väl blogga igår kväll också men hann inte. Det har varit en stressig skitvecka egentligen.
Igår så köpte jag dom där pedalerna, det blev XTR denna gång. Körde ju XT innan men råkade sälja dom med min MTB så plötsligt behövde jag ett par nya. Köpte också två bromsskivor, Ashima Di2, och två kassetter (Ultegra och XT). Ingen billig dag direkt.
Alla torsdagars höjdpunkt: Ebbahs ridning. Igår agerade den faktiskt en riktig skön andhämtningspaus.
När jag var på väg hem för sista gången igår så kom domedagskallfronten. Den som är på väg ner mot Skövde och Billingeracet just nu. Men till min stora besvikelse så har det fortfarande inte regnat något. Jag kanske får nöja mig med att det i alla fall blir kallt imorgon...
Hoppas att ni får en bra dag, det tänker jag ha. Först stressa lagom på jobbet och sedan åker jag ner med Jimmy Bodin till Skövde i eftermiddag och så spenderar vi kvällen och natten på Billingehus. Hotellet vid tävlingsplatsen.
Det blir nog king det!
God morgon cykelvänner!
Nu är jag verkligen vaken. Vaknade ju egentligen 05:33 redan, men med tanke på hur trött jag var så var det väl först efter väckningspasset som jag var vaken på riktigt. Idag bestod väckningspasset av två stycken tiominutersintervaller på 300 monarkwatt. Sista halvminuten så körde jag med 500 watt och efter det så trampade jag ur benen i fyra minuter. 27 minuter, 12 sekunder och sex tiondelar långt blev passet.
Måste ändå säga att passet gick oväntat bra. Visserligen kändes benen fortfarande lite småsega och framförallt stela, men det kändes ändå kraftfullt på något vis. Hopp finns alltså!
Nu sitter jag på bussen mot jobbet och bloggar igen, försöker använda all tid jag har just nu känns det som. Tänkte väl blogga igår kväll också men hann inte. Det har varit en stressig skitvecka egentligen.
Igår så köpte jag dom där pedalerna, det blev XTR denna gång. Körde ju XT innan men råkade sälja dom med min MTB så plötsligt behövde jag ett par nya. Köpte också två bromsskivor, Ashima Di2, och två kassetter (Ultegra och XT). Ingen billig dag direkt.
Alla torsdagars höjdpunkt: Ebbahs ridning. Igår agerade den faktiskt en riktig skön andhämtningspaus.
När jag var på väg hem för sista gången igår så kom domedagskallfronten. Den som är på väg ner mot Skövde och Billingeracet just nu. Men till min stora besvikelse så har det fortfarande inte regnat något. Jag kanske får nöja mig med att det i alla fall blir kallt imorgon...
Hoppas att ni får en bra dag, det tänker jag ha. Först stressa lagom på jobbet och sedan åker jag ner med Jimmy Bodin till Skövde i eftermiddag och så spenderar vi kvällen och natten på Billingehus. Hotellet vid tävlingsplatsen.
Det blir nog king det!
2016-05-12
På väg!
Mot Mitsubishi MTB Challenge!
Eller okej, egentligen så är jag på väg till jobbet bara. Men jag tar med mig så mycket som möjligt nu för att underlätta morgondagen. Har med mig allt känns det som, ändå ligger väl hälften kvar hemma. Tur då att jag ska till jobbet imorgon igen.
Börjar ni bli laddade då? Jag börjar bli riktigt laddad nu tack vare att jag packat en del. Det blir liksom som en trigger som säger att det är dags för tävling. Men jag ska hålla mig kall ett tag till och sparar det där sista peppet till tävlingsmorgonen.
Har sett att regnet nu tycks komma lördag eftermiddag istället för under fredagen. Skönt för de allra flesta men ändå lite tråkigt, om ni frågar mig. Med tanke på vilka däck jag har så är det kanske bäst om det inte regnar ändå...
