Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-01-05

Grundkurs velodromen

När jag fyllde 30 i slutet på februari 2012 så fick jag en grundkurs i velodromcykling, något man måste genomgå för att få cykla i Velodromen här i Falun. Eller trärondellen, som vissa inbitna kallar den. Idag var det så äntligen dags för mig att använda det där presentkortet och fick en grundkurs under ledning av Göran Land. Det var inte bara jag där, utan sex örebroare och en Ludvikan var också på plats i Främby Hallar.
Började med en timme teori

Som om det inte räckte med min vänstersvängskräck, så upptäckte jag till min fasa att jag lyckats plocka ut lånehoj #13

"Där borta ska ni svänga vänster..."

Cykel-Ola in the house!

Jag imponerade stort med mina balanskonster, foto: Ola

På banan imponerade jag kanske inte lika mycket, men säkerhetszonen hanterade jag med bravur. Foto: David Mayer

Vi körde en del så kallade växlingar, där man turas om att ligga först och "dra" alltså. För cyklarna har ju varken växlar eller bromsar, utan det är ett fast nav som gäller. Lite som på trehjulingen man hade som barn, rullar cykeln så snurrar vevarmarna och det gäller att trampa hela tiden.

Det snurrades och surrades friskt. Vi körde också en och en så fort som man ville, Ola hade kanske snabbast tid och det kan ha varit så att jag var näst sämst. Men det var väl ingen tävling, eller!?

En grundkurs pågår i ca: 4 timmar och kostar 895:-. Man måste gå en grundkurs för att få cykla i Velodromen. I priset så ingår fyra pass och du kan också få köpa ett årskort och då få 895:- i rabatt. Läs mer på Velodromens hemsida.

2013-01-04

Backintervaller i Högbobacken

Skönt och kul?

Nej. backintervaller är väl generellt varken skönt eller vad de flesta skulle kalla för kul. Men jag gillar't. Det blev fem repor upp för Högbobacken upp till Kårestugan vid Hopptornen. Hade sällskap av Viktor i tre av intervallerna och det var väl så gött det för det är så mycket lättare att pressa sig med sällskap. När jag kör själv så brukar jag försöka tävla mot mina tider i intervallerna för att se till att pressa kroppen i varje intervall, lätt annars att hamna i någon skön lunk som inte ger det där lilla extra.

Den här långledigheten har gjort gott för mig, jag har fått vara frisk, slappna av, sova ordentligt och har kunnat träna helt okej. Nästa vecka sätter jobbet igång igen och då blir det lite knivigare med balansgången, men när jag blir med Monark så kommer jag givetvis att kunna ta träningen till en ny nivå. Med tanke på att det bara är början på januari och jag har fyra kilos övervikt så måste jag ändå säga att det känns bra inför säsongen.

Intervallsiffror:
En uppvärmning och fem intervaller, tider mellan 6:03 och 6:19 och snittpuls mellan 87.2 och 88.8% av max.

Genom att klicka här kan du läsa om några tidigare pass i Högbobacken.

Lite nytt på bloggen och annat

Igår kväll slängde jag in en meny till höger här på bloggen, blev väl inte jättesnyggt men funktionen är bra. Nu kan ni återigen läsa lite mer om vem jag är, vilka sidor jag länkar till, hur ni kontaktar mig bäst och lite annat. Passade på att uppdatera min presentation lite, kom gärna med synpunkter på menyn och dess innehåll (eller brist på innehåll...).

Idag ska jag och småbarnen gå på bio, vi ska se Kalas, Alfons Åberg!

Idag ska jag träna faktiskt. Tänkte bränna iväg när frugan kommer hem för att sedan spendera kvällen med ena handen i chipsskålen och den andra handen i godisskålen. Fredagsmys!

2013-01-03

Vila i frid Burry Stander och Iñaki Lejarreta

I kväll har man kunnat läsa att Sydafrikanska MTB-stjärnan Burry Stander har omkommit i en trafikolycka. Burry var femma på OS i London och han blev bara 25 år gammal. Så sent som i mitten på december omkom den spanske MTB-profilen Iñaki Lejarreta, också han i en trafikolycka. Iñaki blev 29 år och skulle bli pappa nu i januari.
Det är hemskt att vi gång på gång ska behöva påminnas om hur allvarliga träningsförhållanden vi cyklister brottas med.

Vintern kommer tillbaka

Ute snöar det och långtidsprognosen visar bara blåa siffror, härligt!

Jag är ju visserligen cyklist och inte skidåkare, men jag tycker ändå att vinter ska vara vinter med ett härligt snötäcke och några minusgrader. Nu blir det ljust och vackert igen, ut och njut!

