Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-01-14

Kämpat å så

Hej hej!

Lite besviken var jag allt när jag kom till jobbet i morse. Temperatur.nu angav 18.3 grader kallt i Falun när jag rullade iväg, frös ändå inte om annat än tårna! Lyckades till och med känna mig överklädd i kylan och fick hålla igen lite för att inte bli allt för svettig. På väg hem så skippade jag en långärmad tröja och västen, kändes mycket bättre. Men på väg hem var det också bara -12, rena rama värmeböljan.

Igår och idag har det kommit rapporter om att Lance Armstrong nu ringer runt till sina före detta vänner och bekanta i ett försök att förbereda dom på vad han kommer säga i intervjun med Oprah som ska sändas nu på torsdag. Många spekulerar i att han delvis kommer erkänna fusk, frågan är nu om han kommer att göra det och i vilken omfattning.
Det är trist och synd när många säger att "alla fuskade då", för så var det inte. Allt för många har förlorat chansen att vinna tävlingar eller till och med möjligheten till en idrottskarriär på grund av att ett gäng i toppen fuskade sig till framgång.

Läste också idag att Sunweb-Napoleon Games gick ut med att det fortsatt är Kevin Pauwels som är kapten i laget, undrar vad nykorade belgiska mästaren i cykelcross, Klaas Vantornout, känner inför detta. Kanske egot växte så pass i och med mästartiteln att han vill ha en mer framträdande roll i ett lag framöver?
I Otegem tog han idag sin första seger i nya dräkten:
1. Klaas Vantornout (Sunweb-Napoleon Games) in 1u04:07
2. Bart Wellens op 0:25
3. Sven Vanthourenhout 0:46

Vad har jag gjort för ont?

Kallt satan idag

Idag är det klassiskt skönt pendlarväder ser jag, kallt och mörkt. Men jag ska inte klaga, tänk bara på cykelpendlarna i Sibirien. Där snackar vi.

Kul att Klaas vann belgiska mästerskapen igår, även om jag helst hade sett Sven Nys åka sin sista säsong i mästartröjan. Nu hoppas jag att han vinner VM så han åtminstone får NÅGON tröja att cykla i nästa säsong. Men jag tror att han får svårt att vinna i USA. Jag såg bara dom två första varven igår innan vi åkte för att hälsa på min lilla brorson, men det jag såg var spännande i alla fall.

2013-01-12

Lång dag med barnen

Hej och tjena! 

Började ju med skridskoplanen i förmiddags, sedan åkte vi hem, åt lunch och hämtade andan. Tog sedan på oss alla kläder igen och åkte till stan och biblioteket där vi härjade ett tag. När bibblan stände så besökte vi tågbanan på Polarn o Pyret, stans sportbutiker för att kolla på ishockeygrejer och leksaksaffären bara för att. När stan stängde så åkte vi upp till Lugnet där vi kollade lite juniorhockey innan det blev dags att vända hemåt för kvällsmat. Efter den så lekte tjejerna för sig och Filip och jag hade en spelstund med mobiler och iPod. Nu sover de små, den stora är i sitt rum, Ronya är ute med sina studentvänner och jag nattbloggar. 

Imorgon börjar en period med tvåsiffriga minusgrader. Eller, det har redan börjat nu i kväll egentligen och nu ska det hålla i till onsdag om jag ska tro Yr.no. Nu skulle det ha stått en Monark i hemmet. Eventuellt blir det ändå någon förmiddagstimme cykel imorgon trots prognos på -14 - -15. MTB då och säkerligen skoterspår och endurospår för att hålla nere hastighet och hålla uppe hjärtfrekvens. Kyla och fartvind är inte att leka med. 

Trots 10½ timme sömn natten till idag är jag gristrött nu. Det handlar om mitt nya favoritord "balans" tror jag. Ögonen har en lätt inflammation också, drygt förstås men jag börjar bli van. Här är ett par bilder från bibblan, god natt!
Rut och Knut vet vad som gäller!

Skridskoplanen

Småbarnen och jag har spenderat ungefär en och en halv timme på skridskoplanen denna förmiddag. Ebbah är ganska färsk på det här med skridskor, men tog ett jättestort kliv i utvecklingen idag. Härligt att följa deras snabba framsteg. Tyvärr hade dom inga målburar på planen, men vi var ju så duktiga och tog med vår egna målbur dit. En riktig hit.
Nu vet jag för en gångs skull vad jag önskar mig inför en julafton eller födelsedag: skridskor och hjälm!

