Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-02-08

Godmorgon Sverige!

Så här ser det ut just nu från min balkong här i Alcudia

Anledningen till att jag är här är för att Merida har ett Press Camp där dom vill visa sina cyklister, team och självklart cyklarna. Så idag ska dom skandinaviska lagen presenteras, det ska bjudas på cykeltur och i kväll så kommer Protour-laget Lampre-Merida att presenteras.
Igår när jag anlände så hann jag inte göra mycket mer än att äta middag. Vid samma bord satt då Gunn-Rita Dahle Flesjå som firade sin födelsedag ett par dagar i förskott (fyller 40 på söndag).

Lämnade Arlanda med minusgrader och snöfall, efter att man först tvingats vänta lite för att man skulle hinna göra rent vingarna från snö och is...

Mellanlandade i Amsterdam som bjöd på upphållsväder och 5 grader varmt

Mellanlandningen i Barcelona bjöd på sol och +13

Och nu är jag alltså på den här ön. Det blir ingen cykling i kort-kort då temperaturen tycks hamna någonstans kring 10 grader om dagarna, men det ska nog gå att njuta lite ändå.

Första flygningen satt jag mellan två främlingar och vi sa väl inte ett ord till varandra på dom två timmarna vi hade tillsammans. Eller jo, jag sa "Here is your sandwich" till en som somnat när flygplansmackorna levererades. Jag vill ju gärna prata med folk så jag tyckte det var lite trist och bestämde mig för att inte tveka för att ha en dialog på nästa plan. Sagt och gjort.
Hamnade mellan någon språk-kunnig farbror som jag fick prata språk, kulturer och familj med. Intressant! Mot slutet av resan så började den andra grannen att prata lite också då han väl hört mig prata om cykel. Han hade själv cyklat en del på amatörnivå och jobbade nu för ett stort internationellt företag i sportbranchen. Vi avslutade samtalet på flygplatsen med att jag fick hans kort med uppmaningen att höra av mig om jag behövde något eller ville börja jobba med sport. 
Se där vad som kan hända om man törs öppna munnen och vara trevlig mot främlingar! 

Något som är riktigt trist med det här är ändå att idag fyller grabben 6 år där hemma i Sverige och jag missar hans glädje över att bli stor och över dom presenter han önskat sig, och också kommer att få. Han kommer dock givetvis att berätta allt för mig när jag kommer hem igen, men just nu är det tufft att vara så långt borta.

2013-02-07

@ Mallorca

Hej hej

Är på Mallis nu. Uppdaterar mer senare, nu ska jag plundra buffén!

Resdag

Godmorgon på dig!

Här har ni en kille på morgontåget som ska försöka blunda en stund. Lång resdag väntar, så det gäller att hushålla med energin.

2013-02-06

Minutplanerad dag

Nu behöver jag inte oroa mig för att glömma bloggadressen längre

Idag har det gått i ett. Som så många andra dagar. Dagen är förvisso inte slut än och jag har mycket att göra innan jag kan blunda för natten, men nu har jag ingen tid att passa innan femtiden imorgon bitti. Kämpa! Just nu är jag jättehungrig, så jag tar en liten matpaus innan kvällens sysslor skall fixas.
Hoppas att ni fått cykla lite idag!

2013-02-05

Ett hårt jobb, men någon måste göra det

Cyklade hem från jobbet i fyrtiotusenmiljarder centimeter nysnö. Det var skitjobbigt även om just denna cykelbana var plogad.

På grund av att jag klantat till logistiken så missade Filip helt sin innebandyträning idag. Jag berättade som det var och den ledsna minen förbyttes mot 50 minuters landbandyglädje på gården där sonen kunde vinna med 20-19. Ebbahs dans är i området, så den fixade vi i alla fall. Så trots att jag började eftermiddagen som en usel pappa så har jag nu vägt upp det med lek och våfflor. Tur att barn inte är långsinta!