2013-01-02

Kvällspass

Jag har länge lovat grabben att vi ska gå och se någon sport live så i kväll var vi på innebandy. Småbarnen och jag. IBF Falun tog emot Linköping, fyran mot femman i Superligan alltså och en viktig match då det var tätt bakåt i tabellen. Falun började väl sådär men kunde avgöra matchen i sista perioden och vann rättvist med 7-4. 
När vi kom hem hade frugan redan lagt sig då hennes praktik börjar tidigt om dagarna. Jag nattade barnen, bytte om till lycra och hökade runt en stund till dess att dom somnat strax efter 22. Då sa jag hejdå till Emily och stack ut på ett kvällspass med inslag av några backar. Det jag hade tänkt genomföra igår alltså, innan kedjan gick av. Innan sådana här sena kvällspass brukar peppen inte vara hög, istället brukar det vara någon slags träningsångest som jag brottas med innan jag väl kommer ut. Väl på cykeln kändes allt ballerina och efteråt känns det nu riktigt bra. Ännu ett steg mot cykelsäsongen 2013 är avklarat.
Mycket mer än så här begär jag inte av ett pass. God natt nu kära läsare så hittar vi väl på något kul imorgon igen?

Positivt överraskad

Skrev ju tidigare idag om att jag var tveksam till att hitta det jag behövde hos mina lokala cykelhandlare. Fick dock en positiv överraskning då dom hade både kassett, kedja och kedjebrytare i den nivå som jag ville ha. Hos första butiken jag kollade, vilket var Sportson som bara ligger ett par stenkast bort från där jag bor.

Nu sitter det oförskämt fräscha grejer på vintercykeln igen och all kraft kommer användas för att driva mig framåt istället för att försvinna i kedjan. Det kommer gå undan framöver alltså. Vi får se om jag var dumsnål som inte köpte en ny storklinga också. I värsta fall får jag träna på lillklingan i kväll, den är ju i nyskick trots två år på cykeln.

-3 och sol

En perfekt dag att spendera i en cykelsadel!

Möjligen att det kunnat ligga lite fräsch nysnö som ett täcke över allt som nu åter tittat fram igen efter några dagar med plusgrader. För egen del blir det cykling i mörkret kommande dagar då frugan är på praktik. Just idag har jag tvättstugedag med barnen. Snart dags att gå dit igen. Spänningen!
Idag ska jag också försöka hitta en kedja och kassett för en vinterhoj med 10-delat. Har funderat på nytt vevparti också, men det får vänta lite till. Är tyvärr tveksam till om jag hittar någon lämplig kassett och kedja faktiskt, men jag hoppat kunna bli positivt överraskad idag. Vore en bra fortsättning på 2013 det.

2013-01-01

Bra början på träningsåret 2013

Nu kan jag lägga årets 18 första träningsminuter och årets första kedjebrott till handlingarna. Hann komma åtta minuter hemifrån, är ändå rätt nöjd över att det inte hände under söndagens långtur. Det hade varit värre. När jag skulle lappa ihop kedjan så gick mitt uråldriga kedjeverktyg också sönder, äntligen får jag köpa lite nya grejer! Lyckades i alla fall laga kedjan tillfälligt och ta mig hem.


Hoppas att erat första träningspass 2013 gick lite bättre.

Årets första cykeltur

Det blev en sväng med Ebbah idag. Bitvis asfalt och bitvis isgata, men vi tog oss fram. Vintern har tydligen stött på patrull och haft ett elände sedan i lördags kväll. Kollade långtidsprognosen tidigare idag och den närmsta framtiden såg inte ljus ut med plus och minusgrader om vartannat. Snö här och regn där, inte kul att se. Vintern ska vara vit och med en handfull minusgrader, tycker jag.

Live stream bpost bank Trofee Baal / GP Sven Nys

Idag körs Grote Prijs Sven Nys i Sven Nys hemstad Baal. Tyvärr kommer inte superstjärnan själv till start på grund av sjukdom. Sven har vunnit 11 av dom 13 upplagor av sin egna tävling som körts.
Jag har varit lite dålig med att posta stream-länkar här på sistone, men jag har räknat med att ni tagit eget ansvar. Idag är det nytt år och jag är därför lite extra snäll. Denna börjar sändas ca: 14:30 och tävlingen startar 15:00:
http://sport.be.msn.com/trofeeveldrijden/2012/nl/stream/ (officiell)
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php
http://sports-livez.com/channel/ch-6.php
http://sports-livez.com/channel/ch-7.php

2012-12-31

Gott nytt år!

Foto: Ronya

Tack för i år kära läsare, vi ses nästa år!

Vi ska bli med testcykel

Frun idag: "Du kan ställa en testcykel där om du tar bort cyklarna som redan står där och har något skydd under". Där är alltså i ett hörn i vardagsrummet. Så, nu funderar jag på vilken testcykel jag bör ha och vilken matta jag ska ha under och vilken fläkt som är bäst...
874E känns ju spontant som en jättebra hemmacykel för den som vill träna wattbaserat, kan bland annat köpas här för 15.495:-

Annars känns ju Monarks nya LC7 sjukt sexig av någon anledning... Priset är inte direkt hemmasexigt då en sådan här skönhet landar på ca: 100 papp. Och då ingår inte jag!