2013-01-11

I duschen med mig

Hej hej!
Idag hade jag riktiga grisben, kunde knapp trampa och det var ett under att jag överhuvudtaget kom hem! Väl hemma tog jag med mig telefonen in i duschen och nu sitter jag och äter lite mat.
Ha en härlig fredag!

Så här klär jag mig för vintercykling

Har fått ett par frågor kring hur jag klär mig för vintercykling. Så här kommer min standardvinterklädsel, från topp till tå:
Vintercykelmössa från Kalas med ett material som hanterar vind på ett bra sätt i pannan där det gärna kan bli kallt annars. Vid -8 eller kallare så kompletterar jag gärna med en buff från axlarna som jag också drar upp över kinderna och bakhuvudet. Självklart har jag hjälm när jag cyklar också, min vinterhjälm har jag klistrat remsor med röd reflextejp på baksidan för att synas lite extra.

Ett varmt och mysigt underställ, detta från Craft har blivit en ny favorit

En kortärmad cykeltröja

En långärmad thermo-tröja, är det -8 eller kallare så kompletterar jag gärna med en vindväst

Trefingrade cykelhandskar, dessa från Hestra har gått några vintrar nu. Generöst med snortorkningsyta är viktigt! Är det kring nollan eller varmare så brukar jag köra ett par femfingerhandskar från Bianchi.

Flossade vintertights, dessa från Bianchi är varma. Vid -8 eller kallare så har jag en uppsättning monstervarma tights från Kalas som skyddar bra från både vind och kyla.

Ulliga och varma strumpor

MTB-skor, dessa är från Nalini. Se till att spänna åt dom så löst som möjligt för att få plats med tjockare strumpor och kunna vicka på tårna. Luften värmer, så håll det rymligt för foten.

Kör nästan alltid med dubbla skoöverdrag, mest på grund av inget av mina par håller måttet för en riktig svensk vinter. Är det kring nollan eller varmare så räcker det med ett par.

Så här brukar jag alltså klä mig när jag ska cykla på vintern. Nu är inte jag någon som är speciellt frusen av mig, så jag brukar inte behöva överklä mig för att hålla värmen. Om ni fryser lite i början av rundan så är ni rätt klädda. Att åka runt och bli genomsvettig på grund av för varm klädsel blir bara jobbigt, håll det enkelt.
Typiskt bra plagg att stoppa i fickorna är: vindväst, tunna hanskar och en buff. Med dessa kan ni reglera värmen ganska bra utan att behöva släpa med er hela garderoben.

2013-01-10

Dagens pendling +LUNCH

Detta måste väl nästan vara ett av mina bättre blogginlägg?

Tempopendlat

Igår skulle jag ju hem från jobbet för att hinna iväg på hockeyn, och det skulle ju kunnat gå lugnt om jag bara kommit iväg i tid. Istället blev det ganska stressigt. Funderade lite på tempopendling men dels är ju det ganska jobbigt och dels var det ju massor av is överallt så det var kanske inte så klokt. Så jag stack iväg i ett halvhårt tempo istället. Men efter någon minut kände jag att det var väl lika bra att köra hårt, så jag ökade och kom hem med en snittpuls som motsvarar 86.2% av max efter drygt 57 minuters cykling. Typiskt bra pass.

Idag blir det nog en lugnare cykling, kanske att jag klämmer in någon intervall för skojs skull.
Mikael Flockhart har skrivit ett inlägg om vikt/prestationer här. Han kör mycket på metoden train low - compete high, till skillnad från mig som tränar really high och tävlar even higher. Men så är ju Mikael också mer prestationsinriktad i sin cykling än jag som mest är något av en trivselgubbe som bara tycker om att cykla.
Nu håller vi ändå på med cykling, tänk om detta hade varit en blogg om backhoppning, boxning eller brottning. Då hade det nog varit vikthets. Nu vill jag bara komma tillbaka i gammal god form. Som i sig inte heller var speciellt extrem. Avslutningsvis vill jag bara påminna alla om att idrott på elitnivå inte är något som är hälsosamt.

2013-01-09

I Leksand på Leksand

Tempopendling hem, tre vörtbrödmackor, lite mjölk, en dusch och bilresa med småbarnen till Leksand för att se Leksand-Västerås. Heja Leksand!