Har sålt min MTB från i fjol, så på Billingeracet kör jag med en ny hoj. Den är dock i princip likadan som den jag haft, så det blir ingen större omställning. Kommer byta till den styrstam jag har kört med och även sadeln byter jag. Hjulen ska jag också byta, sedan borde jag vara good to go.
Är ni redo för Billingeracet?!
Eller okej, egentligen så är jag på väg till jobbet bara. Men jag tar med mig så mycket som möjligt nu för att underlätta morgondagen. Har med mig allt känns det som, ändå ligger väl hälften kvar hemma. Tur då att jag ska till jobbet imorgon igen.
Börjar ni bli laddade då? Jag börjar bli riktigt laddad nu tack vare att jag packat en del. Det blir liksom som en trigger som säger att det är dags för tävling. Men jag ska hålla mig kall ett tag till och sparar det där sista peppet till tävlingsmorgonen.
Har sett att regnet nu tycks komma lördag eftermiddag istället för under fredagen. Skönt för de allra flesta men ändå lite tråkigt, om ni frågar mig. Med tanke på vilka däck jag har så är det kanske bäst om det inte regnar ändå...
Har sålt min MTB från i fjol, så på Billingeracet kör jag med en ny hoj. Den är dock i princip likadan som den jag haft, så det blir ingen större omställning. Kommer byta till den styrstam jag har kört med och även sadeln byter jag. Hjulen ska jag också byta, sedan borde jag vara good to go.
Är ni redo för Billingeracet?!
Etiketter:
Cykling,
Långloppscupen
2016-05-11
Nybloggat!
Sådär, nu ligger äntligen ett första inlägg från mig ute på Långloppscupens hemsida, in och läs här: http://langloppscupen.se/blogg/dags-for-racet__659
Emelie hann med fyra inlägg innan jag lyckades prestera ett första, kika in på Långloppscupens bloggsida för att hålla koll. Ni vill inte missa något!
Etiketter:
Cykling,
Långloppscupen
Ser fram emot 46 timmars återhätmning
Fint på Lugnet!
Körde slinga 2 och 3 på Långa Lugnet i morse innan jag cyklade vidare mot jobbet. Slinga 2 tog 53 minuter och slinga 3 tog 50 minuter. Kom till jobbet med 2:45 i benen. Känslan idag var:
- trött
- sliten
- seg
- orkeslös
- stel
Det där är väl livet det? Dagens pass planerade jag in på morgonen just för att jag visste att jag antagligen skulle känna mig som jag nyss punktade upp. Genom att träna på morgonen istället för efter jobbet gör att jag får typ 12 timmar mer återhämtning inför Billingeracet. Kan bli välbehövliga timmar det där och nu ser jag fram emot 46 timmars vila innan det är dags för väckningspasset på fredag morgon.
Även om känslan är kass så visar ju klockan att jag inte är sämre än annars, det rullar liksom på ändå. Det inger ju hopp om framtiden och något annat som inger hopp om framtiden är ju väderprognosen inför Billingeracet:
Kallt och blött, precis så som jag vill ha det!
Min älskade hustru köpte och levererade denna kaktus till mitt kontor igår, fin va?
Nu ska jag fokusera lite på detta. Hörs!
Körde slinga 2 och 3 på Långa Lugnet i morse innan jag cyklade vidare mot jobbet. Slinga 2 tog 53 minuter och slinga 3 tog 50 minuter. Kom till jobbet med 2:45 i benen. Känslan idag var:
- trött
- sliten
- seg
- orkeslös
- stel
Det där är väl livet det? Dagens pass planerade jag in på morgonen just för att jag visste att jag antagligen skulle känna mig som jag nyss punktade upp. Genom att träna på morgonen istället för efter jobbet gör att jag får typ 12 timmar mer återhämtning inför Billingeracet. Kan bli välbehövliga timmar det där och nu ser jag fram emot 46 timmars vila innan det är dags för väckningspasset på fredag morgon.