Igår började Ronya på sitt nya jobb genom att ha en utbildningsdag, idag började hon på riktigt. Så spännande!

Jag har en del kul grejer på gång dom närmsta dagarna, ni kommer att få ta del av det eftersom det rullar fram. Har mycket att göra på jobbet nu också så det är inga problem att få dagarna att gå direkt. Nu ska jag lägga in ett kartprogram på min nya dator så jag kan leka med kartor även utan internetuppkoppling. Kartor är skitkul!

Vi hörs!

Morgonpendlingsinlägg

Morgonpendling på tom mage i nysnö med delvis plogade cykelbanor och plogad skogsbilväg vid Falukrossen. Nu mår jag betydligt bättre än mina bilburna kollegor. På hemvägen blir det någon längre intervall för att hålla liv i kroppen.

Du mår bättre av att cykla till jobbet

Så jag ska väl testa det där cykla till jobbet nu då eftersom det lär vara så himla bra

2013-02-04

Nu: ännu mer laglig!

Gårdagens cyklar

Ja jäklar ja...

Gårdgens pass har satt sina spår i min kropp. Det blev en timme bonus-sömn i morse så nu sitter jag på bussen 32 minuter senare än jag brukar. Skönt med flextid på jobbet! Har inte så mycket mer att skriva egentligen så ni ska få några bilder föreställandes cyklarna som användes vid gårdagens fina pass:
Fredrik Ericssons Cannondale

Jens Westergrens Nishiki

Magnus Darvells Merida

Emil Lindgrens Giant

Min Bianchi

2013-02-03

Ett minnesvärt pass

Idag skulle några snabbingar och jag köra "tidernas bästa pass". Nu blev passet inte riktigt som vi tänkt oss kanske då många av dom fantastiska skoterspår vi skulle åka på knappt var använda i vinter, men det blev helt klart ett mycket bra och minnesvärt pass. Med mig hade jag Emil Lindgren ( rankad 12:a i världen på MTB och har så många SM-medaljer att han säkert tappat räkningen), Fredrik Ericsson ( tagit SM-medaljer på bana, cross, MTB och landsväg samt representerat Sverige på VM i dom tre senare grenarna ), Magnus Darvell ( många SM-medaljer i MTB och cross, har varit landsvägsproffs ) och Jens Westergren ( även han har många SM-medaljer från MTB och cross och han har varit tvåa i svenska landsvägscupen totalt ). Så, det var en meriterad skara och jag som lämnade Falun vid nio. 

Jens skulle vi möta några kilometer in i passet, jag tyckte att det gick ganska fort på vägen till en början och när vi gick in på första skoterspåret gick pulsen upp kring 185. Stabilt som fan. Jag hade hoppats vara ute i ca: 4 timmar, men började känna att jag kanske fixar en timme innan jag får tacka för mig och åka ensam resten. När vi mötte Jens (som inte tränat cykel på två veckor utöver ett panikpass igår) så blev tempot lite bättre för mig då Jens och jag turades om att vara sämst idag.

Övriga gänget körde snabb-29:or och jag gnetade fram på vintercrossen. Hade förväntat mig hårda och snabba skoterspår, så jag gjorde aldrig i ordning min 29:a. Vilket skulle visa sig vara ett misstag...
Efter ungefär en timme så övergick passet från cykelbara skoterspår till ett enormt slit. Det började bli mycket snö i skogen och få skotrar hade åkt på lederna. Mina crossdäck sjönk igenom ganska rejält och jag blev den som fick mest löpträning idag. Efter dryga två timmar hade jag en snittpuls på 165 (84.2% av max). Men, jag hade fixat två timmar i detta världselitsällskap! 