Instagram passerade idag Twitter

Mitt Instagram-konto har nu fått fler följers än mitt Twitter-konto. Känns lite knepigt ändå eftersom jag haft Twitterkontot ganska länge och Instagram-kontot är ju betydligt nyare. På Twitter skriver jag förvisso på svenska och Instagram handlar ju mest om bilder, även om jag ofta skriver texter till bilderna och nu för tiden alltid på engelska. Detta eftersom dom allra flesta av mina följare på Instagram kommer från andra länder. Jag måste säga att jag älskar all feedback jag får på Instagram och det är klart peppande med så mycket respons på det man gör. 

Facebook har jag en sida för denna blogg, där har jag nu 394 Gilla-markeringar vilket givetvis också är kul. 

Tack till alla er som, har valt att följa mig via Internet eller appar på ett eller annat vis. Hur skulle ni vilja att jag använde mina konton på dom olika sociala medierna?

Idag: cykelpendling!

Det är väl bara att plinga och cykla antar jag...

Det blev ingen sen kvällscykling igår. Kanske lika bra det? Idag blir det istället cykelpendling vilket ju är riktigt bra för oss som kanske inte har så mycket tid i veckorna att lägga på "träningspass". Detta blir ju till fina träningspass om man bara gör rätt, och i värsta fall så får man i alla fall röra på sig och andas lite frisk luft.

2013-01-08

Bantning och cykel

Mitt förra inlägg om att jag vill gå ner lite i vikt har jag fått respons på. Så jag vill göra ett litet förtydligande och berätta mer om min inställning till kroppsvikt och cykling.

Först: Jag är 30 år (snart 31, förbered presenterna!), har som elitaktiv vägt under 67 vid ett flertal tillfällen och har på senare tid gått upp några kilo i vikt. Jag vill inte pressa några nya rekordlåga vikter, utan bara hitta tillbaka till kroppsformen jag hade för 3 år sedan.

Min bestämda uppfattning är att fokus för alla som vill tävla i cykel och är under 20 år enbart ska fokusera på att bli snabba, starka, få bra teknik och bli uthålliga. Mest starka och snabba med god teknik givetvis, då uthållighet är fånigt enkelt att nå och inget man behöver kämpa så mycket med. Innan man vuxit klart och fyllt 20 så är siffran på vågen helt ointressant. Jag har faktiskt nu under 2013 pratat med en ungdomsförälder om kroppsvikt och prestationer och sa då samma sak. Först bli snabb, sedan vuxen och då ta beslut kring om eventuella hekton måste bort i jakten på sekunder.
För det tycker jag ändå inte är någon hemlighet, att det hjälper i cyklingen att inte ha onödigt mycket fett på kroppen. Men, det ska ses som en sista väg för att ta det där sista steget, när man i vuxen ålder kanske stannat av i utvecklingen, eller behöver bli någon sekund snabbare för att ta det där sista steget. Fredrik Kessiakoff var väl ungefär lika snabb som Emil Lindgren är nu när han kände att ett eller två kilo lägre vikt skulle ta honom från topp 10-15 i världen till absoluta världstoppen. Då hade han ändå tävlat i otroligt många år innan det var dags att skala av lite kroppsmassa.

Det är skitsvårt att bli snabb och det är skitlätt att gå ner i vikt. Så kämpa inte med fel sak i onödan, fokus på snabbhet, teknik och glädje!

Fick bland annat detta idag: "Om jag var du skulle jag hålla min bantning för mig själv och skriva om annat. ".
Detta eftersom även unga cyklister läser min blogg och att jag är cykelklubbsordförande och inte bör uppmuntra sådant som kan leda till ätstörningar. Jag tycker tvärt om, att om jag skriver om vad jag känner, hur jag vill göra och varför så kanske jag bidrar till att färre får ätstörningar. Att gömma sådana här saker, att inte prata om dom och försöka dölja vad man vill göra med sin kropp tror jag i större utsträckning leder till ätstörningar.

Ska man tävla i landsväg i Sverige så finns knappt någon anledning att bry sig i vågen då det mest handlar om att vara stark och dra massor av watt. Vi har inga långa klättringar, även om vissa backar givetvis kan vara jobbiga.

Jag har själv försökt pressa mig ner i vikt när jag var på elitnivå, vilket ledde till att jag inte cyklade snabbare utan istället blev ganska kraftlös vilket ju givetvis inte är bra. Så jag upptäckte att min optimala prestationsvikt låg någonstans kring 67-68.