Även om känslan är kass så visar ju klockan att jag inte är sämre än annars, det rullar liksom på ändå. Det inger ju hopp om framtiden och något annat som inger hopp om framtiden är ju väderprognosen inför Billingeracet:
Kallt och blött, precis så som jag vill ha det!
Min älskade hustru köpte och levererade denna kaktus till mitt kontor igår, fin va?
Nu ska jag fokusera lite på detta. Hörs!
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Långa Lugnet,
Långloppscupen
2016-05-10
Det kanske blir ett gäng distriktstävlingar i MTB i Dalarna ändå...
Tjena!
Igår var jag ju lite bitter. Men om det är något jag ogillar så är det folk som klagar utan minsta antydan till att vilja göra något själva för att förändra situationen. Modern som jag är så skrev jag därför på Facebook efter mitt bittra inlägg igår. Dalarnas cykelförbund har nämligen en facebook-grupp. Så där skrev jag om att vi måste ha en Dalaserie i MTB och sedan tog det fart. Nu finns det ett gäng som vill arrangera distriktstävlingar, så nu gäller det väl bara att sy ihop den där säcken.
Gött snack, helt enkelt!
MTB-sporten verkar vara i en tillväxtfas nu, så det vore riktigt dumt att inte kunna erbjuda små och prestigelösa lopp att slussa in cyklisterna i tävlingsverksamheten med.
På MTB-sidan är det fortfarande fantastiskt bra att bo här i Falun och Dalarna. Här är dom nationella lopp vi har I Dalarna:
2016-04-30 Klippingracet XCO UCI C2 (SWE-Cup) Cykelklubben Natén Säter
2016-05-20 Borlänge Tour (SWE-Cup) Borlänge Cykelklubb
2016-05-21 Mellsta MTB Marathon Borlänge Cykelklubb
2016-05-28 Långa Lugnet Falu Cykelklubb
2016-05-29 Lilla Lugnet (Långloppscup) Falu Cykelklubb
2016-06-24 Orsabajk'n Evenemang Orsa Skidklubb
2016-07-09 Lilla Mörksuggejakten 2016 Idrottsklubben Jarl Rättvik
2016-07-10 Mörksuggejakten 2016 (Långloppscup) Idrottsklubben Jarl Rättvik
2016-08-06 Lilla Finnmarksturen CSK Ludvika
2016-08-07 Finnmarksturen (Långloppscup) CSK Ludvika
2016-08-27 SatMaran MTB-loppet för glada tjejer! Idrottsföreningen Vulcanus
Vill man ägna sig åt landsväg så är det desto värre. Det är nu klart att länets stolthet, Solleröloppet, inte blir av i år. Inte heller verkar det bli något Velodrom GP och därmed har vi noll (0!) landsvägstävlingar i länet under 2016.
Katt-a-strof.
Men det där kan vi ju ändra på i framtiden, det fina med att vara nere på 0 är att det bara kan bli bättre.
Igår var jag ju lite bitter. Men om det är något jag ogillar så är det folk som klagar utan minsta antydan till att vilja göra något själva för att förändra situationen. Modern som jag är så skrev jag därför på Facebook efter mitt bittra inlägg igår. Dalarnas cykelförbund har nämligen en facebook-grupp. Så där skrev jag om att vi måste ha en Dalaserie i MTB och sedan tog det fart. Nu finns det ett gäng som vill arrangera distriktstävlingar, så nu gäller det väl bara att sy ihop den där säcken.
Gött snack, helt enkelt!
MTB-sporten verkar vara i en tillväxtfas nu, så det vore riktigt dumt att inte kunna erbjuda små och prestigelösa lopp att slussa in cyklisterna i tävlingsverksamheten med.