Någonstans efter 2½ timme ungefär så hittade vi ut på en väg, det kvar knappt så mina ben kom ihåg hur dom skulle göra för att trampa efter allt snöpulsande. Men det var skönt, fortsatt hög intensitet men skönt. Vi kom ner till Bjursås, Jens var trött och skoterspåren vi hittade var cykelbara. Söder om Bjursås tackade Jens för sig och skyndade hem till en väntande familj när övriga galningar ville leta mer skoterled. Tack och lov var den oanvänd, så vi vände och tog välanvända skoterspår bort till Lustebo och sedan banvallen till Grycksbo. Där, 15 kilometer hemifrån så klämde Fredrik en nödgel. Fler än Jens och jag som fått slita lite alltså. Hemresan från Grycksbo blev ganska fin och vi kom hem vid två ungefär. Nästan fem timmar ute, nästan fyra timmar effektiv tid och en snittpuls på 162. När jag rotade igenom Garmin-siffrorna så såg jag att jag tangerat min maxpuls (196) idag... Ett riktigt bra pass!

Här följer en drös med bilder och lite Garmin-data:
Här sa Jens temperaturmätning att det var -15.9, kallt alltså.

Rogsån

När de övriga läste karta så hoppade Emil upp på stora stenar som ingenting

På Rogsjön var det fint, lätt-trampat och ganska så halt

Efter sjön så bar det av uppför, i 140 mil ungefär

Spåren blev snabbt ganska dåliga. Dels för att vi kom högre upp så det låg mer snö, men även för att skoterägarna verkar vara grymt dåliga på att åka skoterleder. Här kommer en skoter som först åkt om oss men sedan tyvärr vänt kort därefter.

Det blev tyvärr långa partier med ganska svårforcerade "skoterspår"

Det blev en del löpning med cykel i snön, vilket var jättebra träning då pulsen hela tiden var hög. Jens började bli trött.

Lite mer kartläsande...

Vi hittade en väg, lyckan var total och vi letade oss via Fjällgrycksbo ner till Bjursås

I Bjursås hittade vi cykelbara skoterspår, sa hejdå till Jens och åkte till en oanvänd skoterled, vände tillbaka och tog skoterspår bort till Lustebo där vi valde vägen hem till Falun.

Snipp snapp snut, här kommer Garmin-datan:

(klicka på "Visa detaljer" och sedan väljer du "metrisk" uppe i högra hörnet)

Har varit ute på ett minnesvärt pass

Ja, ni ser ju själva...

Återkommer när jag blivit ren, återhämtat mig och får lite tid över. Snart kommer familjen hem och då blir det fartfyllt igen.

2013-02-02

VM-Guld!

Så där ja! Nu kan Sven och jag äntligen pusta ut. Det gick vägen och vi får njuta av världsmästartröjan på Svens axlar under hans sista säsong som CX-kung. 

Live stream Cyclocross World championships Louisville 2013

Foto: http://www.bettiniphoto.net/

På grund av översvämningsrisk så har man beslutat så sent som igår att flytta söndagens lopp till idag. Arrangören jobbar inte bara med att få till bra tävlingar, man försöker också stoppa Ohio River från att översvämma parken där tävlingarna ska hållas. Alla fyra VM-tävlingar kommer att avgöras idag med andra ord. En liten omställning för de aktiva som siktat på söndagen, men det var givetvis befogat att flytta tävlingarna. Det har givetvis inte hindrat de aktiva att höja sina röster mot arrangörerna.
Nedan följer tiderna och länkar till sändningar, Sverige har ingen cyklist på plats för detta VM. Tidigare i veckan blev Benny Andersson 7:a i H55-59 på veteran-VM som också det avgjorts i Louisville, men på en egen bana några hundra meter från dagens tävlingsplats. Benny gick ut hårt och ledde tidigt i loppet, men med bara en cykel utan möjlighet att byta så satte lera och gräs igen cykeln så pass att han fick springa i mål som sjua.
Temperaturen ska ligga kring nollan idag och det kan vara vitt på marken, så förvänta er inte en allt för blöt tillställning.