Så, är ni vuxna, vill komma tillbaka till gammal god kroppsform, bli mer "fit" eller kanske försöka bli någon sekund snabbare i er idrott. Varsågoda att gå ner i vikt. Är du under 20, fokusera på annat! Självsvält är dock inte vägen till att gå ner i vikt, det leder bara till elände. Tränar du mycket så behöver du också mycket energi. En glad cyklist är en snabb cyklist!

Så, ett spontant kvällsinlägg, hoppas det inte blev för rörigt för er. Nu ska jag ut och desperat försöka bli lite snabbare.

Nått toppen, nu ska jag gå till botten med det här

121211: Åh, jag har gått upp så mycket i vikt denna höst, dags att göra något åt detta!

121215: Men vad i helvete!!! Min högsta vikt någonsin.

121218: Nu börjar jag se resultat!

121225: Juldagen, lite bakslag får man allt räkna med...

130102: Nu börjar jag se resultat igen efter helger och ledighet...

130108: Nu snackar vi. Träning ger alltså resultat, tänka sig. Och då har jag ändå ätit en 190 grams chokladkaka varje dag, tre dagar i rad. Man kan äta godis, "unna sig" saker och ändå gå ner i vikt.

Som ni kanske märker så väger jag mig med fotografering ungefär en gång i veckan, bortsett från den där toppnoteringen som jag var tvungen att dokumentera. Planen är att inte gå ner mycket mer än 0.5 kilo per vecka. Går man ner för snabbt så blir det ofta stora bakslag och det är ju lite onödigt. Hur mycket man kan gå ner per vecka beror på vilken vikt man startar på och hur kroppsmassan är fördelad mellan muskler/fett/vätska. Tålamod är ledordet. Nu har jag gått ner 1.3 på fyra veckor, trots julhelgen. Nu är vi i vecka två 2013 och jag siktar på att väga max 67.9 när vecka 16 är slut (mitten på april). Jag vet att min vikt kan pendla väldigt mycket på bara något dygn, men förhoppningsvis kan jag se resultat på lång sikt.

Hur man gör för att gå ner i vikt:
1. Stoppar i sig mindre energi än vad man gör av med.

Hur enkelt som helst! Två saker som jag gjort sedan jag började med mitt försök till att bli mer fit är att sluta med lunchbuffé fem dagar i veckan och så försöker jag dricka mer vatten. Än så länge nöjer jag mig med det, om en månad eller så kanske jag måste skärpa mig ytterligare för att lyckas. Det viktigaste när man vill gå ner i vikt är inte vilken diet man väljer, utan att man väljer att gå ner i vikt. Jag tror att du kan gå ner i vikt oavsett vilken diet du väljer, bara du verkligen vill gå ner i vikt.
Enklaste sättet att gå ner i vikt är att öka förbränningen genom att träna mer, men det där förstår ni säkert redan.

Här kan du läsa ett inlägg där jag skriver lite mer om mina tankar kring bantning och cykel.

Standardfrukost

Hej världen!

Och god morgon. Så här ser min frukost ut idag, och ganska många andra dagar. Älskar fil, älskar russin och jag älskar givetvis vörtbröd.
Min cykliga plan för idag är att med Bianchi Sverige byta två democyklar mot en vintercross. Vi kommer nu att bli minst tre Zurigo-ägare i laget, kanske fyra så småningom. Eftersom jag ska få med mig lite cykel idag så tar jag bilen till jobbet, hoppas kunna samla lite energi till ett kvällspass då kroppen börjar få lite cykelabstinens.
Någon som vill hänga med?

2013-01-07

God natt alla kära bloggläsare

Arbetsdag, ingen pendling och därmed inget pass att skriva om så ni får en bild på lite cyklar istället

Har ändå gjort en del cykligt idag, som alla dagar tror jag.
- Hade Marcus Ottosson på besök, elitlagscyklist som bestämde storlek på cykeln till 2013 och han fick också lite smågrejer att ta med sig.
- Jag är riktigt nära en testcykel nu, men ändå långt ifrån.
- Mejlat med en av lagets sponsorer och pratat i telefon med en annan, pusselbitar faller på plats och säsongen närmar sig.
- Funderar på att lägga några minuters dötid på att fixa ytterligare någon sponsor till laget, all hjälp är ju bra hjälp.
- Har också mejlat om en flytt av styrelsemöte.

Ja, lite sånt där som jag smiter in lite under dagen. Förut hade jag ju en period då jag skrev lite vad jag höll på med för cykelaktiviteter, vet inte om det intresserar någon egentligen men i dag fick det duga i brist på annat.