Denna läckra gummimatta finns som metervara här och kostar 598:-/metern

Monarks egna matta (92x122 cm) känns inte riktigt lika industrisexig, men är billigare (449:-) och finns bland annat här.

För 349:- får man 71 kubikmeter luft per minut på sig. Från Biltema.

Sedan så funderar jag på om jag ska ha någon hylla för en laptop framför mig. Om jag ska ha en strip-variant av testcykeln och förse den med vanligt bockstyre och allt sådant där. Många funderingar nu, men vi är på rätt väg.

Trött idag

Pigg igår, trött idag.
Har sedan gårdagens pass med pigga ben förvandlats till en trötting. Har nyss fått i mig en guldfrukost bestående av wienerbröd, chips och Coca-Cola så nu vänder det nog snart. Idag blir det vilodag.

2012-12-30

Dagens slaktpass, elitlagsamling dag 3

Underlaget idag var ofta tungtrampat, snö och plusgrader gjorde att det skar igenom och spårade hit och dit...

Ät och drick-paus när jag skruvat cykel

Vi körde två klassiska Solleröloppsbackar idag, här Tällberg och brant satan.

Här har vi nog tagit oss upp till Plintsberg

Njuter av utsikten i några sekunder

I Leksboda-trakten blev underlaget lite besvärligare, cross!

Lite mer lättrullat på väg mot Romma och vidare mot Sågmyra

Skiner som en sol i Solarvet efter ca: 4½ timme. Lite rester av gårdagens grisben satt i under första timmen av dagens pass, men det var ju upplagt för mig idag med långt pass, misär och kuperad terräng. Skönt med bra ben!

Vi blev fem idag efter att Hendrik och Fredrik känt sig lite krassliga efter gårdagen. Peter, Johan, Joel och Christoffer stod för dagens fantastiska sällskap.

Dagens runda:

Dagens runda


Hej hopp!

Denna runda har jag planerat in för idag. Den kommer bli rätt elak då vi dels kommer att hålla på länge men också på grund av att det är några stygga backar med på rutten. Två grader och duggregn kommer inte göra detta något enklare. Mina ben känns okej, men kroppen är rätt sliten så det kan gå lite hur som helst för mig idag.

2012-12-29

Öijers teambuildingintervaller - elitlagsamling dag 2

När jag bestämt att vi skulle köra en lagsamling under ledigheten för att träna och snacka tillsammans så funderade jag på om vi inte skulle göra någon klassisk teambuilding-övning. Någon form av tävlingsmoment, någon form av samarbete och uppdelat i lag som måste klura ut bra lösningar tillsammans. Först funderade jag på lite olika saker utan cyklar inblandade, men det hade ju varit bra att kunna köra övningarna cyklandes. Så efter ytterligare funderande så slog det mig.
Jag delade upp gruppen i två lag, denna gång blev vi tre i varje lag men min förhoppning var att vi skulle varit fyra. En av cyklisterna skulle inte ha fötterna på pedalerna och övriga i laget skulle knuffa eller dra den tredje cyklisten upp för en backe. Alla cyklisterna skulle bli knuffade minst en gång, efter heat tre så fick lagen själva välja vem som skulle slippa trampa. Lagen fick några minuter på sig att snacka upplägg och testa olika varianter. Nu hade fem centimeter nysnö på morgonen gjort backen lite svårare och slirigare än jag hoppats på, men det blev lyckat ändå. I brantaste partierna tog det stopp, gissa om det var svårt att starta stillastående i backe och försöka få med sig en cyklist som inte fick trampa...
Vi körde först till tre vinster, alltså max fem heat.
Här berättar jag om min idé, foto: Hendrik Sjölund

Starten har gått, foto: Henrik Sjölund

Det andra laget med Joel Håland, Fredrik Carls och Christoffer Kvist hade hittat en bra metod och var lite snabbare än Johan Carls, Peter Vingstedt och jag. Foto: Hendrik Sjölund

Snömodd, brant backe och en cyklist som inte fick trampa gjorde att det blev en del stopp. Foto: Hendrik Sjölund

Mitt lag förlorade denna världspremiär av Öijers teambuildingintervaller med 1-3. Vi var förbi i slutet av fjärde men då vinglade jag till och det blev stopp så det andra laget kunde passera igen och avgöra.
Efter denna jobbiga övning så cyklade vi en runda på ganska små vägar med snö, modd, knölar och annat som gjorde det svårtrampat. Snittet blev 22.3 km/h och vi var nästan ute i drygt två och en halv timme.
Trampa på! Idag hade jag riktiga skitben, kändes direkt efter intervallerna när vi skulle ut på denna runda att det inte var min dag idag. Men så kan det ju vara, nya tag imorgon!

Passet avslutades hos familjen Carls, där Eva och Jonas hade dukat upp rejält åt oss trötta cyklister. Vi snackade lite, åt mycket och delade sedan ut lite prylar till cyklisterna. Vi avslutade det hela med att titta och klämma på 2013 års tävlingshoj och provsitta ett par storlekar för att se vilken som kan tänkas passa.