Tider och länkar:
15:45 Herrjuniorer
17:00 Damer
18:30 U23
20:30 Elit
Live stream Cyclocross World championships Louisville 2013
Live stream Cyclocross World championships Louisville 2013
Live stream Cyclocross World championships Louisville 2013
Live stream Cyclocross World championships Louisville 2013
Live stream Cyclocross World championships Louisville 2013
UCI kommer också att sända live via sin Youtube-kanal: http://www.youtube.com/ucichannel

Kolla gärna in belgarnas avslappnade bankoll tidigare i veckan:

2013-02-01

Skulle du våga cykla här?


Spontant så känns det inte som något för mig...

Månskenscyklist

Äntligen kyla igen

Skönt med lite kyla så man slipper den där fukten vi fått leva med några dagar, då termometern visat plusgrader. Nej, då föredrar jag definitivt några minusgrader och torr luft.

Sista arbetsdagen denna vecka, nu är det bara att kämpa på sista biten in till mål!

2013-01-31

Valberedningens förslag samt föreningarna och distriktens förslag inför förbundsmötet

Här följer dom förslag som valberedningen föreslår att bli valda vid svenska cykelförbundets möte senare i vår. Lite längre ner är listan med nomineringar från klubbar och distrikt.

Ordförande Fyllnadsval 1 år
Åke Hansson Uddevalla
Åke har som verksamhetsrevisor tagit stor del i det förändringsarbete som bedrivits. Valberedningen anser att han har den förståelse, insyn och kraft som behövs för att vara med och genomföra organisationsförändringen.

Ledamot Fyllnadsval 1 år
Tony Pölder Jönköping
Vi vill ha kvar Tony med tanke på hans stora erfarenhet av elitverksamhet samt goda kontakter med SOK.

Ledamot (nyval) 2 år
Åsa Nilsson Nässjö
Åsa är en positiv, lyhörd, kommunikativ och pedagogisk 40-årig tjej med ledaregenskaper som är aktiv i Eksjö CK. Hon kör MTB på motionsnivå och har även anknytning till Cyclo- cross. Hon har tidigare erfarenhet från landhockeyförbundet där hon bl a varit utbildnings- och domaransvarig.

Ledamot (nyval) 2 år
Staffan Hellberg Höllviken
Staffan började sin yrkeskarriär med 10 år vid försvarsmakten. Han har jobbat som HR-chef och personalansvarig i mer än 15 år på Länsförsäkringar i Skåne. Att jobba med förändringsarbete och då även med personalfrågor är hans vardag. Han är en föreningsmänniska som har erfarenhet från flera ideella organisationer sen tidigare.

Ledamot (nyval) 2 år
Anders Bromée Östersund
Anders var aktiv och tog en framträdande roll i Projekt Svensk Cykel. Han har startat och ansvarar för Tour of Jämtland. Anders jobbar som VD på ett marknadsföringsbolag.

Revisor (omval) 1 år
Thomas Lönnström Stockholm
Auktoriserad revisor Ernst & Young AB

Revisorsuppleant (omval) 1 år
Daniel Schön Västerås
Revisor KPMG AB

Verksamhetsrevisor (nyval) 1 år
Sten-Erik Zetterwall Västerås
Sten-Erik har erfarenhet av den här posten sen tidigare år och vi anser han är bäst skickad att ta den posten nu när Åke förordas till ordförande.

Ordförande Disciplinnämnd (omval) 1 år
Anders Björklund Karlskoga
Anders får förtroendet att fortsätta som ordförande för disciplinnämnden.

Ledamot Disciplinnämnd (omval) 2 år
Niklas Gustafsson Örebro
Niklas för förtroendet att fortsätta som ledamot i disciplinnämnden.

Ledamot Disciplinnämnd (nyval) 2 år
Thomas Nilsson Kristianstad
Thomas är en erfaren kommissarie som "lever cykel" samt även har uppdrag i RF Antidoping.