På MTB-sidan är det fortfarande fantastiskt bra att bo här i Falun och Dalarna. Här är dom nationella lopp vi har I Dalarna:
2016-04-30 Klippingracet XCO UCI C2 (SWE-Cup) Cykelklubben Natén Säter
2016-05-20 Borlänge Tour (SWE-Cup) Borlänge Cykelklubb
2016-05-21 Mellsta MTB Marathon Borlänge Cykelklubb
2016-05-28 Långa Lugnet Falu Cykelklubb
2016-05-29 Lilla Lugnet (Långloppscup) Falu Cykelklubb
2016-06-24 Orsabajk'n Evenemang Orsa Skidklubb
2016-07-09 Lilla Mörksuggejakten 2016 Idrottsklubben Jarl Rättvik
2016-07-10 Mörksuggejakten 2016 (Långloppscup) Idrottsklubben Jarl Rättvik
2016-08-06 Lilla Finnmarksturen CSK Ludvika
2016-08-07 Finnmarksturen (Långloppscup) CSK Ludvika
2016-08-27 SatMaran MTB-loppet för glada tjejer! Idrottsföreningen Vulcanus
Vill man ägna sig åt landsväg så är det desto värre. Det är nu klart att länets stolthet, Solleröloppet, inte blir av i år. Inte heller verkar det bli något Velodrom GP och därmed har vi noll (0!) landsvägstävlingar i länet under 2016.
Katt-a-strof.
Men det där kan vi ju ändra på i framtiden, det fina med att vara nere på 0 är att det bara kan bli bättre.
Etiketter:
Cykling,
Dalaserien,
Landsväg
Strava-pendling
Cykelpendlade till jobbet i morse och försökte yxa på längs några stravasegment +ANNAT. Kände mig som en slö smörkniv hela vägen så det var ingen vidare känsla, men det var ju fint ute så det kändes ändå värt.
Lyckades få med mig två Strava KOM!
2016-05-09
Inte var dag
Hej igen vänner!
I morse så skrev jag om vardag. Tänker också lite på de som varit en del av arrangemanget MTB-EM och deltagarna i deras olika lopp. Snacka om att behöva landa i vardagen efter den festen som det verkar ha varit.
För cyklisterna gäller det nu att snabbt lyfta blicken igen och tänka på det som komma skall. Jag hoppas faktiskt att arrangörerna också gör det. Det finns så mycket bra med cyklingen i Jönköping och sättet som dom olika klubbarna/grupperingarna samarbetar på. Jag hoppas att dom använder dessa krafter för att jobba vidare med det dom har och inte bara nu klappar sig på magen och tackar för sig.
Vad blir nästa steg, världscup? Stanna inte av nu så att det dröjer 17 år till innan vi har nästa stora internationella MTB-evenemang i landet.
Jag har länge ansett att Falun är Sveriges cykelmekka och jag anser fortfarande att vi skulle kunna vara det. Men Jönköping/Huskvarna har liksom på senare år sprungit förbi, man tar cyklingen på allvar där. Vi i Falun har infrastrukturen för det med härliga landsvägar, landets enda velodrom, en stor stadion med kapacitet för många tusen deltagare och åskådare, handbyggda cykelleder, fantastisk natur med oändligt många stigar i orörd terräng. Det är härligt att cykla här. Vi har cykelgymnasium och högskola med möjlighet att fokusera på cykel. Vi har kunniga tränare och testcenter.
Samtidigt så saknas så mycket här för att den där känslan av cykelmekka verkligen ska infinna sig. Det funkar för individen att vara här och cykla, men att tänka tillsammans och tänka större saknas tyvärr, mig veterligen, här. Alla fokuserar till 100% på sin sak. Gäller inte bara i Falun, utan i länet. I år har vi inte ens en dalaserie i MTB. Något vi väl haft sedan jag började cykla för 20 år sedan, men nu är klubbarna inte intresserade längre. Alla har väl sitt att tänka på.
Det är väl lite det som det är för mycket av här för att det ska kännas riktigt bra, för mycket individ och för lite cykelkollektiv.
Nä, nu ska jag inte sitta här och vara bitter. Jag ser hur man i Jönköpingregionen arbetar tillsammans för att göra cyklingen bättre och genom det här inlägget så har väl de flesta förstått att jag är lite avundsjuk. Jag ser hur man i andra delar av landet jobbar tillsammans för att både hålla liv i samt utveckla cykelsporten. Samtidigt som det står väldigt still här. Cykelsporten i Falun och Dalarna är bra, det är inte det, men vi skulle kunna vara bäst.
