Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-01-08

Nått toppen, nu ska jag gå till botten med det här

121211: Åh, jag har gått upp så mycket i vikt denna höst, dags att göra något åt detta!

121215: Men vad i helvete!!! Min högsta vikt någonsin.

121218: Nu börjar jag se resultat!

121225: Juldagen, lite bakslag får man allt räkna med...

130102: Nu börjar jag se resultat igen efter helger och ledighet...

130108: Nu snackar vi. Träning ger alltså resultat, tänka sig. Och då har jag ändå ätit en 190 grams chokladkaka varje dag, tre dagar i rad. Man kan äta godis, "unna sig" saker och ändå gå ner i vikt.

Som ni kanske märker så väger jag mig med fotografering ungefär en gång i veckan, bortsett från den där toppnoteringen som jag var tvungen att dokumentera. Planen är att inte gå ner mycket mer än 0.5 kilo per vecka. Går man ner för snabbt så blir det ofta stora bakslag och det är ju lite onödigt. Hur mycket man kan gå ner per vecka beror på vilken vikt man startar på och hur kroppsmassan är fördelad mellan muskler/fett/vätska. Tålamod är ledordet. Nu har jag gått ner 1.3 på fyra veckor, trots julhelgen. Nu är vi i vecka två 2013 och jag siktar på att väga max 67.9 när vecka 16 är slut (mitten på april). Jag vet att min vikt kan pendla väldigt mycket på bara något dygn, men förhoppningsvis kan jag se resultat på lång sikt.

Hur man gör för att gå ner i vikt:
1. Stoppar i sig mindre energi än vad man gör av med.

Hur enkelt som helst! Två saker som jag gjort sedan jag började med mitt försök till att bli mer fit är att sluta med lunchbuffé fem dagar i veckan och så försöker jag dricka mer vatten. Än så länge nöjer jag mig med det, om en månad eller så kanske jag måste skärpa mig ytterligare för att lyckas. Det viktigaste när man vill gå ner i vikt är inte vilken diet man väljer, utan att man väljer att gå ner i vikt. Jag tror att du kan gå ner i vikt oavsett vilken diet du väljer, bara du verkligen vill gå ner i vikt.
Enklaste sättet att gå ner i vikt är att öka förbränningen genom att träna mer, men det där förstår ni säkert redan.

Här kan du läsa ett inlägg där jag skriver lite mer om mina tankar kring bantning och cykel.

1 kommentar:

  1. Lunchbuffér är döden.
    Men även luriga dieter.
    Välrutet herr Ö! :)

    SvaraRadera