Här följer nomineringarna från distrikt och föreningar:

Ordförande Åke Hansson Uddevalla
Värmlands CF Bohuslän-Dals CF Västmanlands CF Örebro läns CF

Ordförande Pär Lager Stockholm
Falköpings CK
Tackat nej i år pga arbetssituationen

Ordförande Sven-Åke Nilsson Jönköping
Dalarnas CF

Ordförande Yvonne Matsson Stockholm
Sundsvallscyklisterna Härnösands CK Upsala CK

Ledamot fyllnadsval Thomas Rehn Göteborg
Värmlands CF Bohuslän-Dals CF Örebro läns CF Västmanlands CF

Ledamot Anders Bromée Östersund
Falköpings CK

Ledamot Yvonne Matsson Stockholm
Falköpings CK

Ledamot Jukka Karjalainen Skruvstad
Värmlands CF

Ledamot Anders Nyström Härnösand
Sundsvallscyklisterna Härnösands CK

Ledamot Tony Pölder Jönköping
Bohuslän-Dals CF Örebro läns CF

Ledamot Sven-Åke Nilsson Jönköping
Dalarnas CF
Om han inte väljs till ordförande

Ledamot Tommy Prim Varberg
Dalarnas CF

Ledamot Lars-Åke Östlin Falun
Dalarnas CF

Verksamhetsrevisor Sten-Erik Zettervall Västerås
Värmlands CF Bohuslän-Dals CF Västmanlands CF

Verksamhetsrevisor Åke Hansson Uddevalla
Bohuslän-Dals CF Västmanlands CF
Om han inte väljs till ordförande

Ordf Disciplinnämnd Anders Björklund Karlskoga
Värmlands CF Bohuslän-Dals CF Örebro läns CF

Auktoriserad revisor Thomas Lönnström Stockholm
Bohuslän-Dals CF

Revisorsuppleant Daniel Schön Västerås
Bohuslän-Dals CF

Michael Rasmussen har erkänt doping

Mellan 1998 och 2010 har Michael Rasmussen tagit otillåtna medel. Det har han nu erkänt och också redovisat alla detaljer kring för Danmarks Idræts-Forbund och Anti Doping Danmark. Detta betyder också att han troligtvis också var dopad när han vann MTB-VM i Åre 1999. Michael Rasmussen har sedan sin avstängning mellan juli 2007 och juli 2009 tävlat för danska cykellaget Christina Watches-Onfone. Ett lag som, i svenska cykelkretsar, har ett dåligt rykte på grund av att man kontrakterat ett par före detta fuskare som Rasmussen och Stefan Schumacher. Dessutom har man haft fler välkända före detta fuskare som aktuella för laget.
Laget har inför denna säsong gjort klart med svenske cyklisten Sebastian Balck.