Med detta sagt så vill jag lyfta fram det faktum att Rembo IK nu på onsdag bjuder in till "Tränings Tävling" för MTB-cyklister. Passa på att åka dit, nu när vi inte har någon Dalaserie... Mer info kan ni få här: http://idrottonline.se/RemboIK-Cykel/Nyheter/Aktuellanyheter/TraningsTavlingMTBons11maj
En bild från Dalaserien i Borlänge för ett par år sedan, visst hade vi väl kul då?
I morse så skrev jag om vardag. Tänker också lite på de som varit en del av arrangemanget MTB-EM och deltagarna i deras olika lopp. Snacka om att behöva landa i vardagen efter den festen som det verkar ha varit.
För cyklisterna gäller det nu att snabbt lyfta blicken igen och tänka på det som komma skall. Jag hoppas faktiskt att arrangörerna också gör det. Det finns så mycket bra med cyklingen i Jönköping och sättet som dom olika klubbarna/grupperingarna samarbetar på. Jag hoppas att dom använder dessa krafter för att jobba vidare med det dom har och inte bara nu klappar sig på magen och tackar för sig.
Vad blir nästa steg, världscup? Stanna inte av nu så att det dröjer 17 år till innan vi har nästa stora internationella MTB-evenemang i landet.
Jag har länge ansett att Falun är Sveriges cykelmekka och jag anser fortfarande att vi skulle kunna vara det. Men Jönköping/Huskvarna har liksom på senare år sprungit förbi, man tar cyklingen på allvar där. Vi i Falun har infrastrukturen för det med härliga landsvägar, landets enda velodrom, en stor stadion med kapacitet för många tusen deltagare och åskådare, handbyggda cykelleder, fantastisk natur med oändligt många stigar i orörd terräng. Det är härligt att cykla här. Vi har cykelgymnasium och högskola med möjlighet att fokusera på cykel. Vi har kunniga tränare och testcenter.
Samtidigt så saknas så mycket här för att den där känslan av cykelmekka verkligen ska infinna sig. Det funkar för individen att vara här och cykla, men att tänka tillsammans och tänka större saknas tyvärr, mig veterligen, här. Alla fokuserar till 100% på sin sak. Gäller inte bara i Falun, utan i länet. I år har vi inte ens en dalaserie i MTB. Något vi väl haft sedan jag började cykla för 20 år sedan, men nu är klubbarna inte intresserade längre. Alla har väl sitt att tänka på.
Det är väl lite det som det är för mycket av här för att det ska kännas riktigt bra, för mycket individ och för lite cykelkollektiv.
Nä, nu ska jag inte sitta här och vara bitter. Jag ser hur man i Jönköpingregionen arbetar tillsammans för att göra cyklingen bättre och genom det här inlägget så har väl de flesta förstått att jag är lite avundsjuk. Jag ser hur man i andra delar av landet jobbar tillsammans för att både hålla liv i samt utveckla cykelsporten. Samtidigt som det står väldigt still här. Cykelsporten i Falun och Dalarna är bra, det är inte det, men vi skulle kunna vara bäst.
Med detta sagt så vill jag lyfta fram det faktum att Rembo IK nu på onsdag bjuder in till "Tränings Tävling" för MTB-cyklister. Passa på att åka dit, nu när vi inte har någon Dalaserie... Mer info kan ni få här: http://idrottonline.se/RemboIK-Cykel/Nyheter/Aktuellanyheter/TraningsTavlingMTBons11maj
En bild från Dalaserien i Borlänge för ett par år sedan, visst hade vi väl kul då?
Etiketter:
Cykling
Vardag igen
Godmorgon!
Jag är vaken, men inte mycket mer än så. Sitter på bussen och är på väg till jobbet efter en högintensiv start på dagen. Dock ingen träning, bara stressad. Vaknade "försent" i morse för att jag la mig försent igår för att jag blev pigg på kvällen vilket kan bero på att jag drack Coca Cola. Inget som är vetenskapligt bevisat, men koffein är något jag bör undvika kvällstid...