Nystart

Foto: Jonatan Stark

Nytt år, ny vecka, ny dag och nya arbetsuppgifter väntar. Passade ju på att vara långledig över jul- och nyårshelgerna då jag inte var ledig så mycket i somras och verkligen behövde ledigheten efter en tuff höst på jobbet. Sedan jag projektanställdes för ungefär ett och ett halvt år sedan så har jag bytt arbetsuppgifter ett par gånger om och nu är det dags för ännu en ny inriktning. Känns kul!

Tränade ganska mycket under ledigheten, julhelgen är väl ingen period då cyklister behöver träna speciellt mycket egentligen, men som heltidsarbetande småbarnsförälder gäller det att ta vara på tiden. Annars är ju en ökning mot säsongen att föredra. Någon vecka innan jul tjuvstartade jag mitt nyårslöfte och ska, precis som så många andra, försöka gå ner lite i vikt. För mig handlar det inte om något nytt lägstarekord, utan om att försöka komma tillbaka till strax över den vikt jag hade som elitaktiv. Jag är på rätt väg och ska väl redovisa detta lite mer utförligt så småningom. Har ni något nyårslöfte?

Vi hörs!

2013-01-06

Distanstur med fem vurpor och en skenande häst

Vurpa #1 stod Jens Westergren för då han, strax efter att ha berättat om hur bra grepp han hade trots inga dubb bak och inte många dubb fram, körde i diket. Han gick över styret och cykeln vinklades ut i vägen igen där Hendrik Sjölund körde in sin pedal i Jens hjul. Här försöker dom få loss pedalen, eller ekern.

Triathleten Jonas Bergkvist jublade (INTE) när skogsvägen blev spårig, isig och lite småjävlig. Det är något visst med triathleter och ojämnt underlag, helt klart.
Senare längs denna skogsväg så vurpade Viktor Knutsson och jag, men inte samtidigt. På grund av vurpan (och att jag var lite efter...) så missade jag när täten i gruppen  närmade sig en häst som blev rädd, stegrade och skenade. Ryttarhen klarade sig tack och lov bra och hästen verkar vara en som blivit skrämd förr då ryttarhen sa att hästen nog sprang hem till stallet. Vi brukar alltid ta det jätteförsiktigt när vi kommer nära hästar eftersom vi vet att hästar lätt blir rädda och det är lätt att någon gör illa sig om en häst blir rädd. Denna gång hann ingen komma riktigt nära utan hästen blev rädd direkt den upptäckte cyklister.

När vi kom in till byn så stod hästhen där, Jens tog på sig att försöka hålla i den skärrade pållen till dess att ägaren kom. Vi andra höll oss på ett betryggande avstånd och såg Jens misslyckas med sin plan. Ett par hundra meter senare sprang hästen in till vad som verkade vara hästens stall och hage. Inbyggd navigator även på hästar alltså, praktiskt. Hoppas det fortfarande är bra med ryttare och häst, ibland kan det ju verka bra till en början när adrenalinet pumpar för man senare upptäcker att man faktiskt har rätt ont.

Här har Viktor Knutsson precis ordnat med dagens mest spektakulära vurpa då han missbedömt en kurva och kommit i för hög fart. Efter en kort cykling i snövallen bar det över och cykeln träffade den stora stenen som ni ser i bild, Viktor var klok nog att missa stenen och allt slutade ganska bra. Jag missade själva avåkningen och hörde bara plötsligt ett metall mot sten-ljud och såg sedan Viktor ligga där nere i diket.

Backen upp förbi Källslätten, en backe där jag hade tänkt att vi skulle köra fri fart. Men på grund av is under snön och spårig väg så blev det mest att försöka ta sig upp. Många av vägarna idag var isiga och spåriga, bra balans och rundtrampsövning.

Jonatan Stark i spets före Viktor, Hendrik och mig.

Jonatan fångade även denna skönhet på bild

Passet blev väl kanske lite väl mycket halka, spår, is och balansövning men i det är ju alltid så kul att cykla. Hade väl inga drömben idag, men inte heller några dåliga ben. En vanlig dag på jobbet helt enkelt.

Här kan ni granska passet lite mer noga:

Aktivt liv

En timme efter hemkomst från distanspasset så står jag vid Hälsinggårdsbryggorna för att rasta skridskobeklädda barn.

Underställsfrukost

Dags för distans nu, håll tummarna och följ mig på Twitter.