Tillsammans med ägarna för Christina Watches hölls i eftermiddag en presskonferens, som ni kunde följa på Feltet.dk:
"LIVE OPDATERINGEN
13.56: Velkommen til live opdateringen. Om fire minutter skal pressemødet efter planen starte.
13.59: Der er mødt rigtig mange journalister og fotografer frem i det lille lokale i Herning. Stadig er hverken Claus Hembo, Christina Hembo eller Michael Rasmussen kommet ind i lokalet.
14.01: Alle tre personer kommer nu ind i lokalet og sætter sig.
14.02: Claus Hembo byder velkommen.
14.03: Claus Hembo fortæller, at de er af den opfattelse, at doping har været og stadig er almindeligt og anerkendt på højt niveau i cykelsporten.
14.04: Claus Hembo fortæller også, at man vil gå forrest i bevægelsen for at få en renere sport.
14.04: Michael Rasmussen har været dopet fra 1998 til 2010!
14.05: Michael Rasmussen har taget kontakt til de relevante myndigheder og har fortalt - ifølge Hembo - ALT om hvad han har oplevet og også med hvem.
14.06: Michael Rasmussen har lagt alle kort på bordet, siger Christina Hembo, der nu har ordet.
14.07: Michael Rasmussen har endnu ikke sagt et ord. Han sidder og kigger ned i bordet eller ud i lokalet.
14.07: Claus Hembo har igen ordet, og fortæller, at Michael Rasmussen vil være en forgangsmand i kampen mod doping.
14.09: Michael Rasmussen stopper karrieren og stopper øjeblikkeligt sit virke hos Christina Watches-Onfone. "Han har kørt sit sidste cykelløb," siger Claus Hembo.
14.10: Michael Rasmussen har fået sin straf af myndighederne, og det er en straf, som de tre hovedsponsorer på holdet bakker op om.
14.11: Michael Rasmussen har nu selv ordet og fortæller, at han accepterer straffen, samt at han har brugt doping.
14.12: Michael Rasmussen indrømmer brug af flere dopingmidler, heriblandt epo, blodtransfusioner, testetoron og væksthormon.
14.13: En tung byrde er kommet væk fra Michael Rasmussens skuldre, siger han. Han vil gå fra pressemødet som en lettet mand. Desuden siger han tak til fans for fantastisk opbakning.
14:13 Claus Hembo prøver at takke af, men kan ikke få ordene frem grundet tårer i øjnene. Han er meget rørt.
14.14: Hverken Michael Rasmussen eller Christina Hembo vil i dag udtale sig mere. I stedet er det Claus Hembo, man skal snakke med, fortæller han.
14.14: De forlader lokalet og pressemødet er slut."

Få är väl speciellt förvånade över att han har dopat sig. Själva omfattningen tycks dock vara betydligt större än vad i alla fall jag själv trodde. Skönt ändå att kunna få en bekräftelse på detta och slippa ha honom i sporten något mer.

Nya datorn

Vill bara meddela att jag är jättenöjd än så länge och för er tekniknördar kan jag avslöja att det blev en svart. Har Windows 8 på den med appar och grejer. Först tänkte jag "potential!", sedan var det så extremt få appar i Store så det blev inte så mycket av den där potentialen. Men jag har kanske fel inställningar för att kunna se/hitta alla appar? Ni som kan mer, var och hur hittar jag bäst alla appar och vilka är egentligen bäst?

Uppdatering: Gå in på Store, håll muspekaren i nedre högra hörnet, välj inställningar, sedan inställningar igen. Sedan ställer du in följande alternativ på Nej: "Gör det lättare att hitta appar på önskade språk" och "Gör det lättare att hitta appar som innehåller hjälpmedelsfunktioner". Tadaaaa! Över 40.000 appar finns.

2013-01-30

Fränk Schleck avstängd i ett år

Idag fick Fränk sin dom för det positiva prov han lämnade under Tour de France i somras och nu väntar en ettårig avstängning. Från det datum han lämnade provet och alltså är han fri att tävla igen i juli månad 2013. Men jag gissar att det beslutet kommer att överklagas...

Frugan tycker om mig. En skål med godis och en ny dator har jag minsann fått idag!

Jag vill förövrigt passa på att tacka för medvinden som jag haft på väg hem hela denna vecka, fantastiskt skönt. Nu ska jag återgå till att bekanta mig med datorn lite mer. Vi hörs imorgon igen!

Favorit i repris: skoterspårcykling

Filmklipp från vintern 2011:

Tempopendling i finväder

Snö
Regn
Snöblandat regn
Snöiga vägar
Slask
Is
Asfalt
Och allt detta avnjöt jag med 86.7% i snittpuls. Jösses vad trött jag var i morse. Skönt ändå att veta att kroppen kan fungera trots att jag vinglar runt där hemma efter att ha sovit för lite (mindre än 6h/natt) tre nätter i rad. Allt sitter i huvudet. Med kallstart så tar det ett tag innan kroppen är igång, se gärna bilden nedan. Det tog mig 11 minuter att nå den puls som jag sedan hade som snitt när jag kom fram till jobbet.