Träningen denna vecka blir av lättare typ och jag har faktiskt vilat igår, vilar också idag och på torsdag. Så tre vilodagar på kort tid. Det är dags för farbror att bli pigg igen.
Bild från bankoll på Billingeracets bana i fjol.
Den här veckan avgörs ju Billingeracet, Långloppscupens första deltävling. Jag har därför desperat försökt lura i min skalle att Lidingöloppets katastrofdåliga känsla inte alls kommer påverka mitt resultat kommande helg. Saker som att tävlingen inte är lika snabb, därför behövs inte samma snabbhet har jag ljugit ihop för mig själv. Eller att tävlingen kräver syreupptag i större usträckning än pangpangben, jämfört med Lidingöloppet. Eller att bara det att jag inte kommer åka bil ner på morgonen kommer göra att det kommer kännas som natt och dag i jämförelse. Ni hör ju vilka rövarhistorier jag drar för mig själv. Det handlar väl helt enkelt om att försöka se positiva saker och ha en tro på mig själv.
Det är ju faktiskt så i grund och botten också att jag inte har tränat för att vara bra på Lidingöloppet MTB, utan det är först nu till Billingeracet som jag har planerat att bli lite snabb och min förhoppning är att jag ska vara snabb på hemmatävlingen Långa Lugnet den 28:e maj. Så även om jag planerat att "inte vara bra" på Lidingöloppet så är det fortfarande lite mentalt svårt att köra en tävling och känna sig kass. Allra helst när det sker veckan innan jag vill känna mig bra. Det hade ju varit skönare att känna att jag var ganska bra och veta att jag kommer höja mig en aning än att behöva höja mig en aning från att känna mig kass.
Nåväl, ny vecka och nytt race! Det ska bli skitkul att köra Billingeracet och i fjol blev jag 23:a bland samtliga deltagare. Det borde jag kunna förbättra i år.
_________
Här kommer lite info från den före detta cyklisten Tomas Löfgren, som nu är tävlingsledare för 10MILA:
"Sveriges största orienteringsstafett, 10MILA med ca 6000 deltagare, kommer gå av stapeln på Lugnet i Falun kommande helg, den 13-15 maj. Bygget av arenan har startat och kommer fortgå hela veckan.
Skidstadion kommer vara fylld av deltagare, tält, mål-/växelfållor och publik. I skogen kommer det vara tävlande orienterare både fredag kväll och från lördag morgon fram till söndag förmiddag. Terrängen lämpar sig därmed inte för cykling under denna period då det dels kommer vara bökigt att ta sig ut på stigarna och då det dessutom föreligger kollisionsrisk i skogen."
Jag är vaken, men inte mycket mer än så. Sitter på bussen och är på väg till jobbet efter en högintensiv start på dagen. Dock ingen träning, bara stressad. Vaknade "försent" i morse för att jag la mig försent igår för att jag blev pigg på kvällen vilket kan bero på att jag drack Coca Cola. Inget som är vetenskapligt bevisat, men koffein är något jag bör undvika kvällstid...
Träningen denna vecka blir av lättare typ och jag har faktiskt vilat igår, vilar också idag och på torsdag. Så tre vilodagar på kort tid. Det är dags för farbror att bli pigg igen.
Bild från bankoll på Billingeracets bana i fjol.
Den här veckan avgörs ju Billingeracet, Långloppscupens första deltävling. Jag har därför desperat försökt lura i min skalle att Lidingöloppets katastrofdåliga känsla inte alls kommer påverka mitt resultat kommande helg. Saker som att tävlingen inte är lika snabb, därför behövs inte samma snabbhet har jag ljugit ihop för mig själv. Eller att tävlingen kräver syreupptag i större usträckning än pangpangben, jämfört med Lidingöloppet. Eller att bara det att jag inte kommer åka bil ner på morgonen kommer göra att det kommer kännas som natt och dag i jämförelse. Ni hör ju vilka rövarhistorier jag drar för mig själv. Det handlar väl helt enkelt om att försöka se positiva saker och ha en tro på mig själv.
Det är ju faktiskt så i grund och botten också att jag inte har tränat för att vara bra på Lidingöloppet MTB, utan det är först nu till Billingeracet som jag har planerat att bli lite snabb och min förhoppning är att jag ska vara snabb på hemmatävlingen Långa Lugnet den 28:e maj. Så även om jag planerat att "inte vara bra" på Lidingöloppet så är det fortfarande lite mentalt svårt att köra en tävling och känna sig kass. Allra helst när det sker veckan innan jag vill känna mig bra. Det hade ju varit skönare att känna att jag var ganska bra och veta att jag kommer höja mig en aning än att behöva höja mig en aning från att känna mig kass.
Nåväl, ny vecka och nytt race! Det ska bli skitkul att köra Billingeracet och i fjol blev jag 23:a bland samtliga deltagare. Det borde jag kunna förbättra i år.
_________
Här kommer lite info från den före detta cyklisten Tomas Löfgren, som nu är tävlingsledare för 10MILA:
"Sveriges största orienteringsstafett, 10MILA med ca 6000 deltagare, kommer gå av stapeln på Lugnet i Falun kommande helg, den 13-15 maj. Bygget av arenan har startat och kommer fortgå hela veckan.
Skidstadion kommer vara fylld av deltagare, tält, mål-/växelfållor och publik. I skogen kommer det vara tävlande orienterare både fredag kväll och från lördag morgon fram till söndag förmiddag. Terrängen lämpar sig därmed inte för cykling under denna period då det dels kommer vara bökigt att ta sig ut på stigarna och då det dessutom föreligger kollisionsrisk i skogen."
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling
2016-05-08
Bilder från MTB-EM 2016
Foton: Jeppman.com
Jeppman har en miljard bilder på sin blogg, kolla in den!
Euro MTB har också lagt ut ett stort antal bilder, kika här:
Bilder från 5:e maj
Bilder från 6:e maj
Bilder från 7:e maj
Bilder från 8:e maj
Andreas Joakimson har ett stort bildgalleri på Facebook
Anders Almhed har också han använt ett bildgalleri på Facebook för sina bilder.
Kolla också lokala hjältarna Elna och Annas bloggar för mer bilder och rapporter inifrån EM-arenan.
Har ni tips på var man hittar fler härliga bilder från MTB-EM?
Igår så tog ju Jenny ytterligare en medalj till Sverige genom sitt silver i U23-klassen. Idag blev Emil Linde bäste svensk i U23-klassen när han blev 16:e man, Alexandra Engen blev 12:a i damelit efter en stark avslutning och Emil Lindgren blev bäste svensk i herrelitklassen med en 30:e plats.
Här hittar ni alla resultat från MTB-EM 2016.
Jeppman har en miljard bilder på sin blogg, kolla in den!
Euro MTB har också lagt ut ett stort antal bilder, kika här:
Bilder från 5:e maj
Bilder från 6:e maj
Bilder från 7:e maj
Bilder från 8:e maj
Andreas Joakimson har ett stort bildgalleri på Facebook
Anders Almhed har också han använt ett bildgalleri på Facebook för sina bilder.
Kolla också lokala hjältarna Elna och Annas bloggar för mer bilder och rapporter inifrån EM-arenan.
Har ni tips på var man hittar fler härliga bilder från MTB-EM?
Igår så tog ju Jenny ytterligare en medalj till Sverige genom sitt silver i U23-klassen. Idag blev Emil Linde bäste svensk i U23-klassen när han blev 16:e man, Alexandra Engen blev 12:a i damelit efter en stark avslutning och Emil Lindgren blev bäste svensk i herrelitklassen med en 30:e plats.
Här hittar ni alla resultat från MTB-EM 2016.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
















